PDA

View Full Version : Polen boos over vooroordelen

Wolf
30-11-2010, 13:38
Op de site van sportvisserij staat het volgende :

Ze vissen onze wateren leeg, rijden ladderzat op onze wegen, stelen onze auto's en dan komt er nog een hele tsunami van deze onfrisse types aan: het is slecht gesteld met de beeldvorming van Polen in Nederland. De nieuwe Marokkanen worden ze al genoemd. Goed geïntegreerde migranten uit het Oost-Europese land balen van alle vooroordelen.

"Ik ben blij dat ik nu met een Nederlands kenteken de weg op kan", aldus Kasia Drozdziel, die zes jaar in Nederland woont. De berichtgeving liegt er niet om: 'Polen' wordt maar al te vaak in één adem genoemd met termen als dakloos, alcoholmisbruik en snelwegdoden. Laatst bleek weer dat een aanzienlijk deel van de gestolen auto's in Polen wordt verpatst. "Als ik die verhalen hoor, schaam ik me voor mijn landgenoten", zegt Drozdziel.

"Maar het is niet eerlijk om ons daar allemaal op aan te kijken, dat moet je ook niet doen bij Marokkanen of Nederlanders. Polen krijgen nu wel heel snel de schuld van alles. Denk maar aan dat vreselijke ongeluk laatst toen een busje Polen op een tractor in Biddinghuizen klapte. Daar zijn twee Polen bij omgekomen. Er wordt wel gelijk geroepen dat de chauffeur van de bus wel dronken zal zijn geweest.'

Wat ik dan mee heb gemaakt aan de waterkant bevestigd alleen maar dat het vooroordeel niet uit de lucht komt vallen, het zijn echter niet alleen de polen, maar ook andere oosterlijke buren die alle vissoorten meenemen, zelfs in een gesloten seizoen en vissen met verboden aassoorten en/of met meer dan 2 hengels vissen.

Merendeel snapt niet waarom wij vis terug zetten en er een gesloten tijd is, na een gesprek met deze mensen die ik dan aantref, staan ze wel open voor "onze" wetgeving, maar veelal doen ze er niets mee op een enkeling na.

Ik ben het een klein beetje eens met de uitspraak, maar niet alleen alles op de polen afschuiven, want er zijn ook medelanders die zich niet aan de regeltjes houden.

Foxdonut
30-11-2010, 14:54
Ik denk dat je hiermee een gevoelig onderwerp aansnijdt. Ik weet namelijk dat er hier meer forumgebruikers die in Polen leven ofwel nauw verwantschap hebben met Polen in de vorm van familie,vrouw,vrienden etc.

Zo ook ikzelf. Mijn vriendin is Poolse en ik ben ondertussen al de tel kwijtgeraakt hoe vaak daar ben geweest. Veel van mijn vrienden zijn ook Pools

Als je zelf in Polen bent geweest dan zul je zeker overtuigd raken dat ook Polen serieus met de hengelsport en wedstrijdvisserij bezig zijn en ook aan catch and release doen. Sla het gemiddelde visblad er daar maar op na.

En natuurlijk dat neemt niet weg dat er hier ook excessen zijn van dit soort vissers. En het valt niet goed te praten dat er wordt gejat. Maar denk je eens in dat die mensen met zn allen worden opgehokt in vakantiewoningen of huurhuisjes om hier allerhande vaak onderbetaalde ***klusjes te doen die Nederlanders niet meer willen doen. Voor de rest is er voor deze mensen geen flikker te doen wanneer ze spaarzame vrije tijd hebben, waarna ze vervallen in zuipen en andere dingen. Het wordt haast een logisch gevolg

En vergeef me dat ik het zeg, eerlijk gezegd word ook ik er doodmoe van de volgende opmerkingen, "oh jouw vriendin komt uit Polen, zuipen ze daar niet veel dan? "is het daar niet allemaal armoedje troef en grijs en grauw van beton?" Ik denk dat het verhaal twee kanten heeft. We moeten ook eens bij ons zelf te rade gaan.

Ik denk dat die paar polen nog minder schade aanrichten dan "onze beroepsvissers" die hele havens vol voorn leegtrekken en de politiek die dat maar goed vind. Denk ook eens aan al die aalscholvers, die rustig hun eigen gewicht aan vis opeten elke dag. Op geen enkele wijze wordt dit aangepakt!

Als je het probleem 'visstand' in essentie wil aanpakken dan zou ik daar maar eens beginnen, maarja dat is mijn bescheiden mening dan..

Wolf
30-11-2010, 16:24
Daarom deze discussie om niet alleen de vinger naar 1 groep te richten, ik heb dan ook oneens gestemd.
Maar vaak weten de buitenlandse vissers niet eens wat wel en niet mag zoals meer dan 2 hengels gebruiken.
Dat is de meest gehoorde opmerking als ze hier op aangesproken worden.

PeBo
30-11-2010, 17:50
Ik heb al eens meer geoppert op dit forum, om eens langs de Bergsche Maas, Het Markkanaal,Oude Maas enz te rijden hier in de omgeving. Voor de goede opletter staan daar wat gedenkstenen. Destijds waren we hier blij met de Polen. Dus hier verdienen ze een streepje voor.

fpulles
30-11-2010, 19:41
Daarom deze discussie om niet alleen de vinger naar 1 groep te richten, ik heb dan ook oneens gestemd.
Maar vaak weten de buitenlandse vissers niet eens wat wel en niet mag zoals meer dan 2 hengels gebruiken.
Dat is de meest gehoorde opmerking als ze hier op aangesproken worden.

Dat is geen excuus Wolf. Als ik in het buitenland ga vissen dien ik op de hoogte te zijn van de wet,-en regelgeving. Dat geld ook voor hen, hier in Nederland. Voor mij zijn ze allemaal van harte welkom aan het water, mits ze zich aan de regels houden. En zolang onze wetgeving het toestaat om, al dan niet gelimiteerd, vis in het bezit te hebben,cq mee te nemen, kan je deze mensen daar niet op aanspreken.

Dus in die zin ben ik het helemaal eens met foxdonut: Eerst onze eigen keuken opschonen voor we met een vinger naar "anderen" wijzen.

Frank

jerry weijers
30-11-2010, 22:25
Je mag hier in Nederland gewoon vis die de maat heeft en waar geen extra regelgeving voor is meenemen , dat mag ik en dag ook een ieder ander
We vallen wel over de polen etc maar snoekbaars gaat ook niet bij iedereen terug , hiernaast zeebaars zie ik nooit terug gaan de rest van zeevis eigenlijk ook niet
Waar ik over val is dat een bepaalde ZEER BEKENDE visser rustig alle snoekbaars baars zeebaars en snoek de kop inslaan en deze verkopen , maar hij staat wel elke week met zijn vangst op TF

gr jerry

Wolf
30-11-2010, 22:30
Omdat wij als Nederlander al gebonden zijn aan ons regelland lezen wij WEL eerst de regeltjes,....
Maar in gesloten seizoen en gesloten aassoorten en met te veel hengels vissen vind ik niet kunnen.
Daarbij maakt het mij niet uit wie het ook is en als ik het zie gebeuren dan spreek ik mensen daar op aan.

Niets mis mee toch ?

Maar het ging mij er om dat in het artikel alleen de Polen worden genoemd, en daar ben ik het niet mee eens.
Ik hekel niemand, bij mij is ook iedereen welkom, mits ze zich dus aan onze wetgeving houden en zichzelf er in verdiepen.

En net wat Jerry ook zegt, we wijzen wel met de vinger,.... maar er zijn ook medelanders wat ik ook al aan gaf.

Dus is het wel eens goed om hier een discussie over te houden.
Kan helemaal geen kwaad.

lolo
01-12-2010, 18:34
Als ik zeg pool of marokaan of turk , of surinamer , dan discrimineer ik .
Terwijl je de persoon bij de naam noemt ? raar als ik kaaskop genoemd wordt of bleekscheet moet ik me mond houden want ze zijn mederlanders ! Het maak mij niks uit wat er voor me staat ,maar kijk nu eens naar de cijfers van misdaad

Wordt dan eens wakker .

Pas als je het zelf overkomt in welke vorm dan ook ,weet ik zeker dat je een hele andere menig zal hebben of krijgen .
Of het goed of slecht is laat ik in het midden .

Gewoon harder aanpakken ,straffen zwaarder maken .
Of het dan een pool is of een kaaskop zal mijn een ruk uit uitmaken .

speciman
01-12-2010, 19:09
Weet iemand wat Nederlanders,turken,polen,surinamers etc ALLEMAAL gemeen hebbben??
ZE ZIJN MENSEN.
dus alsjeblieft zeik toch niet zo over rassen en huidskleur het zijn gewoon mensen net als jij en ik.
Actie reactie misdadigers moeten gestraft worden, ongeacht ras.

Groetjes speciman

[vat dit niet aanvallend op]

Bollekneiter
01-12-2010, 19:14
Overal heb je er rotte appels tussen zitten, in sommige "groepen" in verhouding wat meer dan in de andere,

trouwens rassen, nationaliteiten of huidskleuren zijn geen beledigingen maar feiten..

The Frisian Viking
01-12-2010, 19:27
Helemaal met jou eens Johnny

Terwijl je de persoon bij de naam noemt ? raar als ik kaaskop genoemd wordt of bleekscheet moet ik me mond houden want ze zijn mederlanders ! Het maak mij niks uit wat er voor me staat ,maar kijk nu eens naar de cijfers van misdaad

Wordt dan eens wakker .

Pas als je het zelf overkomt in welke vorm dan ook ,weet ik zeker dat je een hele andere menig zal hebben of krijgen .

jerry weijers
01-12-2010, 22:09

Wordt dan eens wakker .

Het gaat er niet om wat je zegt maar hoe , als jij die Trukse , Poolse , of Surinamse jongen is er niks aan de hand maar gebruik iemands afkomst als argument waarom iets fout tja dan heb je een probleem
Zwaarder straffen is geen oplossing , in de Vs straffen ze vele malen zwaarder dan hier maar per inwoner wordt daar meer misdaad gepleegd
Hiernaast een partij die altijd het hard roept/schreeuwt om zwaarder straffen voor geweld tegen mensen in de openbare sector , voor pedofielen etc heeft dik boter op zijn hoofd als het om zijn eigen mensen gaat want dan hoeft het niet

Mijn vrijheid houdt op waar die van een ander begint

Ik discrimineer alleen op gedrag niet op huidskleur , sexuele voorkeur , kleding keuze , geloof en afkomst

gr jerry

lolo
01-12-2010, 22:40
Laat ik het dan zo zeggen .
Als ik in Nederland een zwaarder straf krijg als ik een cd kopieer, dan dat ik me zelf staat te verdedigingen en als ik een inbreker mijn eigen huis uit slaat zelf achter de tralies moet zitten.
Dan is er in mijn ogen iets mis met wetgeving in Nederland .

Welk ras maakt ook niet uit, wat ik wel weet is dat iedereen niet roomser is dan de paus
En wat is er nu mis om iemand bij zijn afkomst te noemen ? Een italiaan is voor mij een italiaan ,een Duitser is een Duitser, voor vele nog de term Mof ! slaat ook nergens op meer anno 2010
Dus feitelijk gezien wordt ik dus nu ook gediscrimineerd omdat ik geen Duitser of Surinamer mag zeggen.
Maar als er op tv gezegt wordt een blanke man van Nederlandse afkomst dan wordt ik toch bij mijn afkomst genoemd?
Kijk maar eens naar onze Jordan van de Sloot .

Begrijp je het punt

reijntjes
01-12-2010, 23:01
Wij organiseren hier in Asten en omgeving vaker feesten , voetbalwedstrijden , barbeques samen met onze poolse medemensen.
Zo leer je elkaar kennen en ook elkaars problemen , standpunten , gewoontes.

Zou ierdereen eens aan mee moeten doen !

http://www.siris.nl/nieuws/article/27858/Pools/Nederlands-ontmoetingsweekend-voor-meer-wederzijds-begrip/

lolo
01-12-2010, 23:07
Frank jujist het leren kennen van een ander cultuur is heel goed maar het probleem is dat een hoop mensen daar bang voor zijn .
Wij delen 1 koekje uit bij de koffie ,soms eens in de 5 jaar moet ik wel eens behangen bij een marokaans familie hier in weesp , nou dan eet ik 3 dagen niet thuis ,en een gastvij waar wij Hollanders niet aan kunnen tippen .
Juist goed om aan dit soort dingen aan mee te doen .

Master
02-12-2010, 11:00
Vis meenemen om te eten is de normaalste zaak van de wereld. Behalve in Nederland want hier vangt men liever een vis meer per sessie dan dat ze aan een ander gegunt worden om te eten. Rond de generatie van mijn vader en de generaties daarvoor was het de normaalste zaak om vis mee naar huis te nemen en te eten, zelfs Karper. Hard gebakken Voorn....heerlijk.
Niet alle Polen vissen dus niet alles over 1 kam scheren. Bovendien vreet een flinke kolonie Aalscholvers in 1 jaar meer vissen weg dan alle vissende Polen hier in Nederland bij elkaar.
De zere plek zit 'm denk ik vooral bij de Karpers. We geven ze namen, maken er meer foto's van dan van onze kinderen, wegen ze nauwkeuriger op gewichttoename dan onze kinderen, bedenken betere voedselpatronen dan voor onze kinderen en staan ze zelfs te knuffelen. Tja en dan gaat Henkie met de scheve schub mee met een buitenlander om opgegeten te worden. Ineens zijn dan alle Polen slecht. Nou, ik ken zat Polen en werk er vaak mee samen. Er mankeert helemaal niets meer aan een Pool dan aan een Nederlander. Sterker nog, zij delen tenminste die vis met je terwijl een Nederlander die in zijn vriezer legt.

Foxdonut
02-12-2010, 11:22
Ik schrik er een beetje van dat zoveel mensen op"eens" klikken op een poll met de vraag "Ik ben het met het vooroordeel ...."

Betekend dat daadwerkelijk dat die personen zo vooringenomen zijn? Met andere woorden ik ken geen Pools persoonlijk maar ik klik toch maar lekker op "eens", is het dan werkelijk zo erg om een beetje verder te kijken dan je neus lang is :(?

martinwinschoten
02-12-2010, 13:40
Dit zijn altijd gevaarlijke discussies. Er zijn altijd mensen die zich aangesproken c.q. beledigd voelen. Ik moet eerlijk zeggen dat nagenoeg alle Polen, Duitsers en Russen zich niet aan de regels houden tijdens het vissen hier aan de grens. Geen excuus dat ze niet weten wat ze aan het doen zijn, want als er een controleur aan komt proberen ze er nog alles aan te doen om de dingen die niet mogen te verkwanselen. Hiermee spreek ik alleen de Polen die dat doen en niet de Polen die niet vissen. Kritiek mag, mits het goed onderbouwd is.

Opperprutser
02-12-2010, 14:06
Als we massaal niet Nederlanders de grens over laten steken om zich hier te vestigen of hier fortuin te komen laten maken dan zal je toch stil moeten staan bij de consequenties. Ieder land heeft regels en wetten en daar heb je jezelf als "vreemdeling" naar te gedragen. Als na verloop van tijd blijkt dat een bepaalde groep op een bepaald vlak regelmatig over de streep heen gaat mag dat benoemt worden en alles in het werk gesteld om dat probleem op te lossen. Uit oud sociaal gebruik is het vreselijk "not done" dat te benoemen. Ik vind dat kolder.
We zijn bang om op andermans tenen te gaan staan maar dat is soms de enige manier om iets over te brengen als normale educatie niet lukt.

henkus
02-12-2010, 17:13
Ik schrik er een beetje van dat zoveel mensen op"eens" klikken op een poll met de vraag "Ik ben het met het vooroordeel ...."

Er staat niet vooroordeel maar voordeel.....

In mijn werk werk ik niet alleen met nederlanders maar ook met marokanen, polen en andere nationaliteiten.
Bij iedere nationaliteit hebik zowel positieve als negatieve ervaringen.

Wat mij het meest opvalt ten opzichte van nederlanders is dat de eigenschappen vaak meer nijgen naar of heel goed of heel slecht, dus of erg gemotiveerd en gekwalificeerd of erg ongemotiveerd en slecht gekwalificeerd
(tewijl nederlanders veelal daar tussen blijven hangen, dus een beetje middenmoot)

ik mag er denk dus ook wel van uit gaan dat deze eigenschappen zich niet alleen op de werkvloer plaatsvinden maar ook in hun vrije tijd.

Erg jammer voor de erg goed in deze maatschappij functioneerende personen dat de mindere zo'n indruk achterlaten, aantallen ken ik niet maar ik heb het gevoel dat de mindere exemplaren in de meerderheid zijn, wat extra zuur is voor de goede

Foxdonut
02-12-2010, 17:54
Er staat niet vooroordeel maar voordeel.....

Volgens mijn staat het verkeerd getypt, ben gemakshalve maar uitgegaan dan van 'vooroordeel' dat is makkelijker in de context te plaatsen.

Hoe interpreteer jij de stelling dan? Ik ben het 'eens' met het voordeel? :confused::confused::confused:

Eduard
03-12-2010, 12:10
Hoe interpreteer jij de stelling dan? Ik ben het 'eens' met het voordeel? :confused::confused::confused:

Ik interpreteer al helemaal niks meer, dit zijn namelijk m.i. eindeloze en zinloze discussies die op een gegeven moment helemaal niet meer over het onderwerp gaan waar ze ooit mee zijn begonnen, met een Wildersniveau van hier tot Warschau (dat is de hoofdstad van Polen trouwens)..... Mensen horen toch alleen maar wat ze willen horen. Horen de klok wel luiden maar weten niet waar de klepel hangt enzo. Bespaar je de moeite Foxdonut, ik ga ook niet meer in discussie over dit soort dingen...eigenlijk "mam to wzystko w dupie!" (en zoeken jullie dat maar eens op met googletranslate).

Bollekneiter
03-12-2010, 12:56
Eduard wat is wzystko? :p

Eduard
03-12-2010, 14:01
Zie je wel... laat ik me toch nog opnaaien, ik bedoel natuurlijk: "wszystko" :arms::arms:

martinwinschoten
03-12-2010, 15:48
Ik interpreteer al helemaal niks meer, dit zijn namelijk m.i. eindeloze en zinloze discussies die op een gegeven moment helemaal niet meer over het onderwerp gaan waar ze ooit mee zijn begonnen, met een Wildersniveau van hier tot Warschau (dat is de hoofdstad van Polen trouwens)..... Mensen horen toch alleen maar wat ze willen horen. Horen de klok wel luiden maar weten niet waar de klepel hangt enzo. Bespaar je de moeite Foxdonut, ik ga ook niet meer in discussie over dit soort dingen...eigenlijk "mam to wzystko w dupie!" (en zoeken jullie dat maar eens op met googletranslate).

Wildersniveau? Kijk nu voel ik me beledigd Edje :surprised:

speciman
03-12-2010, 16:32

Betekend dat daadwerkelijk dat die personen zo vooringenomen zijn? Met andere woorden ik ken geen Pools persoonlijk maar ik klik toch maar lekker op "eens", is het dan werkelijk zo erg om een beetje verder te kijken dan je neus lang is :(?

eigelijk moet het nu 8-10 zijn ik drukte prongeluk op eens :sad6::spankme:

Tom Meertens
03-12-2010, 18:14
Heb niet zulke goede ervaringen met Poolse vissers .
Ben secretaris van een visclubje , en ik doe regelmatig controle op de benodigde papieren .
Ik heb dezelfde Poolse visser tot 3x toe moeten vertellen dat hij op een bepaalde vijver niet mocht vissen omdat deze voor de jeugdleden bestemd is .
Ben nog zo sportief geweest om er verder geen werk van te maken .
Ik tref meerdere malen per seizoen Poolse vissers aan die illegaal zitten vissen , vaak tref je nadien lege Aldi of Lidl blikken of flessen aan + de nodige plastic zakken welke in de struiken gegooid worden .
En Karpers gaan dus gewoon mee , terwijl hiervoor bij ons een meeneem verbod is ingesteld .
Zoals al gezegd is mag je iedereen niet over één kam scheren , ik ben het daar ook wel mee eens maar toch .

Tom .

speciman
03-12-2010, 18:37
Kijk dat het nu veel door deze mensen word gedaan klopt, maar dat ze nu allemaal slecht zijn is toch te kort door de bocht.[hiervoor al genoemd als over een kam scheren]
Als je ergens vist moet je je aan de regels houden pool of niet straffen doe we ze toch wel.[heerlijk zulke nuttigeloze discussies]

Groetjes speciman

tester
05-12-2010, 12:27
Hallo

wat veel mensen niet in de gaten hebben is

als je met EEN vinger naar een ander wijst en je kijkt naar je hand blijken er DRIE vingers naar je zelf te wijzen

PeBo
05-12-2010, 13:29
Gerard,

Voor deze geef ik jou nou eens honderd punten.

Bollekneiter
05-12-2010, 16:37
Hallo

als je met EEN vinger naar een ander wijst en je kijkt naar je hand blijken er DRIE vingers naar je zelf te wijzen

+1

geweldig sterke opmerking dit

The Frisian Viking
06-12-2010, 12:57
Sterk hoor :35:

Hallo

Opperprutser
06-12-2010, 22:20
Ben ik de enige die de beeldspraak hiervan niet zo heel sterk vind? Drie vingers wijzen naar jezelf, dus? Als je het nodig vind naar iets of iemand te wijzen doe je dat niet klakkeloos en heb je voor jezelf de afweging gemaakt of je inderdaad achter die wijzende vinger staat. Als er terug gewezen wordt is dat niet meer als prima. Misschien reden voor een mooie discussie. Je mag hier gelukkig een mening hebben en daar voor uit komen. Al staat ie haaks op de mening van een ander. Wij weten toch allemaal dat de scherpste manier van vissen is als het haaks op elkaar staat.

Wolf
06-12-2010, 23:01
je kunt ook anders wijzen :biglaugh:

http://img79.imageshack.us/img79/1691/kritiek9pn.jpg

jerry weijers
06-12-2010, 23:31
We hadden deze discussie ook houden over karpervissers vooral die in tentjes vissen want die houden zich ook aan wening regels zoals er zijn nachtvissen , drie hengels etc

gr jerry

Opperprutser
06-12-2010, 23:47
Of over voetgangers die door rood lopen of fietsers zonder licht maar daar is het topic niet over gestart. Ik heb er alle vertrouwen in dat de topicstarter anders wel een topic daarover gestart was.

reijntjes
06-12-2010, 23:49
Volgens mij hebben we deze discussie al een paar jaar en iedere keer in de winter volgens mij.
Laten we hier toch over op houden, we komen er toch nooit uit op dit forum.

Opperprutser
06-12-2010, 23:52
Dan kan je net zo goed het hele forum sluiten. Een forum is er toch om meningen met elkaar te delen? Juist het feit dat meningen uit elkaar liggen maakt het interessant. Het zou een verdraaid saai forum zijn als iedereen het altijd met elkaar eens zou zijn.

Wolf
07-12-2010, 00:30
En een discussie kan alleen goed gaan als er on-topic reacties geplaatst worden en normale reacties worden gegeven.

So far so good.

En deze discussie kan wel degelijk invloed hebben, strengere controles bijvoorbeeld.

Kijk, ik koop netjes mijn vergunning, catch and release vissen en als ik een beroepsvisser verkeerde dingen zie doen, dan zal ik het zeker niet nalaten om daar op te reageren, het maakt mij niet uit of het nou een buitenlander of medelander is, het gaat mij om het feit dat regels worden overtreden.

Dit verhaal staat niet op zichzelf, er zijn feitelijke bewijzen welke zijn geconstateerd door de controlerende instanties dat het de laatste jaren vaak voor komt.
Dat ze nou alleen de Polen er op aankijken vind ik onterecht, want er zijn dus meer oosterburen dan alleen maar polen.
En ja, niet alleen in Polen, maar ook in de omringende landen kennen ze de hengelsport, dus ook de regels.
Waarom dan niet hier ?

Misschien om het feit dat er bij een (dag)vergunning / vispas geen naar pools, duits, Tsjechisch e.d. vertaald papier bij zit ?
Wat ik in de 1e reactie had gezegd was dat men vaak niet op de hoogte is van de hier geldende regels m.b.t. aas, voer, gesloten tijd, max. aantal soorten van vissen in bezit hebben e.d.

Bas Nijmegen
07-12-2010, 19:53
Ik heb lang gewacht met reageren, maar ga het toch doen...

Op de eerste plaats zijn er net zoveel of misschien wel meer Nederlanders die de fout ingaan als van andere nationaliteiten. Geloof me, ik controleer zo'n 40 tot 50 vissers per week (in deze kou natuurlijk veel minder). Bij mij in de omgeving zelden last van Polen zonder vergunning of Polen die rotzooi achterlaten. Maar ook zelden last van anderen die dit doen. Waarom? Ik denk omdat er regelmaat is in de controles.
Daarnaast moge het hopelijk wel duidelijk wezen dat het opengooien van de grenzen voor veel ellende heeft gezorgd die we nu moeten zien recht te trekken. Grotendeels alleen de minder bedeelden zijn natuurlijk gaan zwerven over Europa in de hoop een beter leven te krijgen. Deze medemensen hebben andere normen, waardes en gewoonten dan de meesten van ons, maar vlak de minder bedeelde Nederlanders hier ook maar niet uit, want die maken er ook een behoorlijke sport van om andere normen en waarden te laten zegevieren in hun eigen belang!
Maar hoe makkelijk is het om een bepaalde groep aan te wijzen? Heel makkelijk, want dan zijn het gewoon de Plen, Marokanen, Turken, Antilianen en ga zo maar door. Maar de Nederlandse medemens is niet zo makkelijk grijpbaar, omdat hij minder opvalt in de menigte.
Zoal Foxdonut al eerder beschreef, de Polen (waar het in deze discussie eigenlijk om gaat) komen onze ***klusjes opknappen. Is dat niet precies hetzelfde als een aantal tientallen jaren geleden toen we allerlei Turken, Marokkanen, spanjaarden, Italianen enz. naar Nederland haalden voor het vieze werk?
In het kort denk ik dat we een hoop te danken hebben aan ons zelf dat het er nu zo aan toe gaat. Nederland is er meester in om te verdwalen en verzuipen in onze eigen regeltjes. En omdat we de regels zelf niet meer begrijpen maken we een soort gedoog wetten. Als het voor ons allemaal al niet meer duidelijk is, hoe kunnen dan de buitenlandse medemensen die inderdaad geen vertaling krijgen bij de regels in b.v. de vispas nog weten wat wel en niet mag?

Terug naar het begin van het verhaal. Consequent controleren en veel praten met elkaar is vaak de oplossing naar meer begrip. De rotte appels hou je toch wel, zowel onder ons eigen volk als onder de andere nationaliteiten. En die (eigenlijk zeer kleine groep) moeten gewoon aangepakt worden!

lolo
08-12-2010, 00:25
Ik heb lang gewacht met reageren, maar ga het toch doen...

Zoal Foxdonut al eerder beschreef, de Polen (waar het in deze discussie eigenlijk om gaat) komen onze ***klusjes opknappen. Is dat niet precies hetzelfde als een aantal tientallen jaren geleden toen we allerlei Turken, Marokkanen, spanjaarden, Italianen enz. naar Nederland haalden voor het vieze werk?
worden!

Ik ben hier toch niet helemaal mee eens .
Waarom .. als de wetgeving in Nederland gelijk getrokken wordt zodat iedereen belasting betaald zoals het hoort en niet via omwegen (en dat zijn er heel wat ) .
Durf ik te zeggen dat er heel wat minder MEDERLANDERS aan het werk zijn .
Mensen kijken nu naar hun portemonnee (wat logies is ) en als iemand 15 euro per uur kost of tussen de 35 ,en 45 euro per kost dan is vaak de keuze gemaakt .
Helemaal in de grotere sector zoals landbouw 2 voor de prijs van 1,maal 15 man reken even uit wat je verdiend op 1 dag .Hoef je als bedrijf niks voor te doen .
Echt hier in Weesp hebben we veel gast arbeiders uit het oostblok waar ik als schilder elke keer tegen aan loopt soms in het voordeel soms in het nadeel. En dat heb echt niet te maken of het nu K=T werk is nee het heeft te maken met Geld.
Soms met offerte die de deur uit gaat kijken mensen vaak naar de stand wat het kost , ze zien nog niet eens wat er allemaal aan meerwerk gedaan wordt om de kwaliteit hoog te houden .
Volgende offerte ooo dat scheelt even een beetje , het rot er vaak na 2 jaar weer af , maar de garantie is tot de grens zullen we maar zeggen .
En ja er zitten zeker goede vakkrachten tussen die zeker achter hun werk staan dat voorop gesteld..
Het is niet erg om concurrentie te hebben , maar vaak is dit gewoon uit spelen van de lonen.
Als overheid kun je dat heel simpel zorgen dat Nederland een welvarend land is .
Gooi de belasting naar beneden zodat ik ook rond de 20 of 15 euro per uur kost .
Wedden dat je het als bedrijf druk krijg .
Heel veel ZZp ers die hebben al een heel laag uurloon , niet dat ze er blij mee zijn want een verzekering kost echt GIGA veel in de maand 1000 euro is niks .Dat moet toch verdiend worden .Dus wil je volgens echt alle kosten dekkend maken voor je bedrijf .kom jij niet met 15 euro of 20 euro per uur weg .Helemaal niet als je personeel hebt.,
Want je bent a niet verzekerd en B je moet heel wat rommelen om je winst uit dat bedrag te halen .
Vaak is het kosten dekkend.
Nogmaals die oude koeien met K*T klusjes ben ik het niet helemaal mee eens .
Er speelt ook diploma's mee wat bedrijven vaak vragen,en het is nu eenmaal zo dat vaak handarbeid
minder geschoold is .En deze categorie mensen komen daar beter voor in aanmerking .
En ik heb daar groot respect voor een diepe buiging .
Als je echt wil!!! mederlander of niet dan kom je aan de bak het zal soms wat moeilijker zijn ivm taal of geloofsovertuiging of achtergrond ivm diploma's ,werkervaring ,of weet ik veel wat .
Ook de negatieve media doet er ook geen goed aan .
Maar het lukt zeker als je maar wilt en willen en niet willen zit een hele lange streep tussen .
Wellicht van hak op de tak maar zo denk ik er over .

reijntjes
08-12-2010, 09:57
En deze discussie kan wel degelijk invloed hebben, strengere controles bijvoorbeeld

Zoals gezegd voeren we deze , in mijn ogen , onzinnige discussie al 3 jaar en heeft dit nu al invloed gehad. De discussie mag gevoerd worden op dit forum maar we moeten niet de illusie hebben dat wij hier de problemen ( mochten die er al zijn !) mee kunnen oplossen. Dat is mijn punt.
Mocht je echt iets willen doen organiseer dan dingen zoals ik eerder heb geschreven samen met de Polen en andere nationaliteiten in je eigen buurt, dorp of stad en praat met elkaar over dit soort dingen . dan zoek je gericht het contact en dan kun je misschien dingen duidelijk maken en bespreken.

Op de eerste plaats zijn er net zoveel of misschien wel meer Nederlanders die de fout ingaan

Maar hoe makkelijk is het om een bepaalde groep aan te wijzen? Heel makkelijk, want dan zijn het gewoon de Plen, Marokanen, Turken, Antilianen en ga zo maar door

En daarom vind ik deze discussie onzinnig.

Opperprutser
08-12-2010, 13:49
@reijntjes Een discussie kan toch nooit onzinnig zijn. Je kan enkel meningen die in een duscussie naar voren worden gebracht onzinnig vinden. Anders kom je uit dat er wel een discussie mag zijn maar alleen als je je daar in kan vinde nen met de argumenten eens bent. Lijkt wel een beetje op een dictatuur dan.

@lolo Een ZZP-er met personeel bestaat niet maar voor de rest ben ik het wel grotendeels met je verhaal eens.

jerry weijers
08-12-2010, 21:13
.
Als overheid kun je dat heel simpel zorgen dat Nederland een welvarend land is .
Gooi de belasting naar beneden zodat ik ook rond de 20 of 15 euro per uur kost .
Wedden dat je het als bedrijf druk krijg .
Heel veel ZZp ers die hebben al een heel laag uurloon , niet dat ze er blij mee zijn want een verzekering kost echt GIGA veel in de maand 1000 euro is niks .Dat moet toch verdiend worden .Dus wil je volgens echt alle kosten dekkend maken voor je bedrijf .kom jij niet met 15 euro of 20 euro per uur weg .Helemaal niet als je personeel hebt.,
Want je bent a niet verzekerd en B je moet heel wat rommelen om je winst uit dat bedrag te halen .
Vaak is het kosten dekkend.
.

Belasting lager ? waar moeten dan de dingen van worden betaald die wij allemaal wel willen zoals goede aow , bijstandsuitkering of een wao , laat dit nou nooit over aan markt want dan gaat het zelfde kant op als de ziektekosten meer betalen minder krijgen

En zzp ers hebben toch geen personeel

gr jerry

lolo
08-12-2010, 21:47
Ik haal bedrijf met personeel en zzper ook door elkaar .maar ik weet het verschil hoor .
Nou Jerry geloof mij nog 15 jaar en kun je lekker werken tot je dood .

Foxdonut
08-12-2010, 23:17
Nou lolo, als jij varkens castreren, werken met slachtafval, champignons kweken tussen de kippenstront, en asperges uit de modder wil trekken voor een of ander boer die je ophokt in een keet of huurwoning (gezellig hoor met z'n 8'en) niet onder de noemer K** klusjes vind vallen dan weet ik het ook niet meer hoor.

Zoals al eerder vermeld is mijn vriendin Poolse en hoog opgeleid nog ook maar het is gewoon te triest voor woorden wat het gemiddelde nederlansde bedrijf durft terug te sturen op een sollicitatie. Naar mijn vermoeden gaat die brief al de prullenbak in als maar even blijkt dat de achternaam eindigt op ----ska. Dat hoef je zeker niet te relativeren met "als je maar wilt" heb je alle kans want dat is de realiteit gewoon niet.

En om maar even terug te komen op die belasting. Ze proberen het nu al die belasting omlaag te halen om de bouwsector maar een beetje op gang te krijgen. Raad eens wat er gebeurd? Die slimme aannemers reken nog exact dezelfde uurtarieven en steken het verschil in eigen zak, kijk dat noemen we nou onze VOC mentaliteit waar balkie het vroeger over had, we zijn zelf ook niet heilig...

Wat denk jij dat de NL bedrijven en staat verdienen aan diezelfde polen die hier voor goedkopi aan het werk zijn?

lolo
09-12-2010, 01:01
Nou lolo, als jij varkens castreren, werken met slachtafval, champignons kweken tussen de kippenstront, en asperges uit de modder wil trekken voor een of ander boer die je ophokt in een keet of huurwoning (gezellig hoor met z'n 8'en) niet onder de noemer K** klusjes vind vallen dan weet ik het ook niet meer hoor.

2 dagen lekker in de kou gestaan een grote woning moeten beglazen lekker hoor met - 3 buiten in de kou pikke donker ,amper een bak kofiie snotter snotter , Nou en mag ik me schilder noemen joepi leuk hoor .
Weet je wat ik zij tegen mij colega vandaag wat heb ik toch een K*t vak . nee de mensen zien vaak ook alleen maar die schilder zomers aan een gevel hangen fluiten naar mooie vrouwen .
Wat is vies werk of klote werk ? Ik zit ook liever met me kont op kreta of zo ,coctails te schenken .
Het wordt toch betaald . Trouwens mijn broer heeft jaren in een slachthuis gewerkt tussen de bloed en strond in ach dat went zij hij altijd .

Zoals al eerder vermeld is mijn vriendin Poolse en hoog opgeleid nog ook maar het is gewoon te triest voor woorden wat het gemiddelde nederlansde bedrijf durft terug te sturen op een sollicitatie. Naar mijn vermoeden gaat die brief al de prullenbak in als maar even blijkt dat de achternaam eindigt op ----ska. Dat hoef je zeker niet te relativeren met "als je maar wilt" heb je alle kans want dat is de realiteit gewoon niet.
Daar hebben ook nederlanders last van hoor die ook niet aan de bak komen .Juist de hoog opgeleiden ,ze zijn vaak bang om stront aan te raken want daar heb ik niet voor geleerd , en het salaris pff daar komen ze nog niet eens hun bed voor ..uit (niet allemaal) En helemaal nederlanders hebben daar een handtje van .
Juist in deze tijd van de crisis kunnen bedrijfen heel selectief werken , aleen jammer dat dan weer de goede onder de kwade moeten leiden En daar hebben we allemaal last van .
Ik ben ook niet blij dat B.V de wao heel strak is als ik van de steigeraf valt en ga als koos werkeloos door het leven met een wao tje Dank je wel mensen die het ook voor mij vertpest hebben die zogenaamd pijn in de rug hebben opf weet ik veel wat .Zo kun je wel door blijven gaan.

En om maar even terug te komen op die belasting. Ze proberen het nu al die belasting omlaag te halen om de bouwsector maar een beetje op gang te krijgen. Raad eens wat er gebeurd? Die slimme aannemers reken nog exact dezelfde uurtarieven en steken het verschil in eigen zak, kijk dat noemen we nou onze VOC mentaliteit waar balkie het vroeger over had, we zijn zelf ook niet heilig...
Je hebt helemaal gelijk maar dat wordt het geld wat verdiend wordt wel in de economie in Nederlnd gestoken op welke manier dan ook , en niet in het buitenland want dan zie ik er niks van terug .

Wat denk jij dat de NL bedrijven en staat verdienen aan diezelfde polen die hier voor goedkopi aan het werk zijn?

Dat probeerde ik uit te leggen als je als bv tuinbouw 20 mensen in dienst hebt die 15 euro per uur kost tegen iemand die je van het uitzendbureau in huurt 38 euro ik weet niet exact hoeveel hou me goede dan is de keuze toch snel gemaakt .Als ondernemer wil je toch wat winst maken als het niet uit de lengte komt dan de breedte maar.Je gaat zoeken anders ga je naar de klote, helemaal als je een slecht seizoen hebt ivm weer of zo.
Eerste verdienste daarom die belasting omlaag zodat het voor bedrijfen ook aantrekkelijk wordt om een uitzendbureau te bellen. Of gewoon vast personeel te nemen .
Waarom dank je dat alles op contract basis tegenwoordig . je krijgt echt geen vast contract meer hoor echt niet .
De rede is simpel de verantwoording ligt lager ,vaak huren bedrijven externe bedrijven in om van de verantwoording af te zijn .
Is er een probleem of klacht ..even bellen en los het maar op .Intern ligt dat vaak moeilijker met vast personeel .Want .. bedenk maar een smoes je staat als ondernemer vaak veel meer tegen een muur aan en kan niks doen .
Daarbij is het ook een kwestie van verzekringswerk externe bedrijfsleven beschikken meestal over mensen die diploma's hebben die je kunt overleggen na kalmiteiten. Dus je dekt je zelf in .
En nu kun je zeggen ik heb 4 weken 10 man nodig en na de 4 weken doei houdoe en de mazzel.
Om terug te komen ..
Ook de overheid kan hier op in spelen door die wet te veranderen en dat soort bedrijven ook belasting te laten betalen net als bedrijven in Nederland .
Dan zijn die praktijken gouw verelden tijd.
En het is echt niet zo dat ik mijn buurlanden dat misgun echt niet niet, iedereen mag een boterham verdienen maar wel als eerlijke concurentie en dat is nu niet het geval en dat mogen ze van mij best aan pakken
Ik heb het even zo gedaan om meer op je vragen in te kunnen spelen.

Opperprutser
09-12-2010, 07:13
Mijn vrouw is al twee jaar werkloos, stuurt gemiddeld 5 sollicitaties per week de deur uit en krijgt hooguit 1 reactie per maand retour. Toch is haar achternaam extreem Nederlands. Om toch iets aan inkomsten te genereren werkt ze in de schoonmaak. Tegen een belachelijke beloning. Dat is "iets" beneden haar opleidingsniveau.
Dus speel "ons" nou niet de zwarte piet toe omdat het jezelf overkomt.

Foxdonut
09-12-2010, 11:23
Ten eerste, ik wil hier geen discussie houden in de trend van "ons" en "hen" als ik de wereld zo zou bekijken dan had ik al lang wel op een partij gestemd die begint met de letter P en eindigt op VV.

Waarom bepaald werk K** is daar kunnen we inderdaad lang over twisten. Ik denke echter wel dat je K** werk kunt relativeren als je je andere persoonlijke omstandigheden daarbij ook betrekt. Ik kan me indenken dat glazen zetten bij -3 behoorlijk k*te is (tenzij het bij het glazen huis is, de ruiten bevoren zijn, jij de ijskrabber hebt en er allemaal naakte vrouwen binnen staan). Maar aan het eind van de dag neem ik aan dat de meesten wel bij moeders de vrouw bij de kachel en het prakje zitten en niet met z'n 5 in een kamer achter een fles vodka nogals enig vertier en dat 1000 km van huis.

Het gekke is misschien nog wel dat de uitzendbureaus die jij noemt lolo er ook zijn voor de Polen die hier in NL in de tuin en akkerbouw en bouw werken. Uitzendbureaus die notabene door NL'ers worden aangestuurd. Hoe het uurloon dan totstand komt zou ik dan nog wel eens willen zien. Maar het feit dat zulke bureaus bestaan geeft aan dat er wat mis is met het systeem. Helaas zal de overheid zich wel moeten conformeren over de regels van vrij verkeer van wonen en werken binnen de Europese Unie dus dit fenomeen zal helaas niet zo snel verdwijnen. Hoe lang we er ook over gaan discussieren

In essentie zitten we deze discussie nu te voeren omdat iedereen het nu moeilijker heeft vanwege de crisis. Als iedereen een goede boterham had verdient dan hadden we deze discussie wellicht niet gevoerd en waren we maar wat blij dat er wat polen waren geweest die de economische motor gaande hielden. Maar nu blijkt dat het systeem niet werkt, zoals je zelf al zegt (overheid) moeten we de frustratie even kwijt ten opzichte van een bepaalde doelgroep. En straks als de economie weer in de lift zit zijn we vast allemaal weer heel blij met de Polen maar vinden we het K## dat er zoveel bejaarden zijn dat we de zorg haast niet meer kunnen betalen en zodoende weer meer belastingen moeten gaan afdragen.

Ik vind dat de moderator trouwens op deze discussie best een slotje mag gooien. Laten we het over plezierigere dingen hebben, VISSEN :)

Opperprutser
09-12-2010, 13:56
Er hoeft toch geen slotje op zolang er geen onbeschoftheden geuit worden. Dan nog zouden enkel die personen uitgesloten moeten worden. De visserette is er voor alles behalve vissen toch. Als je het argumenteren zat bent reageer je niet maar om een slotje vragen is afbreuk doen aan de discussie.
Waarom de PVV erbij getrokken moet worden snap ik niet helemaal.

The Frisian Viking
09-12-2010, 14:17
Precies Oppperprutser

Foxdonut
09-12-2010, 14:25
Goed je hebt gelijk, de visserette is er om oeverloos te zwammen over alles wat vooral niets met vissen te maken heeft. Ik was even in de veronderstelling dat deze discussie juist over de vooroordelen met betrekking tot (vissende) polen ging en dat het dus om een vistopic ging, vandaar wellicht een slotje voordat we te ver afdrijven. Wat mij betreft is mijn persoonlijke slotje bereikt, ik heb niet zoveel zinnigs meer aan de discussie toe te voegen. Het is net zoals Eduard zegt kost me gewoon teveel negatieve energie, en ik bedoelde te zeggen dat ik die liever stop in onze mooie vissport.

De PVV "trek" ik erbij precies zoals ik het schrijf het "ons" en "hen" of misschien wel "wij" en "de rest van de wereld" zit door en door in de standpunten van het partijprogramma verweven. Dit terwijl we als klein land niks kunnen uitrichten als we introvert navel gaan staren. Ik zou je dan ook met liefde willen doorverwijzen naar hun website, misschien geeft dat wat meer inzicht.

Opperprutser
09-12-2010, 16:19
Laten we voor het gemak eens aannemen dat ik niet op de hoogte ben van de partijstandpunten van de PVV. Kan jij me een partij noemen die niet een gevoel van wij en hen oproepen? Wil je jezelf onderscheiden van een andere partij dan zal je toch de verschillen moeten schetsen en dat gaat het beste als je hokjes maakt en op deze hokjes stickers plakt met hen/wij/ons etc.

Harpie
09-12-2010, 16:59
Even buiten de politiek,

Ik heb heel wat jaren in Denemarken gevist en van elk jaar een verslag gemaakt, kwam deze uit 2003 tegen, hier een deel uit dat verslag,

“Wat ons elk jaar weer opvalt, is, dat er net als in ons land, een toenemende vervuiling langs de waterkant plaats vind.
Het merendeel van deze vervuiling wordt veroorzaakt door Nederlanders, dit is te zien aan de lege maïs- en bierblikjes die we daar aantreffen.
Op deze manier, bezorgen wij ons zelf een zeer slechte naam en we kunnen verwachten dat bepaalde wateren niet meer bevist mogen worden.
Hetzelfde geldt voor huisjes die te huur worden aangeboden, het komt steeds vaker voor, dat huisjes die het ene jaar nog voor iedereen in de verhuur staan, dus ook voor vissers, nu van de opmerking worden voorzien dat ze alleen nog maar voor gezinnen te huur zijn.
Wij als Nederlanders werken aan een imago dat we grote vervuilers zijn en dus niet meer welkom in Denemarken.
Voor ons is het wel duidelijk, dat een kleine groep (vissers), net als in ons land, de zaak ook hier aan het verzieken is.
Laten we ons met z’n allen wel realiseren dat we te gast zijn in een van oorsprong schoon land met een mooie natuur.”

Gr,
Harpie

Wolf
09-12-2010, 17:55
Dat ook Nederlanders een puinzooitje achter laten is al bekend, ik ga meestal met een volle plastic tas weer naar huis.
Dan zijn het vaak lege bierblikjes, kaasverpakkingen, lege maisblikjes, resten van lijn, haken, paternosters !?, en andere verpakkingen van etenswaren die niets met vissen te maken hebben wat vissers hebben achtergelaten.
Maar daar gaat dit topic niet over.

Feit blijft gewoon dat buitenlanders geen duidelijke informatie krijgen in hun taal, bij een vispas zit alleen de nederlandse lijst van wateren en bij een dagvergunning krijg je helemaal niets mee,..... ??
Dan nog, als je ze er dan op aanspreekt met handen en voetengebaren en een beetje duits, dan is de veelgehoorde uitspraak dat ze het vreemd vinden dat wij vissen terug zetten, een gesloten seizoen hebben om gericht op bepaalde soorten te vissen en aassoorten.

regels zijn regels en uitleggen dat het voor het visstandbeheer is heeft geen zin en kun je door de taalbarriere niet uitleggen.
deze groep betreft dus niet alleen polen, maar de polen "voelen" zich er op aangesproken, maar het betreft ook andere (voormalige) oostblok landen.

SVN zou daar op in kunnen springen door ook gerichte informatie in andere talen te verstrekken, een begin zou duits en engels kunnen zijn, dat zijn 2 talen die internationaal goed te begrijpen zijn.

Het heeft niets met politiek te maken, een slotje op deze topic zeker niet, maar we zouden er wel goed aan doen om melding te maken naar de controlerende instanties als je vreemde zaken ziet.

Harpie
09-12-2010, 18:06
Wolf,

De achterliggende gedachte van dit verhaaltje is, dat je in andere landen door je gedrag een bepaald beeld opwekt.

Gr,
Harpie

Wolf
09-12-2010, 18:14
Ja dat snap ik, en dat is niet alleen met vissen.

Hier spreken ze alleen de polen aan en daar ben ik het dus niet mee eens.
IEDEREEN moet aangesproken (kunnen) worden.

reijntjes
09-12-2010, 21:15
Feit blijft gewoon dat buitenlanders geen duidelijke informatie krijgen in hun taal, bij een vispas zit alleen de nederlandse lijst van wateren en bij een dagvergunning krijg je helemaal niets mee,..... ??

Bij onze vereniging vertalen we alles ook in het pools ( vergunning , regels, wedstrijdaankondiging !)
Wij hebben een redelijk aantal poolse leden dus is het ook een taak van de vereniging om dat te vertalen.

Nu zijn we bezig aan een vertaling in het limburgs maar dat gaat nog wel effe duren :veryhappy::veryhappy:

Gerrit Bakker
10-12-2010, 01:21
Ik vind het vreemd dat wij er maar een vertaling voor de buitenlanders bij moeten verstrekken.
Ik wil juist een dunner boekwerk of alleen maar een vispas met een chip erop met daarin alle info die nodig is en niet een boekwerk in 5 verschillende talen voor het geval iemand wel eens geen Nederlands kan lezen.
Wel eens een vergunning in een ander land aangeschaft?
En stond daar één woord op in een andere taal dan van dat land?

Mijn standpunt in deze is vrij simpel, wil je hier vissen dan hoor je de regels hier ook te kennen hetzelfde als ook van ons in het buitenland wordt verwacht.
Kun je dat niet lezen dan is dat jou probleem en zie je dat maar op te lossen of moet je hier niet komen vissen.
Het probleem is alleen dat we aan land van regels zijn maar dat maar al te vaak die regels niet kontroleerbaar zijn of dat daar niet de mankracht voor is omdat iemand die 5 vissers per dag een boete kan geven meer kost dan oplevert en dan doen we dat dan maar niet.

Maar wie weet nu de plannen er zijn dat iedereen die een uitkering krijgt er ook maar wat voor moet doen, daar ook mensen voor gevonden kunnen worden.
Mijn advies zou dan alleen wel zijn, maak eerst de regelgeving simpeler, zodat je niet eerst een cursus moet volgen om het te snappen en eerst zelf veldonderzoek moet uitvoeren om te weten vanaf welk paaltje je nu wel of niet mag vissen zonder lid te zijn van een bepaalde vereniging.

suc6

Gerrit

Bas Nijmegen
10-12-2010, 10:31
Het probleem is alleen dat we aan land van regels zijn maar dat maar al te vaak die regels niet kontroleerbaar zijn of dat daar niet de mankracht voor is omdat iemand die 5 vissers per dag een boete kan geven meer kost dan oplevert en dan doen we dat dan maar niet.

Mijn advies zou dan alleen wel zijn, maak eerst de regelgeving simpeler, zodat je niet eerst een cursus moet volgen om het te snappen en eerst zelf veldonderzoek moet uitvoeren om te weten vanaf welk paaltje je nu wel of niet mag vissen zonder lid te zijn van een bepaalde vereniging.

De mankracht is denk ik niet zozeer het probleem. Boa's zijn er inderdaad te weinig, maar ook politieagenten kunnen controleren. De politie heeft het zeer druk, dat weet ik, maar in de weekenden kunnen ze in de ochtenduren makkelijk wat vissers controleren.

Het probleem zit hem meer in het tweede stukje wat je schreef. De regelgeving is te lastig. Ik probeer al jaren aan collega's uit te leggen over het hoe en wat met betrekking tot de vergunningen. Dat is er nog steeds niet beter op geworden. Hoe meer ik ze uitleg hoe lastiger het wordt. Het is natuurlijk ook een kwestie van interesse. Ik snap ook wel dat een agent die niets met de hengelsport heeft zich daar minder voor interesseert en de stof dus minder goed onthoud. Maar gelukkig wordt r tegenwoordig wel gevraagd naar een vispas en wordt gekeken of ze lid zijn van de juiste federatie om p datwater te mogen vissen. Dat is al heel wat.
Omdat ik zelf natuurlijk wel fanatiek ben, weet ik mijn collega's ook enigzins te enthousiasmeren. Bij mij in de omgeving wordt dan ook veelvuldig gecontroleerd. Iets wat door de meeste vissers zeer op prijs wordt gesteld.

Gerrit Bakker
10-12-2010, 10:37
Uit zeer betrouwbare bron kan ik je vermelden dat controleurs (Boa's) en politieagenten die dus eerst vissers controleerden van hogerhand te horen hebben gekregen dat dit geen prioriteit meer had (lees hiervoor dus dat ze dat niet meer mogen doen)
Ten eerste omdat er te veel fouten werden gemaakt, waardoor achteraf de boete weer terug gedraaid moest worden, maar ook omdat het meer koste dan dat het opleverde en dat ze zich daarom beter met andere zaken bezig konden houden.

suc6

Gerrit

Bas Nijmegen
10-12-2010, 11:03
Dan ben ik benieuwd naar wie je betrouwbare bron is.
Kijk, natuurlijk is het zo dat de prioriteiten vaak anders liggen. Terecht overigens, want een misdrijf (waar er heel veel van zijn) staat hoger op de 'behandellijst' dan een visserijcontrole. Maar de politie wordt steeds meer in hokjes gestopt door de overheid. Ieder zijn specifieke taak zullen we maar zeggen. De agenten die voornamelijk op straat werken kunnen makkelijk af en toe tussendoor vissers controleren. De meldingen die ze op zondagochtend tussen 07.00 en 10.00 uur krijgen zijn zeker niet van dien aard dat er niet gecontroleerd kan worden.
Wanneer je zegt dat er politiechefs zijn die boetes schrijven niet meer toestaan, kan dat nooit met prioriteit te maken hebben, tenzij er op dat bureau incidenten zijn geweest zoals politieagenten die het vissen na een gesprek van een uur gaan overnemen. Anders kan ik me er niets bij voorstellen. Wat ik me wel voor kan stellen is de bewerkelijkheid en de complexiteit van het schrijven van de boetes. Deze zullen ongetwijfeld vaak verkeerd ingevuld worden. Dat heeft ook met name te maken door de manier waarop de feiten terug te vinden zijn in het bonnenboekje van de politie. Er staat b.v. niet simpelweg "vissen zonder vispas". Nee, er wordt nog steeds gesproken over een akte en dan met of zonder looprecht of visrecht van de rechthebbende van dat water met één of meer hengels. Ik begrijp dat dit lastig is. Maar de tijd die ermee gemoeid is mag nooit een reden zijn om niet te bekeuren. Als er regelmatig bekeurd wordt (en dat moet wel als het niet meer mag vanwege de tijd), betekent dat dat er dus veel overtreders zijn. Volgens mij moet daarnog steeds tegen opgetreden worden. Daarnaast is het zo dat het bonnenquota pasgeleden wel 'zogenaamd' is afgeschaft, maar voorheen stond er in dat quota bij dat er ook een minimumaantal was voor milieubekeuringen. Maar het invullen van een bon kost niet veel tijd. En las je fouten hebtgemaakt op je bon, krijg je hem terug van de administratie met een briefje wat je niet goed gedaan hebt. Ik schat in het uiterste geval dat het hele proces per fout geschreven bon voor een politieagent op ongeveer 10 minuten uitkomt.
Maar goed, ik ben benieuwd wat de relatie van jouw bron tot de politie is en waar het dan vandaan komt dat er niet geschreven zou mogen worden.

Wolf
10-12-2010, 18:01
@ Gerrit :
Sinds wanneer geld dit verbod voor de agenten dan ?

Want 2 weken geleden ben ik gewoon gecontroleerd door de politie toen ik zat te vissen.

Gerrit Bakker
10-12-2010, 18:20
Dat is al wel langer van kracht, (vorig jaar ook al)

Zo maar lukraak in het voorbijgaan wat vissers controleren heeft dus geen prioriteit en bepaalde afdelingen van het controlle gebeuren hebben dus gewoon van hun meerderen te horen gekregen dat vispassen controleren ed. niet langer tot hun taken behoort.
Pas als er klachten oid. zijn of zijn geweest dan gaat men op die locatie gericht controleren.

suc6

Gerrit

reijntjes
10-12-2010, 19:55
Ik vind het vreemd dat wij er maar een vertaling voor de buitenlanders bij moeten verstrekken.

Als je een serieuze vereniging bent en een aanzienlijk deel van je leden is buitenlands moet je daar natuurlijk als vereniging wel goed mee omgaan. Als je dat niet doet en vervolgens tegen die mensen zegt dat ze iets fout doen of de regels niet kennen ben je als vereniging ongeloofwaardig !

Wel eens een vergunning in een ander land aangeschaft?
En stond daar één woord op in een andere taal dan van dat land?

Ja hoor in Frankrijk vergunningen gezien met een Duitse en Engelse vertaling dus zo vreemd is dat niet .

De tijd die de meeste mensen aan deze discussie hebben besteed hadden ze ook kunnen gebruiken om hun verenigings regelement te vertalen bijvoorbeeld. Zo veel werk is dat ook weer niet.:lick:

Gerrit Bakker
10-12-2010, 20:32
Ik denk alleen dat je een grote denk fout maakt nl. ik verwacht niet dat we het hier over verenigingswater hebben.

Tenminste hier zie je nagenoeg geen buitenlanders in verenigingswater vissen, maar juist in het openbare water. M.a.w. een vergunning voor 35 euro waar je het hele jaar mee mag vissen.

Voor verenigingswater ligt het natuurlijk ook heel anders en ben je er als vereniging bij gebaat dat men zorgvuldig met de vis omgaat en zal er meestal minimaal een meeneemverbod zijn of liggen de prijzen wel wat hoger als je vis mee wilt kunnen nemen.

De vissers waar ze het hierboven over hebben komen hier hoofdzakelijk om vis te vangen en mee te nemen, dus die zijn aangewezen op openbaar water.

En zo'n vergunning ben ik in het buitenland nog nooit in meer talen tegen gekomen.

suc6

Gerrit

Sezet
30-01-2011, 21:54
Ik woon al zeven jaar hier in Nederland en ben afkomstig uit Polen, deze hobby kwam iets van 2 jaar geleden in me op, maar ik zag ook dat vissen in mijn bloed zit: Mijn vader vist, mijn opa viste en mijn overgroot opa waarschijnlijk ook. Ik stem wel toe dat er veel Polen komen die hier veel last bezorgen, maar dat zijn van die domme biggen uit de achterwijken met de IQ van een vratenzwijn. Ze komen hier naar Nederland met nog een beetje hoop op een rijke toekomst.

De slimme Polen die hier ook naar Nederland komen om te studeren, daar wordt er niet over gepraat. Ze werken hier, lijden een vrolijk leven totdat er weer van die zuiplappen komen die hun eigen volk belachelijk maken. Maar als ik hier rondloop, kom ik wel per dag minstens 1 pool tegen, die zich gedraagt als een normale Nederlander en dat je niet zou denken dat ie Pools is(ik herken het toevallig aan de gezicht en soms spreken ze ook Pools).

Dus ik vind dat mensen niet moeten zeuren over de overlast van Polen, maar over Dronken Polen uit de achterwijken.

Ik woonde trouwens zelf ook in zo'n wijk, mijn vader was best bekend in de stad en had ook veel vrienden, wij leefden in een best klein huis maar wij gedroeg ons gewoon normaal en zoals ik mij nu ook gedrag. Er waren gewoon groepen criminelen die grote 'kattenkwaad' uithaalden.

Ik hoop dat iedereen dit begrijpt, want geloof met: het is echt stom om zo soort dingen te horen over je eigen volk, als je weet wat meer dan 3/4 van de Polen zich normaal gedraagt.

Ik weet het niet, maar volgens mij geldt dit ook voor de turken en de marokanen: Je ziet veel van die criminelen(niks persoonlijks) maar ik heb ook ardige mensen ontmoet.