controle beginners rig

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • johandebruin
    Newbie
    • 27-04-2005
    • 14

    controle beginners rig

    Beste mensen ik ga morgen voor het eerst statisch vissen, alle spulletjes gekocht piepers,bankstick, swingers enzovoorts. Nu heb ik een rig in elkaar gezet, kant en klare onderlijn op een hoofdlijn van 25/100. Nu is mijn vraag zit deze rig goed in elkaar. Vooral heb ik twijfels bij het aantal stukjes boliestoppper dit zijn er nu 3 en of de loodclip wel of niet speling moet hebben ten opzichte van de wartel (op de hoofdlijn). Ook vraag ik me af of de boilie niet te ver van de haak hangt. Graag jullie advies/kritiek.


    alvast bedankt!
  • Rob van Halteren
    Waslijnwerper
    • 03-04-2003
    • 192
    • Den Haag

    #2
    Allereerst wil ik zeggen dat je het lood een stuk zwaarder zal moet nemen, 70 gram minimaal.

    Verder zou ik persoonlijk een leadsafetyclip gebruiken (zijn er van verschillende merken) daarmee bereik je dat in geval van lijnbreuk de karper het lood zal kunnen lossen als hij zich vast zwemt.

    Het ijzeren ringetje op de quicklinkwartel zou ik eraf halen, en vervangen voor een stukje siliconenslang(dit blijft beter zitten)

    ik zou ook nog een stuk rigtube nemen van ongeveer 50cm, deze over de hoofdlijn heen schuiven ( zo bescherm je de karper tegen het snijden van je nylon in zijn flanken, en daardoor zal je hem minder snel "ontschubben" )

    Tot slot zou ik de onderlijn een stuk inkorten en op maximaal 20 cm lengte vissen.



    [Gewijzigd door Rob van Halteren op 08-08-05 at 03:34 PM]
    M.Vr.Gr.

    Rob

    Lets Go Fishing.nl

    Reageer

    • visseninpolen
      Met enige kennis...
      • 01-01-2005
      • 301
      • wichmond

      #3
      Ik ben nog geen ervaren karpervisser, maar wil wel even met je delen hoe ik het heb.
      Slangetje met lood, loopt helemaal vrij. de boilie stopper is er een met twee bolletjes en die druk ik in de boillie. Verder lijkt het mij wel aardig goed, toch?
      ryby ryby ryby i duzo ryb

      Reageer

      • warhead
        Specimen Hunter
        • 27-09-2003
        • 1496
        • haacht

        #4
        Niks aan toe te voegen

        In volgorde schuif je over je hoofdlijn : rigtube, rubberke om leadclip mee af te sluiten, leadclip ( liefst van Korda, zijn echt de beste ).
        dan ne wartel ( die trek je dan vast in de leadclip ) en onderlijn. Denk dat dat amnesia is dat je daar gebruikt, das dus ne stiffrig, die moet je zeker inkorten tot ne cm of 15.
        Lood van ne gram of 90 in de leadclip klikken en je bent vertrokken.
        Bol hangt naar mijn gevoel in orde.
        om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
        trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

        Reageer

        • Siff-Cop
          Newbie
          • 27-07-2005
          • 19

          #5
          Hallo johandebruin

          1. 3 zijn te veel Boilie stoppers 1 is genoeg, druk hem en weinig in de Boilie in so dat je hem met de vinger niet mer voelt.

          2. voor het eerst ziet de Boilie niet te ver af van de haak. maar da moet je proefen en varieren, wenn je beet heeft en geen vis haakt dan kann et er an liegen, dann kann je de afstand korter of langer maken.

          3.de loodclip moet geen spelling hebben maar het kan. da moet je zelfs kiezen, tussen en Kombi Rig en en vastlood Rig. op de foto is en cobi rig, de vis kann en stukje gaan en dan haakt hij, ik vis mestal en vastlood rig da moet je geen speel hebben.

          4. om een vastlood rig(zelf hak montage) te vissen moet je en grooter lood hebben, min.60gr , ik viss altijd en lood tussen 80-en 150gr.

          5. maar het beste je kopt nog en paar safety bold rig-equipment is better voor de vis,

          maar het beste is je maakt je eigen ervaring, voral met de enkele Rigs.

          ik will hoppen je kun mijn slechte taal wel lezen, anders frag bnog eens.
          alleen maar dikke

          groetjes

          People in this World, relax!!!

          Reageer

          • johandebruin
            Newbie
            • 27-04-2005
            • 14

            #6
            ok ik zal de aanpassingen doen bij de volgende rig, echter is er met deze rig te vissen morgenochtend vroeg, of is hij kansloos? Verder is de onderlijn zo aangeschaft raar dat deze dan te lang is. bedankt voor jullie reacties. Oja de sloot is 15 meter breed en ik wil aan de overkant gaan liggen, dus ik dacht dat dit lood zwaar genoeg was.

            Reageer

            • Pieter Stam
              Tinca Tinca
              • 11-10-2002
              • 2882
              • NL

              #7
              Oja de sloot is 15 meter breed en ik wil aan de overkant gaan liggen, dus ik dacht dat dit lood zwaar genoeg was.
              Lood is vooral bedoeld om de vis te haken.
              Als je vist met een vastlood zal de vis de boilie pakken en wegzwemmen. Dan voelt ie de haak schrikt en schiet er vandoor. Door het gebruik van een zwaar lood (60 gram en zwaarder) zal de haak de bek binnendringen, en heb je de vis gehaakt.

              [Gewijzigd door Pierre op 08-08-05 at 08:56 PM]

              Reageer

              • johandebruin
                Newbie
                • 27-04-2005
                • 14

                #8
                Het resultaat van deze setup heb ik hier bijgevoegd. Erg blij ben ik er mee mijn eerste vangst op een bolie icm met optronics.


                [Gewijzigd door johandebruin op 08-10-05 at 03:12 PM]


                [Gewijzigd door johandebruin op 08-10-05 at 03:13 PM]

                Reageer

                • Rob van Halteren
                  Waslijnwerper
                  • 03-04-2003
                  • 192
                  • Den Haag

                  #9
                  Gefeliciteerd met je vangst..

                  toch wil ik er nog iets kwijt over de manier hoe je de vis vasthoud, (je zal wel denken heb je die K.....pit weer )

                  Probeer de volgende keer de vis dusdanig vast te houden dat hij geen contact heeft met je kleding...resultaat is een slijmlaag die minimaal beschadigd en een moeder die nog blijer is (droge kleding/handdoeken e.a. beschadigen de slijmlaag van de vis teveel en mischien overbodig dan nog te zegggen dat het de beschermlaag van de vis is tegen parasieten, bacterien en meer van dat soort ongein..

                  Maar nogmaals GEFELICITEERD!!!!!
                  M.Vr.Gr.

                  Rob

                  Lets Go Fishing.nl

                  Reageer

                  • johandebruin
                    Newbie
                    • 27-04-2005
                    • 14

                    #10
                    Je hebt gelijk man, hij was alleen een beetje wild en ik stond nog een beetje te trillen van de dril hehe. Ik zal eraan denken volgende keer thnx voor de tip

                    ps: Helaas moet ik al een tijdje me eigen was doen.

                    [Gewijzigd door johandebruin op 08-10-05 at 04:00 PM]

                    Reageer

                    • warhead
                      Specimen Hunter
                      • 27-09-2003
                      • 1496
                      • haacht

                      #11
                      En als het effe kan ook knielend, zittend, hurkend whatever maar niet rechtstaand.
                      Zeker als je zelf zegt dat ze nogal wild zijn. Een van val die hoogte en tis gedaan met het beestje.
                      om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                      trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                      Reageer

                      • Rob van Halteren
                        Waslijnwerper
                        • 03-04-2003
                        • 192
                        • Den Haag

                        #12
                        Idd Jan...was ik nog ff het belangrijkste vergeten (@) %)
                        M.Vr.Gr.

                        Rob

                        Lets Go Fishing.nl

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎