Giebel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • kantvisser
    Bart Van Peborgh
    • 24-12-2002
    • 837
    • Koningskooikt

    Giebel

    De laatste tijd word er bij ons in de buurt gemakkelijk Giebel gevangen, een jaar of 5 geleden werden deze heel zelden gevangen maar tegenwoordig is het niet ongewoon als ge er een stuk of 20 vangt,
    het lijkt er wel op dat deze giebel op sommige plaatsen de gewone karper heeft verdrongen, nu heb ik horen zeggen dat giebel een ondersoort van karper en Kroeskarper en dat de giebel zich naar het schijnt niet onderling kunnen voortplanten (het zouden allemaal wijfjes zijn?)
    Als dit het geval zou zijn hoe kan deze soort zich dan zo vlug verspreid hebben?
    Ik weet niet of er in Nederland ook veel giebel gevangen word, ik heb in nederland nog maar 1 keer giebel gevangen en dat was in Rilland-Bath (juist aan de grens met Belgie)

    Met vr. gr. van Kantvisser :brillie:
    Groeten van Kantvisser

    Bart Van Peborgh
    Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
    Koning 2004

    http://mokabe.be
  • Forummanager
    Visserslatijn Nederland
    • 30-12-2001
    • 12131
    • Albrandswaard

    #2
    Ter informatie wat documentatie over de giebel.
    Bron: www.visserslatijn.nl/vissoorten
    ===
    De giebel is een wat vreemde vis in de Nederlandse wateren. Het is het broertje van de goudvis, een oranjerode giebel. daarom wordt de giebel ook wel de 'wilde goudvis' genoemd. De goudvis zul je echter in het wild nog maar sporadisch aantreffen. Door de opvallende kleur van de goudvis wordt hij sneller door predatoren gezien en aangevallen.

    De giebel heeft zich in de Nederlandse wateren staande weten te houden, hetzij op beperkte schaal. Hij lijkt op een kroeskarper en wordt daar ook vaak mee verward. De giebel heeft echter geen tastdraden en is zilverwit van kleur oplopend naar een lichte bronsachtige kleur op de rug. Hij heeft een hol ingesneden rugvin en de eerste vinstraal op de rug is hard en getand.

    De paaitijd van de giebel ligt zo tussen mei en juni. Het opvallende is dat de giebel zich ook kan voortplanten, zonder dat er bevruchting heeft plaatsgevonden. In dat geval legt het vrouwtje eitjes waaruit alleen vrouwelijke giebels komen.

    De giebel voedt zich voornamelijk met watervlooien, plantaardig materiaal en kleine kreeftachtigen.

    De giebel komt in Nederland op diverse plaatsen voor, maar heeft een voorkeur aan die plaatsen waar het water een flinke stroming heeft, zoals rivieren. Echt talrijk komt de giebel echter niet voor.

    Over de maximale leeftijd van de giebel is niet veel bekend.

    Een grote giebel is er een van 30 centimeter. Vissen van meer dan 40 centimeter worden zelden gevangen.

    ===

    M.a.w., hij plant zich zeker wel voort in NL en België. Waarschijnlijk zelfs sneller als de "normale" karper. Toch komt-ie niet echt talrijk voor. Hotspots zijn in NL met name Zuid-Limburg, en sommige delen van de Randstad.

    Met vriendelijke groet,
    Bas
    Visserslatijn Nederland
    http://www.visserslatijn.nl
    Sinds 1997...

    Nationaal HengelSportForum
    http://www.hengelsportforum.nl
    Sinds 2001...

    Reageer

    • jos.holl

      #3
      Hoi.

      Aan de Maas waar wij meestal vissen vangen zo nu en dan een soort vis die op bovengenoemde beschrijving lijkt. Ik dacht altijd dat het een kruising ergens van was. Ze kunnen een hele mooie gouden tint krijgen. Nu zie ik dat het een Belgische vis is.

      Ik zal komend jaar is goed opletten als we er vangen of het niet die GIEBEL is waar jullie het over hebben.

      Jos

      Reageer

      • kantvisser
        Bart Van Peborgh
        • 24-12-2002
        • 837
        • Koningskooikt

        #4
        Bedankt Forummanager voor deze snelle reactie en profesionele uitleg, er zat dus wel degelijk wat waarheid in de geruchten die ik gehoord had, en in verband met de grote van de giebel, de grootste die ik heb zien vangen woog ongeveer 2 kilogram

        Groeten van Kantvisser :brillie:
        Groeten van Kantvisser

        Bart Van Peborgh
        Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
        Koning 2004

        http://mokabe.be

        Reageer

        • Slafes
          Sportvisser
          • 31-01-2003
          • 844
          • Leuven

          #5
          Sinds ik de site hier volg, merk ik dat ik thuis in mijn aquarium 3 giebels zitten heb,...

          Op een vijver waar ik ga vissen vang ik helemaal niets anders dan giebels blijkbaar, een 30 -40 giebels, amper een brasem, en af en toe een serpeling,... (bekkevoort)

          In oosvlaanderen ga ik ook soms vissen op een vijver, en daar vangen we volgens de plaatselijke visser allemaal kroeskarpertjes, maar wat ik hier zie op visserlatijn, weet ik dat die 10 tallen dikke kroeskarpers van 30-35 cm eigenlijk giebels zijn, want ze lijken er perfect op! Ook slank, holle rugvin,... Dus, er zijn vijvers waar ze wel degelijk voorkomen blijkbaar.
          http://www.wandelendetakken.be

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎