Grootte karpers eerst een eind laten lopen of niet?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Martin1972
    Newbie
    • 28-05-2005
    • 12
    • Geldermalsen

    Grootte karpers eerst een eind laten lopen of niet?

    Mijn vraag is eigenlijk simpel voor jullie ervaren karpervissers(denk ik) grote jongens een eind laten lopen of niet.
    Ik vraag dit omdat in de gracht/plasje waar ik tegenover woon witvis zit en diversen maten karpers aanwezig zijn de kleintjes lukt me prima.

    Maar afgelopen zaterdag (28-5) had ik mijn eerste grootte, een graskarper van 85 cm koste me 1 uur om hem in het net te landen en mijn goedkoope telescoopwerphengel(snif) maar wel kicken om er zo 1 te vangen.
    Dus s'maandags maar een nieuwe hengel kopen klaarmaken, zit het weer niet mee om te gaan vissen dan maar hopen of het dinsdag kan en ja hoor beter weer.

    Gaan zitten om 20.30 eerst wat witvis vangen en later over naar karper nu komt het, ik vis met pennen en deze keer met broodkorst aan de grond ik krijg beet sla aan en hij schiet heel rap weg stond niet in verhouding tot de graskarper van 85 cm zo snel dus of het een karper was weet ik ook niet.
    Voor ik wat kon doen schiet de vis langs iets denk ik of de lijn knapte dat weet ik egenlijk niet om dat het zo snel ging, tuig weg heb de dobber nog kunnen redden maar de rest daar zwemt hij nu mee rond dus vraag ik me ook af had ik de slip misschien te los staan waardoor hij er zo snel en ver mee weg was.
    Ik heb de slip meestal wat losser staan om met de vinger wat tegendruk te geven, is dit nu wel zo wijs gezien wat er nu gebeurt is, dus hoe denken jullie erover

    Oja in deze gracht zijn geen waterplanten.

    Ik ben geen echte karpervisser maar wil ze ook niet graag verspelen.
    Mijn uitrusting is:
    F4E excellence carpfloat hengel van 4.20 mtr. en een actie van 1.5 lb
    Molen is een Spro Sevios 630
    Mijn hoofdlijn is 0.20 Shimano Technium en omdat ik met deze hengel ook op witvis vis maak ik gebruik van onderlijnen voor de karper van PB Products line aligner size 4.

    En zou het misschien wijs zijn om naar een 0.30 lijn te gaan.

    Ben benieuwd naar jullie tips

    Met vriendelijke groet,

    Martin

  • warhead
    Specimen Hunter
    • 27-09-2003
    • 1496
    • haacht

    #2
    Tsja moeilijke vraag in feite. Wat trekt die 20% technium juist en hoeveel draad kan er juist op die molen? Dacht iets van een 100 meter als je 30% gaat gebruiken. ( als ik de juiste molen voor heb ) Is die 100 meter dan genoeg? Die 30% technium gaat zeker voldoende zijn maar dat in combinatie met een 1,5 pond stok da gaat nie echt goe komen denk ek. Tenzij dat iets is wat mooi plooit tot in het handvat zonder te breken.
    Dus als er nergens obstakels zijn of planten en je zit te vissen in een gracht dan zou ik die 20% houden.
    Dan duurt de dril maar iets langer he. Je moet gewoon zien wat je materiaal aankan en dat zelf zowat aanvoelen. Langzaam aan die slip vaster draaien en zien wat je stok zegt. Staat die op breken zet je best de slip iets losser
    om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
    trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

    Reageer

    • Pieter Stam
      Tinca Tinca
      • 11-10-2002
      • 2882
      • NL

      #3
      Denk dat het slim is om niet over te stappen op 30/100 want zoals warhead al zegt is dit niet echt de goede verhouding t.o.v. de hengel.

      Over graskarpers gesproken. Ik heb er een aantal gevangen op de penhengel (1.25 lbs, 22/100) en die overrompelde ik compleet. Ze deden niet zo veel totdat ze in het net en op de kant lagen.
      Ik heb er echter ook een keer een (17 pnd) gevangen op de match-hengel (met 14/100) en toen ben ik ook 35 minuten (ja echt waar) bezig geweest. Volgens mij werkt het goed om een graskarper direct onder forse druk te zetten en dan vrij snel te scheppen. Laat hem dan in het net nog ff uitrazen, dan klappert ie op de kant niet zo erg.

      Als er geen waterplanten in het plasje zijn zou ik een schub of spiegelkarper gewoon lekker een stukkie laten zwemmen. Hou de druk op de hengel gewoon maximaal. Ikzelf doe dit net als jij ook altijd door mijn vinger op de rand van de spoel te leggen. Zo kun je de dril (vind ik) het best controleren.

      Groeten,
      Pierre

      Reageer

      • Martin1972
        Newbie
        • 28-05-2005
        • 12
        • Geldermalsen

        #4
        Beste Warhead en Pierre bedank voor jullie reactie.

        Zoals je al zei Warhead was de molen was te klein heb nu een Spro Melissa 4000 FD.

        En bij de sportviszaak waar ik mijn spullen koop het erover gehad over de combinatie van de 0.30 en de hengel en daar zeiden dat deze combi nog goed te doen is anders zouden ze het toch wel gezegd hebben lijkt me dat een andere hengel beter is al is maar om een hengel te verkopen.

        Wat zou dan het probleem zijn van deze combi volgens jullie? wat ik kan bedenken is dat je al gauw denk oh ik heb toch 0.30 erop dus lekker snel binnenhalen met als gevolg dat hengel breekt.
        Maar ik persoonlijk hou er meer van om gewoon rustig te drillen en niets overhaasten of snel binnen sleuren dit temeer omdat mijn hengel een karper penhengel is en niet een gewone karper hengel die voor zover ik heb gezien een zwaarder actie hebben.

        Dus ik probeer het gewoon uit, heb toch de 0.20 lijn ook nog achter de hand.
        En misschien wat beter leren drillen, oefening baart kunst maar dan moet ik ze wel aan de haak hebben.

        Oja..Warhead de 0.20 lijn trekt 4.25 kg en 0.30 trekt 9.80 kg
        Enne dit is misschien een domme vraag wat houdt nu precies gear ratio in? vergeet het elke keer bij te viszaak te vragen, op de Spro die ik nu heb staat 4.9:1

        Als jullie hier nog wat over kunnen toevoegen graag want van je medevissers kun je een hoop leren :bow:

        Met vriendelijke groet

        Martin



        Reageer

        • polestare
          Komt net kijken
          • 14-01-2005
          • 93
          • NRW

          #5
          Je hebt een leuke combinatie voor lijndiameter 0.25-0.30 honderste nylon prima.
          Ratio heel eenvoudig verklaard is.
          Dat bij 1 omwenteling van je slinger, de molenspoel 4.9 keer heeft rondgedraaid,een ander woord hiervoor is inhaalsnelheid, mede bepalend voor welke vissoort en vis methode gekozen wordt.

          Succes

          Reageer

          • warhead
            Specimen Hunter
            • 27-09-2003
            • 1496
            • haacht

            #6
            Als da nen deftige penhengel is moet da in orde zijn. Die hebben idd een lagere testcurve maar zouden mooi geheel moeten doorplooien. 20% is mss iets te weinig maar Technium is zalige nylon, kheb die op men emblems staan in de 35% versie
            om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
            trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

            Reageer

            • Martin1972
              Newbie
              • 28-05-2005
              • 12
              • Geldermalsen

              #7
              Polestar bedank voor je info ik dacht eerst dat het 49 cm per 1 omwenteling maar ja rekenen was niet mijn beste vak behalve als het over geld gaat ke:

              Warhead of ie deftig is weet ik niet maar toen naar hengels aan het kijken was deed de verkoper een test om te laten zien wat deze hengel aankon.
              En de test ging zo ik moest de lat vasthouden op heup hoogte en schuin omhoog houden de top was toen zo beetje 1,5 meter van de grond.
              Toen zei de verkoper dat ik de lat heel goed moest vasthouden dus zette ik me schrap en hij pakte de top beet op 1,5m hoogte en trok de top op de grond neer.
              Ik moest de lat toen hij dat deed zeer goed vasthouden maar je hoorde niets kraken en de top zwiepte gewoon lekker terug toen hij hem losliet alsof er niets gebeurt was.
              Dus of ie deftig is mag jij nu zeggen...

              Maar had toch s'avonds toen ik ging vissen toch maar de 0.20 op de reserve spoel gezet en die gebruikt in afwachten wat jullie eventueel zouden zeggen maar als ik het nu zo'n beetje goed lees zou ik de 0.30 wel kunnen gebruiken.

              Martin

              Reageer

              • Pieter Stam
                Tinca Tinca
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

                #8
                Ja die 30/100 zou je kunnen gebruiken, mits je idd je slip goed afsteld.
                Een goeie karperhengel is bijna onbreekbaar. Ik neem aan dat die van jouw een goeie is. Dan kun je zelfs een vis nog wel redelijk blokkeren, iets wat met 20/100 een stuk moeilijker gaat.

                Wat zou dan het probleem zijn van deze combi volgens jullie? wat ik kan bedenken is dat je al gauw denk oh ik heb toch 0.30 erop dus lekker snel binnenhalen met als gevolg dat hengel breekt.
                Maar ik persoonlijk hou er meer van om gewoon rustig te drillen en niets overhaasten of snel binnen sleuren dit temeer omdat mijn hengel een karper penhengel is en niet een gewone karper hengel die voor zover ik heb gezien een zwaarder actie hebben.
                Het drillen is geen probleem, alleen of 30/100 nuttig is dat is vraag 2. Omdat namelijk een hengel gebouwd is met een bepaalde actie. Een penhengel heeft een soepele actie om de klappen van een net gehaakte vis op te vangen. Ikzelf heb een penhengel van 1-1.25 lbs (ulitmate carpfloat) die ik met 22/100 (Shimano exage) bijna volledig tot in het handvat kan kromtrekken. Liever vis ik nog met 18-100 maar de plantenzooi laat dit niet toe.
                Ik ga dus niet zwaarder vissen dan 22/100 omdat ik dit niet nuttig vind. Ik kan daarmee misschien ook het handvat zelf nog kromtrekken maar of dat de bedoeling is weet ik niet. Maar met de hengel die jij hebt (1.5 lbs) is 25/100-30/100 misschien helemaal zo gek nog niet.

                Groeten,
                Pierre

                Reageer

                • warhead
                  Specimen Hunter
                  • 27-09-2003
                  • 1496
                  • haacht

                  #9
                  Die test kan ek nieveel over zeggen. Ze deden dat in de winkel bij mijn hengels ook. verkoper hield de top vast en ik mocht al mijn kracht op die hengel zetten om hem krom te trekken. 2 en 3/4 de daiwa whiskers.
                  Breken deden die ook niet maar bijna iedere stok kan dit aan. Er komt immers meer spanning op de stok te staan bij het inwerpen en dat kan je in een winkel niet testen. Nu inwerpen moet je niet met een penhengel dus das al een voordeel.
                  Kvind em nie terug op internet dus kan der nieveel over zeggen. Kweet wel dat deftige penhengels redelijk duur zijn. Maat van mij heeft er speciale voor hem in nederland laten maken. Schitterende soepele blank met parabolische actie.
                  om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                  trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                  Reageer

                  • Martin1972
                    Newbie
                    • 28-05-2005
                    • 12
                    • Geldermalsen

                    #10
                    Warhead

                    Wat betreft de hengel kun hem vergelijken met de Ultimate Carpfloat alleen staat er op die van mij geen Ultimate maar F4E en de prijs was 99.95

                    Hier is een link waar hij staat http://www.johnbackershengelsport.nl/

                    Klik karper aan dan hengels(logisch) en scroll naar beneden dan kom je vanzelf F4E tegen dan verder na beneden en dan zie de Excellence Float rod staan en die heb ik.
                    Hoop dat dit helpt om meer inzicht te krijgen van wat ik heb.

                    Martin

                    Reageer

                    • warhead
                      Specimen Hunter
                      • 27-09-2003
                      • 1496
                      • haacht

                      #11
                      Moet dik in orde zijn. Staat zachte parabolische actie bij.
                      om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                      trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                      Reageer

                      • Martin1972
                        Newbie
                        • 28-05-2005
                        • 12
                        • Geldermalsen

                        #12
                        Daar ben ik heel blij mee dat jij het in orde vindt. ke: ke: ke: ke:

                        Was al bang dat het fout zat :worry: :worry: :worry:

                        Bedankt

                        Martin

                        Reageer

                        • Pieter Stam
                          Tinca Tinca
                          • 11-10-2002
                          • 2882
                          • NL

                          #13
                          Ultimate Carpfloat heb ik,
                          Die heeft ook een zachte parabolische actie. Kvind het een uitstekende hengel.
                          Dan is die andere waarschijnlijk ook dik in orde.

                          Reageer

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎