Peilen met de Match

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • peterg
    Komt net kijken
    • 04-01-2010
    • 98
    • IJsselstein

    Peilen met de Match

    Peilen is het fundament van de vissessie. Meten is weten nietwaar!
    Nu ik doe het wel eens omgekeerd. Meneer u Dobber zit verkeerd!
    Een kleine japanse waker aan het uiteinde. aan een ringentje een loodgewicht.10 gram is ruim voldoende.
    Plons te water. Straktrekken Top bij een merkteken. Lijntje vieren dobbertje boven. Lijntje strak met dobber boven.
    Molen dicht en achteruit totdat de waker het lood bereikt. stok in de grond. Voila.
    Merkje op de lijn 1 meter voor de top uit. Nogmaals twee meter naar achteren trekken. en naar boven die dobber.
    Het merkteken geeft aan dieper ondieper Dit kunt u herhalen. (Gejat van het karper vissen).
    PS als ik niet naar achteren kan laat ik de lijn om een stick gaan zijdelings. Minder gevoelig.

    Meestal hoef ik niet meer te peilen. En is de gewenste visafstand ook bekend.Met de dobber traditioneel rondom de gekozen plek.
    Zie ook abc-sportvissen.BE

    Nog meer andere ideeen.

    Peterg

    Het gaat niet omde vissen, maar om het vissen
  • martinwinschoten
    ONVOORSTELBAAR
    • 17-02-2008
    • 798
    • Winschoten

    #2
    De beste manier vind ik zelf om te peilen met een onverzwaarde slider. Als ik met de vatse montage vis dan hang ik een slider van bijv. 14 gram in de connector en een peillood van 20 gram aan de haak. Op deze manier kun je perfect de bodem afpeilen.
    Team Bobs hengelsport Prinz Royal

    Team Attrafish Nederland

    Reageer

    • peterg
      Komt net kijken
      • 04-01-2010
      • 98
      • IJsselstein

      #3
      Klopt uiteraard helemaal Martin,

      De wijze waarop ik omgekeerde doe is om in een keer de diepte te bepalen in (onbekend) water, ipv stukje dieper/ondieper.
      De 10 gram is een voorbeeld, mijn ervaring is dat het maximum toegestane gewicht het prettigst peilt. Maar ik vis niet zo zwaar.
      Je zou hiervoor een karper hengel kunnen gebruiken met 100gram. Maar we nemen al zoveel mee.
      Vaak haal ik daarna de dobber weg om de bodemstruktuur kuilen e.d. te zien Plat (zachte bodem) of rond lood (Hardere) zoals bij het feederen.
      Daar ik langzaam inhaal kost het mij minder korfjes.

      PeterG

      Dank voor reactie

      Het gaat niet om de vissen, maar om het vissen!

      Reageer

      • tri-cast
        Newbie
        • 24-12-2007
        • 11
        • Erembodegem

        #4
        Op stilstaand water is peilen het gemakkelijkst . Allereerst loden de de waggler volledig uit zoals we willen vissen , met allen nog het tipje boven water.
        Nu testen we of we de afstand waarop we willen vissen gemakkelijk kunnen werpen. Hou er rekening mee dat we altijd enkele meter moeten terugdraaien om de lijn mooi onder water te laten zinken .
        Lukt dit gemakkelijk , dan bevestigen we een peilloodje . In dit geval gebruiken we hiervoor een zware loodhagel die net voldoende zwaar is om de dobber te doen zinken . We knijpen deze op de haak . We schuiven de pen tot ongeveer de diepte die we verwachten en werpen vervolgens enkele meter over de visplek . Met enkele slagen van de werpmolen zinken we de lijn waarbij we op de visplek komen te liggen . Hierna geven we wat lijn terug . Opgepast , dit is echt noodzakelijk , de lijn moet bij het peilen los tussen hengel en dobber hangen .
        Eenmaal de spanning op de lijn weg zal de dobber zich onder invloed van het lood rechten en zien we of deze te hoog of te laag staat .
        In het eerste geval zal hij gewoon aan het oppervlakte zichtbaar zijn , het peilloodje ligt dan op de grond . In het tweede geval zal hij langzaam onder water zinken , het peilloodje ligt dan niet op de bodem .
        We markeren nu eerst de afstand met een viltstift op de lijn om steeds op dezelfde plaats/afstand te peilen tijdens de volgende worpen .
        De volgende worpen verschuiven we de pen tot we ongeveer de juiste diepte hebben . Dit wil zeggen dat we als we de dobber één dobber lengte omlaag brengen deze zinkt , en als we hem daarna één dobberlengte omhoog brengen deze aan het oppervlakte blijft staan .
        Nu hebben we de juiste diepte op enkele centimeter nauwkeurig en voor ons is dat voldoende .
        Als eerstvolgende punt plaatsen we nu de diepte uit zodat we bij lijnbreuk niet opnieuw moeten beginnen . Dit doe ik waar het mogelijk is met een krijtje en anders met twee stokjes die ik op de juiste lengte in de grond steek nabij de visplaats .
        Daarna verkennen we met een tiental worpen de omgeving van onze visplek . Misschien vinden we enkele meter rechts of links een put , of zien we dat we juist op een helling uitgeworpen hebben. Neem de tijd voor die enkele worpen meer , het geeft je een goed beeld van de bodem en wie weet geeft het je de informatie die je kan gebruiken om juist voor een visstek enkele meter meer naar rechts , links , verder of dichter te kiezen . Vergeet dan niet om terug de de nieuwe afstand en diepte te markeren .
        Op stilstaand water met peillood grotere afstanden
        of met voorgelode wagglers.
        Staat er nogal wat trek of wind op het water , dan is een klein knijploodje niet voldoende en maken we gebruik van een klein gewoon peillood .
        Zoals ik reeds beschreef is werpen met een uitgelode lijn en een peillood bijna niet te doen . Als je slechts een kleine afstand uit de oever vist , laten we zeggen 15 meter dan lukt dit nog wel , maar voor langere afstanden gebruiken we de volgende methode :
        Het vooraf uitloden van de waggler laten we achterwege !
        Als de lijn niet uitgelood is hebben we namelijk maar één werpgewicht en dat is het peillood . Daarmee valt accuraat te werpen .
        Maar om nu te kunnen peilen moeten we de dobber wel eerst vastzetten op de lijn .
        Dit kunnen we door toch gebruik te maken van twee kleine loodhagels waarmee we de dobber zekeren . Door hun gering gewicht beïnvloeden deze het werpvermogen niet noemenswaardig . Ze moeten echter wel zo zwaar zijn dat de dobber tot ongeveer 1/3 in het water zakt .
        Daarna peilen we uit zoals beschreven bij "op stilstaand water"
        Pas als het peilen afgelopen is loden we de lijn volledig uit . We vervangen de twee voorlopig loodjes dan ook door zwaardere. Vergeet ook nu niet afstand en diepte te markeren .
        Deze manier van uitloden gebruiken we ook bij voorgelode wagglers .

        Groeten Tricast

        Reageer

        • peterg
          Komt net kijken
          • 04-01-2010
          • 98
          • IJsselstein

          #5
          Ik dank U voor deze uitstekende uitleg

          peterG

          het gaat niet om de vissen, maar om het vissen

          Reageer

          • rasvjet
            Newbie
            • 20-04-2012
            • 2
            • Eindhoven

            #6
            Met veel belangstelling bovenstaande suggesties gelezen.
            Omdat ik nog moet beginnen met het gebruiken van een matchhengel (een echte dummie dus),
            vraag ik me af hoe je de waggler kunt verplaatsen als er aan weerszijden loodjes zijn vastgezet.
            Alvast dank voor het beantwoorden!

            Reageer

            • peterg
              Komt net kijken
              • 04-01-2010
              • 98
              • IJsselstein

              #7
              Beste Rasvjet,

              Het zijn de grote loodjes waarmee je de waggler vastzet.
              deze zodanig aanknijpen dat deze nog kunnen schuiven.
              Na de juiste diepte te hebben bepaald. kun je ze verder aanknijpen.

              Ook zit er altijd (Bij mij ) een stuitje onder en boven.
              Bij het verzetten van de dobber weet ik altijd de vorige stand.

              Bij vaste montage hou ik de haak bij de molen en zoek de plek op (Aantal ogen tellen) op de match.

              Bij eventuele lijnbreuk of ff andere plek is de juiste diepte bepalen ff sneller.

              Ook loop ik de lijn uit tot aan de markering of lijnclip en markeer ik de lengte van de lijn.

              Succes

              Peterg

              Reageer

              • rasvjet
                Newbie
                • 20-04-2012
                • 2
                • Eindhoven

                #8
                @peterg:
                dank voor je antwoord, ik ga ermee aan de slag - als het weer wat beter is ;-)

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎