waarom dik draad bij karper vissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Manfred
    Newbie
    • 23-07-2003
    • 7

    waarom dik draad bij karper vissen

    Het valt mij oop dat karpervissers altijd met die dikke draden vissen. Kan iemand mij vertellen waarom dit nodig is. Uit ervaring weet ik dat het ook met 20/00 wil. Wie kan mij dit vertellen.
    Swingtip
    Karpervissen met pennen
    Spinner vissen op snoek
  • RednajT

    #2
    wat is dik draad dan volgens jou?

    in watertjes waar er geen rotzooi en andere obstaksels in het zitten kun je dun vissen...ongeveer 24/100 ste, ligt er ook hoe groot de karpers in het water zijn, bij kleine karpers zou ik deze dikte aanhouden zeker als je met een dobbertje vist.Ook zou ik een wat soepele lijn nemen.

    Bij watertjes waar heel veel wier en takken in het water liggen zou ik niet lager gaan als 28/100ste, ook als er grote karpers in het water zitten verklein je de kans op lijnbreuk door een wat dikkere lijn te gebruiken. Ligt eraan of je ook met de steunen vist of met een pennetje. Als je op de steunen vist en zwaar lood erop heb zitten zou ik nog wat dikkere lijn 32/100 erop zetten om lijnbreuk zo weinig mogelijk te riskeren...anders is het mogelijk dat de vis lang met een bonk lood zou kunnen rondzwemmen.

    Reageer

    • Slafes
      Sportvisser
      • 31-01-2003
      • 844
      • Leuven

      #3
      Karper van de week gevangen op 1gr dobber, 22/100 bovenlijn op spoel, en 18/100 onderlijn,... Haakje 12 van Drennan specimen (karper).

      2 karpers: eentje van 15 pond (spiegel), en eentje van 12 pond (schub)

      Op deze manier vis ik bijna vaste stok op brasem en kroeskarper, en de vangsten zijn hiermee goed, tot zeer goed op bepaalde dagen... Als de karper dan toch niets wil doen, dan vang ik wel brasem of grote witvis met deze montage!

      Juist de molen moet iets losser staan dan wanneer je met zulke dikke draad vist, waar je in feite een walvis mee kan bovenhalen! :upsidown:
      http://www.wandelendetakken.be

      Reageer

      • Manfred
        Newbie
        • 23-07-2003
        • 7

        #4
        Ik moet zeggen dat ikhet wat duidelijker vind maar ik zie toch veel karper vissers met hun toeterzs en bellen in goed water met 30-35/00 vissen ieder z`n eigen oke maar ja maar om dan zulk dik draad
        Swingtip
        Karpervissen met pennen
        Spinner vissen op snoek

        Reageer

        • Slafes
          Sportvisser
          • 31-01-2003
          • 844
          • Leuven

          #5
          Hangt ook af welke vis je denkt te vangen, waar ik zit, weet ik dat de max vis dara gevangen 30 pond is,... Dit jaar misschien enkele ponden bij, en de kans dat je die hebt, ach ja,...

          Ik weet dus dat ik met 18/100 wel toekom, heb zelfs met 14/100 op die manier al met karper gespeeld, maar die plooide toen mijn haakje mooi open, dus. Met degelijke draad moet het zelfs mogelijk zijn met 16/100 karpers van 7-8 kilo te landen zonder probleem, maar de meesten hebben ook de luxe niet om hun lijn wat verder te laten uitlopen,en spelen liever op zeker, dat ze de karper zonder moe gestreden te hebben al op de kant hebben in no time.

          Met 19 pond was ik eind vorig jaar wel meer dan 45 min bezig, en de persoon naast mij had zijn karper van 15 pond op 2 min op de kant... Ach ja...
          http://www.wandelendetakken.be

          Reageer

          • Pieter Stam
            Tinca Tinca
            • 11-10-2002
            • 2882
            • NL

            #6
            Als je vist op een 'gemakkelijk water' (geen planten en stokken e.d.) vind ik dat je een keuze moet maken tussen licht en sportief.
            Ik heb ook flinke karpers (20 pnd) gevangen op een matchhengel en een 14/100 lijn.
            Persoonlijk vind ik de dril dan té lang duren. Volgens mij is dit nooit goed voor een vis. Tegenwoordig ben ik overgestapt op een 1,25 lb penhengel met een 18/100-24/100 lijn. Dit bevalt me veel beter.
            Ik heb het nu over het struinen op karper. Met het vissen met (vast)loodsystemen heb ik geen enkele ervaring, dus ik heb geen idee welke lijndikte je hier moet/kan gebruiken. Ik kan me goed voorstellen dat je hier voor een iets dikkere lijn kiest omdat je lijn tenslotte vaker in aanraking komt met obstakels (op de bodem).

            Groeten,
            Pierre

            Reageer

            • kantvisser
              Bart Van Peborgh
              • 24-12-2002
              • 837
              • Koningskooikt

              #7
              Gitersen heb in nog een 12 ponder gevangen aan een 0.14 zonder veel problemen, de grootste die ik ooit gevangen heb aan een 0.14 woog 17 pond en dat was op een snelstomende rivier, waarbij ik de vis iedere keer uit de stroming moest houden om hem te kunnen vangen, de dril duurde ongeveer 15 minuten en ik had geluk dat er een vismaat aankwam om de vis te scheppen, anders had ik hem waarschijnlijk verspeeld.
              Om grotere karpers te vangen zal men toch met zwaardere lijnen moten vissen, maar wie weet met de alsmaar streker wordende visdraaden bestaat de kans dat we in de toekomst niet zwaarder meer moeten vissen, er bestaat nu al visdraad van 0.14 met een trekkracht van bijna 4 kilo (geen gevlochten draad)
              Groeten van Kantvisser

              Bart Van Peborgh
              Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
              Koning 2004

              http://mokabe.be

              Reageer

              • Manfred
                Newbie
                • 23-07-2003
                • 7

                #8
                Maar moet de draad niet bij de hengel passen je kunt niet zo maar met sterkere lijnen vissen llijkt me zonder dat de hengel er onder leid
                Swingtip
                Karpervissen met pennen
                Spinner vissen op snoek

                Reageer

                • RednajT

                  #9
                  nou ik heb het bovenstaande allemaal gelezen en volgens mij vissen een hoop van jullie op water waar heel veel karpers voorkomen....dat soort watertjes heb je nu eenmaal en meestal worden de karpers in dit soort watertjes ook niet heel groot omdat de voeselconcurentie namelijk heel groot is tussen deze vissen......

                  Ik vis zelf op water waar je niet zoveel karpers tegenkom dus het aantal aanbeten die ik heb is ook veel lager ....dan ik ga het risico niet nemen om de kansen die ik krijg om net die ene vis aan de kant te krijgen, verspelen omdat ik te dun lijn op de molen heb zitten....bovendien zijn de karpers hier ook wat groter.

                  Reageer

                  • Slafes
                    Sportvisser
                    • 31-01-2003
                    • 844
                    • Leuven

                    #10
                    Kantvisser, wel merk, en wat zijn de eigenschappen van die draad die zo sterk blijkt te zijn?
                    http://www.wandelendetakken.be

                    Reageer

                    • kantvisser
                      Bart Van Peborgh
                      • 24-12-2002
                      • 837
                      • Koningskooikt

                      #11
                      Er zijn verschillende merken met een hoge trekkracht zoals Gorrila van Tubbertini (0.14 trekkracht 3.000kg) en Trabucco (0.14 trekracht 3.900kg) kijk eens rond bij je hengelsportzaak en vraag wat informatie.
                      Groeten van Kantvisser

                      Bart Van Peborgh
                      Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
                      Koning 2004

                      http://mokabe.be

                      Reageer

                      • Slafes
                        Sportvisser
                        • 31-01-2003
                        • 844
                        • Leuven

                        #12
                        In Leuven al meerdere winkels bezocht, en g-line is zowat de topdraad die je kan vinden,...
                        http://www.wandelendetakken.be

                        Reageer

                        • kantvisser
                          Bart Van Peborgh
                          • 24-12-2002
                          • 837
                          • Koningskooikt

                          #13
                          Ik heb zelf ook al met G-line gevist maar ik vind het geen goede kwaliteit, de draad krult heel snel en vertoont heel snel gebreken en dan ben je verplicht om na het vangen het vangen van een mooie karper een nieuwe lijn te maken want dan is de draad uitgerokken en al zijn strekte kwijt. En tijdens een wedstrijd kan men het zich niet veroorloven om een mooie vis te verpelen door slechte kwaliteit van visdraad.
                          Groeten van Kantvisser

                          Bart Van Peborgh
                          Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
                          Koning 2004

                          http://mokabe.be

                          Reageer

                          • Erik Romp
                            Newbie
                            • 27-09-2003
                            • 4

                            #14
                            Waarom altijd dun vissen,Hou wel in de gaten dat hoe dunner je vist hoe meer kans je hebt om de vis te verliezen. Dit is rot voor de vis omdat hij lang met je tuig in zijn bek kan blijven zwemmen. En mijn ervaring is dat als je dik vist je ook best wel veel vis vangt. Het aas moet stil liggen dus hoeft zich niet "natuurlijk"te bewegen. Ook kun je gevlochten lijn nemen (dunne diameter,groote trekkracht)

                            sucses, Erik
                            xxx

                            Reageer

                            • Pieter Pepping
                              Frequent aanwezig
                              • 11-08-2003
                              • 206

                              #15
                              hey,

                              Ik denk ook dat je met wat dikker draad moet vissen. Het is zeker niet goed om de vis helemaal uitgeput terug te zetten.

                              Erik,
                              Het aas moet wel soepel kunnen bewegen, als de karper het proeft en weer uitspuugt en het dwarrelt niet 'natuurlijk' naar de bodem, zal de karper het niet (snel) nog een keer pakken. Daarom doe je je aas ook niet aan een ijzerdraadje
                              ---------------

                              Pieter

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎