simpel karpervissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

    simpel karpervissen

    Hallo

    ik volg de karperreactie,s meestal maar kan het meestal niet volgen maar heb er ook dingen gelezen die ik gebruik voor brasem
    voor de maas moet ik 100 km rijden ,om te karperen kan ik op de fiets naar een super grote plas hier in de buurt
    nou is mijn vraag om wat info
    haakt de vis zigzelf aan het lood
    of sla je aan in de run ik
    ik wil naar een molen met vrijloop (shimano) dan kan feederen karperen en snoekbaarsen (zink)
    en dan die rig ,wie wil er een paar uitleggen in het nederlands
    welke molen nieuwste uitvoering moet ik hebben om te zeggen dat is een juweeltje
    gr Gerard
  • barbeeltje
    Sportvisser
    • 04-11-2004
    • 592
    • limburg..

    #2
    Allereerst gebruiken we het gewicht van het lood ,om de haak door het schrikken van de vis,te zetten.
    Met een korte ruk aan de hengel zet je hem definitief!
    En voor die rig uit te leggen ,dat kan maar als je het niet moeilijk wilt doen,koop je gewoon een kant en klare voor te beginnen(spaar je je het werk).
    En ivm de molen zou ik zeggen ,iedere molen met een goede slip!
    (persoonlijk shimano 4500 A BTR)
    barbeel vissertje

    Reageer

    • tester
      Maas en Waal visser
      • 06-03-2004
      • 2596
      • Son

      #3
      Hallo Barbeeltje

      die rig ik zie een lusje en de haak los lus is voor de bollie dat snap ik nog wel
      maar dan lees ik bungy effekt
      een of andere zeg maar kietelaar waar de vis van schrikt en dan zich zelf haakt
      en dan nog een vraag moet er een vrije slag zijn alvorens de rig zich spant op het lood

      b.v.d.
      gr Gerard

      Reageer

      • barbeeltje
        Sportvisser
        • 04-11-2004
        • 592
        • limburg..

        #4
        Nee hoor,je kan je rig ook maken van normaal nylon,en de lengte kan zelfs terug lopen naar 7 cm.
        Maar hij mag ook dus 80 cm zijn!
        Persoonlijk geef ik meer de voorkeur aan korte(10-20 cm)
        De bedoeling is dus dat de karper het aas oppakt heel klein stukje zwemt en dan zich meteen aan de haak prikt!
        barbeel vissertje

        Reageer

        • warhead
          Specimen Hunter
          • 27-09-2003
          • 1496
          • haacht

          #5
          Gewoon een simpele rig zelf knopen. Kzou aanraden van ze nie kant en klaar te kopen. Tis veel duurder en ge weet nie waarmee ge vist.

          Simpele stiff-rig zou ik pakken. Meer moet da nie zijn, ik gebruik ze ook. Het materiaal kies je zelf, keuze genoeg. Snake bite, snake skin, mantis, korda IQ, gewone 40% nylon enzo. IQ is super en ga ik dit seizoen gebruiken. Das fluorocarbon, zo goed als onzichtbaar onder water. Ge krijgt bij die dozekes van Kryston een papierke bij waar de rigs opstaan die je ermee kan maken.
          Lengte van de rig hangt zo'n beetje af van de ondergrond. Bij modderige of wierbodems maak je ze beter iets langer 20-25 cm, bij grind of zandbodems hou ik het bij een 10-15cm. Langer zou ik ze zeker niet nemen. Krijgt de karper veel te veel bewegingsruimte om de boilie terug uit te spuwen.
          Al die ingewikkelde rigs kunnen hun nut hebben maar das in mijn ogen een beetje voor de fun. Je hebt zo van die rigliefhebbers maar de meeste houden het op de normale rigs. Gewone standaargevlochten of stiff.

          Als je met vastlood vist moet je niet meer aanslagen. Als de vis een run neemt, is hij gehaakt. Met running rigs is het toch aangeraden van de haak te zetten. Als je met vastlood vist moet je de haak opnemen aan de punt met je vinger. Normaal zou je nu de rig niet mogen kunnen opheffen tenzij je tegen extreme pijnen kunt. Kan je je voorstellen wat een karper voorheeft als die er full speed vandoor gaat met 90 gramme achter hem. Die vis is echt wel gehaakt hoor.

          Molens, tsja als je voor Shimano gaat kan je niks verkeerd kopen. Stuk voor stuk klassemolens.
          om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
          trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

          Reageer

          • tester
            Maas en Waal visser
            • 06-03-2004
            • 2596
            • Son

            #6
            Hallo Barbeeltje Warhead

            in een paar reacties al veel verder en weet ik wat ik moet kopen om goed te beginnen

            allround molen
            onzichtbaar rig
            modder wat langer ,dan blijft de bollie boven
            bewegingsruimte beperken dan zit de bollie als het ware op een steeltje, het geheim van schuiven met
            je verklikkerloodje met dobber vissen
            en als je met schuifwartellood vist de slip afstellen op 80 gr voor haakkracht
            met ruim water gevlochten lijn van af kg ??
            gr Gerard

            Reageer

            • barbeeltje
              Sportvisser
              • 04-11-2004
              • 592
              • limburg..

              #7
              Tester ik denk dat jij het beter kan houden bij witvisjes!
              barbeel vissertje

              Reageer

              • polestare
                Komt net kijken
                • 14-01-2005
                • 93
                • NRW

                #8
                Tester

                Simpel karpervissen, waarom niet op de ouderwetse manier:
                Stuk schuiflood, ventielslangtje, haak,wakertje en op zink leggen.
                En gebruik maken van eenvoudig aas zoals: mais deeg wormen hondebrokken enz.
                Als het wakertje omhoog/omlaag gaat direct aanslaan, dit lijkt mij een goede methode om het karpervissen onder de knie te krijgen en zeker op een plas.

                Succes #)

                Reageer

                • warhead
                  Specimen Hunter
                  • 27-09-2003
                  • 1496
                  • haacht

                  #9
                  En beginnen in de zomer als de vis volop aast en rondgaat want nu zou het wel eens dik kunnen tegenvallen.
                  Kga in februari ook dik blanken opt kanaal denk ek.
                  om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                  trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎