Welke lijn.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • PyroMarf
    Newbie
    • 01-12-2002
    • 10

    Welke lijn.

    Hey beste members,

    ik vis nu sinds een jaar op een afgesloten privé vijvertje bij iemand dat helemaal vol zit met karper (niet gestroopt), en nu gaat er ook een sier stijger die vijver in. Nu is het probleem dat ik 2 hengels heb en een vriend van me ook 2 en omdat je niet zo gek veel ruimte hebt, ben ik genoodzaakt er 1 vlak naast een leliebed te leggen, t'is eem superstek hoor , alleen 2 meter verder is die stijger en daardoor ben ik al zeker 6 karpers kwijtgeraakt wat ik allereerst vervelend voor die karpers vind, want dat veroorzaakt zeker wel wat stress als je 10 minuten aan een stijger vastzit omdat ik aan de andere kant dat beest er nog onder vandaan te trekken. Dan vind ik het ook nog eens vervelend voor mezelf, want elke x je onderlijntje en lood kwijt enzo...

    Nu is mijn vraag kan ik hier niets tegen doen...andere lijn ofzo?...gevlochten werkt zeker niet want dat schijnt juist heel slecht bestand te zijn tegen schuren....duz kan iemand mij helpen?...en owjah, op een andere stek gaan zitten is geen optie....
    FireWork and Fishing are my life...
  • Mc.Queen
    Sportvisser
    • 19-09-2003
    • 577

    #2
    Misschien eens proberen met de baitrunners vast te zetten,en bij de stok te blijven zitten,bij het haken van
    de vis direct aanslaan,en bij het gebruik van gevlochten lijn is het nog beter,deze heeft minder rek!!!
    Succes!!!
    Greetings Mc.Queen.
    Greetings Mc.Queen!!!
    Tot volgende Maandag!!!

    Reageer

    • PyroMarf
      Newbie
      • 01-12-2002
      • 10

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Mc.Queen
      Misschien eens proberen met de baitrunners vast te zetten,en bij de stok te blijven zitten,bij het haken van
      de vis direct aanslaan,en bij het gebruik van gevlochten lijn is het nog beter,deze heeft minder rek!!!
      Succes!!!
      Greetings Mc.Queen.
      Heeft niet zo heel veel zin denk ik met die baitrunners vast(er) te zetten, want ze zijn zo argwanend (inmiddels) als de pest dus jah...ik zit temmet tegen me hengels aan dus daar kan het ook niet aan liggen en ik sla ook direct aan, maar een karper houdt je niet zomaar tegen hoor....en ik denk dat als ik gevlochten lijn neem dat dat de kans op het uitscheuren van de karpers bek enorm toeneemt....ik vis ook nog eens een meter of 5 uit de kant maar dus..snappie?
      FireWork and Fishing are my life...

      Reageer

      • demingel
        Newbie
        • 16-12-2002
        • 2

        #4
        Een andere optie is om leadcore van fox te gebruiken hier it een dun draadje ijzerdraad in.
        maar of dit help weet ik niet dat zou je moeten uitproberen
        of om het echt helemaal bont te maken kun je gebruik maken van fox softsteel

        mvg
        math mingels

        Reageer

        • PyroMarf
          Newbie
          • 01-12-2002
          • 10

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door demingel
          Een andere optie is om leadcore van fox te gebruiken hier it een dun draadje ijzerdraad in.
          maar of dit help weet ik niet dat zou je moeten uitproberen
          of om het echt helemaal bont te maken kun je gebruik maken van fox softsteel

          mvg
          math mingels
          Heey hartstikke bedankt voor je tip...ga wel ff proberen

          FireWork and Fishing are my life...

          Reageer

          • Pieter Stam
            Tinca Tinca
            • 11-10-2002
            • 2882
            • NL

            #6
            Beste karpervissers.

            Ik heb ook effe een vraagje over lijnen.
            Als is 's zomers met de korst op karper vis heb ik vaak een probleem in zwaar begroeid water.

            Tot nu toe heb ik, bij deze manier van vissen, nog nooit een gevlochten lijn gebruikt. Gevlochten lijn snijdt moeiteloos door de begroeiing heen. In 'BEET' las ik dat deze gevlochten lijn ook door de bek, de schubben en de vinnen van karpers heen snijdt..... Dit is natuurlijk niet de bedoeling..... Omdat je met het korstvissen zonder onderlijn vist zit de gevlochten lijn natuurlijk direct op de haak.

            Mijn vraag is: is het waar dat de gevlochten lijn slecht is voor de vis?

            Als iemand hier iets zinnings over te zeggen heeft dan lees ik het graat.

            Met vriendelijke groet,
            Pierre

            Reageer

            • PyroMarf
              Newbie
              • 01-12-2002
              • 10

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Pierre
              Beste karpervissers.

              Ik heb ook effe een vraagje over lijnen.
              Als is 's zomers met de korst op karper vis heb ik vaak een probleem in zwaar begroeid water.

              Tot nu toe heb ik, bij deze manier van vissen, nog nooit een gevlochten lijn gebruikt. Gevlochten lijn snijdt moeiteloos door de begroeiing heen. In 'BEET' las ik dat deze gevlochten lijn ook door de bek, de schubben en de vinnen van karpers heen snijdt..... Dit is natuurlijk niet de bedoeling..... Omdat je met het korstvissen zonder onderlijn vist zit de gevlochten lijn natuurlijk direct op de haak.

              Mijn vraag is: is het waar dat de gevlochten lijn slecht is voor de vis?

              Als iemand hier iets zinnings over te zeggen heeft dan lees ik het graat.

              Met vriendelijke groet,
              Pierre
              Naar mijn weten wel, als je bedenkt dat je ook tube lood moet gebruiken dan is gevlochten lijn ook slecht....ik heb het 1 x gebruikt met korstvissen aan een superlicht hengeltje (een lichte spinhengel) en dan duz met gevlochten lijn, dat gaf wel een kick, maar 8eraf gezien weet ik niet of dit wel zo slim was uit de vis zijn oogpunt, ik controleer zoals altijd me vissen op schade, maar die was niet te vinden op deze karper....t'kan geluk zijn, da wiet'k nie....



              [Gewijzigd door PyroMarf op dinsdag 24 december 2002 @ 18:04]
              FireWork and Fishing are my life...

              Reageer

              • Henri van der wal
                Komt net kijken
                • 19-02-2002
                • 97

                #8
                Een gevlochten lijn beschadigd niet meer & niet minder vissen als nylonlijn. Als je besluit met gevlochten lijn te gaan vissen, raar ik aan een soepele hengel te nemen om de klappen op te vangen.

                Vissen bij obstakels kun je het beste doen door je slip & baitrunner uit te schakelen & direct in je hengel te gaan vangen....een karper die nog niet op gang is, is heel makkelijk te "stoppen" hoor!
                www.hsvheerenveen.nl Vissen fotograferen, niet consumeren.

                Reageer

                • Bob van Biemen
                  Newbie
                  • 27-12-2002
                  • 3

                  #9
                  Beste PyroMarf, het vast of vaster zetten van je baitrunner heeft werkelijk niets geen invloed op schuwe vis tenzij je met slappe lijn i.c.m. schuif lood vist.
                  Als je met een vastlood systeem vist waar ik nu even vanuit ga maakt het geen ene mallemoer uit.
                  het idee is dat de vis al gehaakt is na de aanbeet en niet dat hij dan nog niets door heeft.
                  Laat het lood zijn werk doen.

                  Mijn advies is dus eigenlijk ook, naast die hengel zitten en opletten geblazen!
                  Persoonlijk ben ik geen voorstander van de baitrunner uitschakelen, bij een onoplettend moment kan de hengel al in het water liggen.

                  Met alerte groet, Bob

                  Reageer

                  • Henri van der wal
                    Komt net kijken
                    • 19-02-2002
                    • 97

                    #10
                    Met de pen krijg ik dezelfde actie van de gehaakte karper als met vastlood...ze gaan altijd richting obstakel.
                    www.hsvheerenveen.nl Vissen fotograferen, niet consumeren.

                    Reageer

                    • Rudi

                      #11
                      ---

                      [Gewijzigd door Forummanager op zaterdag 28 december 2002 @ 14:41]

                      Reageer

                      • PyroMarf
                        Newbie
                        • 01-12-2002
                        • 10

                        #12
                        Ja, goed opletten is idd wel het beste, maar dan het volgende:

                        De vijver waarin ik vis zit barstensvol met karper en het is me al enorm vaak gebeurt dat ik er 2 tegelijk heb,...dit wordt helemaal vervelend als ik 25 meter veder ga staan met hengel om de karper bij wat obstakels weg te houden en als ik dan me peeeeeper hoor gaan van me andre hengel...snel hengel overgeven en dan rennen en de andre aanslaan...niet echt een suc-6 dus als die andre ook nog eens 2 hengels heeft inliggen, de enige oplossing zou zijn dat we met 1 hengel per persoon moeten gaan vissen...., maar da vin'k nix...
                        FireWork and Fishing are my life...

                        Reageer

                        • skippy
                          Newbie
                          • 20-02-2003
                          • 2

                          #13
                          als je echt andere lijn erop wilt doen dan zo ik persoonlik geen gevlochten lijn pakken,maar van fox soft steel...
                          ga carpfishing :upsidown:

                          Reageer

                          • champ
                            Newbie
                            • 26-12-2002
                            • 20

                            #14
                            Hey,

                            Waarom probeer je je karper eens niet zelf te sturen naar waar jij hem hebben wilt??

                            Het is namelijk zo dat je een karper gemakkelijk kunt draaien door je stok in dezelfde richting te sturen als de karper trekt.

                            Het helpt ook dikwijls om je bovenstuk van je stok in het water te steken. Hierdoor heb je een betere controle over de karper en zal hij veel makkelijker te draaien zijn.

                            groetjes,

                            Reageer

                            • Henk
                              Komt net kijken
                              • 14-12-2002
                              • 56

                              #15
                              Juist Champ,

                              De hengel ver onder water steken, flink druk geven, en de karper is in no-time aan het oppervlak.
                              Dan zal hij "lucht" en kolken slaan, maar de meeste kracht zal hij daardoor weer verspelen.

                              Het lijkt zo wel een koud kunstje, je moet het wel even durven om het zo te proberen, maar het resultaat mag er zijn!

                              Sportieve groeten Henk

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎