tijgernoten

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • mark
    Newbie
    • 12-04-2004
    • 17

    tijgernoten

    hoi
    ik ben beginnend karpervisser en zou eens met tijgernoten willen vissen
    hoe moet ik die bereiden en hoelang kan ik ze behouden en hoe
    ik week ze nu 24 uur en kook ze dan +- 30 min, daarna bewaar ik ze in een afgesloten emmer met kookvocht en al, maar na een dag of 2 ruiken ze niet echt fris meer ,of is dat juist de bedoeling???
    bevestig ik ze zoals een boilie en zoja een enkele noot op de hair of meerdere ?
    alvast bedankt, mark
  • warhead
    Specimen Hunter
    • 27-09-2003
    • 1496
    • haacht

    #2
    Ge zijt goed bezig zoals ge bezig zijt. Ik giet ze wel af en bewaar ze dan in zakjes in de diepvries, kan nie zo goe tegen diene stank Maar da kan allemaal geen kwaad. Sommigen laten ze wel zo 3 weken staan, der komt enkel wa slijm op en da stinkt een beke ma zo zijn ze naart schijnt nog beter.
    Ik hang er 2 grote aan de hair, 1 kan natuurlijk ook.
    om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
    trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

    Reageer

    • Rob van Halteren
      Waslijnwerper
      • 03-04-2003
      • 192
      • Den Haag

      #3
      Laat de tijgernoten 48 uur weken, gooi op 2 kilo iets van 200 gram suiker in het water, na 48 uur 30 tot 45 minuten koken.
      Na het afkoelen gooi je een flesje oud bruin bier (van Freddie) in het kookwater en sluit de emmer af voor een dag of 2...dan zal je merken dat het slijm zich gaat vormen ( dit is juist datgene waar de karper verzot op is), je kan ze daarna rustig invriezen of in een gesloten emmer wegzetten (ververs dan wel regelmatig het water door ze even goed te spoelen)
      M.Vr.Gr.

      Rob

      Lets Go Fishing.nl

      Reageer

      • Pieter Stam
        Tinca Tinca
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

        #4
        Ff een oude topic uit de zoekmachine gevist.
        Ik heb ook ff een vraagje over tijgernoten.

        Ik heb nog een paar kilo thuis staan. Droge, (dus ongeweekte) noten. Ze zijn inmiddels al een maand of 5 oud. Is het mogelijk om ze nog langer te bewaren zodat ik in de winter af en toe eens een greep uit de voorraad kan halen?? of kan ik ze beter weggooien en een paar kilo nieuwes halen.

        Groeten,
        Pierre

        Reageer

        • Rob van Halteren
          Waslijnwerper
          • 03-04-2003
          • 192
          • Den Haag

          #5
          als je ze droog en donker bewaard kan je ze rustig een jaartje bewaren lijkt mij, mischien nog wel langer ook, Maar zoals met alles geld zo vers als mogelijk is natuurlijk beter.
          M.Vr.Gr.

          Rob

          Lets Go Fishing.nl

          Reageer

          • Pieter Stam
            Tinca Tinca
            • 11-10-2002
            • 2882
            • NL

            #6
            Merci, dan ga ik ze deze winter nog gebruiken, (misschien).

            :hoho: :sneeuwpop:

            Reageer

            • Henso
              Met enige kennis...
              • 14-12-2002
              • 490
              • Hoogezand

              #7
              ~0 Moi,

              Een paar vraagjes aan onze tijgernoot experts.

              Hoeveel voeren jullie van dit spul, en hoelang voeren jullie voordat je gaat vissen.

              Vissen jullie de tijgers drijvend(pop-up) of gewoon zinkend.

              Voeg je eventueel ook nog een paar boillies toe aan het voer of zijn het puur tijgernoten wat je voert.?

              Ik vis de tijgers nu meestal pop-up.

              Groetjes Henk


              KANJER KAMPIOEN 2013
              2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌

              Reageer

              • Pieter Stam
                Tinca Tinca
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

                #8
                Je kan er vrij stevig mee voeren (in de zomer). Tijgernoten verteren echter slecht. Het grootste gedeelte verdwijnt onverteerd als brokjes de aars van de karper. Dit wordt verspreid over het water, waar het opnieuw wordt opgegeten door (andere) vissen. Je kunt deze halfverteerde tijgernootstukjes bijvoorbeeld ook in je bewaarzaak aantreffen als een karper er een tijdje in heeft gezeten.

                Voorvoeren doe ik er niet mee, daar gebruik ik liever andere particles voor. Tijgers zijn sowieso niet mijn favoriete aas. Ik gebruik liever duivenvoer en zoete maïs.

                Ik viste de tijgers onder de pen altijd gewoon zinkend, dus niet als pop-up. Tijgers zijn volgens mij goed te combineren met andere particles. Een voordeel van tijgers is echter dat brasems ze (over het algemeen !!!) beter kunnen laten liggen dan maïs o.i.d..

                Gr. Pierre

                Reageer

                • Henso
                  Met enige kennis...
                  • 14-12-2002
                  • 490
                  • Hoogezand

                  #9
                  ~0 Moi Pierre,

                  Je zegt "je kan er vrij stevig mee voeren" maar HOEVEEL is vrij stevig? 1 handvol, 2 handen vol??
                  Zelf voer ik meestal meerdere weken ( 3 x per week) vooraf, een handvol tijgernoten per hengel.
                  En ik strooi dan ook nog een 5-tal boillies per hengel.
                  Wie weet het te vertellen? is dit teveel/weinig???????

                  Groetjes Henk


                  KANJER KAMPIOEN 2013
                  2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌

                  Reageer

                  • Pieter Stam
                    Tinca Tinca
                    • 11-10-2002
                    • 2882
                    • NL

                    #10
                    Het is natuurlijk afhankelijk van veel factoren zoals:
                    - Grootte van het water.
                    - Aantal en grootte van de karpers.
                    - Hoeveelheid witvis.
                    - Mate van bevissing.
                    - Jaargetijde waarin wordt gevist.

                    Als je hier meer info over wil geven discussieert het wat gemakkelijker.



                    [Gewijzigd door Pierre op 02-11-06 at 05:19 PM]

                    Reageer

                    • Henso
                      Met enige kennis...
                      • 14-12-2002
                      • 490
                      • Hoogezand

                      #11
                      !@#$ ~0 Moi Pierre,

                      Het is een kanaaltje 10-12 mtr. breed 1.20 tot 1.80 diep, afgelopen jaar met de paaitijd zaten er op een stuk van 300 mtr. lengte min. een 100 karpers. het formaat van de karpers, is meestal 70-80 cm.( het kanaalvak is tussen 2 sluizen plm. 10 km.)
                      Er zit redelijk witvis, (brasem en voorn)
                      mate van bevissing: redelijk, er zitten elk weekend wel een paar koppels te vissen, door de week meestal niet zoveel, ( ik vis meestal op vrijdag en dinsdagavond)
                      periode van vissen. zomermaanden.
                      Ik zoek wel altijd een plek op waar een ander niet vist, en waar ik karper heb gezien, of andere jaren heb gevangen.

                      Groetjes Henk


                      KANJER KAMPIOEN 2013
                      2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌

                      Reageer

                      • Pieter Stam
                        Tinca Tinca
                        • 11-10-2002
                        • 2882
                        • NL

                        #12
                        Als ik dit zo lees kun je wel meer voeren dan een of twee handen hoor. Normaal gesproken vertonen karpers trekgedrag op kanaaltjes, hoewel er ook vissen zijn die op hetzelfde stuk blijven.
                        Voorvoeren heeft als doel de karper te laten kennismaken met het aas en de vis in de buurt van de stek te houden.

                        Ik denk dat een 300 tot 500 gram per hengel per dag zeker kan op dit water. Wel verspreid voeren. Er zijn vissers die nog veel ruimer aanvoeren. Zeker als er in de buurt niet nog meer wordt voorgevoerd kun je de vissen volledig aan je aas laten wennen.

                        Gr. Pierre
                        P.S. als je meer wilt weten dan kun je ook p.m.-en.

                        Reageer

                        • Henso
                          Met enige kennis...
                          • 14-12-2002
                          • 490
                          • Hoogezand

                          #13
                          Moi,

                          Ik denk Pierre dat ik komend zomer gewoon met tijgernoten/hennep en mais ga voeren, en dat dan een dag van te voren.

                          Ik ga wel met tijgernoten vissen.

                          Want als ik dit zo lees kost het een vracht aan tijgers, en die krengen zijn bij ons toch vrij aan de prijs.
                          Bovendien krijg ik de indruk dat mais en hennep net zo goed werkt (of misschien nog wel beter)
                          Komt nog bij dat ik een aantal maanden op dit water vis, dus de karper went wel aan het voer.

                          Groetjes Henk


                          KANJER KAMPIOEN 2013
                          2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌

                          Reageer

                          • Pieter Stam
                            Tinca Tinca
                            • 11-10-2002
                            • 2882
                            • NL

                            #14
                            Bovendien weet je bij hennep en maïs 100% zeker dat alles wordt opgegeten. Zelfs kleinere witvis weet hier raad mee. Met deze goedkope aassoorten hoef je echt niet bang te wezen het kanaaltje te overvoeren.

                            Succes,
                            Gr. Pierre

                            Reageer

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎