Wat voor rig?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • barbeeltje
    Sportvisser
    • 04-11-2004
    • 592
    • limburg..

    Wat voor rig?

    Wat voor rig is jou favorieten rig?

    Mijn is de stiff rig!Van amnesia ongeveer 10 cm !
    barbeel vissertje
  • warhead
    Specimen Hunter
    • 27-09-2003
    • 1496
    • haacht

    #2
    Kryston snake skin. In zen geheel als stiff rig en met een klein stukske gestript voor ne combi.
    D-rig voor de pop-up of shot on the hook van Frank Warwick.
    Dit seizoen gaan ek mene stiff rig me IQ maken.
    Na de underwater 3 kan da wel allemaal veranderen. Ze gaan een enorm aantal rigs testen op dressuurwater.
    om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
    trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

    Reageer

    • barbeeltje
      Sportvisser
      • 04-11-2004
      • 592
      • limburg..

      #3
      In combinatie met een pop-up denk ik(jou combirig)
      barbeel vissertje

      Reageer

      • warhead
        Specimen Hunter
        • 27-09-2003
        • 1496
        • haacht

        #4
        Waar zet ge de shot dan? Ook op de haak of opt stuk multistrand?
        om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
        trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

        Reageer

        • Rob van Halteren
          Waslijnwerper
          • 03-04-2003
          • 192
          • Den Haag

          #5
          Bungy-D-rig in combinatie met een snowmanaanbieding
          M.Vr.Gr.

          Rob

          Lets Go Fishing.nl

          Reageer

          • barbeeltje
            Sportvisser
            • 04-11-2004
            • 592
            • limburg..

            #6
            Mijn shotje zou dan zitten op de overloop van de strand/kunststof maar dan niet als loodhagel, maar een "lood"putty,bevestigd op een stuitje.
            Volgens mij kan je de strand te snel beschadigen met een loodhagel.(bijv. als het loodhageltje net achter een takje of dergelijke blijft hangen)
            barbeel vissertje

            Reageer

            • warhead
              Specimen Hunter
              • 27-09-2003
              • 1496
              • haacht

              #7
              Juist. Maar dan hebt ge ne redelijk hoge pop-up. Vertrouwen ze da? Eigenlijk heb ik het in zen geheel niet echt voor pop-ups. Op de Korda dvd's aten ze heel de plek schoon en de gepresenteerde pop-up mais bleef als laatste over.
              Rig van Warwick werkte wel redelijk goed. Perfecte inhaking en het aas hangt niet echt ver boven grond.
              om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
              trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

              Reageer

              • Henso
                Met enige kennis...
                • 14-12-2002
                • 490
                • Hoogezand

                #8
                Moi luitjes,

                Ik ben verschrikkelijk ontzettend knap en weet bijna alles maar nu heb ik geen flauw vermoeden waar jullie het over hebben.
                En ik wil toch graag alles over karpervissen weten en zeker als het gaat over (vangende) rigs.
                Trouwens als jullie mij een tip willen geven wat voor lood jullie gebruiken.Inline lood, vast lood schuiven etc.
                Ik hoor het graag.
                Alvast weer bedankt.

                Groetjes Henk


                KANJER KAMPIOEN 2013
                2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌

                Reageer

                • barbeeltje
                  Sportvisser
                  • 04-11-2004
                  • 592
                  • limburg..

                  #9
                  Warhead,ik gebruik zelden een pop-up dit omdat ik meer vertrouwen heb in een bottum bait.
                  Ik gebruik ze op bodems die uit prut bestaan!
                  Dan is mijn pop-up net boven de prut(bij gewone bottum-baits als je ze dan naar binnen haalt stinken ze zo naar prut,en bij pop-ups ruiken ze nog lekker)
                  En bij de snake skin kan je ja ook maar een klein stukje afhalen!!!
                  barbeel vissertje

                  Reageer

                  • warhead
                    Specimen Hunter
                    • 27-09-2003
                    • 1496
                    • haacht

                    #10
                    Shot = het kleine loodbolleke waarmee ge uw pop-up uitbalanceert.
                    Shot on the hook is dan gelijk de naam het zegt. Het loodje hangt aan een koordje aan den haakbocht.
                    de haak hangt dan me de punt naar benede op de bodem me het aas er net bove.
                    Putty das kneedbaar lood ook om pop-up uit e balanceren.
                    Kryston snake skin is gecoate draad met daaronder multistrand, allemaal fijn draadjes. Tis redelijk stijf. Ge hebt oa ook nog snake bite das ook gecoat maar dan met 1 gevlochten draad onder de coating ipv multistrand.
                    In zen geheel ist ne stiff rig, ge kunt de coating strippen en daarmee maakt ge dan ne combi.
                    Op de site van het HRC Team www.hrcteam.be staan nog een aantal rigs uitgelegd.

                    Bungee rig da moet Rob maar ne keer uitleggen want da ken ek nie. Aan de naam te horen precies iets gelijk nen banaanrig of ne recoilrig. Ma ik gebruik enkel simpel dinge gelijk stiff en combi.
                    om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                    trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                    Reageer

                    • barbeeltje
                      Sportvisser
                      • 04-11-2004
                      • 592
                      • limburg..

                      #11
                      Henso de meest gebruikte lood bij karpervissers is(denk ik zo gezien de verkoopcijfers ervan)inline lood met vaste montage!
                      Running rigs(los of semi-vast)worden steeds zelder gebruikt.
                      Door de toenemende dressuur op de meeste wateren wil men het zo hebben dat als de karper jou aas pakt hij zich meteen prikt.
                      Daarom worden vaker ook meer ingewikkelde rigs gebruikt.
                      De meester van rigs is een engelsman genaamt zenon bojko(ook bekent van mainline boilies).
                      Maar zelf zou ik beginnen met niet al te moeilijke rigs en vastlood(hoeft niet inline).

                      Wil je meer weten Rob warhead en ik(zegt de gek,volgens mijn shrink)helpen je dan wel!!
                      barbeel vissertje

                      Reageer

                      • warhead
                        Specimen Hunter
                        • 27-09-2003
                        • 1496
                        • haacht

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door barbeeltje

                        Warhead,ik gebruik zelden een pop-up dit omdat ik meer vertrouwen heb in een bottum bait.
                        Ik gebruik ze op bodems die uit prut bestaan!
                        Dan is mijn pop-up net boven de prut(bij gewone bottum-baits als je ze dan naar binnen haalt stinken ze zo naar prut,en bij pop-ups ruiken ze nog lekker)
                        En bij de snake skin kan je ja ook maar een klein stukje afhalen!!!
                        Ik vis dus enkel opt kanaal en op 2 meren. Kanaal is soort grindbodem, het ene meer ook ent andere heeft ne zalige harde zandbodem dus ik gebruik ook gewoon zinkers. Op de vijver is er wel wa moos en dan stinkt den bol idd maar das een makkelijk putteke dus daar werkt alles.
                        om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                        trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                        Reageer

                        • warhead
                          Specimen Hunter
                          • 27-09-2003
                          • 1496
                          • haacht

                          #13
                          Ik gebruik dit seizoen enkel wartellood meer in combinatie me ne leadclip, geen inlin meer. Tis veel visvriendelijker dan inline.
                          Inline lood zakt ook veel sneller en dieper in de bodem. Running rigs worden idd nieveel mee gebruikt. Ik wist eigenlijk tot vorig jaar nie hoe ge moest vissen me vastlood, ik viste daarvoor altijd schuivend en da ging eigenlijk goe. Vooral op dressuurwateren zou ek nu eerder teruggrijpen naar de running rig.
                          Heb ek wederom te danken aan de Korda dvd's. Ne running rig is nog visvriendelijker en geeft een veel betere beetregistratie. Als ek het terug gebruik is het da systeem van Korda. Als je goede en scherpe haken gebruikt haakt de vis zich zeker, ook met running rigs. Ik verspeelde er niet meer vis mee. 's nachts zou ek het nie durve gebruike omdat het dan net iets langer duurt eer ge bij uw stokken zijt.
                          om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                          trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                          Reageer

                          • barbeeltje
                            Sportvisser
                            • 04-11-2004
                            • 592
                            • limburg..

                            #14
                            Zo heeft ieder zijn eigen systeem wat je vertrouwen in hebt!
                            Warhead wat voor vorm gebruik je dan voor lood?(heb ik dat niet ergens al eens gevraagd???? %) )
                            barbeel vissertje

                            Reageer

                            • Rob van Halteren
                              Waslijnwerper
                              • 03-04-2003
                              • 192
                              • Den Haag

                              #15
                              Hoi Jan,

                              een bungy-rig is eigenlijk niet meer dan een Combi-rig waarbij er gebruik gemaakt word van een stukje siliconenslang over het lange gedeelte van de rig...de siliconenslang is altijd iets korter dan de gevlochten lijn die je er doorheen voert.
                              Zodoende verkrijg je een soort van bungy effect als de onderlijn word uitgetrokken, wat tot gevolg heeft dat de haak sneller word gezet, dit is vooral handig op dressuurgevoelig water.

                              hoe maak je hem nou:

                              Stap 1: knoop een wartel aan stuk gevlochten onderlijn van jou keuze van ongeveer 20cm lang.

                              Stap 2: haal de gevlochten onderlijn door een stukje siliconenslang met een diameter van 1 mm van ongeveer 10 cm lang.

                              Stap 3: schuif de siliconenslang over de grote wartel heen en zorg dat deze stevig er overheen zit.

                              Stap 4: neem een kleinere wartel ( de maten maken in principe niet veel uit als ze maar nooit zwakker zijn qua trekkracht als de gebruikte onderlijn en amnesia en hij moet ook goed blijven zitten in de siliconenslang) en knoop deze aan de andere kant van de siliconenslang op ongeveer 15 cm van de grote wartel. Schuif de slang ook over deze wartel heen, waardoor je de gevlochten lijn IN de siliconenslang trekt.

                              Stap 5: aan de kant van de kleine wartel kan je naar eigen inzicht een stiff-rig knopen of verder werken met een gevlochten lijn.

                              Mocht je nog vragen hebben kan je me altijd mailen.

                              P.S. de foto laat een Bungy-Stiff-Rig zien zoals ik ze maak.

                              M.Vr.Gr.

                              Rob

                              Lets Go Fishing.nl

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎