Welke draad bij vaste stok vissen?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • MoSSeL
    Frequent aanwezig
    • 13-10-2003
    • 130

    Welke draad bij vaste stok vissen?

    Ik vis soms met mijn vaste stok op kroeskarper en soms wil het wel is lukken. Maar meestal zijn die rotbeesten met mijn onderlijn weg. Ik heb er een paar op het droge gekregen met 9/00 maar dat wil niet meer lukken dus gebruik ik de laatse tijd 14/00. Nu heb ik vandaag 6 onderlijnen in de diepte zien gaan.

    Nu is mijn vraag welke dikte gebruiken jullie ?

    Ps: ik heb een paarse elastiek in mijn topdeel
  • jagt

    #2
    Hoy
    Mischien verstandig om geen onderlijnen meer te gebruiken.
    En wel omdat je dan meer rek in de lijn hebt.
    Een hoofdlijn met 14% is behoorlijk sterker als een onderlijn met 14%.
    Een in verhouding korte onderlijn heeft bijna geen rek.
    En je spaart een hoop knopen uit.
    Een knoop is overhet algemeen een verzwakking van de lijn.

    Reageer

    • Slafes
      Sportvisser
      • 31-01-2003
      • 844
      • Leuven

      #3
      Vreemd vissen is het op kroeskarper he?

      Ik heb ze al gevangen aan vaste lijn, zonder elastiek, en dan spreek ik niet over de kleintjes he,...

      11% van lijn, maar dat is 1/4 haal je daar mee boven, de anderen vertrekken gewoon, en rukken alles stuk. Nu, met elastiek en 14% lukt het ook niet? Lijkt me toch zwaar genoeg, en anders zou ik eens naar sterkere 14% draad gaan zoeken...

      Wat je ook kan doen, als je weet dat je kroeskarpertjes gaat vangen, een heel klein molentje kopen, en oogjes die je met rubberen ringen op je vaste lijn kan zetten, zo krijg je een bolognaise lijn, en die gaat niet afrollen als je een voorn of brasem hebt, maar wel als je zo een super trekker hebt,...
      http://www.wandelendetakken.be

      Reageer

      • warhead
        Specimen Hunter
        • 27-09-2003
        • 1496
        • haacht

        #4
        zeer vreemd. Bij ons op de put zitten ook kroeskarpers. Die zijn allemaal te vangen met een 14/00 zelfs zonder elastiek. Die beesten worden niet groter dan 2 kilo. Hier en daar zit er wel een uitzondering.
        Moet wel zeggen, kheb er op de vaart ook al een aantal gevangen en die beesten trokken wreed hard.
        om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
        trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

        Reageer

        • swa
          Theoreticus
          • 09-05-2003
          • 718
          • Tienen

          #5
          In principe mag je met 14% geen enkel probleem hebben op kroeskarper, zelfs zonder eleastiek zoals Warhead ook al zegt. Met 14% en elastiek kun je zelfs serieuze gewone karpers vangen als je elastiek met je draad in evenwicht is. Dat kan ik niet beoordelen want ik weet niet welke dikte de paarse elastiek heeft (de kleuren hebben bij elk merk vaak een andere diameter)
          Een elastiek in het topdeel alleen is wel niet echt geschikt voor karper, die moet minimum in 2 delen.



          [Gewijzigd door swa op 11-27-03 at 09:50 AM]

          Reageer

          • warhead
            Specimen Hunter
            • 27-09-2003
            • 1496
            • haacht

            #6
            Op wedstrijden mag je meestal geen elastiek gebruiken. Ik vis dan met een 18/00 rechtdoor.
            om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
            trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎