Karperachtig of niet

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • jos.holl

    Karperachtig of niet

    Wie weet het er fijne van?

    Er zijn een aantal karperachtige soorten van vissen, karper, goudvis, voorn etc.
    Ik denk dat b.v. een brasem dat niet is.

    Kan iemand mij duidelijk maken wat het verschil is in het gedrag van karperachtig en niet karperachtig. Wat vragen die ik graag zou weten over alleen de zoetwatervissen.

    Welke zijn graag alleen of met scholen?
    Hoe aast de een of de ander.
    Etc.

    Waarom die vraag? Omdat beide soorten meestal op je visplek komen.
    Ik kan me voorstellen dat soms de een beter bijt dan de ander.
    Hoe zekerder je dan bent hoe beter je er op in kunt spelen.

    Laat eens horen.

    Groetjes Jos.



    [Gewijzigd door Forummanager op maandag 3 februari 2003 @ 20:18]
  • Mc.Queen
    Sportvisser
    • 19-09-2003
    • 577

    #2
    Hallo Jos,
    Ik weet alleen maar dat brasem en voorns schoolvissen zijn,en ik denk ook niet dat brasem bij de karperachtigen hoort!
    Maar anders weet ik ook het fijne er niet van!!!
    GREETINGS MC.QUEEN!!!
    Greetings Mc.Queen!!!
    Tot volgende Maandag!!!

    Reageer

    • tjander
      Banned
      • 15-08-2003
      • 105

      #3
      ik denk dat vissen net zoals mensen zijn ...sommige zijn alleen en andere hebben altijd mensen zich heen nodig.

      Bij vissen geldt dit ook vaak, je heb altijd vissen die zijn of haar rondjes alleen zwemmen en andere altijd in groepjes.

      De reden dat bepaalde vissen in scholen met elkaar optrekken is meestal een soort bescherming tegen vijanden die ze in het water tegenkomen. In groepjes kunnen ze bepaalde vijanden beter zien aankomen, zien ze sneller signalen dat ze moeten vluchten dan als ze solitair zijn.

      wat mij opvalt is dat bij karper in heel groot water eerder geneigd is om in groepjes rond te zwemmen.

      In kleinere putjes is dat vaak minder vaak het geval omdat het voedselaanbod veel kleiner is en de voedselconcurentie ook groter is, waardoor het eerder ieder voor zich is om aan voedsel te komen. Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel vissen er in een water aanwezig zijn.

      weet iemand hier hoe je paswoord kan wijzigen?


      [Gewijzigd door tjander op zondag 2 februari 2003 @ 23:17]

      Reageer

      • robson
        Banned
        • 30-12-2002
        • 289

        #4
        Een brasem is zeker een karperachtige , bijna alle belgische vissen behoren tot deze soort , een voorn is verre van een karper ,en er zijn er nog wel een paar andere maar die zal je op wedstrijd moeilijk tegenkomen , zoals paling,steur,winde,roofblei enz ...
        Het probleem is dat een karper bijna elk voeder tot zich neemt , is het nu voor de voorn als voor de brasem als voor elk andere vissoort , een karper vreet bijna alles !!! wat je kan doen is op 3kg voeder 2kg dreft bijvoegen , je zal zeker geen last hebben van karper ...



        ps maar ook van geen enkel ander levend wezen!!

        Reageer

        • Jan Grijpstra
          Sportvisser
          • 09-10-2002
          • 646
          • Aalzum

          #5
          Laten we één ding voorop stellen, zowel karper, voorn brasem en alle aanverwente en gekruiste witvissoorten zijn allemaal familie van elkaar.

          Of ze nu liever alleen zijn of in groepsverband zwemmen ben ik het zowaar met tjander eens.
          Maar toch heb ik het idee, dat vooral kleinere vis vaker in groepsverband voorkomt, uit veiligheidsoverwegingen. Wateren waar veel brasem voorkomt, en dus veel voedsel is blijven die vissen in scholen. Maar water waar wat minder voedsel zit, gaan ze op zich zelf denk ik.

          met vr gr
          -------------------------------------
          Groeten van Jan

          Reageer

          • jos.holl

            #6
            Jan.
            Uit jullie reacties blijkt dat de Brasem schijnbaar ook familie is van de karper. Dit had ik echt niet gedacht.
            Wat het scholen of alleen zijn van vis betreft denk ik dat er meer dingen mee spelen.
            Bij Brasem weet ik in ieder geval een paar dingen.
            In de rijtijd bijvoorbeeld gingen we wel eens op een we****** op de Brasem. Alle vis trok de we****** op om kuit te schieten, Maar er was een opstakel bij een gemaal. Bij sommige momenten lagen ze met honderden voor die kleppen. Soms was 100 pond Brasem vangen mogelijk.(geen visserslatijn)
            Ook weet ik dat op stromend water de Brasem soms in scholen boven je voer in het water zit. En pas dan als een of enkele naar de voerplek zakken komen de andere na. Het gezegde je moet de eerste eigenlijk niet vangen is er niet voor niks.
            Bij voorn weet ik er niet veel van.

            Groetjes Jos.

            Reageer

            • tjander
              Banned
              • 15-08-2003
              • 105

              #7
              volgens de encarta encyclopedie:

              brasem, de vissoort Abramis brama, behorende tot de grote familie van de Karpers. Het lichaam is hoog gebouwd en sterk zijdelings samengedrukt. De flanken zijn bronskleurig, de kop en rug grijsbruin. Jonge brasem, ook bliek genoemd, is zilverglanzend. De buik is zilverwit en de vinnen donkergrijs. De bek is onderstandig en uitstulpbaar. Maximale lengte 90 cm. Na vijf jaar is de gemiddelde lengte 23 cm.
              Het voedsel van de brasem bestaat uit bodemdieren als insectenlarven, weekdieren (erwtenmosseltjes). Woelt op zoek naar prooi met de uitstulpbare bek de bodem om, waardoor kenmerkende kuiltjes ontstaan met een middellijn van ca. 15 cm, de brasemputten. De paaitijd (zie paaien) valt van mei tot in juni. De paring vindt plaats in ondiepe oeverzones, waar de eieren tussen waterplanten worden afgezet.

              De brasem is kenmerkend voor de benedenloop van langzaam stromende rivieren met een diep middengedeelte en modderbodem en dichtbegroeide oeverzones. Dit gedeelte van de rivieren wordt de brasemzone genoemd.

              Door overbemesting van de binnenwateren met nitraten en fosfaten neemt de groei van plantaardig plankton sterk toe, waardoor de wateren troebel worden. Hierdoor verdwijnen de ondergedoken waterplanten ten gevolge van een gebrek aan licht. Het verdwijnen van de waterplanten heeft weer grote invloed op de snoekstand, doordat jonge snoeken zich niet meer kunnen verschuilen en daardoor ten prooi vallen aan oudere snoeken. Dit heeft weer tot gevolg dat er te veel jonge brasems overleven. Deze eten veel dierlijk plankton, waardoor het plantaardig plankton verder kan toenemen. Het water wordt nog ondoorzichtiger. De vele volwassen brasems woelen de bodem vaker dan voorheen om. Hierdoor komen in het sediment vastgelegde fosfaten weer in oplossing en die komen weer ten goede van het fytoplankton. Het watermilieu raakt zo in een vicieuze cirkel: het water blijft troebel, snoek, baars en rietvoorns verdwijnen en de andere vissen groeien slecht (ook op den duur de brasem) door het te kleine voedselaanbod voor te veel vissen. Dit probleem kan alleen opgelost worden door een aantal maatregelen, die na elkaar worden genomen. Allereerst is het nodig de overbemesting terug te dringen door defosfa****** en denitrificering van afvalwater. Daarna komen vermindering van de brasemstand en uitzetten van roofvissen. Momenteel is de brasem de meest algemene vissoort in meren en plassen en vormt daar stabiele populaties.

              Reageer

              • tjander
                Banned
                • 15-08-2003
                • 105

                #8
                voor de duidelijkheid de karper ook maar.....

                karper
                karper, ook schubkarper of boerenkarper, de algemene zoetwatervis Cyprinus carpio uit de familie Karpers.

                Hij is gekenmerkt door o.a. vier voeldraden bij de bek, een lange rugvin met ca. 25 vinstralen en een geelbruine kleur. De karper wordt 75–120 cm lang en voedt zich met plankton, kleine bodemorganismen (wormen, muggenlarven, enz.) en planten. De wijfjes bereiken meestal geslachtsrijpheid na vier jaar, de mannetjes na drie jaar. De paaitijd (zie paaien) valt in mei–juni.

                De karper is afkomstig uit Centraal-Azië. De vis heeft zich op natuurlijke wijze vanuit China naar het westen tot aan de Donau verspreid. De Romeinen kweekten reeds karpers en betrokken hun broedparen uit de Donau. Sinds de middeleeuwen is de karper door monniken gekweekt als voedsel tijdens de vasten. Zij hebben de vis in de rest van Europa geïntroduceerd. Tegenwoordig is de karper geïntroduceerd in vele gematigde gebieden over de gehele wereld. In Nederland en België wordt de karper massaal gekweekt en jaarlijks uitgezet ten behoeve van de hengelsport. Behalve de gewone karper worden nog een aantal variëteiten gekweekt en uitgezet: spiegelkarper, met onregelmatig verspreide schubben van ongelijke grootte; edelkarper, met regelmatig geplaatste schubben; lederkarper, bijna zonder schubben, ook wel naaktkarper genoemd; rijenkarper, met één enkele rij grote schubben op de zijlijn en enkele kleine schubben verspreid op de rug. De wettelijke minimummaat voor het vissen met de hengel is in Nederland 35 cm, een lengte die de vis na ca. vier jaar bereikt; in België 25 cm (na twee à drie jaar).

                De karper ontwikkelt zich soms tot een plaag voor het ecosysteem in de gebieden waar hij is uitgezet. Door zijn neiging tot omwoelen van de bodem, neemt de helderheid van het water af. Daarnaast ontwortelt en vernietigt hij een belangrijk deel van de in het water levende planten, waardoor de schuilgelegenheid van andere waterdieren afneemt. In 2001 werd de karper door de IUCN uitgeroepen tot een van de 100 soorten die het meest schadelijk bleken te zijn voor de biodiversiteit in andere ecosystemen.



                [Gewijzigd door tjander op dinsdag 4 februari 2003 @ 19:52]

                Reageer

                • Pieter Stam
                  Tinca Tinca
                  • 11-10-2002
                  • 2882
                  • NL

                  #9
                  Bij de OVB, de Organisatie ter Verbe****** van de Binnenvisserij, kon je vroeger een boekje aanschaffen dat de titel droeg: 'De Nederlandse Zoetwatervissen'. Hier staat kort informatie in over bijna alle vissoorten in Nederland. Ik neem aan dat in België ongeveer dezelfde vissoorten leven. Ik weet niet of het boekje nog te verkrijgen is, maar het is zeer informatief.

                  Groetjes
                  Pierre

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎