info over karpervissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • bert_be
    Newbie
    • 17-09-2005
    • 13

    info over karpervissen

    hallo allemaal ,

    ikben hier nieuw en ik zou graag begingen karpervissen na al een paar jaar geroofvist hebben

    maar kan er iemand zeggen hoe ik moet vissen met hondebrokken en wil je dan uitleggen hoe je het aan de haak moet doen en wat er aan je lijn precies moet

    kan je ook een afbeelding maken van die lijn dan ?

    grz bert
    http://www.aelsekarpervissers.tk

    vissen doe ik graag...
    maar vis vangen is mijn hobbie!
  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    #2
    afbeelding wordt lastig. ik heb het geprobeerd met de digi-cam maar ik krijg de foto's niet scherp ook niet met macrofunctie.

    Ik kan het je wel proberen uit te leggen:
    Als ik met drijvende hondenbrokken vist, dus aan de oppervlakte dat ziet mijn systeem er als volgt uit: 22/100 (is op sommige wateren te licht, afhankelijk van de begroeiing). Hieraan een "PB long distance hook" maat 6. Deze haak knoop ik erop met een halve bloedknoop. Zie foto.

    Aan het uiteinde knoop ik een lusje (in de afbeelding is dit bij de "2". , het lusje hangt ongeveer 3 cm onder de haak. Dit is de hair.
    2 brokken worden middels een boilienaald op deze hair geschoven. Daarna een stoppertje in het lusje steken (stukje elastiek of een takje kan ook) zodat de brokken blijven hangen. Vervolgens de hair twee of drie keer om de haak heen draaien. Daarna, en dat moet voor elke inworp gebeuren, controleer ik of het 'torentje' van halve bloedknoop wel goed zit. Dit moet een hoek met de haak maken zoals op de onderstaande afbeelding. Anders vang je 10x zo weinig omdat de haak dan in de bek niet goed in de lip draait.

    Dit is mijn montage zoals boven beschreven. Hier wordt geen gebruik van een onderlijn gemaakt. het gebruik van onderlijnen raadt ik af met het drijvend vissen. Dit om de volgende simpele redenen. Hoe meer knopen, hoe zwakker het systeem. Zeker de hele bloedknoop vind ik een zwakke knoop tijdens heftige drils.

    Als ik met frolics, dus zinkende brokken, dus met de pen vis dan gebruik ik exact dezelfde montage. Alleen komen dan boven de haak op de lijn nog een aantal dingen. Vanaf de haak gezien op ±5 en ±12 cm loodhageltjes van 0.1 of 0.2 gram. De pen op ongeveer de diepte van het water +20 cm. De loodhagels om de pen uit te loden op ongeveer 50 tot 100 cm van de haak vandaan (afhankelijk van de waterdiepte). Met de pen is het ook mogelijk om een kant en klare standaardonderlijntje te gebruiken.

    Bij het gebruik van vastlood zou ik wel gebruik maken van een onderlijn. Deze onderlijnen haken net ff iets beter dan mijn montage. Info over onderlijnen (rigs) is volop te vinden op internet, in visbladen, en op bekende karperfora.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt,
    Groeten,
    Pierre


    [Gewijzigd door Pierre op 09-17-05 at 10:38 PM]

    Reageer

    Working...
    😀
    😂
    🥰
    😘
    🤢
    😎
    😞
    😡
    👍
    👎