THE METHOD

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • RednajT

    THE METHOD

    Toch maar even een topic over dit onderwerp maken aangezien deze manier van vissen steeds populairder wordt in Nederland en er heel veel grote karpers mee gevangen worden.




    The Method is enkele jaren geleden onstaan in Engeland door een visser die toevallig op het idee kwam om het aas in inline feeder te stoppen met daar omheen een soort deegmassa waarin ook zijn haakaasjes verstopt was. Hij was hier zo succesvol mee dat hij in begin geheim probeerde te houden maar dit lukt natuurlijk nooit als je constant de meeste vissen blijft vangen. De Engelsen gaven dit systeem de naam The Method en het is een van de meest succesvolle nieuwe methodes de afgelopen jaren.

    De bedoeling van dit systeem is dat de kleinere vissen snel op het deeg af komen en deze massaal proberen op te eten aan de buitenkant van de inline feeder, al deze activiteit moet de karper er toe aantrekken om ook maar kijkje te gaan nemen en uiteindelijk het aas van de visser te nemen. Negen van de tien keer gebeurt dit ook...

    Je kan dit systeem op vele manieren toepassen
    meestal worden er 2 soorten deeg gemaakt, 1 hard deeg en i wat zachtere deeg. Het harde deeg komt in het binnenste gedeelte van de inlinefeeder, het zachte deeg komt aan de buitenkant van het harde deeg. De bedoeling is dat het zachte deeg snel door de kleinere vissen kan worden opgevreten en deze activiteit een aantrekkende werking op de karper heeft die nieuwsgierig wordt en dan een kijkje komt nemen (azende vis trekt andere azende vis aah) Het harde deeg moet er toe leiden dat de karper veel moeite moet doen om het allemaal naar binnen te krijgen, wat uiteindelijk moet toe leiden dat het haakje ongemerkt met het aas naar binnen wordt geslurpt. Het systeem was erg succesvol in zwaar gedresseerde wateren in Engeland waar de karper heel moeilijk te vangen was.

    Je hoeft je haakaas niet in de deegbal te doen maar je kan het ook daar buiten laten op een redelijke afstand met je onderlijn, naar het schijnt 15 cm. Maar je kan ook het aas helemaal in de inline feeder verstoppen.

    Meestal wordt er een deegje gemaakt en daartussen ook stukjes boilies of hele stukken boillies tussen de deegbal gestopt die in niet door de witvis opgegeten kan worden. Maar je kan ook aan je haakje bijvoorbeeld een maiskorreltje doen tussen het deeg.

    Ik weet niet of er all mensen zijn hier op dit forum die er al ervaring met dit systeem hebben....


    [Gewijzigd door RednajT op zaterdag 2 augustus 2003 @ 02:05]



    [Gewijzigd door RednajT op zondag 10 augustus 2003 @ 02:42]
  • carpie
    Newbie
    • 03-07-2003
    • 15

    #2
    RednajT ik heb er al enige ervaring mee en het kan inderdaad een mooie vis meer opleveren.
    Ik vind er maar twee nadelen aan :
    1)Op wateren waar een pak brasem opzit neem je best je handdoek mee als je begrijpt wat ik bedoel
    2)Nogal dressuurgevoelig vind ik .
    Op mijn thuiswater in belgie vist er momenteel ook iemand met The Method en die vangt toch minder dan ik die momenteel met de pva kousen van korda vis gevuld met pellets .
    Ik zou zeggen laat de reacties maar komen mensen.....
    Greetz to ya all !!!!!!!!!!!
    Mukkie

    Reageer

    • RednajT

      #3
      ik vis gebruikelijk met drie hengels en meestal gebruik ik maar 1 hengel met de method inline feeder. Meestal de middelste.

      Het ligt er ook aan hoe hard je voer is ....bovendien vind ik zelf dat ik niet zelf niet zo veel last heb van brasems omdat ik mijn haak meestal niet in de feeder stopt maar erbuiten laat en meestal een boilie aan de haar heb, meestaal ook met een onderlijntje van 15 centimeter ofzo.

      Uit onderzoeken is gebleken dat als de karper op de voerplek arriveert hij meestal aan de buitenkant begint te eten...dus hoop je altijd dat hij gelijk die boilie pakt die met dat onderlijntje van 15 cm vanaf de feeder ligt. op die manier kan je het aantal brasems flink verminderen...die feeder dient bij mij alleen om de brasems te lokken en zo moet de karper ook komen....brasems vangen probeer ik te vermijden, hoewel het natuurlijk altijd mogelijk is dat de brasem de haak pakt met de boilie

      zie plaatje hieronder





      [Gewijzigd door RednajT op zaterdag 9 augustus 2003 @ 23:10]



      [Gewijzigd door RednajT op zaterdag 9 augustus 2003 @ 23:13]

      Reageer

      • kevin-g
        Newbie
        • 04-10-2003
        • 31

        #4
        Ik sluit me bij Carpie aan, al is het geen slechte methode rednajT.
        Ik vis zelf ook op een plas met een hoge hengeldruk.
        Veel vissers doen het met brokken of mais, ook veel met boilies.
        Mijn ervaring is dat de karpers een soort van immuun zijn geworden voor de boilies.
        Ik raad dan ook aan om eens als lokvoer PVA sokjes te vullen met monster pellets(kleine) en aan de haak(eigenlijk achter de haak, D.M.V. een D-rig) een pellet hooker(grote) te hangen.

        In mijn geval is al het voer van Kevin Nash.

        Ben ik erg tevreden over, ook wel over de Method, maar je moet wel meer geduld hebben, je wilt met die methode uiteindelijk alleen de grote vangen.

        Succes, en mocht je nog iets nieuws hebben dan hoor ik het graag.

        Kevin.
        Beweegt je top, let dan op!!

        Reageer

        • Forummanager
          Visserslatijn Nederland
          • 30-12-2001
          • 12131
          • Albrandswaard

          #5
          [Bericht geplaatst door Spiegeltje. Was abuisievelijk verwijderd.]

          hoi ik heb die dingen weleens in de winkel zien liggen en vroeg me al af wat het waren het is dus inline lood die je kunt vullen met deeg enz.. mijn vraag is hoever kun je ermee gooien en kom je onderlijn nooit in de knoei met dat inline lood ?

          Oorspronkelijk geplaatst door kevin-g
          Ik sluit me bij Carpie aan, al is het geen slechte methode rednajT.
          Ik vis zelf ook op een plas met een hoge hengeldruk.
          Veel vissers doen het met brokken of mais, ook veel met boilies.
          Mijn ervaring is dat de karpers een soort van immuun zijn geworden voor de boilies.
          Ik raad dan ook aan om eens als lokvoer PVA sokjes te vullen met monster pellets(kleine) en aan de haak(eigenlijk achter de haak, D.M.V. een D-rig) een pellet hooker(grote) te hangen.

          In mijn geval is al het voer van Kevin Nash.

          Ben ik erg tevreden over, ook wel over de Method, maar je moet wel meer geduld hebben, je wilt met die methode uiteindelijk alleen de grote vangen.

          Succes, en mocht je nog iets nieuws hebben dan hoor ik het graag.

          Kevin.
          Visserslatijn Nederland
          http://www.visserslatijn.nl
          Sinds 1997...

          Nationaal HengelSportForum
          http://www.hengelsportforum.nl
          Sinds 2001...

          Reageer

          • Jan Grijpstra
            Sportvisser
            • 09-10-2002
            • 646
            • Aalzum

            #6
            Ik gebruik dit systeem ook vrij regelmatig (de weinige keren dat ik gericht op karper vis dan) en ik ben er erg over te spreken. Op een karperput waar ik dit systeem heb gebruikt ving ik er geen brasem mee alleen karper, en dan maakte het niet uit wat ik als haak/hair aas aanbood en het maakte ook niet uit of ik het aas bij de voerbal indrukte of niet. Brasem ving ik gewoon niet, terwijl ik ze er wel ving en vang op de "reguliere" vastlood systeem. Gek genoeg had ik met dit systeem ook veel minder valsgehaakte vissen, en dat terwijl ik veel sneller beet kreeg en naar mijn idee er dus meer vis rond de voerstek zwom. Ook heb ik dit systeem op een kanaal gebruikt, maar ving ik er wel brasem mee en slechts één karper, per ongeluk? Ik denk dat op een kanaal een grote voerstek meer karper zal opleveren. En dat daarme The Method niet overal dé methode is.

            groetjes Jan
            -------------------------------------
            Groeten van Jan

            Reageer

            • TJander
              Banned
              • 15-08-2003
              • 105

              #7
              het grootste probleem op kanalen is dat door door de stroming en de scheepvaart het voer als het ware gaat rollen....en wordt verspreidt over een grote oppervlakte.....dit heeft zijn voordelen en zijn nadelen.....in themethod systeem is dit volgens mij nadelig

              Reageer

              • daniel
                Newbie
                • 14-09-2003
                • 2

                #8
                ik vind de method uitermate geschikt voor waters waar praktisch nooit word gevist maar op waters waar veel hengeldruk is het niet zo effectief vind ik.
                laat zien dat je visser bent koop een sticker
                www.visstickers.be
                stickers@pandora.be

                Reageer

                • jos
                  Frequent aanwezig
                  • 23-08-2003
                  • 123

                  #9
                  the method is ontstaan uit het feedervissen en is al oud alleen tja geheimen geeft men niet gauw prijs om veel vis te vangen.
                  het is een goede methode en t werkt heel erg doeltreffend.

                  week vispellets voeg daaraan toe wat hennep (uiteraard gekookt en verder in t kook vocht laten weken, wat mais en uiteraard kleine bolies.
                  maak hiervan een geheel en bouw een gedegen voerplek op en plaats daarna je onderlijn met aan je hair 1 of 2 kleine bollies en merendeels is het meteen raak.
                  wel te verstaan zijn het eerder de kleine karpers die als eerste toeslaan maar uit eindelijk zal die grote toch ook wel trek krijgen.
                  praat men over hengeldruk en dressuurviswater gebruik dan geen bollies maar zet je haak vol met mais dan vergroot je ook je kansen.

                  Reageer

                  • danny
                    Newbie
                    • 01-10-2003
                    • 7

                    #10
                    vandaag voor de eerste maal met the methode gevist was geen succes geen karper gevangen wel 1 brasem
                    op een water waar je normaal 3 a' 4 karpers vangt per dag volgende week eens op een ander water proberen indien geen succes the methode terug opbergen

                    Reageer

                    • warhead
                      Specimen Hunter
                      • 27-09-2003
                      • 1496
                      • haacht

                      #11
                      Ergens in de buurt, openbaar water?
                      om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                      trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎