Slidermontage

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Ans Aarsema
    MatchvisseR
    • 22-04-2012
    • 20
    • Noorden v/h land

    Slidermontage

    Omdat ik het vaste montage gebeuren nu aardig onder de knie heb, wil ik me nu graag aan het slideren wagen.
    Deze week heb ik al aardig wat slider montages verzameld om mee te experimenteren.

    Ik vraag me alleen een ding af.
    Met een vaste montage werp je in, je remt af, top onder water en draait de lijn onder water.
    Maar omdat een slider montage tijd en ook lijn nodig heeft vraag ik me af hoe de volgorde gaat.
    Want als je wacht tot de slider staat en draait dan de lijn onder water trek je alles weer van z'n plaats.
    Maar als je gelijk na het afremmen en op het water landen van de montage de lijn onder water draait komt, lijkt me, de slider naar je toe kruipen omdat de slider nog lijn nodig heeft tot aan de stuitjes.

    Groeten
  • hans vis
    Sportvisser
    • 26-08-2009
    • 998
    • Eelde-Paterswolde

    #2
    wacht tot de slider zijn diepte bereikt heeft met de top onder water en draai daarna bij om de lijn onder water te brengen. Slimmer is om de lijn te voorzien van een aantal druppels vaatwasmiddel, dan zinkt ie vanzelf..
    groet,
    Hans

    https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

    Reageer

    • SvVoorden
      Sportvisser
      • 26-07-2002
      • 747
      • Woerden

      #3
      Nee, dat is niet de juiste manier met de slider.
      Als je met een sliders inwerpt gooi je tot deze stopt op de lijnclip. Vervolgens draai je een aantal slagen in en dan open je de beugel om de lijn weer te laten gaan zodat je lood snel kan zinken. De afstand die je binnendraait moet gelijk zijn of groter dan de diepte zodat het lood makkelijk naar de grond komt, je lijn is dan ook meteen onder water als het goed is. Als je niet die slagen binnen draait duurt het vrij lang voordat het lood helemaal beneden is, zeker op diep water.
      Als je die slagen binnen hebt gedraaid en je opens de beugel dan zie je dat het lood gaat zakken daardat er snel lijn van de molen afloopt. Gelijk een mooie indicatie of je montage nog goed is want meestal gebeurd dit niet als je montage in de war is omdat dan de onderlijn om de dobber slaat.

      Welke montage ga je gebruiken? Met een loodlijn en de dobber erboven, of die met een stangetjes waarbij de dobber op het lood rust?

      Succes
      Sjaak van Voorden

      Reageer

      • hans vis
        Sportvisser
        • 26-08-2009
        • 998
        • Eelde-Paterswolde

        #4
        Nou, Sjaak, dat is een interpretatie, maar niet de enige.
        Op de eerste plaats vis ik nooit met de lijn in een clip, wil liever geen karpers verspelen.
        Ten tweede gooi ik ver over de voerplek in, en onderhoud ook op diep water die, meer dan zeven meter met geschoten maden, casters en mais.
        Na de inworp draai ik de eerste meters onder water, zover dat ik schat dat na het zinken het geheel min of meer op de voerplek belandt, en daar mag wat mij betreft ook wel een ot twee meter verschil in zitten. Ik heb tenslotte de voerplek niet gecupt, maar opgebouwd met geschoten spul. Heeft de dobber de min of meer juiste plek achter de voerplek bereikt dan laat ik het aas zakken door de dobber, terwijl je de top onder water houdt naar je toe laat lopen. Door het schieten van de maden etc. is de kans op aanbeten onderweg al erg groot.
        Het spreekt voor zich dat je zo niet vist met een ernstige windstroom of een kolonie brasems op je voerplek bij de bodem, dan past jouw strategie meer.
        groet,
        Hans

        https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

        Reageer

        • SvVoorden
          Sportvisser
          • 26-07-2002
          • 747
          • Woerden

          #5
          Dag Hans, Je eerst post vertelde dat je eerst liet afzinken en daarna de lijn onder water trekt. In je laatste post doe je het net andersom en die redenatie kan ik goed volgen, zeker als je aanbeten op half water verwacht. Ik ben alleen bang dat op een zeker moment mijn aas niet ver genoeg zakt, zeker met een lichte sliders, als je spanning op de lijn houdt maar dat is persoonlijk.
          In beide geval zal het aas aan de bodem komen en de afstanden waarop ik met de sliders vis zijn meestal te ver om los aas bij te schieten. Het zal afhangen van de lokatie, weer en aasgedrag wat het beste werkt.
          Ik zal het zelf ook eens proberen op jou manier maar ik neem aan dat je een bulk gebruikt met daaronder nog wat losse hagels om de beten te zien met zakken?

          Ik gebruik eigenlijk altijd een lijnclip en ik heb er nooit een karper aan gehad en die verwacht ik ook niet waar ik ga vissen en als ze wel bijten zijn de waarschijnlijk zo groot dat ik ze niet kan houden aan het lichte materiaal maar als er veel kleine karper aanwezig is moet je daar rekening mee houden.
          Sjaak van Voorden

          Reageer

          • Ans Aarsema
            MatchvisseR
            • 22-04-2012
            • 20
            • Noorden v/h land

            #6
            Om de vraag van SvVoorden te beantwoorden:

            Tot nu toe heb ik een aantal plaatjes van verschillende Slider-montage's her en der van site's geplukt.
            Onder andere wat engelse en italiaanse montage's.
            Ik zit eraan te denken om die na te maken en daarmee te experimenteren tot ik iets van mijn gading vindt.

            Goede tips en advies van mensen met veel ervaring zijn altijd welkom natuurlijk.

            Bedankt alvast en groeten

            Reageer

            • hans vis
              Sportvisser
              • 26-08-2009
              • 998
              • Eelde-Paterswolde

              #7
              Sjaak, ik gebruik dobbers die een geringe bulk bij zich dragen om de werpkwaliteiten wat te verbeteren. Echter het grootste gedeelte zit toch op de lijn, anders zou het wel erg lang duren voordat de handel de bodem bereikt. Echter omdat de lijn geblokt wordt bij het afzinken zakt het aas met een dusdanige snelheid dat het onderweg makkelijk door azende vissen kan worden opgevangen. Tijdens dat afzinken staat de dobber in een hoek van ongeveer 30 graden tov het water. Aanbeten manifesteren zich dan of door een platlegger of door verdwijnen van de dobber. Mijn montage is zo dat ik de dobber afsteun op meer dan dobberlengte boven de bulk en een aantal verklikker loodjes eronder. 't Is dat ik op zandgaten vis met een bestand met karpers, zeelt en grote brasems, daarvoor is een lijnclip voor mij geen optie.
              groet,
              Hans

              https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

              Reageer

              • SvVoorden
                Sportvisser
                • 26-07-2002
                • 747
                • Woerden

                #8
                De montage die het minst in de war gooit, zeker als je begint met matchen is die met een loodlijn (van ongeveer de dobberlengte plus een paar cm) met daarop het bulklood. Hieronder komt dan gewoon de onderlijn en erboven rust de dobber. Doordat de lengte van de loodlijn langer is dan de dobber beschadigd deze niet. Montages waarbij de dobber op het lood rust zijn slechter voor de dobbers maar gooien veel beter.
                De Engelse en Italiaanse methodes werken inderdaad met loodjes onder de bulk wat bij kleinere vis en veel voorn een voordeel is omdat je scherper kunt vissen. Deze moeten wel precies goed zijn anders heb je telkens de boel in de war, zeker met veel wind tegen of van zij.

                Wat je kunt doen om deels te voorkomen dat je in de war raakt, is vissen met een hoofdlijn van 20 of 22/00. Lijkt erg dik maar het vist prima. Bijvoorbeeld Alan Scothorne vist atlijd met zulke dikke lijnen als hij met de slider vist.
                Mijn dobbers zijn ook niet voorgelood, meestal alleen de messing onderantenne en dat is vlgs mij zo'n 6 gram. De dobbers die ik gebruik varieren van 5 tot 24 gram.
                Al die montages zullen onder bepaalde omstandigheden optimaal zijn maar ik zou het zo simpel mogelijk houden
                Sjaak van Voorden

                Reageer

                • Ans Aarsema
                  MatchvisseR
                  • 22-04-2012
                  • 20
                  • Noorden v/h land

                  #9
                  Bedankt voor de informatie.

                  Wat bedoel je met het woord loodlijn?
                  Mischien begrijp ik het verkeerd.

                  Die dikke lijn is toch ook bedoeld voor het op grote afstand kunnen werpen?
                  Zodat je de lijn niet breekt door het gezamelijk gewicht van de montage?

                  Groeten

                  Reageer

                  • lennard
                    wedstrijdvisser
                    • 03-08-2005
                    • 77
                    • Apeldoorn

                    #10
                    De montage die sjaak beschreef gebruik ik nog heel vaak.
                    Hij heeft die overigens toen ook aan mij doorgeven toen ik dezelfde vraag stelde.

                    Nu zn 2 jaar later vis ik er dus nog erg veel mee.
                    Hij bedoelt dat je de dobber op je hoofdlijn schuift inclusief kralen en stuitjes. Dan een wartel eronder knoopt. Dan een loodlijn van zn 60 a 70 cm neemt waarop je dus je lood allemaal doet. Dan weer een wartel neemt en hieronder je onderlijn knoopt. Hier gooi je bijna geen pruiken mee.
                    daarnaast beschadigd je dobber niet omdat de dobber bij het gooien je lood niet raakt.

                    @sjaakvvoorden: welke montage gebruik je bij het vissen op kleine vis met de slider?
                    verzwaar je dan je dobbers zodat je bijv 12 grams alider hebt met 3/4 gr lood op de lijn?
                    Vis je in die gevalleen nog steeds met een loodlijn?

                    Groeten,

                    Lennard
                    I say we fish 5 days and work 2.

                    Reageer

                    • hans vis
                      Sportvisser
                      • 26-08-2009
                      • 998
                      • Eelde-Paterswolde

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door SvVoorden
                      De Engelse en Italiaanse methodes werken inderdaad met loodjes onder de bulk wat bij kleinere vis en veel voorn een voordeel is omdat je scherper kunt vissen. Deze moeten wel precies goed zijn anders heb je telkens de boel in de war, zeker met veel wind tegen of van zij.
                      Dat in de war gooien, daar heb ik eigenlijk nooit last van ondanks dat ik verklikkerloodjes gebruik. Of het de beet registratie van kleine vis bevordert, ook daar heb ik mijn twijfels bij. Wat ik veel belangrijker vind is dat zeker tav brasem je het aas roerloos aanbiedt op de bodem. daarom fixeer ik dat met een loodje op de bodem, en vaak een er vlak boven zodat het beet zich als een opsteek manfesteert wat voor mijn gevoel een aanbeet is die het hoogste succes score heeft.
                      groet,
                      Hans

                      https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                      Reageer

                      • lennard
                        wedstrijdvisser
                        • 03-08-2005
                        • 77
                        • Apeldoorn

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door hans vis
                        Dat in de war gooien, daar heb ik eigenlijk nooit last van ondanks dat ik verklikkerloodjes gebruik. Of het de beet registratie van kleine vis bevordert, ook daar heb ik mijn twijfels bij. Wat ik veel belangrijker vind is dat zeker tav brasem je het aas roerloos aanbiedt op de bodem.

                        Hans ik ben het meer met sjaak eens, meerdere kleine loodjes zullen een betere aaspresentatie geven, minder statisch en beter voor kleine vis zoals hij zei.
                        Met wedstrijden probeer je altijd die dikke vis te vangen en kan je dus best wel met de door jou beschreven methode vissen.

                        Maar wat als er veel kleine vis zit maar weinig grote?

                        Dan kan je beter met meerdere kleine verklikkerloodjes vissen, zo zie je de beet beter en krijg je aanzienlijk meer beten. Misschien kan je het zelf wel een keer gaan testen op een water waar je weet dat veel kleine vis zit.

                        Natuurlijk heb je gelijk met het bonusvissen verhaal, de brasem houdt, in de regel, van passief aangeboden aas.

                        In deze discussie hangt het er natuurlijk vanaf op welke soort vis je vist....
                        I say we fish 5 days and work 2.

                        Reageer

                        • hans vis
                          Sportvisser
                          • 26-08-2009
                          • 998
                          • Eelde-Paterswolde

                          #13
                          Lennard, mijn gouden regel is vis niet met een match als je de handel niet passief onder controle kan houden. Dit geldt voor alle situaties behalve de grote rivieren. Het maakt vaak niet veel uit voor de beetregistratie of je met verklikkerloodjes boven of op de bodem vist, passiviteit is in alle andere gevallen echter een must, althans dat is mijn ervaring. De enige andere uitzondering is "on the drop".
                          groet,
                          Hans

                          https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                          Reageer

                          • lennard
                            wedstrijdvisser
                            • 03-08-2005
                            • 77
                            • Apeldoorn

                            #14
                            Hallo Hans,

                            Vis je ook wedstrijden met de matchhengel?
                            Ik vraag me af hoe jij zou vissen op het beukerskanaal te giethoorn/steenwijk met de matchhengel.

                            Ik snap je gouden regel wel als het gaat om dikke bonus vissen, maar voor kleine vis leert mijn ervaring dat je niet vaak lood aan de grond moet leggen.
                            Maar goed dat is mijn ervaring en mening, dat is misschien voor ieder weer anders.

                            Wellicht heb je wel is op het havenkanaal gevist te assen of het noord willemskanaal, ik zie dat je uit groningen komt.
                            Met de match hengel kan je op beide wateren redelijk wat kleine vis vangen, vooral het noord willemskanaal is een moeilijk water waar je naar mijn weten toch echt zeer secuur moet vissen om de vis te vangen aan de match.
                            I say we fish 5 days and work 2.

                            Reageer

                            • hans vis
                              Sportvisser
                              • 26-08-2009
                              • 998
                              • Eelde-Paterswolde

                              #15
                              Lennard, ik vis al sinds 25 jaar geen wedstrijden meer. De laatste wedstrijden die ik destijds gevist heb, lang geleden dus, waren allen met de match. Daar ontdekte ik ook haar beperkingen, bij driftend visen was beet krijgen een crime, ook in het NWK, wat ik bizonder goed ken, terwijl gecontroleerd tegen houden met de vaste stok wel vis opleverde. Sindsdien heb ik moeten vaststellen dat driften met een matchhengel haast nooit werkt, ook op kleine vis. Vandaar dat ik nu als vaststaat dat ik de aanbieding niet op de plek kan houden ik onmiddellijk het bijltje erbij neer gooi, en verkas. Let wel, dit geldt niet voor de grote rivieren, daar kan je met een match uitstekend uit de voeten.
                              groet,
                              Hans

                              https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎