PDA

View Full Version : Shimano speedmaster commercial feeder

JohnathanDoe
01-10-2011, 18:39
hallo allemaal. ...ik heb een tijd geleden de shimano speedmaster commercial feeder 11'6ft gekocht. ben na heel lange tijd niet gevist te hebben weer mijn nieuwe hobby gaan oppakken.

had de hengel helaas niet in de handen gehad in de winkel vantevoren...wel vergelijkend model zeg maar. dus spannend beetje ..maar shimano staat voor kwaliteit zoals ik van iedereen hoorde.

nu ik al een tijdje gevist ermee heb kan ik praten over plus en 'minpunten' van de hengel. (wat je minpunten kan noemen)
ik vind het een zeer lekkere hengel om mee te vissen. de actie is subliem...kan er makkelijk een grote sterke vis mee uit het water trekken. heb helaas nog geen karper gevangen ermee..maar heb al wel een grote brasem van 56cm en een zeelt van bijna 60cm eruit weten te trekken. de laatste vocht goed.

de hengel is heel licht in de handen, mooie dunne blank, sterk. goede parabolische actie. doordat je de topjes niet verwisseld maar je krijgt er gewoon 3 volwaardige bovenstukken top erbij geleverd. daardoor (denk ik) dat de actie zo mooi is en de kracht op de hengel wordt beter verdeeld.

enige 'minpunt'...maar dat is meer voor mijn persoonlijk. ik vis ook wel eens op de rivieren/ kanalen waar het soms goed kan stromen. meer de waal enzo..is de hengel veel te licht voor.het kan wel in de zijtakken .

ga dan ook een preston river master erbij kopen voor het 'zwaardere werk'. maar voor op lichtstromende wateren en stilstaand...perfect. lekker licht vissen. denk dat het een medium feeder is want kan voerkorven van 60gr met gemak weggooien. heb zelf al met 80 geworpen. top buigt dan wel goed door maar het kan zeker.zet dan wel de 3oz top erop.

als men vragen heeft stel ze gerust.
veel visplezier

Foxdonut
01-10-2011, 20:32
Ik heb zo'n beastmaster commercial feeder eens gewonnen met een wedstrijd, maar ik moet zeggen als deze speedmaster ook dezelfde actie heb het verre van ideaal is om echt 60 tot 80 gram te gaan werpen. Ik gebruik dit hengeltje dan ook voornamelijk om met de methodfeeder tot max 50 gram op wat stadsvijvertjes karpertjes te vangen. Erg leuke sport want hij buigt zowat tot het handvat door.

reijntjes
01-10-2011, 23:57
maar voor op lichtstromende wateren en stilstaand...perfect. lekker licht vissen

Ik gebruik dit hengeltje dan ook voornamelijk om met de methodfeeder

Laat de commercial range nou precies daarvoor gemaakt zijn :burnout:

Gerrit Bakker
02-10-2011, 22:55
Inderdaad de term commercial duidt er toch ook op dat zo'n hengel bedoelt is voor de commerciële visvijvers ed. en over het algemeen hoef je daar niet op 80m+ te vissen en stroomt het er ook niet als op een IJssel, Waal ed.

suc6

Gerrit

Vissertjuh66
02-10-2011, 23:26
Iemand een idee waar die Shimano speedmaster commercial feeders en pellet hengels te verkrijgen zijn ergens in de buurt van Nijmegen, (Gelderland)?
Ben namelijk al een tijdje aan het kijken voor 1 Shimano Speedmaster commercial feeder hengel van 3.35 meter lang en een Shimano Speedmaster commercial pellet hengel van 3.35 of 3.50 meter lang.
Ik hoor het wel.

Mvg, Stan

Foxdonut
03-10-2011, 10:22
Denk dat Sanders in Maarssen ze nog wel heeft maar dat is voor jouw al gauw een uurtje rijden vanuit Nijmegen..

JohnathanDoe
03-10-2011, 12:03
binnenkort bij de vries in boxmeer..40% korting op feederhengels. ik weet nou al dat ik daar binennkort spul ga halen...scheelt heeeeeel veel geld. :fing02:

idd...de hengel is niet gemaakt en geschikt om mee op de rivieren enzo te vissen. meer stilstaande en langzaamstromende wateren. tot max 50-60gr idd...vis bijna altijd met method van 28gr.

daarom ga ik binnekort ook een medium/ heavy feeder kopen. welk merk? type? ga eens zoveel mogelijk hengels in de hand houden en voelen. erg geinteresseerd ben ik in de preston master river feeders...

Kosmozz
03-10-2011, 13:42
Zolang je tussen de kribben blijft op de ijssel is het een prima hengeltje. Voor de vijverisserij is een goed alternatief een speedmaster light of medium. Denk dat je het best voor een hengel van max 3.30 moet gaan. Extra lengte is nadelig op zulke kleine wateren.

Bedenk goed waar je wilt gaan vissen en wat de korfgewichten zijn die je nodig zult hebben. Het is heel gemakkelijk om een te lichte of te zware hengel aan te schaffen :-)

JohnathanDoe
03-10-2011, 14:57
ik vis nu bij tiel op de echteldsedijk ermee ...is goed te doen daar. zet de 3oz top erop. vis ook met 40gr lood. maar wil een ietswa zwaardere hengel want hiervoor is ie niet echt gemaakt.

hoop binnenkort eens een leuk formaat karper uit te trekken. heb al een zeelt van ca 58cm uit getrokken..kon de hengel met gemak hebben.

Kosmozz
03-10-2011, 16:30
Ik zou de speedmaster heavy 3.96m en de Preston River 3.80m eens naast elkaar houden en dan beslissen. Hiermee kun je korven tot 80-90 gram werpen.

JohnathanDoe
04-10-2011, 08:47
wie van uwe feedervissers heeft ervaring met een Shimano heavy en of Preston master river heavy feeder?

Bollekneiter
04-10-2011, 13:00
Ik heb niet de DM river versie, maar wel de 'normale'. Heb er ook mee in de IJssel gevist, heb er alleen nog geen barbeel mee gevangen. Maar mijn god wat is dat een fijne hengel. Ontzettend goede dril eigenschappen voor de brasems in de volle stroom. Persoonlijk heeft deze mijn voorkeur over de Shimano Beastmaster heavy. Dit is ook een fijne hengel, maar ik vind de DM fijner.

Gerrit Bakker
04-10-2011, 13:51
Ik vis vrijwel altijd met de beastmaster en dan de multiheavy van 4,27 gewoon een goede hengel en dan ook nog eens prettig geprijsd.
Nadeel is dat je deze niet zo veel in de winkel ziet liggen.
Verder vis ik ook regelmatig met de Fox warrior feeder en moet zeggen dat dat op IJssel en Waal ook bijzonder prettig vist, wel wat stugger dan de beastmaster maar nog steeds met een erg goede registratie.

suc6

Gerrit

JohnathanDoe
06-10-2011, 13:56
ik ga aankomende za met vriendin en vriend naar de vries in boxmeer..40%korting op hengels, molens ed. .moet ook nog goede laarzen en kledij kopen. wil gewoon doorgaan vissen herftst en winter. hou van de kou! lekker in de natuur...sneeuw valt lekker...heerlijk.

heb paar hengels op oog die ik wil aanvoelen. molens erbij koop ik een baitrunner. want ik wil de heavy feeder ook kunnen gebruiken voor barbeelvissen. heb met dhr frans vogels gepraat en ga binnenkort eens een dag ofzo mee vissen. barbeel vangen...ook één van mijn droomvissen (welke niet hahha).

zoveel hek nog nie gevangen eigenlijk qua variatie in mijne leventje...kleine karper, zeelt, brasem, voorn, dolphin, verschillende zeevissen, ..dus nog zeeeer veeel wensen.

Gerrit Bakker
06-10-2011, 14:07
Mijn advies kijk eens naar de XTE-A serie van Shimano, kost een paar cent maar met 40% korting toch rond de 100 euro te koop. Op zich best grote molens maar ik weet wel bijna zeker dat je er na een paar keer vissen dik tevreden mee zult zijn.
De 6000, 8000 en 10.000 zijn nagenoeg hetzelfde alleen kan op de 8000 meer lijn en op de 10.000 nog meer lijn.
Alleen de 5000 is kleiner en lichter.

suc6

Gerrit

JohnathanDoe
08-10-2011, 19:08
hallo allemaal...ik ben vandaag bij de vries geweest..mooie winkel en goede aardige medewerkers. alle aandacht voor de klant!

ik heb de preston dutch master 130gr gekocht ..(althans weg laten leggen en ga deze week ophalen) ..erbij heb ik een baitrunner gezocht...ik heb de 10000 serie van shimano gevoelt op de hengel en de 4000fa. graag zou ik jullie forumbezoekers om raad willen vragen.

ik heb beide molens op de preston gevoeld. ..naar mijn mening vond ik de 4000 lekkerder voelen. ik vond de 10000 lomp, groot en zwaar. daartegen de 4000 vond ik mooi licht onder de hengel. lekkerder in evenwicht met de hengel. maar is die niet 'te licht' ?? ik begin te twijfelen.. misschien kijken naar een 5000serie??
wel mooie baitrunners...mooie en 'functioneler' vond ik de aluminium spoel op de 10000. wat vinden jullie van een aluminium spoel vs een kunstof spoel?

graag zou ik jullie raad willen vragen...wat doen? de 4000fa erbij kopen? of toch verder kijken naar een iets hogere 'serie'?

maar wat een fijne hengel die preston zeg...amaj. heb ook een shimano gevoeld, een browning (nee geen gun)..en een spro. hoewel ik een 'shimano' voorstander ben haha. vond ik de preston actie stuk lekkerder.

en heb ook de preston river feeder gevoeld vs de preston dutch master feeder...mijn mening de dutch master feeder minder stijfjes. mooiere actie in de hengel. voordeel van de preston hengels is de prijs van de toppen en alle toppen van alle lijnen passen op elke hengel (zegt de verkoper).

ik wil de hengel voornamelijk gebruiken voor vissen op de rivieren zoals waal, maas, ijssel, ed en grote meren en kanalen zoals amsterdam rijnkanaal ed. en wil er ook mee kunnen barbeelvissen op de kribben of zo.(dan de groene top erop)

Gerrit Bakker
08-10-2011, 20:39
Als de de DL4000Fa bedoelt dan is mijn ervaring dat die bij lange na niet zo goed gebouwd is en zo soepel draait als de XTE-A serie
Verder is de DL4000FA naar mijn mening niet bedoelt voor het zwaardere werk op de rivieren of voor het vissen op grote afstand.
Het kan natuurlijk wel maar bij regelmatig gebruik op de rivieren dan zul je hem vrij snel stuk draaien en wil je er flinke afstanden mee gooien dan moet je echt flink beuken.
Ik weet de XTE-A serie is groot en oogt lomp maar het vist wel super is bijna niet stuk te krijgen en vergeleken met de USA baitrunner lichter en veel mooier gebouwd.

suc6

Gerrit

JohnathanDoe
08-10-2011, 21:42
dank u voor uwe reactie. ..het gevoel zegt me ook dat de 4000 te licht is voor het werk op de rivieren, grote meren...afstanden te gooien. maar die 10000 'lijkt' zo zwaar en lomp op de hengel? heb maar kleine handjus hahha. en de 8000 dan bv? en dan de xte-a serie? of is er geen verschil tussen de 6000-8000 en 10000 buiten de spoelgrootte? dus ik zou de 6000 xte-a serie kunnen kopen?

wat is volgens jullie de perfecte dikte om te feederen met de heavy feeder? 0,25mm of beter 0,30mm?

ik ga binnenkort met een bekende barbeelvisser een dagje mee en leer dan zo veel mogelijk over barbeelvissen. hij zegt dat 0,30mm een goede dikte qua nylon lijn is om te gebruiken. dus op één spoel zal ik nylon op laten draaien.

op de andere ga ik gevlochten lijn op laten spoelen...zal forum en internet eens afzoeken ook.

JohnathanDoe
08-10-2011, 21:58
u bedoelde zeker de xtr-ra baitrunner? de 'hoogste' in de serie?

henderik
08-10-2011, 22:00
Ik weet niet waarom het allemaal shimano moet zijn,ik heb zelf een dynaforce spro m/h feeder en die bevalt mij zeer goed,ook op de zwaar bevisbare wateren.
De prijs is een stuk aantrekkelijker en de hengel ligt goed in de hand.
Het is maar een suggestie hoor.

Gerrit Bakker
08-10-2011, 22:15
Bij de XTE-A zijn de 10.000, 8000 en 6000 nagenoeg hetzelfde, spoeldiameter is ook hetzelfde alleen de spoeldiepte is verschillend.
Daarom zie je ook dat de 10.000 iets lichter is dan de 6000 simpelweg doordat er minder materiaal voor de spoel is gebruikt.

Hoe dat bij de DL serie is weet ik niet, ik geloof dat ik alleen de 5000 of de 6000 ooit heb gekocht maar vond hem niet te vergelijken met de XTE-A en denk dat hij nog ergens in de doos ligt.

De XTE-A lijkt groter door de grote knop voor de achterslip en nog een extra ring voor de baitrunner die je verschillend in kunt stellen (vooral handig als je wel eens te hard aan slaat)
Maar ik vis er denk ik al wel een jaar of 8 mee zonder dat ze ooit onderhoud hebben gehad en zonder dat ze me ooit in de steek hebben gelaten.
Mijn advies ga eens bij wat vissers kijken, daar bij Nijmegen zitten er vaak genoeg aan de waal en kijk eens naar het formaat molen waar ze mee vissen. Ik denk dat je dan snel zult ontdekken dat veel toch met de grotere (model zeemolen) molens aan het vissen zijn. Simpelweg omdat die er voor gebouwd zijn om steeds zware gewichten naar binnen te draaien en het door de gote spoel eenvoudiger is om ook, zonder alle krachten te moete gebruiken, ver mee te kunnen gooien.

suc6

Gerrit

Gerrit Bakker
08-10-2011, 22:42
u bedoelde zeker de xtr-ra baitrunner? de 'hoogste' in de serie?

ja. als je naar de de baitrunners gaat
http://fish.shimano-eu.com/publish/content/global_fish/nl/nl/index/Products_2011/reels/baitrunner.html

Dan zie je hem hier nog als XTE-A staan maar die staat niet meer in het lijstje en dan moet je dus inderdaad de bovenste hebben.

Maar inderdaad zijn er wel meer merken molens en heb er ook verschillende gehad en daar zaten best leuke tussen bijv. van cormoran (die vaak inovatief zijn en ook nog eens prettig zijn geprijsd) maar kom toch vaak terug op de molens van Shimano.

suc6

Gerrit

JohnathanDoe
08-10-2011, 23:02
u heeft de 6000 nog in de doos liggen? gebruikt u het niet? verkopen misschien? welk type is het precies?

Gerrit Bakker
08-10-2011, 23:09
Moet ik even kijken of die er nog is, alleen ligt die dan in de garagebox en daar heb ik geen verlichting
Maar zal het je laten weten.

Groet,

Gerrit

polestare
08-10-2011, 23:17
Lijnkeuze: waarom niet direct een goed alternatief met de goede dingen van mono en dynema lijn samen: Feederlijn
Smart de Red Devil lijn van Maver, is mij vorig jaar aanbevolen worden lijn, doet het perfect geen breuk of andere beschadigingen opgelopen(grensmaas en Roer) .
Lijn is behoorlijk slijtvast en heeft een knoopkracht van 8,5Kg bij een lijndikte van 0,25honderste,een goede 30honderste zou de technium zijn 9,5kg.
Laatste spoelt iets minder mooi op omdat die erg stug is.

Maar waarom een shimano beetrunner, persoonlijk vind ik hun grote nadeel hun inhaalsnelheid 4,5 : 1 tot 4,7 : 1.
Neem bv eens de Penn Sargus 5000 is net zo zwaar maar draaid iets sneller in 5,6 : 1 , dus ook sneller bij de bodem weg bovendien heeft die een verstevigde hoofdas echt iets voor het zwaardere werk op de grote rivieren.
Nog gefeliciteerd met de DM.

http://www.maver.net/it/prodotti.php?CAT=D04&FAM=D de Red Devil staat bijna onderaan de pagina

Succes

JohnathanDoe
08-10-2011, 23:32
ja gebruik de technium nylon op de method feeder...ik heb al problemen gehad met het indraaien, nylon compleet vastgelopen op de molen..klinkt ook vind ik af ten toe te veel.
m. Bakker thanx alvast. M. polestare...thanx voor de tips. interessant. zal eens kijken.

Gerrit Bakker
08-10-2011, 23:55
Maar waarom een shimano beetrunner, persoonlijk vind ik hun grote nadeel hun inhaalsnelheid 4,5 : 1 tot 4,7 : 1.
Neem bv eens de Penn Sargus 5000 is net zo zwaar maar draaid iets sneller in 5,6 : 1 , dus ook sneller bij de bodem weg bovendien heeft die een verstevigde hoofdas echt iets voor het zwaardere werk op de grote rivieren.

Omdat je op de grote rivieren vrijwel niets hebt aan een hoge inhaal snelheid, daar gaat het om een goede kracht verdeling om die korf van 150 gram en meer op een normale manier naar binnen te kunnen draaien.
Heb je dan een molen met een hoge inhaalsnelheid dan lijkt het telkens alsof je een dode brasem naar binnen aan het draaien bent en is het spierballen kweken.
Op dit soort wateren vind ik een inhaal snelheid van tussen de 80 en 90 cm meer dan voldoende en een heel stuk relaxter vissen.
Ga je naar het AR kanaal en wil je met al die boten toch aan de overkant vissen dan ligt het anders, dan heb je wel inhaalsnelheid nodig en dat kan dan ook prima met een speedkorf van om en nabij de 80 gram.

Om je korf sneller van de bodem weg te halen heb je overigens geen molen met hoge snelheid nodig dat doe je altijd nog met je hengel en tegen die snelheid kan geen molen op.

suc6

Gerrit

polestare
09-10-2011, 00:15
Maar wel fijn als je de mogelijkheid hebt,wat extra reserve!

Gerrit Bakker
09-10-2011, 01:08
Het is maar waar je zelf voor kiest de een vindt het zware draaien geen probleem de ander wel of als je maar 1 of 2 keer per jaar op een snelstromende rivier vist en de rest op vrijwel stilstaand water dan kun je ook besluiten om voor die paar keer dan maar wat zwaarder te gaan draaien.

Ik heb ooit eens de fout gemaakt een dure Stradic molen te kopen maar ook te klein en met een te hoge inhaal snelheid.
Ik moest gewoon beuken om op 65m te komen en het heeft me menig montages, voorslagen en topjes gekost omdat als er dan wat fout ging (molen niet goed open, slag om de top enz) het ook echt fout ging en ik alles stuk gooide/draaide.
Na een dag vissen had ik het gewoon in de armen van het draaien en was al bijna tot de conclussie gekomen dat dat feeder vissen een te dure hobby voor me zou zijn.
Tot iemand ook eens met mijn hengel gooide en na 2 worpen al aangaf "er klopt iets niet met de combinatie molen/hengel"
Dus zijn molen er op gezet (was toen nog een GTE-6000) en er was niets meer aan de hand, het gooien ging veel beter, het naar binnen draaien ging nauwelijks langzamer maar wel veel makkelijker enz.
Sinds die tijd wordt die stradic alleen maar op de light feeder en de matchhengel toegepast en daar is het echt een uitstekende molen voor.

Het is dus maar waar je voor kiest maar ik ben er nog maar weinig tegen gekomen die de XTE-A's niet bevallen.
Ander voordeel is dat deze molens ook aardig waardevast blijven, ga maar eens zoeken op marktplaats oid.

suc6

Gerrit

polestare
09-10-2011, 02:00
Op het ogenblik ben ik nog aan het twijfelen of ik de Penn Sargus er wel bij zal pakken,twijfel over de 4000 en 5000.(eerder luxe probleem)
Op groot water gebruik ik veelal de; Aero GT 5010 drie stuks uit 1995 op mijn heavy feeders,voldoen nog altijd en;in alle opzichten.
In 2004/5 zijn er 2 Aero's GTE 6000,nog nooit op de feeder gebruikt gevoelsmatig te zwaar.(kunnen meter meerval aan)
Het vehaal van de stradic herken ik heb nevenbij ook een shimano Saros 4000F,deze krijgt het erg moeilijk als de korf zwaarder wordt dan 45gram .
Daartegenover hebben de Cormoran molens van de zelfde grote (3500 en 4000);totaal geen problemen met 60- 80gram korven,ondanks de verschillende overbrengingen
De XTE 10000 die heb ik indertijd ingeruilt ,ook een aangenaam molen type.
Boven genoemde zijn bepaald geen sleur molens gezien hun leeftijd.

JohnathanDoe
09-10-2011, 10:12
ik heb tijd geleden dan die commercial speedmaster gekocht....daarop preston molen gepast en voelde gelijk goed aan. niet te zware molen...light/ medium hengeltje...en vist super lekker. natuurlijk de preston dutch master ...heerlijke hengel in de handen. heb verschillende molens erop geprobeerd. begon eerst met de 10000 serie ...ik vond het zo'n bonk molen op de hengel. kijk die 'testen' van in evenwicht zijn molen/ hengel....is volgens mijn achterhaald. geen reeële test.

de winkelier vertelde dat de 10000 zelfde body enzo heeft als de 6000 serie zeg maar...alleen andere spoel. de spoel daartegen was mooi van aluminium gesmeden en zag er heel gelikt uit. tuurlijk...de molen draaide super. de nieuwe series van shimano met het mechaniek achterop ...heel mooi. maar voor mijn gevoel..toch niet helemaal en vind 'te zwaar' gewicht ...dus ik de 4000 gevoeld. stuk lichter en kleiner natuurlijm. wat u zegt heeft u ook wel gelijk in..een heavy feeder koop je om zwaardere korven/ gewichten mee te kunnen gooien.

als het weer het toelaat wil ik binnenkort gaan vissen met een bekende barbeelvisser. die hengel zou het met gemak ook aan moeten kunnen zeiden de verkopers. de zwaarste top erop zetten en gewicht van 100gr of meer in de directe stroming. en ja, dan komt een grotere molen veel beter tot zn recht. maar het voelt gewoon zo'n bonk lood op mijn handvat gedeelte. kwestie van wennen??

dus zoals jullie zeggen...de 6000 is in principe zelfde ....zwaar genoeg voor de feeder om goed mee te kunnen gooien en inhalen? inhaalsnelheid goed? niet dat ik met verzuurde armen zit te vissen later....helaas hadden ze de 6000 niet in de winkel liggen, wel een niet baitrunner dus heb beetje gevoeld en gezien de grootte van de 6000 serie.

natuurlijk omdat ik nog maar een beginner ben vind het zeer moeilijke keuze. gevoel achterna gaan of slim nadenken.

heel spijtig da ze die 6000 baitrunner niet hadden liggen...

JohnathanDoe
09-10-2011, 10:30
en dan nog maar te denken aan de hoeveelheid soorten modellen baitrunners van shimano..? verschillen? en al niet denken aan de andere merken en modellen? hoor van vele vissers dat 'shimano' toch wel één van de betere molens en baitrunners maakt??? is da zo..

kent iemand een winkel waar ze veel verschillende merken en modellen (van shimano) baitrunners hebben liggen zodat ik die kan voelen en bekijken? liefst omgeving nijmegen...

Bollekneiter
09-10-2011, 11:17
Zelf vis ik met een Shimano Titanos 4500 op mijn Dutch Master. Het vist heerlijk, afstanden van 100 meter zijn geen probleem. Wat betreft lamme armen valt het ook mee. En gezien de prijs van die molen mag je al helemaal niet klagen. Het is welliswaar geen baitrunner maar enfin..

Foxdonut
09-10-2011, 12:44
Ach afstanden van 100 meter.... vind het best knap dat die jongens hem zo over het ARK heen smijten, maar of ie steeds op dezelfde plaats terechtkomt dat is natuurlijk een ander verhaal ;)

JohnathanDoe
09-10-2011, 20:11
ik mag blij zijn dat ik bijna op dezelfde plek mijn voerkorf gooi op 30-40mtr al hehheeh...laatstaan 100mtr. wat kunnen jullie over de 6000serie van shimano zeggen? (vergeleken met de 10000 of usa modellen of noem maar op..)...

en de 6000 baitrunner kunnen vinden?

Bollekneiter
09-10-2011, 21:30
Klopt Fox, mij lukt t niet bij die afstanden. Bij een metertje of 80 wordt t lastig om m op de vierkante meter te krijgen, laat staan als er een windje schuin op staat.

polestare
09-10-2011, 23:11
Het hele grote verschil 6000 serie is toch wel het eigengewicht,b.v. mijn GTE 6000 wegen 550gram per stuk en de 4500usa weegt met lijn 685gram.
http://i206.photobucket.com/albums/bb161/Johan-G/PICT0019B.jpg
Bovenstaande molens hebben in 2004 een soepelere baitrunner rem gekregen,minimale weerstand van 45 naar 25 gram.
De serie hierna zijn allemaal nog spoepeler gaan lopen en ondanks intensief gebruik blijven ze netjes opspoelen.
Is net iets eleganter uitgevoerd dan die superzware en lompe 4500usa en de opspoel eigenschappen zijn duidelijk minder,vraag me vaker af en toe af of ik de uitgeworpen lijn weer terug op de molen krijg.

Nu we het toch over de GTE 6000 hebben, is er iemand die heel toevallig een of twee goede reserve spoelen over heeft,die die kwijt zou willen?
Dan houd ik me aanbevolen.

JohnathanDoe
11-10-2011, 19:46
ik denk dat ik toch ga voor een 6000 serie van shimano. alhoewel ik ook ga kijken naar de baitrunners van Daiwa.

weet iemand de beste baitrunner in de serie 6000 want zie door de bomen het bos niet meer.

xtr-ra, xt-ra, aero xte-a, ?? en wie heeft er ervaring mee? en misschien iemand ene te koop?? wil niet de budget dl ofzo hebben, voel nu al als ik da ga doen dak er spijt van ga krijgen.

JohnathanDoe
12-10-2011, 18:47
heb vandaag de preston dutch master 130gr opgehaald....wat een lekkere hengel zeg. mooi afgewerkt. mooie actie. nu nog een geschikte molen (baitrunner) zoeken...zit te denken aan de shimano 6000D. iemand ervaring mee? slip voorop dus is 'beter' he...

en mooi met goud afgewerkt hahaha 18k..benjarong.

Foxdonut
12-10-2011, 18:51
Jammer dat alle berichten van 10 okt weg zijn gevallen...

JohnathanDoe
12-10-2011, 20:55
?? snap u nie..hehhe..

Foxdonut
12-10-2011, 22:31
?? snap u nie..hehhe..

Hehe ja storing he, maar ik meende dat de discussie wat langer was als dit. Dus daarom jammer.

JohnathanDoe
12-10-2011, 22:49
ja kon me ook niet aanmelden op de site...maar wist/ althans niet in gedachte dat ik iets miste in de topic haha.

Pino
18-10-2011, 20:08
johnathandoe waarom niet de ultegra c14 xs-a 4500 mooie inhaalsnelheid 5.31 niet te zwaar en naar mijn mening een veel
betere combinatie voor deze hengel. ik ben er te vrede over. is nu vernieuwd cataloog 2012 zie ultegra c14 xt-a
is speciaal gemaakt voor de veeleisende barbeel en feedervisser. is bij beide een extra spoel ook bij model 2011.

Pino
18-10-2011, 20:34
johnathandoe ik vis eveneens met de commercial speedmaster maar de sm911cfdr in combinatie met de baitrunner xt fa 4000
idiale combinatie fantastische molen voor deze hengel en gemakelijk om mee te methodefeederen , maar voor uw dm te licht
denk ik. preston komt met 2 nieuwe methode feeders op de markt 2012 dm metod 11.8 ( 3.50m ) en een 12.8 ( 3.80m )

JohnathanDoe
19-10-2011, 21:51
hoi Pino, thanx voor de reactie. Nou ik ben op zoek naar een baitrunner voor mijn Preston Dutch Master 130gr daar ik er ook mee op barbeel wil gaan vissen. en van 'iedereen' hoor ik dat Shimano gewoonweg de beste baitrunners maakt. Niet dat andere merken slecht zijn maar het binnenwerk van Shimano is subliem zegt iedereen. en de slip voorop is 'beter' zeggen velen.

dus dan wil ik graag een Shimano zoeken voor mijn Dutch Master.

ben wel geinteresseerd in de nieuwe baitrunner 2012 model lc xta van Shimano..de medium.

Kosmozz
20-10-2011, 09:00
Slip voorop is inderdaad beter, omdat de afstelling beter werkt door de metalen disks. De Ultegra XTB is ook een aardige molen maar de LC xta zal luxer zijn. De baitrunner met slip achterop zou ik laten liggen.

Pino
20-10-2011, 16:27
johnathandoe, voor de visserij die jij voor ogen hebt ben ik het eens met kosmoss slip voorop. voor het wedstrijdvissen met veel vis vind ik de molen nogal zwaar,vermoeiende visserij , voor het barbeel vissen, wat toch een passievere visserij is volgens mij en je voorkeur naar een baitrunner gaat lijkt mij de xt-a lc met het laagste gewicht een goede keuze.

fpulles
20-10-2011, 19:58
wie van uwe feedervissers heeft ervaring met een Shimano heavy en of Preston master river heavy feeder?

Yep.

Vis op de Waal, Rijn, en Ijssel met de preston dm river 14'2 (4.26m), op de grensmaas en Maas met de preston dm 13'8 (4.10m), en in de roer en ardennen met de preston dm 12''8 (3.80m). In combinatie met de XTEA super serie die Gerrit hierboven noemde.

Ik vind het geweldige blanks met een surplus aan werp,- en dril eigenschappen. vb: de 14'2 staat voor 160gr maar ik werp er met gemak 200gram mee. De 13'8 staat voor 100gram. Deze haalt makkelijk 120/140gr; en de 12'8 staat voor 80gram, maar 100/120gram is ook geen probleem. Ik bedoel dan ook, een flinke maat voerkorf, met voer.

Nadeel van deze hengels vind ik de (te) kleine ogen op de toppen. Het minste, geringste beetje vuil op je lijn, en de boel slaat vast. Erg jammer!. Daarom heb ik de ogen van alle toppen laten vergroten, hetgeen helaas weer een extra kostenpost is. Maar de hengels zijn het waard.

Gerrit Bakker
20-10-2011, 20:01
Persoonlijk vind ik de discussie slip voorop of achterop onzin.
Koop een goede molen dan maakt mijns inziens slip voorop of achterop niets of weinig meer uit.
Ik zie er alleen de voordelen maar van in als de slip achterop zit nl. dat ik hem vooraf precies op mijn onderlijn in kan stellen.
Verwissel ik van spoel dan blijft hij precies ingesteld en hoef ik deze tijdens een wedstrijd oid. niet opnieuw in te stellen met evt. tijd verlies of toch niet goed ingesteld.
Ga je naar een dunnere of dikkere onderlijn dan is het simpel x klikjes naar links of rechts en hij staat meteen weer goed.

Belangrijker is echter dat je het instellen ook niet kan vergeten wat mij met slip voorop toch regelmatig is overkomen.

suc6

Gerrit

JohnathanDoe
22-10-2011, 21:10
ach persoonlijk maakt me niet echt veel uit slip voorop of achterop. ik heb nu een molen preston met slip voorop. stel ik beetje in. het verhaal erachter dat het voorop 'beter' is kan ik enigzins mee inkomen daar het gelijk voorop de as vastzit. maar ben niet technisch genoeg om daarover echt mee te kunnen discussieren. ik als 'beginnende visser' kijk meer naar de mooiigheid van de molen en de grote merken. en natuurlijk alle info die ik kan vinden op het forum(s) of internet of die ik van de winkeliers krijg (zijn vaak veel verschillende meningen en informatie)

Shimano en Daiwa zijn de bekende 'goede' molenmakers...een vriend van me die al 30jr vist ofzo die zegt 'maakt nie veel uit...een molen hoeft alleen maar de lijn op en af te spoelen. hij vist al jaren met werpmolens van onder de 100 euro.
als ik sommige absurde bedragen zie van werpmolens ...amaj zeg da schrik ik echt van. vind 200 euro voor een molen al heel veel. 'te veel' eigenlijk maar goe.

Gerrit Bakker
23-10-2011, 00:13
Nou geloof me dat er echt wel verschil in de molens zit.
2 molens van dezelfde grote en met dezelfde lijn, beide even vol gespoeld en op dezelfde hengel maar met de één gooi je makkelijk 20m verder dan de ander.:bigeyes2:
Naar mijn mening meestal het gevolg van een net iets anders gemaakte spoel en net iets andere afstand tot de hengel, of andere stand van de spoel tov. de hengel.
Vervolgens krijg je dus het volgende belangrijke ding en dat is je slip.
Naar mijn idee moet je daar blindelings op kunnen vertrouwen en moet die keer op keer precies op dezelfde manier en op het zelfde tijdstip reageren.
Ik heb molens gehad (ook uit het duurdere segment) met perfecte werpeigenschappen maar zodra je de slip nodig had lieten ze het afweten. Vaak zie je dan dat er eerst de nodige kracht op de molen moet komen voordat de slip wordt aangesproken, maar zodra die éénmaal is aangesproken is er plots veel minder kracht nodig om nog meer lijn van de molen te trekken.
Voor mij is een molen dan waardeloos want bij een plotselinge beweging zal je slip het dan waarschijnlijk af laten weten en kun je de vis toch verspelen.

Met de XTE-A molens die ik heb genoemd heb je dat probleem niet en ook niet na 2 of 3 jaar waarbij ze regelmatig ondergedompelt zijn, vol met visvoer zitten en met een afwasborstel afgespoeld zijn onder de kraan en zonder dat hij al die jaren onderhoud heeft gehad.
Tja dat geeft mij dan wel vertrouwen en dan durf ik ze ook best aan te bevelen.
Daar komt dan bij dat ze ook onder de 200 euro blijven en met speciale acties of 2e hands vaak ook al rond de 100 euro zijn te vinden omdat zo'n karpervisser het liggen in zo'n tentje en wachten op die ene grote toch ook niet alles vond en alles weer op MP heeft gezet.

suc6

Gerrit

JohnathanDoe
06-11-2011, 16:45
ik heb onlangs de Shimano 6000D baitrunner gekocht....met enkele swing en '' gouden'' spoel. was ergens in de aanbieding. wilde eerst de veel duurdere nieuwe baitrunner medium kopen maar vond dit toch maar betere optie. heb helaas nog niet mee kunnen vissen....ga binnenkort testen. denk aan AR kanaal. waar? weet nog nie waar.

voelt wel goed aan de Dutch master 130gr hengel de molen...mooi kleurtje ook hahha. heb een extra spoel erbij gekocht. op een spoel heb ik nylon laten spoelen, technium 0,28mm en op de andere gevlochten lijn.