Hoe een tuigje te bevestigen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Patrick.S
    Twentse visser
    • 21-07-2011
    • 12
    • Twente

    Hoe een tuigje te bevestigen

    Ik heb een nieuwe vast stok gekocht een SPRO Extreme power pole van 6meter.Vroeger maakte ik mijn tuigjes vast dmv een oranje rubbertje waar de lijn aanvast zat die ik over de top heenschoof en daarna met een stukje siliconen tube op de top zette en zo viste ik.Maar wat is nu een betere methode om een tuigje aan de hengel te monteren??Ik heb al gehoord van een zg kikker de een zegt werkt goed en de ander vind het weer helemaal niks.Ik moet weer veel opnieuw leren,dus kom maar die goede tips.
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    #2
    Het makkelijkste is om gewoon met kikkertjes te gaan vissen. Hieronder de uitleg.

    Oorspronkelijk geplaatst door 'http://www.stekkie.nl/2008/05/21/de-hengel-optuigen/"


    Stap 1
    Je hebt je hengel uitgeschoven of de delen in elkaar geschoven. We pakken nu het tuigje erbij. Je maakt het lusje los en doet deze om het onderste kikkertje heen.

    Stap 2
    Je wint de lijn nu een paar slagen om de kikkertjes heen.

    Stap 3
    Nu draaien we de lijn om de top heen. Als we de lijn niet om de top heen zouden draaien maar direct het toprubbertje vast zetten krijgen we, als je aan de lijn trekt het pijl en boog effect. Dit wil zeggen dat je top veel sneller breekt bij een zware vis. Daarbij kan de vis zo makkelijk het toprubbertje los trekken.

    Stap 4
    Als we de lijn om de top hebben gedraaid en het toprubbertje op de top hebben geschoven kun je zien hoe lang de lijn is waarmee je vist. Je kunt hem kort houden, tot ongeveer de helft of zelfs een kwart van de lengte van je hengel als het waait. Waait het niet of wil je iets verder weg vissen dan kun je ervoor kiezen je opslag lang te houden, zo’n driekwart van je hengellengte.
    Het regelen van de lengte van de lijn kun je doen door, als je de opslag korter wil maken, meer lijn om de kikkertjes te winden. Wil je een langere lijn, ook wel opslag genoemd, dan haal je wat extra lijn van je kikkertje af.

    Stap 5
    Je hengel is nu opgetuigd en je kunt gaan vissen!
    Oorspronkelijk geplaatst door www.stekkie.nl



    Kikkertjes
    Kikkertjes zijn niet, zoals je misschien zou denken, de bekende groene kwakers. In de hengelsport worden met kikkertjes de metalen oogjes bedoeld die vaak op het één na laatste hengeldeel zitten.
    Deze kikkertjes zitten er om de reservelijn van je tuigje op te slaan. De lus van het tuigje doe je om het kikkertje heen en hier wikkel je ongeveer twee meter reserve lijn omheen. De rest van je lijn loopt naar het topje van je hengel toe.

    Een langere opslag
    Wil je een langere opslag (het stuk lijn tussen je hengeltop en de dobber), dan haal je er wat lijn af. Waait het bijvoorbeeld hard, dan is het handiger met een korte opslag te vissen. Je wikkelt in dit geval een aantal slagen meer lijn op je kikkertjes waardoor de lijn waar je mee vist korter wordt.

    Als je nog geen kikkertjes op je hengel hebt zitten bestaan er handige plastic buisjes die je over je top heen kunt schuiven. Bijna alle hengels worden tegenwoordig al met kikkertjes verkocht. Bij telescopische hengels komt het nog wel eens voor dat ze er niet opzitten. Vraag dit even na in de winkel. Zitten ze er nog niet op dan zijn deze plastic buisjes de uitkomst voor je.
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • PeBo
      Hengelaar
      • 29-09-2007
      • 2636
      • Oosterhout

      #3
      Als je een draadje roestvrij staal dubbel buigt (of een speld), krijg je een mooi klein kikkertje. Niet zo als die kollosale dingen die je in de winkel koopt. Is goedkoper en voldoet ook nog beter ook, althans bij mij.
      ]Member of the Easterwood dreamteam.
      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

      Groeten,
      PeBo.

      Reageer

      • preston-freak
        wedstrijd, specimenvissen
        • 12-04-2008
        • 1834
        • Oss

        #4
        Bepaalde hengelsportwinkeliers kunnen voor een appel en een ei je hengel voorzien van mooie kikkertjes, dus gebonden met garen en afgelakt.
        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

        Reageer

        • haakie
          liever veel dan groot
          • 14-08-2010
          • 60
          • zeewolde

          #5
          je kunt in plaats van een kikkertje ook een elastiekje gebruiken. is goedkoop en je lijn zit niet zo snel vast aan het kikkertje.

          Reageer

          • Amadeus
            Knoeit wat aan het water.
            • 02-09-2007
            • 1626
            • Westerlee

            #6
            Dat met het elastiekje snap ik niet, heb daar even geen beeld bij.
            Je kunt ook losse kikkertjes kopen, welks je dan zelf met een wikkeling vastzet.

            Ik speel daar zelf wel eens vals mee, ik neem dan een kant en klaar kikkersetje en
            haal de wikkeling met kikker in zijn geheel van het buisje af ( gewoon het buisje rondom naast de wikkeling indrukken tot dat ie los komt ).
            Daarna schuif je de wikkeling netjes over je top heen tot aan het punt dat deze gaat klemmen.
            Op dat gedeelte smeer je even wat ca lijm ( secondenlijm ) en schuif de wikkeling over de lijm.
            Hierna even de wikkeling goed doorweken met secondenlijm en dan goed laten drogen.
            Hierna kun je hem eventueel aflakken.
            https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎