Met de pen op de karper

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Domenico Curallambra
    domenico
    • 04-09-2005
    • 3
    • alblasserdam

    Met de pen op de karper

    Ik vis al jaren met een twee pondshengel van 13 feet, nu hoor ik ineens dat het eigenlijk niet goed meer is om daar mee te vissen, omdat de hengel dan te ver door zou buigen en je daardoor minder controle hebt over de vis. De geruchten gaan dat het beter zou zijn om met een hengel van 2 1/2 pond te vissen en 12 feet. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben??? laat het me aub weten. Tevens ben ik op zoek naar mensen die mooie penhengels maken, en ik zoek mensen die molens van het merk Dam model MDS Quick Royal 4500 kunnen repareren. Ook heb ik vernomen dat Ben Pont helaas is overleden, weet iemand of zijn zoon de hengelbouw heeft voortgezet? zo ja waar is hij gevestigd?
  • Martin1972
    Newbie
    • 28-05-2005
    • 12
    • Geldermalsen

    #2
    He Domenico welkom op dit forum.
    Ik vis zelf met een 14 ft, 1 1/2 pond penhengel daar vang ik leuke karpers mee(graskarper van 80 cm is mijn grootste) en deze uitvoering daar buigt de hengel goed door.
    Dat vind ik zelf wel prettig want ik voel heel goed wat de karper doet.
    Smaken verschillen nu eenmaal anders zou Pierre die ook op dit forum zit je ook wel wat kunnen vertellen, die vist als het goed is met een soort gelijke hengel als ik.

    Groeten
    Martin

    Reageer

    • Pieter Stam
      Tinca Tinca
      • 11-10-2002
      • 2882
      • NL

      #3
      Hey

      Ik vis al jaren met een twee pondshengel van 13 feet, nu hoor ik ineens dat het eigenlijk niet goed meer is om daar mee te vissen, omdat de hengel dan te ver door zou buigen en je daardoor minder controle hebt over de vis. De geruchten gaan dat het beter zou zijn om met een hengel van 2 1/2 pond te vissen en 12 feet.
      Vis je hiermee met de pen of met lood/statisch??? :? :? :?

      Als het gaat over penhengels zou ik niet zwaarder gaan dan 1,75 lbs. Heb zelf een 1-1.25 lbs penhengel. De Ultimate Carpfloat. Dit is een vrij bekende penhengel maar hij wordt vaak gebruikt in de iets zwaardere klassen.
      Ik gebruik deze hengel voor zowel het vissen met de korst, drijvende hondenbrokken, enz. als voor het vissen met de pen. Voor het drijvend vissen is het een fantastische hengel. Je kunt er zelfs met een zachte korst verre worpen mee maken, dit omdat deze hengel heel zacht (soepel) is.
      Vissen met de pen gaat ook uitstekend met deze hengel. Enigste kanttekening is dat ie iets strakker zou mogen wezen. Ook ben ik op het moment bezig op zwaar begroeid water met volop plompen, riet, enz. en op een stek met flink wat bruggetjes. Hier zou een penhengel van 1.5-1.75 pond ook net iets 'safer' vissen.

      Hengelsport Wout van Leeuwen in Vlaardingen verkoop handgemaakte hengels. Dit is een klein gezellig zaakje waar je makkelijk ff naar binnen loopt. Volgens mij mag je er bij blijven als ze de hengel maken, en je kunt veel dingen (soort blank, soort kurk, aantal en soort ogen, stootdop) zelf uitkiezen.

      Pas op met het begrip handgemaakt. Met penhengels is dit meestal wel in orde. Ik ken echter ook hengels ie worden gebruikt voor het statisch vissen en die de naam 'handgemaakt' dragen. Ik geloof hier geen zak van, want van deze hengels hadden ze er bij mijn plaatselijke hengelsportzaak tientallen liggen, die wel heel erg identiek waren. Bovendien heeft een maat van me die ze gekocht heeft er al volop problemen mee gehad!!!

      Tevens ben ik op zoek naar mensen die mooie penhengels maken, en ik zoek mensen die molens van het merk Dam model MDS Quick Royal 4500 kunnen repareren. Ook heb ik vernomen dat Ben Pont helaas is overleden, weet iemand of zijn zoon de hengelbouw heeft voortgezet? zo ja waar is hij gevestigd?
      Hiermee kan ik je niet verder helpen, ik ken zowel de molen als dhr. Ben Pont niet.

      Vangse en groeten,
      Pierre

      Reageer

      • Theo de Kreij
        VOERBOER
        • 03-06-2003
        • 2345
        • Zoetermeer

        #4
        Een hengel van 12 ft en 2,5 lbs is simpelweg geen penhengel. Hij is te kort en te stug. Te kort om de pen een eindje weg te zetten en ook te stug daarvoor. De souplese van je hengel bepaald voor een groot deel de afstand van het wegzetten van een pen, maar ook de precisie daarvan (o.a. daarom is een matchhengel ook zo soepel). Zelf heb ik een 14 ft- 1,5 lbs (lekker veel sport) voor open water en een 13 ft, 2 lbs voor water waar obstakels zijn zoals bruggen, waterplanten ed. Puur om controle te houden op de vis.

        12 ft is sowieso al een slechtere hengel als je afstanden moet gooien, ook met boilies. Hoe langer de hengel, hoe groter het hefboomeffect en dus hoe verder je gooit. Ik verkoop o.a. in Frankrijk materiaal van JRC en daar willen ze niet eens praten over 12 ft.

        Ik ken hengelsbouwers zat. Vergis je echter niet over zelfgebouwde hengels. Ze verkopen die ook bij Carps Cabin in Benthuizen (de grootste op karpergebied), maar een handgebouwde hengel is pas goed wanneer die is gebouwd op jouw wensen, dus op maat. En dat is niet simpel, want waar wil je dat die hengel anders of beter in is dan een 'fabriekshengel' (die vaak ook met de hand wordt gemaakt). Maar, we hebben een paar prima hengels staan, zowel fabriek als hand, en ik zeg het iedereen die het maar wil horen: In de hand nemen en voelen, wegen en je goed laten voorlichten. En er zijn mensen die menen dat een goede penmolen belangrijker is dan de hengel zelf. Ook iets om even bij stil te staan.

        Overigens vist Leo Burger, eigenaar van Carps Cabin, volgende week de WK in Frankrijk. Hij is al wereldkampioen geweest en met wat geluk komt hij weer ver.
        Mvrgr,

        Theo de Kreij.

        ********************************
        Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland
        ********************************

        www.peche-tackle-europe.com

        Reageer

        • Domenico Curallambra
          domenico
          • 04-09-2005
          • 3
          • alblasserdam

          #5
          Bedankt voor de informatie, allemaal, ik ben een stuk wijzer geworden van jullie tips.
          Groetjes Don.

          Reageer

          • Pieter Stam
            Tinca Tinca
            • 11-10-2002
            • 2882
            • NL

            #6
            Vanavond drijvend geweest.
            Al drie keer eerder deze week kwam er een vis boven die ik niet te pakken kon krijgen. Waarschijnlijk steeds dezelfde. Vanavond heb ik hem te pakken, 19 pond.


            Groeten,
            Pierre

            Reageer

            • Domenico Curallambra
              domenico
              • 04-09-2005
              • 3
              • alblasserdam

              #7
              :klappen: Kanonne wat een mooie vis zeg, waar woon jij ??? dan kom ik ook een keer bij je vissen.

              Reageer

              • Pieter Stam
                Tinca Tinca
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

                #8
                't is aan te fietsen

                Reageer

                • remco
                  Newbie
                  • 08-09-2005
                  • 24

                  #9
                  Domenico Curallambra

                  jij ken beter op de boezem gaan zitten vissen daar vang je pas mooien vissen en is nie ver van je huis

                  later remço
                  als je vis wil vangen wat doe je hier dan:d

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎