welke dobber?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • helpat
    Frequent aanwezig
    • 27-09-2004
    • 154
    • Beek (zuid-limburg)

    welke dobber?

    Welke dobber raden jullie aan.......hoeveel gram, welk model en waarom dat model.Vijver is max. 4 mtr diep. 1. Er is flinke beweging van water door stevig windje......2. Er is geen wind en water is vrij rustig.....Ik wil met werphenheltje zoon 4-5 meter van de kant vissen.(Als ik op zink wil vissen, zo'n 15 -20 meter van de kant hoe kan ik dat het beste doen??)Alvast bedankt voor al jullie tips/suggesties.Pat
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    #2
    Hallo helpat,

    Als ik je verzoek goed begrijp, vraag je eigenlijk twee dingen;

    1. Advies over een dobbertje voor aan een werphengel voor 4-5 meter uit de kant.
    2. hoe zinkvissen gaat op grotere afstand (15-20 meter) met een werphengel.

    1. Persoonlijk zou ik niet een werphengel inzetten op 4-5 meter uit de oever. Een vaste stok van die lengte is veel handzamer en zal een bult gepruts voorkomen. (kinderen spelen graag met zo'n molentje waardoor ze meer met spelen/draaien dan met vissen bezig zijn.) een kantdobbertje hoeft niet zo veel lood te dragen. Op een vijver kan je al heel goed uit de voeten met een dobbertje van een half gram. advies; laat die werphengel thuis.

    2. Zinkvissen met een werphengel zou ik ook niet aan beginnen want de langere opslag (lijn tusen dobber en hengeltop) zorgt in ons weerklimaat geheid voor problemen. Zinkvissen betekent dat er eigenlijk meer lood op de lijn zit dan dat de dobber kan dragen. Om toch die dobber boven water te krijgen, zodat je beet kunt zien, moet er dus een deel van dat lood op de bodem rusten. In wezen zet je de lijnopzet dus vast op de bodem.
    Door bovenstroming of wind die je meestal zult hebben op de vijver, komt er spanning op de opslag te staan waardoor deze je de dobber onder water zal trekken.
    Zinkvissen met de dobber zal dus enkel mogelijk zijn als je windstil en volledig stilstaand water hebt.
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

    Reageer

    Working...
    😀
    😂
    🥰
    😘
    🤢
    😎
    😞
    😡
    👍
    👎