Fishfinder zin of onzin in de karpervisserij

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • TJander
    Banned
    • 15-08-2003
    • 105

    Fishfinder zin of onzin in de karpervisserij

    Ik ben zeer benieuwd naar welke mensen hier een fishfinder gebruiken...

    Ik las laast dat de verkoop van deze apparaten heel erg is toegenomen onder karpervissers..

    ik persoonlijk vind het maar ondingen met een peilloodje kan je net zoveel bereiken

    de beste manier om aan bodemonderzoek te doen en grote karpers te vangen is naar mij mening een duik in het water te nemen is mij ervaring.

    het vinden van mosselbanken en andere goede stekken om grote karpers te vangen is met een fishfinder maar beperkt is mij mening

    waarom worden deze ondingen dan steeds meer verkocht vraag ik me af.....? Is het gewoon om er maar eentje te hebben?

    het zal wel een modeverschijnsel zijn denk ik...hij heeft er eentje dus ik moet er ook maar eentje hebben...pff


    [Gewijzigd door tjander op maandag 17 februari 2003 @ 21:02]
  • kantvisser
    Bart Van Peborgh
    • 24-12-2002
    • 837
    • Koningskooikt

    #2
    Ik heb geen ervaring met het vissen op karper met de visvinder maar ik wel met het snoekbaarsvissen en daar leveren ze wel goede resultaten, ik heb trouwens nog geen enkele karperviiser gezien met een visvinder maar ik kan het mij wel voorstellen dat er sommige zijn die het willen proberen

    groeten van kantvisser en ik hoop dat je nog veel vis vind.
    :fish: :fish: :fish: :fish: :fish: :fish: :fish: :fish: :fish: :fish: :fish: :fish: :fish: :fish: :fish: :fish: :fish: :fish: :fish: :fish:


    [Gewijzigd door kantvisser op dinsdag 18 februari 2003 @ 22:00]
    Groeten van Kantvisser

    Bart Van Peborgh
    Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
    Koning 2004

    http://mokabe.be

    Reageer

    • Henk
      Komt net kijken
      • 14-12-2002
      • 56

      #3
      Wel ZIN!

      sportieve groeten Henk

      Reageer

      • jos.holl

        #4
        Het zal misschien niet altijd zin hebben.
        Maar soms kan het een bijdrage hebben.
        Ik had eerst een jacht en heb wel eens uren rond gevaren met de diepte meter om een indruk te krijgen van hoe het er daar beneden uit ziet. Dat zullen de mensen met de visfinders ook wel willen weten. Dus ik kan me wel voorstellen dat sommigen dit als een goede aanvulling zien op hun materiaal.

        Jos.

        Reageer

        • peter postema
          Newbie
          • 01-01-2003
          • 20

          #5
          beste tsjander,

          ik neem aan dat er tegenwoordig mensen zijn die een finder aanschaffen en daarmee proberen het bodemprofiel in kaart te brengen.

          voor een gedeelte wil dit ook zeker maar:
          1) goedkoop is duurkoop, men ziet veel die de goedkoopste versie kopen waarmee je niet het optimale uit het apparaat haalt
          2) men vaart te snel waardoor de hoek te groot is en men niet het optimale beeld krijgt

          Ik gebruik een finder op de grotere wateren waar ik globaal in 1ste instantie de dieptes wil weten, er gaat gewoon een peilhengel met gevlochten lijn mee in de boot.

          Op het moment dat ik denk een goed profiel te hebben wordt er gepeild en afgetast. als je op deze wijze een finder gebruikt haal je voor de karpervisserij het optimale uit het apparaat.

          duiken is zeker een zeer goede optie en werkt op sommige wateren ook prima.

          mvg,
          peter
          Michelle Kolsteeg

          Reageer

          • tjander
            Banned
            • 15-08-2003
            • 105

            #6
            ja ik ken inderdaad vissers die heel de bodem in kaart brengen, Ik vind het zelf een beetje overdreven altijd, het enige belangerijke wat je daaruit kan concluderen zijn de dieptes in het water....verder niks.

            Als we op die manier denken te kunnen ontdekken wat de goede plekken zouden zijn zouden we altijd vangen toch? helaas is dat niet zo.

            Ik ga liever op een klote plek op een water zitten, zeker als het water druk bevist wordt...de klote plekken bezorgen je altijd de beste vangsten.

            Als ik toch een fishfinder zou willen hebben dan zou ik een apparaatje willen hebben dat ik gewoon in mij hand kon vasthouden en die mij op een schermpje bewegingen of bewegende vormen in het water zou aan kunnen geven vanaf een bepaalde grootte lijkt me heel erg leuk tijdens het penvissen.....ik weet niet of die dingen al bestaan trouwens...

            Reageer

            • jos.holl

              #7
              Als je wat meer uit wil geven zijn er die.
              Je kunt namelijk vrij eenvoudig een kleine camera in het water brengen en live op het scherm zien wat er gebeurt.
              Je bent dan wel veel geld kwijt.

              Je krijgt wel hoofdpijn denk ik als er een karper van een dikke meter voor bij je bolly komt een keer knipoogt en doorzwemt.



              Jos

              Reageer

              • peter postema
                Newbie
                • 01-01-2003
                • 20

                #8
                Beste Tsjander,
                je slaat de spijker op zijn kop: diepte in kaart brengen.
                door dus je peilhengel mee te brengen kun je hierna je het bodemprofiel proberen te achterhalen.

                en ja breng zelf graag de bodemdiepte in kaart op bepaalde wateren, dit heeft me gelukkig geen windeieren gelegd en zal dit blijven doen als ik het qua water noodzakelijk acht.

                zeker is inzicht en obseravtievermogen en het anders doen als een ander evengoed belangrijk. hiermee tevens doelende op je zin qua stekkeuze.

                MVG,
                Peter
                Michelle Kolsteeg

                Reageer

                • HPE
                  Newbie
                  • 14-12-2002
                  • 44

                  #9
                  Onzin.

                  met onzinnige groet

                  HPE
                  HPE

                  Reageer

                  • peter postema
                    Newbie
                    • 01-01-2003
                    • 20

                    #10
                    Hoi Hans Peter,
                    zoals gewende een vrij kort reactie, ben wel benieuwd naar je achterliggende gedachte betreffende dit issue.

                    met afwachtende groet,
                    peter


                    [Gewijzigd door peter postema op zaterdag 1 maart 2003 @ 20:39]
                    Michelle Kolsteeg

                    Reageer

                    • HPE
                      Newbie
                      • 14-12-2002
                      • 44

                      #11
                      Peter

                      Het onzinnige zit hem in het woord Fishfinder...

                      met zinnige groet

                      HPE
                      HPE

                      Reageer

                      • jos.holl

                        #12
                        Eerder een onzinnige reactie.

                        Fishfinder betekent denk ik vis vinder.
                        Ik gebruik het nooit, ik ga liever ergens rustig liggen.
                        Als je het water goed kent weet je toch wel waar ze zitten.

                        Toch als ik met een van mijn broers mee ga die wel zo,n ding gebruiken verschijnen er plotseling diverse vissen op het scherm.
                        Ze weten er goed mee om te gaan en naar mijn mening ook goede resultaten mee te boeken.

                        Jos


                        [Gewijzigd door jos.holl op zondag 2 maart 2003 @ 20:53]

                        Reageer

                        • HPE
                          Newbie
                          • 14-12-2002
                          • 44

                          #13
                          Jos

                          Ik heb wel eens gebruik gemaakt van een diepte-meter.
                          De enige info die ik er uit kon filteren was de diepte en de structuur van de bodem.
                          Als ik ergens ga vissen is het meestal instant.
                          Zonder diepte-meter, bezit er geen.
                          Wel verken ik het water van te voren, soms weken lang.
                          De informatie die dat mij oplevert daar kan geen diepte-meter tegen op.

                          met varende groet

                          HPE
                          HPE

                          Reageer

                          • zaxxon

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door HPE
                            Peter

                            Het onzinnige zit hem in het woord Fishfinder...

                            met zinnige groet

                            HPE
                            dom en onzinnig antwoord

                            Het woord fishfinder is helemaal niet verkeerd gekozen.....op zee worden met deze apparaten wel degelijk grote scholen vissen mee getraceerd en gevangen, daar zijn deze apparaten oorpronkelijk ook voor bedoeld

                            Maar voor het gebruik van karpers lijkt me dit wel moeilijker.

                            Reageer

                            • Christ

                              #15
                              Al jaren gebruik ik een fishfinder voor op de snoekbaars te vissen. Ook als ik gewoon vaar met mijn boot heb ik dan ding altijd aanstaan.
                              Als ik je nou vertel dat je een kustvisje van 8cm op 25 meter nog heel goed kan zien, dat je dan elke andere vis ook kunt zien.
                              De diepte wordt op 10cm noukeurig aangegeven en de bodemgesteldheid kan je ook heel goed vaststelleen.
                              Glooingen, riggels, begroeing, alles komt als een film op je scherm.
                              Of de bodem hard of zacht is, is ook goed te zien.
                              Vis op halve hoogte of wolken kleine vis, alles is te zien.
                              Om een water te verkennen kan je eigelijk niet zonder fishfinder denk ik.
                              Je moet er natuurlijk wel mee kunnen om gaan en dat schijnt voor velen een probleem te zijn.
                              Als ik op een onbekend water mijn boot tegen de kant afmeer dan weet ik natuurlijk wel of er vis zit en hoe de bodem er uit ziet. Daar heb je nou een fishfinder voor.

                              Groetjes
                              Christ.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎