Onzin in hengelsportbladen.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    Onzin in hengelsportbladen.

    Ik heb de laatste maanden vrij veel met de pen gevist op karper en er is me iets opgevallen.
    Volgens mij zijn heel veel verhalen in visbladen zoals de BEET, Het VISBLAD, en allerlei andere vooral 'all-round-bladen' compleet uit de duim gezogen door karpervissers die nog nooit op een andere manier op karper hebben gevist dan statisch met lood. Of misschien in een heel ver verleden. Vaak zijn het artikelen waarin het over statisch vissen gaat, en omdat het 'moet' worden er ook nog ff twee kolommen volgezwamd over pennen.

    Een aantal dingen die in de bladen staan vallen me altijd weer op. Dit kun je zo goed als altijd lezen....:
    - "Maïs en kattenbrokken uit blik vangen uitstekend karper." Dat je de hele dag brasems en zelfs voorntjes van 15 cm staat te drillen staat er niet bij. Ik doe niet anders met dit aas.
    - "Langzaam liep mijn pennetje schuin over het water weg". Ik heb dit jaar 23 karpers op de pen en slechts een keer is mijn pennetje schuin weggelopen. 'T is bijna altijd een harde tik naar onder om er vervolgens onder water hard vandoor te gaan.
    - "De aanwezigheid van karper op de stek is goed te zien". Klopt idd op water van 40 cm diep. Zodra het dieper wordt dan 60 cm krijg je soms aanbeten uit het niets.

    Verder lees ik NOOIT iets nuttigs over het voorkomen van lijnzwemmers.

    Ik lees NOOIT iets nuttigs over het singel-hookbait vissen met de pen. Dus alleen met het aas aan de haak en niet voeren, terwijl dit heel goed kan werkt als je al tekenen van karper ziet.

    Meestal wordt er ook gesproken over het maken van kleine compacte voerplekken. Dit kan natuurlijk persoonlijke voorkeur zijn, maar ik vind wat minder voer op iets meer vierkante meters beter. Dit omdat een karper dan gaat zoeken naar volgende aasdeeltjes.

    Ik weet niet of jullie ook wel eens zoiets opvalt? Ik kan zo snel niet iets verzinnen waaraan het kan liggen dat het er bij mij zó anders aan toe gaat dan bij de visbladenvissers.

    MVG,
    Pierre
  • revolution carp
    Newbie
    • 14-09-2005
    • 4

    #2
    Ik vis in een tamelijk kleine plas vlakbij mijn huis.
    Ik gebruik een 12ft. 2 3/4 lb ultimate revolution carb hengel met 0.28 nylon.
    Mijn dobber wordt in visbladen meestal omschreven als een eend.
    4 flinke loodjes er vlak onder om hem "overeind" te houden en 1 loodje 10cm boven de haak.Er wordt NOOIT gevoerd ik gebruik eigengebakken bruinbrood aan mijn haakje.
    Meestal vis ik wel op de bodem maar soms ga ik er wel eens ongeveer 20 cm boven zitten.
    Een passant die mijn manier van doen een poosje zwijgend gadesloeg vroeg waarom ik een schepnet bij me had.Hij bleef niet lang genoeg staan om zijn vraag beantwoord te krijgen.(vond ik ook niet zo erg)
    Denk nou niet dat ik wars zou zijn van nieuwe inzichten of technieken omdat ik al 53 ben.Ik weet dat je zelfs met primitieve middelen goede resultaten kunt bereiken door je gevoel en/of je ervaring te gebruiken die je in de loop der jaren opdoet.

    Groetjes Martin
    Shimano Antares AX Multimatch 396/427 F
    Shimano Twinpower XT-RA 2500 met slip achterop en Fightin\'drag knop.

    Reageer

    • Theo de Kreij
      VOERBOER
      • 03-06-2003
      • 2345
      • Zoetermeer

      #3
      Quote: Verder lees ik NOOIT iets nuttigs over het voorkomen van lijnzwemmers.

      Al eens met Back leads geprobeerd? Dit is lood met een groot oog van 20-30 gram die je onder de hengeltop laat zakken zodat je draad daarvandaan over de grond loopt. JRC heeft ze.
      Mvrgr,

      Theo de Kreij.

      ********************************
      Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland
      ********************************

      www.peche-tackle-europe.com

      Reageer

      • Theo de Kreij
        VOERBOER
        • 03-06-2003
        • 2345
        • Zoetermeer

        #4
        Pierre, die verhalen in de bladen worden geschreven door mannen zoals jij en ik. Gewoon vissers dus. Waarom deel jij je kennis niet door zelf eens een stuk te schrijven en in te sturen naar Publishing House? Een verhaal over al die dingen die je mist en waarvan jij vindt dat ze waardevol kunnen zijn voor je collega hobbyisten
        Mvrgr,

        Theo de Kreij.

        ********************************
        Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland
        ********************************

        www.peche-tackle-europe.com

        Reageer

        • Pieter Stam
          Tinca Tinca
          • 11-10-2002
          • 2882
          • NL

          #5
          Al eens met Back leads geprobeerd? Dit is lood met een groot oog van 20-30 gram die je onder de hengeltop laat zakken zodat je draad daarvandaan over de grond loopt. JRC heeft ze.
          Emmmm, met de pen???

          Waarom deel jij je kennis niet door zelf eens een stuk te schrijven en in te sturen naar Publishing House? Een verhaal over al die dingen die je mist en waarvan jij vindt dat ze waardevol kunnen zijn voor je collega hobbyisten
          Emmmm, www.visserslatijn.nl - specimen hunting - vissen op... - actief vissen op zeelt ????
          Staan alleen geen foto's van mezelf bij. Kan evt. alsnog gebeuren. Ik heb nml. nu wel een digi-cam waar goeie foto's mee zijn te maken. Heb er wel eens over nagedacht om idd een stukkie over actief karperen te schrijven.

          Groeten,
          Pierre

          Reageer

          • F karper
            Newbie
            • 19-09-2005
            • 6

            #6
            ik vis zelf ook alleen met de pen de laatste tijd
            dit jaar heb ik niet veel gevist maar als nog 6 karpers van 60cm geland
            ik vang voorn van 10 tot 27 cm met mais en met kattebrokken ga ik proberen maar ik denk niet dat ik daar voorn mee zal vangen

            en ja er staat idd veel ge*** in in de bladen maar er staan ookgoede en makelijke tips bij

            Reageer

            • Pieter Stam
              Tinca Tinca
              • 11-10-2002
              • 2882
              • NL

              #7
              maar ik denk niet dat ik daar voorn mee zal vangen
              Wacht maar %)

              Reageer

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎