Lengte hengel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rinus Vrolijk
    Newbie
    • 20-07-2005
    • 11

    Lengte hengel

    Ik ga hengels laten bouwen,maar wat is nu de goede lengte 3.60 of 3.90.En hoeveel lbs raden jullie aan.Voor zowel in Nederland als in frankrijk!

    Wil graag jullie mening horen
    Volg je eurobiljetten door heel europa!
    http://www.eurobilltrackersite.tk
    Het is echt heel leuk om te doen.
    Ik doe er zelf ook aanmee
  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    #2
    2,75 lbs wordt veel gebruikt. Das een hengel die nog nie echt een pook is maar toch wel heel veel kan hebben.
    3 lbs zou ook kunnen, maar op veel wateren in nederland (met relatief kleine vis) heb je dan het idee dat je een bezemsteel in je handen hebt.

    Reageer

    • warhead
      Specimen Hunter
      • 27-09-2003
      • 1496
      • haacht

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Pierre

      3 lbs zou ook kunnen, maar op veel wateren in nederland (met relatief kleine vis) heb je dan het idee dat je een bezemsteel in je handen hebt.
      Hangt veel van de stok of hoor. Maat van mij vist me Shimano Diaflash 3 lbs. Da stokske plooit gemakkelijk tot int handvat en is een stukske soepeler dan mijne 2 pond 3/4de Daiwa whisker
      om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
      trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

      Reageer

      • Pieter Stam
        Tinca Tinca
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

        #4
        Yep, warhead je hebt gelijk maar in de meeste gevallen zal toch gelden dat een 3 lbs stugger is dan een 2,75 lbs. Hoe meer topactie een hengel heeft hoe stugger de hengel zal aanvoelen.

        Zoals jij zeker weten weet is de testcurve is namelijk het gewicht dat je aan de hengel moet hangen, om de top 90 graden te laten staan t.o.v. het handvat (handvat horizontaal geplaatst). Een hengel met veel topactie zal vrij snel deze hoek van 90 graden hebben gehaald, maar je kunt hem nog verschrikkelijk ver doortrekken tot de hengel in het handvat buigt.
        Bij bijvoorbeeld een penhengel (ik heb de Ulitmate Carpfloat 1-1.25 lbs) hangt de top pas op 90 graden als de hengel al bijna tot in het handvat is gebogen.

        Gr,
        Pierre

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎