Lijn snijdt in dobber

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    Lijn snijdt in dobber

    Ik gebruik 2 setjes van 3 dobbers (0.6 / 0.8 / 1.0 gram) van Water Queen. Dit zijn dobbers met een carbon onderantenne en een klein bol c.q. peervormig drijflichaam.

    Nu heb ik het probleem dat de lijn in de dobber snijdt.

    Nu las ik in dit topic in een reactie van preston-freak dat je het bovenste rubbertje niet helemaal tot onderaan het drijflichaam moet schuiven, maar dat is bij niet het geval. Naar mijn idee komt dit door het verschuiven van de dobber. Ik neem dat jullie tijdens het verschuiven van een dobber niet eerst alle rubbertjes van de onderantenne afschuiven, vervolgens de dobber verschuiven en daarna alle rubbertjes er weer op plaatsen. Lijkt mij extra tijd in beslag te nemen bij het peilen.

    1. Kortom hoe voorkom ik dat de lijn in de dobber gaat snijden?

    Nu ben ik gisteren in de hengelsportzaak geweest om een nieuwe dobber te halen aangezien er 1 gesneuveld is. Terwijl ik in de hengelsportzaak was zag ik ook dobbers van Timms. Omdat ik nog 2 lege tuigenplankjes had heb ik model Ruud meegenomen, de 1.25 grams uitvoering, aangezien deze inline is.
    Vaste stok | Match | Feeder
  • odul
    pennenbouwer
    • 11-05-2005
    • 196
    • Zedelgem

    #2
    Rolla

    De lijn kan insnijden als je de pen naar beneden schuift dan komt de lijn onder spanning op het drijflichaam. Dus niet bij het omhoog schuiven op de lijn omdat je dan de lijn onder de dobber vast pakt en de pen omhoog schuift. Wil je voorkomen dat de pen insnijdt bij het omlaag schuiven dan kan je de lijn eerst enkele cm (afhankelijk van de lengte die je wil verschuiven) vrijmaken dus je maakt een lus naast de body van de pen, dus van het dobberoogje naar je eerst silicone. Als je nu verschuift trekt de lijn niet meer op de pen.
    Wel zal je pen onder spanning van een vis insnijden. Soms kan 'hard as nails' vernis (nagellak) je body versterken, of je kan een stukje silicone bijsteken naast de body maar dit oogt niet mooi, lucht en vuil plakken er dan soms aan.
    In line pennen zijn dan ook de oplossing voor fabriekspennen.
    OduL
    Handgemaakte wedstrijdpennen: www.pennenrosseel.be

    Reageer

    • Rolla
      Allroundvisser
      • 03-05-2009
      • 2325
      • Ter Apel

      #3
      Ik zal eens kijken wat met blanke nagellak nog mogelijk is. Ik heb hier nog 1 dobber liggen waar het oogje van afgebroken is dus deze kan mooi als testdobber fungeren......

      Dan zit ik nog met iets waar ik nog niet over uit ben. Ik heb vorig jaar 1 set dobbers gemaakt met een lijn lengte van 3 hengeldelen voor elastiek en een 1 set dobbers met een langere lijnlengte voor het vissen met kikkertjes.
      Nu heb ik al in wateren gevist waar het dieper was dan 3 hengeldelen en heb tuigen voor het vissen met kikkertjes aangepast naar 4 hengeldelen. Deze tuigen zijn dus korter geworden en geschikt voor 4 hengeldelen, maar voor
      het vissen met kikkertjes heb ik er niets meer aan.

      Nu kan ik wel d.m.v. een lus-in-lus verbinding de tuig langer maken door te verlengen met een stuk nylon, maar het nadeel van lus-in-lus is dat je het zo slecht weer uit elkaar krijgt. Tenminste dat is mijn ervaring.

      Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?
      Vaste stok | Match | Feeder

      Reageer

      • The Frisian Viking
        NHSF Erelid
        • 27-06-2006
        • 5439
        • Feânwalden

        #4
        probeer het eens met een botenlak een van de hardste soorten

        daarom heb ik alleen nog inline dobbers voor mij geen andere meer
        Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

        ik knibbelje foar gjin ien

        The Frisian Viking

        Reageer

        • Rolla
          Allroundvisser
          • 03-05-2009
          • 2325
          • Ter Apel

          #5
          Ik ben nu bezig met blanke nagellak en als dat niets wordt dan zit ik te overwegen om een nieuw setje dobbers te halen.

          Ik heb geen idee wat botenlak kost, maar waarschijnlijk kan dat niet uit voor een paar dobbers.



          Ik heb 2 van deze tuigenkistjes.
          van links naar rechts:
          1. Dobber 0,6 gram (voor licht stromend water)
          2. Dobber 0,8 gram (voor licht stromend water)
          3. Dobber 1,0 gram (voor licht stromend water)
          4. Dobber 0,8 gram (voor het vissen met grove aas)
          5. Dobber 1,0 gram (voor het vissen met grove aas)
          6. Dobber 1,5 gram (voor stromend water)
          7. Dobber 2,0 gram (voor stromend water)
          8. Leeg

          Dobber 1,2 en 3 hebben het probleem dat de lijn in snijdt. Bij eventuele vervanging zou ik ze willen vervangen voor Timss model Ruud aangezien dit een inline model is. Lijkt mij een goede keuze, of niet?

          Volgens mij heb ik dan voor de meeste siuaties wel een geschikte dobber.
          Vaste stok | Match | Feeder

          Reageer

          • Rolla
            Allroundvisser
            • 03-05-2009
            • 2325
            • Ter Apel

            #6
            Ik heb vanavond blanke nagellak op de plek gesmeerd waar het insnijdt en dit een half uur laten drogen. Vervolgens getest en de lijn snijdt nog steeds in.
            Daarna blanke autolak geprobeerd, maar dit tast blijkbaar de opschriften op de dobber aan.

            Kortom ik overweeg om een setje Timms dobbers model Ruud aan te schaffen. Ik overweeg dan 0,5 / 0,75 / 1,0 gram. De 1,25 grams uitvoering heb ik al.
            Zo te zien is model Ruud ook de enige inline dobber voor stilstaand / licht stromend water.

            Als zwaarder lood vereist is door stroming dan heb ik de groene stroomdobbers van 1,50 en 2 gram.

            Graag jullie zeer gewaardeerde advies in deze.

            Alvast bedankt.
            Vaste stok | Match | Feeder

            Reageer

            • Rolla
              Allroundvisser
              • 03-05-2009
              • 2325
              • Ter Apel

              #7
              De Timms dobbers zijn weer terug naar de hengelsportzaak aangezien deze niet op mijn tuigenplankjes passsen. Ik heb daarom gisteren een setje van de groene dobbers (rechts op de foto) aangeschaft in 0.5 / 0.75 / 1.0 gram, zodat ik
              nu een complete serie heb tot 2 gram. Dit zijn nl. ook inline dobbers. Daarnaast heb ik van de dobbers met een dikke antenne de 0.6 grams er nog bij gekocht. De 3 linkse dobbers op de foto hebben helaas het veld moeten ruimen.

              Ik heb nu 1 serie tuigen voor 3 hengeldelen en ik heb een serie tuigen met een lijnlengte van ongeveer 6 meter, zodat ik deze eventueel nog in kan korten voor het vissen met elastiek. Ik heb alleen voor de nieuwe dobbers een tuigje gemaakt de andere tuigen vervang ik komende winter wel een keer.
              Vaste stok | Match | Feeder

              Reageer

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎