Karperhengel...?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • NiLs
    Newbie
    • 25-10-2004
    • 2

    Karperhengel...?

    Hallo ik wil op karper gaan vissen..
    maar is het per se nodg om een karperhengel te kopen of kun je ook gewoon een hengel gebruiken met bijv. een werpgewicht 50 - 80?

    Ennuu...
    Kun je ook gewone molens gebruiken i.p.v vrijloop....???
  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    #2
    Je kunt natuurlijk altijd een andere hengel gebruiken, maar omdat een karperhengel speciaal voor het karpervissen gemaakt is, is dit natuurlijk wel aan te raden.

    Wat molens betreft: Je kunt sowieso altijd een molen gebruiken zonder vrijloop (baitrunner). Ik weet niet hoe je op karper wilt gaan vissen maar er zijn eigenlijk maar twee manieren mogelijk:

    Met de pen/drijvend/freeline: Dan heb je absoluut geen vrijloop nodig. Is zelfs onhandig om er een te hebben. Ik zou dan kiezen voor een 'gewone' molen met wel een absolut HELE GOEDE slip.

    Als je statisch wilt gaan vissen met (vast)loodsysteem is het wel handig om een vrijloop te hebben. Als de karper het aas pakt zal hij de haak voelen prikken. Hij schiet (meetal) hard weg en haakt zichzelf op het loodgewicht. Tijdens deze run moet de molen heel soepel en gemakkelijk lijn afgeven. Dit gaat het best met een vrijloopsysteem. Wat je ook kunt doen is de gewone slip van een gewone molen(bijna) helemaal opendraaien. Als je een run krijgt eerst aanslaan met de hand op de spoel, dan pas de slip langzaam zover dichtdraaien als nodig is.

    Mvg,
    Pierre

    Reageer

    • warhead
      Specimen Hunter
      • 27-09-2003
      • 1496
      • haacht

      #3
      En meer moet ik daar niet echt aan toevoegen. Vooral als je niet zeker bent dat je op karper wilt blijven vissen moet je niet speciaal stokken gaan kopen. Een deftige karperlancé is niet echt goedkoop. Als je echter serieus op karper wilt gaan vissen zijn ze natuurlijk absoluut aan te raden. Goedkope(re) aanraders zijn de shimano Hyperloop, Fox warrior en de Chub Storm. Prijs hangt rond de 60-75 euro. Of uitkijken naar koopjes. Kheb nu 2 daiwa Whiskers gekocht voor 60 euro 't stuk die er oorspronkelijk 110-120 kosten.
      Baitrunners zijn ook niet nodig. Goei slip is veel belangrijker. Meeste karpervissers vissen zonder vrijloop maar dan wel met bv daiwa Emblem. Schitterend slip hebben die dingen.

      Dus je kan gemakkelijk beginnen met wat je hebt maar als je serieus gaat vissen worden die goedkope molens en stokken vroeg of laat wel gesloopt door nen dikke vis.
      om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
      trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

      Reageer

      Working...
      😀
      😂
      🥰
      😘
      🤢
      😎
      😞
      😡
      👍
      👎