Herleiden van visvangst doormiddel van een logboek

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rinko
    *************
    • 14-08-2005
    • 1117
    • ********

    Herleiden van visvangst doormiddel van een logboek

    Wie van de witvissers gebruiken een logboek om de visvangst te kunnen herleiden?
    Ik ben van plan om het aankomend seizoen te gebruiken.
    Wat moet er zoal in komen te staan? en zijn erbij die dit eventueel met een computer programma doen?
    Veel vragen, maar ik zie er persoonlijk wel veel voordelen in.

    Groeten Rinko.
  • Henso
    Met enige kennis...
    • 14-12-2002
    • 490
    • Hoogezand

    #2
    Moi Rinko,

    Ik houdt zelf mijn visvangsten ook bij., en ik noteer dan:

    soort, aantal, lengte, temperatuur, windrichting, stroming en duur van vissen.

    Of het nut heeft weet ik niet, maar het is mij dit jaar wel opgevallen, dat ik amper een brasem heb gevangen maar wel heel veel kleine vis.
    Maar het komend seizoen gebruik ik mijn schrift weer.

    Groetjes Henk


    KANJER KAMPIOEN 2013
    2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌

    Reageer

    • Rinko
      *************
      • 14-08-2005
      • 1117
      • ********

      #3
      moi henk,

      en zoals voer of eventueel smeerseltjes hou je dat niet bij, of gebruik je steeds hetzelfde voer?

      Groeten Rinko.

      Reageer

      • rickie
        hoe kouder hoe beter
        • 18-11-2005
        • 2377
        • Oldebroek

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Henso

        maar het is mij dit jaar wel opgevallen, dat ik amper een brasem heb gevangen maar wel heel veel kleine vis.
        dat kan ik bij mezelf ook wel opmerken, zonder dat ik alle vangsten noteer

        Reageer

        • Vissport
          Sportvisser
          • 07-01-2004
          • 756
          • Maasbracht

          #5
          Ik gebruik al sinds 1997 een computer logboek om iedere vissessie in te dragen. Of het ook van nut is voor verdere sessies, ik denk het wel. Je kan er alles indragen, vangst, aantal, foto's, datum, stek,visvoer samenstelling,uitslagen wedstrijden, enz...enz.. teveel om op te noemen. Je kan dus ook terugkijken naar voorgaande jaren, hoe en met wat je gevist hebt. Ook in de toekomst ga ik gewoon verder met het computer logboek. Het computer logboek is van K.I.S het is niet gratis maar heeft enorm veel mogenlijkheden, het koste indertijd 39,50 euro. Wat het nu kost weet ik niet.
          Maar er zijn nog andere logboeken, al en niet gratis, even zoeken met google.

          [Gewijzigd door Vissport op 12-20-05 at 10:09 PM]
          www.pa3gju.nl
          Beste groeten.

          Reageer

          • Ronald Blaauw
            Newbie
            • 14-01-2006
            • 5

            #6
            Ik denk dat svr www.vangstenregistratie.nl prima aan je eisen kan voldoen. Bovendien is het gratis ! Ideaal voor het leggen van verbanden tussen luchtdruk, windrichting en temperatuur. Mooie statistieken per locatie of vissoort.

            Ronald

            Reageer

            • jeroenk
              zolang er geen ijs ligt..
              • 27-12-2005
              • 1490
              • Oldebroek

              #7
              ik maak nu 4 jaar gebruik van een logboek, dmv excel. zeer handig.
              ik schrijf er oa. in:
              -het weer
              -locatie
              -vangst en bij wedstrijd ook positie
              -lijn, haak, dobber

              Reageer

              • Eduard
                Moderator
                • 11-08-2004
                • 3278
                • Sappemeer

                #8
                Ik gebruik hier niet de computer voor...Niet alles is beter in de moderne wereld... Ik heb gewoon een klein boekje op zakformaat, met harde kaft en de zgn "Handplotter"...(een pen dus). Daarin noteer ik:
                -Plaats
                -Datum
                -Naam v.h. water
                -Welke wedstrijd, of vrij potje hengelen
                -Eventueel met welke koppelmaat
                -Voerrecept
                -Windrichting en windkracht
                -Temperatuur
                -Luchtdruk
                -Bewolkt/onbewolkt/zon/regen enz.
                -Vangsten
                -Hengel (feeder) en op welke afstand
                -Welk aas en eventuele kleine aantekeningen zoals additieven of veranderingen tijdens het vissen.

                Ik gebruik het puur als naslagwerkje om voor een volgende keer enig houvast te hebben...


                [Gewijzigd door Eduard op 01-15-06 at 09:11 PM]
                groet,
                Eduard

                Reageer

                • Rinko
                  *************
                  • 14-08-2005
                  • 1117
                  • ********

                  #9
                  Het belangrijkste wat erin moet komen te staan weet ik nu.
                  Ik denk dat het via een boekje het snelst werkt, dan kun je altijd nog een keer de gegevens via een bijv. vangsten registratie alles in je computer kloppen.
                  blijft toch riskant zo'n computer en dit is toch wel vertrouwlijke informatie die niemand mag lezen natuurlijk.

                  Groeten,

                  Rinko.

                  Reageer

                  • janb
                    jan b
                    • 21-11-2005
                    • 1982
                    • 't Nieuweland

                    #10
                    een klein boekje wat je makkelijk op kunt bergen,En het belang rijkste een gewoon potlood schrijft altijd ook in de regen En thuis de handel uitwerken Groeten Jan de visser
                    Groeten van Jan de visser

                    Reageer

                    • karperkoning
                      Karpervisser!
                      • 13-12-2005
                      • 878
                      • AELSE

                      #11
                      ik gebruik alleen een registratieboekje bij het (statisch)karpervissen.
                      hierbij zet ik ook dingen zoal temperatuur luchtdruk plaats tijd en soort rig enz...
                      ook ruimte voor een foto..
                      voor witvissen gebruik ik het eigeluk niet
                      maar goed ik ben ook niet zo internationaal als jullie

                      Ralph
                      http://www.carpteamelsloo.tk

                      http://www.hsv-juliana.tk

                      Helemaal Karpervisser !!!
                      Karp Fishing 4 live!

                      De groeten
                      Ralph

                      Reageer

                      • Ronald Blaauw
                        Newbie
                        • 14-01-2006
                        • 5

                        #12
                        Een klein papieren boekje is natuurlijk niet te verslaan aan de waterkant. Voor persoonlijk gebruik werkt het uitstekend. Het doel van een logboek op de pc is dan ook breder. Het uitwisselen van vangstgegevens kan een aanvulling/verrijking van informatie zijn voor andere vissers. Dit is natuurlijk mogelijk zonder de geheimen van je stek prijs te geven. Hiermee wordt het mogelijk inzicht te krijgen in welk aas op welk type water op dat moment het best vangt bijv. Steeds meer vissers doen dit. Er zijn zelfs al verenigingen die aan Hengelvangstregistratie doen. Op die manier krijgt de HSV een beeld van de (kwaliteit van de) visstand van een bepaald water.

                        Reageer

                        • joppievis
                          Stekvisser
                          • 18-04-2006
                          • 41
                          • Sebaldeburen

                          #13
                          Ik heb mijn grote logboek, waar alles in komt, gerangschikt naar onderwerp.
                          Elke sessie staat er in vermeld op 2 A4tjes, een taktiek schets, die ik na de sessie verder invul.
                          Verder vermeld ik een speciale daglijst de vangst, aantal en totaal gewicht.
                          Ook de weersomstandigheden, stroming en ander belangrijlke "bevindingen", worden opgetekend.
                          Zo kan ik elke keer zien hoe ik een vorige keer op een bepaalde lokatie heb gevist.
                          Ook maak ik foto's van de stek, die ik dan afprint (als ik tenmiste weer een printer heb).
                          Ook hier geld de regel "meten is weten", en ik ik kijk vaak terug in het boek om taktieken verder aan te passen, mocht het nodig zijn.
                          Tijdens het vissen noteer ik alles op een klein zelfgemaakt notitieblokje.
                          Ja en dan zij er mensen die zeggen "ach dobber in het water, aas aan de haak en wachten maar".
                          Zeker zo kan het ook, maar er zijn altijd vissers die het op de "furmule 1 " wijze willen doen.
                          En zeg nu eerlijk, dat maakt vissen toch ook zo leuk?............TOPSPORT!!!!

                          Greetz van Jop
                          Je bent zoals je bent, of je wordt beter dan je ooit bent geweest, je leert tenslotte elke dag...........


                          hengelsport4me.webklik.nl

                          Reageer

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎