Vlokken op karper

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rutger
    Kurk op karper
    • 10-04-2005
    • 188
    • Ossendrecht

    Vlokken op karper

    Goeiedag!

    Ik vroeg me af of 1 van jullie karper vissers ook wel eens gaan vlokken op karper, of met korst vissen (hoe je het noemen wilt) en zo ja wat voor technieken passen jullie toe? Ik vlok af en toe wel eens op de plaatselijke bosvijver waar de karpers niet veel groter zijn dan deze sjaak op de foto
    Bijvoorbaat dank!

    Greetz Rutger
    Het is vlees noch vis..

    http://robmeijermodelbouw.nl
  • Henso
    Met enige kennis...
    • 14-12-2002
    • 490
    • Hoogezand

    #2
    Moi Rutger,

    Als de karper bovenin zwemt met echt warm weer, vis ik wel eens met korst brood.
    Gewoon bruin brood, wij hebben altijd ongesneden dus ik neem een flinke homp en aan het water scheur ik daar een stuk vanaf.
    Ik zorg dat ik een stuk brood heb met een stuk korst eraan, en dan steek ik de haak door het zachte brood en dan door de korst heen en dan doe ik de haak weer in de korst.
    Wat makelijker is, je steekt een boillienaald via de zachte kern brood door de korst, en haakt hier het lusje aan van de onderlijn., dan trek je de naald terug en de haak blijft keurig in de korst steken.
    Voor het ingooien eerst de korst even in het water dopen dat werpt makelijker.
    Mijn eerste karper welke ik ving was met een korst brood en dat was een vis van 77 cm.
    Sukses.

    Groetjes Henk


    KANJER KAMPIOEN 2013
    2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌

    Reageer

    • Martin1972
      Newbie
      • 28-05-2005
      • 12
      • Geldermalsen

      #3
      Beste Rutger

      Ik vis sinds kort op karper met een karper penhengel en ik doe een paar zware loodhagel eraan peil de dobber zo dat hij net boven water staat.
      Dus het brood ligt dan op de bodem op deze manier had ik beet maar hij brak mijn tuig dus niet kunnen vangen issedoff:
      De korst bevestig ik net zo als Henso haak door het zachte dan door de korst en de weer in de korst.

      Ik moet er wel bij zeggen dat ik op een klein gracht vis die hoogstens 1,5 meter diep is en maximale breedte tussen de 15 en 20 meter is.
      Dus of deze manier ook kan op een bosvijver weet ik niet echt zeker.

      Misschien dat de meer ervaren vissers hier dat kunnen zeggen.

      Veel plezier
      Martin

      Reageer

      • Rutger
        Kurk op karper
        • 10-04-2005
        • 188
        • Ossendrecht

        #4
        Goeieavond!
        Dank voor de reacties, ik zal voortaan mn brood anders bevestigen aangezien ik alleen de haak door de korts deed en hem in het zachte deel van het brood aanduwde, zodat ik een soort pluimpje kreeg. Hierdoor hing het brood half onder water wat opzich best bevorderlijk kan zijn, maar het wilde nog wel eens gebeuren dat het brood er af schoot :@ Dank voor de nieuwe tactiek dus!

        Ik ben gisteren nog wezen vlokken op hetzelfde water en de karpers waren zo ontiegelijk gretig dat het zker 3 minute duurde voordat ik de haak eruit had, mn hakesteker kwam zker van pas dus! Voortaan een haak gebruike met slechts 1 weerhaak denk ik......

        Greetz Rutger!
        Het is vlees noch vis..

        http://robmeijermodelbouw.nl

        Reageer

        • Peter Compaijen
          Newbie
          • 05-06-2005
          • 4

          #5
          Hallo Rutger,

          Als ik ga korstvissen (en dat doe ik vaak) haal ik altijd eerst een ongesneden witbrood bij de bakker. Ik gebruik bij het korstvissen een haakmaat 2 met een weerhaak. Ik bevestig de kort als volgt: Ik haal een groot stuk korst(dus zonder het brood zelf) uit de homp brood. Dat stuk korst vouw ik dubbel en dan prik ik de haak door het dubbelde gedeelte heen. Daarna prik ik de haak gewoon nog een keer in het brood. Zo ziet hij perfect vast. De korst een beetje nat maken en gooien of werpen maar. En daarna natuurlijk vangen #) #) #)

          Groeten,

          Peter

          Reageer

          • Pieter Stam
            Tinca Tinca
            • 11-10-2002
            • 2882
            • NL

            #6
            In de zomer doe ik bijna niet anders dan vissen met de korst (en de pen).
            Tis de mooiste manier van vissen, vind ik.
            Een van de beste manieren vind ik het vissen met de korst zonder bij te voeren. Dus als je een kleine school (gras)karpers ziet liggen, langzaam de korst eroverheen laten drijven, mbv de stroming of wind. Vaak proberen ze het heel voorzichtig te pakken, maar uiteindelijk slurpt een van de karpers het toch wel op.
            Als ik de karpers wil voeren gebruik ik hier altijd hondenbrokken voor. Meestal vis ik hier dan ook mee, gewoon 2 op een hair. Wat alleen té triest is, is dat als je hier vaak mee voert dat de brasems het dan ook in de gaten krijgen en net als karpers gewoon brokken van de oppervlakte komen eten.

            Groeten,
            Pierre

            Reageer

            • Rutger
              Kurk op karper
              • 10-04-2005
              • 188
              • Ossendrecht

              #7
              Brasems gooien inderdaad vaker roet int ete, vandaag toevallig nog een uur naar mn hengel zitten kijken, wachtend op een karperbeet, bleek dat er al een halfuur een brasem aanhing.

              Maar goed, als ik vlok wil voorn zelfs ook mn brood wegeten. Wat ik me afvroeg is of jullie ook een dobber of pen aan de lijn zetten om zodoende meer gewicht te geven by het uitgooien (vaak zyn er zulke gretige karpers dat zelf deze dobber aan word gevalle en half ondergetrokken word..) :~ Of gebruiken jullie wat anders voor het gewicht, of gebruiken jullie helemaal niks op de haak na..

              Greetz Rutger
              Het is vlees noch vis..

              http://robmeijermodelbouw.nl

              Reageer

              • Pieter Stam
                Tinca Tinca
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

                #8
                Ik heb tot nu toe altijd in cultuurwater gevist. Daar waren de karpers übergedresseerd. Niet normaal. Ze ruiken tien keer aan de korst om hem uiteindelijk te pakken, of weer rustig door te zwemmen. Als ik met brokken op een hair vis ik het al helemaal lastig om er een te pakken te krijgen.
                Daarom gebruik ik ook nooit dobbers of andere loodverzwaringen. Elke plons in het water is er één extra, en reken maar dat ze schrikken. Als de karpers heel gretig zijn, kun je een speciale dobber gebruiken die geschikt is voor het vissen met drijvend aas. Deze dobbers hebben een verzwaring aan de onderkant, en de lijn loopt er vrij aan de bovenkant doorheen.
                Het gebeurt nogal eens dat ik tussen het kroos vis. Ook gewoon van dat hele dikke kroos. Gooi er een hand brokken op en je ziet vanzelf bekken verschijnen. Omdat de vis je door het kroos niet kan zien kun je heel dichtbij komen, en kun je je aas in weze in zijn bek leggen. Alleen is het dan meestal lastig te zien wat je aas is, want soms verdwijnt dit helmaal onder de kroosblaadjes of het drijfvuil. In zo'n geval gebruik ik altijd een stukje rood tape dat ik dubbel om de lijn heen vouw. Zo zie je uitstekend waneer de karper (of brasem :@ !@#$ ) je aas gepakt heeft, en wegzwemt. Het stukje tape 'wandelt' dan over het kroos heen.

                Kben nu trouwens drie keer op graskarper geweest de afgelopen twee weken. Had er twee met de korst. Laat binnenkort wel foto's zien als het lukt.

                Groet,
                Pierre

                Reageer

                • Pieter Stam
                  Tinca Tinca
                  • 11-10-2002
                  • 2882
                  • NL

                  #9
                  Hier de foto's van de tweer graskarpers.
                  De bovenste is 93 cm en 16 pnd. (die had best 7 cm langer mogen zijn).
                  De onderste is 87 cm en 17 pnd.





                  Groeten,
                  Pierre

                  Reageer

                  • Rutger
                    Kurk op karper
                    • 10-04-2005
                    • 188
                    • Ossendrecht

                    #10
                    ~0 Wow dat moet een lekker stekkie zijn..Zelf nooit een graskarper mogen vangen maar ik schat zo dat het echte fighters zijn. Mooie foto's!

                    Greetz Rutger
                    Het is vlees noch vis..

                    http://robmeijermodelbouw.nl

                    Reageer

                    • Pieter Stam
                      Tinca Tinca
                      • 11-10-2002
                      • 2882
                      • NL

                      #11
                      Zijn absoluut geen fighters,
                      Althans de meeste niet. Sommige gaan helemaal los, maar de meeste drils stellen niet zoveel voor.
                      Een schub of spiegel is veel sterker.

                      Reageer

                      • warhead
                        Specimen Hunter
                        • 27-09-2003
                        • 1496
                        • haacht

                        #12
                        Net brasems zijn het. En stinken ook
                        Juist in de kant doen ze lelijk maar dan zitten ze al int net.
                        om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                        trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                        Reageer

                        • Rutger
                          Kurk op karper
                          • 10-04-2005
                          • 188
                          • Ossendrecht

                          #13
                          hmm, mn magere vissersinstinct laat me weer es in de steek Kga ze desondanks toch maar eens opzoeken

                          Greetz Rutger
                          Het is vlees noch vis..

                          http://robmeijermodelbouw.nl

                          Reageer

                          • Stacey
                            Banned
                            • 14-06-2005
                            • 3

                            #14
                            Als je merkt dat de karpers alle andere korstjes pakken maar net niet die van jouw, probeer dan een te vissen met fluor-carbonlijn.
                            Deze lijn heeft dezelfde lichtinval als t water zodat de karper je lijn niet ziet.
                            Gebruik ook geen te grote haak, dit valt ook veel te veel op.

                            Veel succes Gr Stacey

                            Reageer

                            • Pieter Stam
                              Tinca Tinca
                              • 11-10-2002
                              • 2882
                              • NL

                              #15
                              Hey,

                              Zou je misschien ff kunnen uitleggen hoe deze lijn te gebruiken,
                              Kheb t wel eens gezien maar volgens mij is het alleen geschikt om als onderlijn te gebruiken.
                              En zeker als je naar de prijs kijkt.

                              Ik heb met het drijvend vissen een bloedhekel aan het gebruik van onderlijnen omdat dit je systeem verzwakt. De sterkste verbinding tussen twee lijnen is het gebruik van een wartel, maar die zinkt, en dan hangt de lijn recht naar beneden onder de korst. En geen knoop, is altijd nog beter dan de beste bloedknoop. Bovendien blijft elke verbinding, (wartel of knoop) hangen tussen het wier.

                              Groet,
                              Pierre

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎