1.27m snoek vanuit de bellyboot op UltraLight met Magic Bait Float

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Magic Bait Float
    Newbie
    • 01-05-2014
    • 18
    • Zeewolde

    1.27m snoek vanuit de bellyboot op UltraLight met Magic Bait Float

    Groot-groter-grootst...

    7 maart 2014

    De eerste echte mooie dag dat jaar hadden Ruben Hogen en ik (Niels Kersten) ons geluk te beproeven vanuit de bellyboot. Gewapend met een heel hengelarsenaal (kunstaashengel, hengel met dobber en hengel voor de Magic Bait Float) gingen we op pad. Het mooie van de bellyboot is dat je de stekken rustig kunt afvissen. Omdat er nog een andere boot lag (Guid0 en Willem Romeijn) besloten we om met de Magic Bait Float te vissen, omdat zij al met dobber en kunstaas bezig waren.

    Na een vangst van Ruben was ik aan de beurt. Na een doffe klap leek het of ik vastkwam te zitten. Zelf viste ik met een ultra light hengeltje van Mitchell, omdat je met Magic Bait Float zoveel mogelijk contact wilt houden met je aas. Ieder tikje voel je in dit geval. Hoewel het hoofddoel voor vandaag snoekbaars was, had ik nu een vis van hele andere orde aan de lijn.

    Na een lange dril, verzuurde armen, strijd en zweet lukte het met wat hulp van Willem en Guid0 om de vis te landen...

    Mijn record stond op 1.21m, maar deze vis overklaste dat, dit had ik meteen in de gaten.

    Uiteindelijk ging de vissen net over de 1.27m. Wat vreemd was aan de vis was het gezwel dat hij aan zijn onderkaak had zitten. Wij hebben besloten deze te laten zitten en de natuur zijn werk te laten doen...

    Naast wat foto's heb ik ook het volgende filmpje als bewijs.





    Daarnaast Guid0 zijn verhaal van deze vangst...



    HOOGTEPUNT

    “hoog·te·punt (het; o) toppunt”

    Het hoogtepunt van de dag werd ons echter bezorgd door 2 medevissers in de bellyboat. Aan het einde van de middag kwamen zij het water op en visten de stekken nauwkeurig uit. Overigens met een enorm arsenaal aan hengelmateriaal viel ons op (voor degenen die mij kennen: ik herken daar wel iets in ;-)). Toen de schemer net was ingezet viel het ons op dat één van de bellyboaters wel heel erg lang met een finaal dubbelgetrokken hengel het water over werd getrokken, toen dat een kwartiertje later nog zo was … moesten we daar maar eens even gaan kijken. Op de electromotor gleed Alle Hoop II richting de vissers daarbij het spiegelgladde wateroppervlak licht beroerend. Eenmaal aangekomen zagen we twee enthousiaste en ogenschijnlijk ervaren bellyboatvissers; Ruben en Niels. Niels was degene die een grote vis had gehaakt. Hij viste met een ultralight hengeltje van 5-15 gram met een mini molentje, mono onderlijn, een klein enkel karperhaakje en een dood aasvisje van ca. 8 cm (bestemd voor snoekbaars). Zijn hengel stond constant hoepeltje rond en leek alsof er daadwerkelijk een zak aardappelen van de bodem getrokken moest worden aan het lichte materiaal.


    DSC_9574_1_JPG_428x285_q85.jpg
    Hengel hoepeltje krom


    Alles speelde zich af in een schitterende omgeving met een langzaam ondergaande zon. Dit leverde magnifieke plaatjes op in een unieke sfeer.


    Zo’n beleving samen meemaken schept een band tussen de vier vissers. Het was genieten van de langzaam ondergaande zon en de continue strijd van geven en (een héél klein beetje) nemen tussen visser en vis. De strijd duurde al minimaal 45 minuten en nog was het einde niet in zicht. De vis had er ogenschijnlijk geen enkele moeite mee om lijn te nemen en zich te verschansen op de bodem. Af en toe was er een fors signaal op mijn dieptemeter zichtbaar.

    Op een bepaald moment liet de vis zich voor het eerst even aan mij zien… althans ik kon nog net een behoorlijke grote snoekenstaart ontdekken. Oef! Die was groter dan mijn twee handen bij elkaar. De zenuwen sloegen toe, want een lange dril en geen snoekproof onderlijn en dan zo’n bak eraan... als dat maar goed gaat. Niels begon inmiddels behoorlijk verzuurde armspieren te krijgen. De dril duurde al een uur en voordat de vis klaar zou zijn voor een handlanding….. Maar gelukkig konden wij assisteren met een groot net en een meetplank (die ik nog niet zo lang geleden geknutseld heb). Het plan was om de vis te scheppen, zodra we kans kregen om het net eronder te schuiven.

    Maar we moesten nog geduld hebben. Forceren in deze situatie, met dergelijk licht materiaal, is vragen om problemen. En met geduld, continue en maximale spanning op de lijn lukt het Niels uiteindelijk beetje bij beetje om de vis los te krijgen van de bodem. Meerdere malen zwom de snoek zonder pardon weer direct terug naar de bodem, maar de felheid begon af te zwakken. Langzaam maar zeker speelde de dril zich meer en meer op half water af en vanwege het heldere water konden we af en toe een glimp opvangen van de monsterlijke snoek. Het eerste wat opviel was een groot gezwel aan de punt van de bek van de snoek en daarnaast natuurlijk het uitzonderlijke formaat van de vis. Waar ik eerst nog twijfelde over het bevestigen van mijn meetplank ‘extention pack’ (verlening van 1 meter 15 naar 1 meter 30), was mijn twijfel onmiddellijk voorbij toen ik de snoek in vol ornaat op een metertje water onder de boot in zicht had. Dit was de grootste snoek die ik ooit met eigen ogen gezien heb!

    Het duurde nog één sigaretje van de andere bellyboat visser, Ruben, voordat Willem met het landingsnet in de aanslag, het juiste moment afwachtte om de snoek te kunnen scheppen.

    Uiteindelijk, toch nog op enige diepte, lukt het Willem om in één poging het net onder en om de enorme vis te krijgen. Snel opheffen was noodzakelijk omdat de kop van de snoek naar buiten het net gericht was. Zij had met één slag van haar staart nog kunnen ontkomen, maar gelukkig was Willem sneller….

    YES!!!

    De enorme vis zat in het net en de blijdschap was bij alle vier de vissers enorm. Voor Niels moet ook de opluchting gigantisch geweest zijn. Niels liet later weten: “Ik was het moment dat hij boven kwam zó kapot... dat het gevoel van euforie pas later bij me binnen kwam/doordrong!”


    Terwijl Niels zijn armen even rust kan geven en er ruimte ontstaat voor pure vreugde en euforie. Het kleine karperhaakje is binnen no-time verwijderd. Willem haalt de snoek (die toch meer energie lijkt over te hebben dan de visser) uit het net en legt de omasnoek meteen voorzichtig op de klaarliggende meetplank. Even checken of ‘ie recht ligt… ja 128, nee exact 127 centimeter en een klein beetje!



    Wow, wat een lengte


    Ongelofelijk wat een bak van een snoek. Voor de vanger Niels een verbe****** van zijn PR met 6 centimeter… voor mij een vis om van te dromen.

    Het langzaam afnemende licht en het enorme formaat van de vis in combinatie met de uitgeputte Niels levert het volgende plaatje op:



    Geen woorden voor nodig...


    Het vangen van een dergelijke vis op zulk licht materiaal vanuit de bellyboat maakt dat Niels geen visserslatijn meer nodig heeft en vanaf nu als visser levenslange ‘bragging rights’ heeft verworven. En voor de non-believers: hij heeft het filmpje om het te bewijzen.

    (Geschreven door Guid0, gefilmd door Willem Romeijn)
    Attached Files
    Aangepast door Magic Bait Float; 01-05-2014, 11:18.
  • Magic Bait Float
    Newbie
    • 01-05-2014
    • 18
    • Zeewolde

    #2
    Wat een ervaring was dat, deze dag zal ons nog lang heugen!!!!!!!!!!!!!!!
    Zonder Guido en Willem was t ons nooit gelukt om dit spectakel zo mooi in beeld te krijgen, jongens bedankt.
    Ps: Heerlijk als een nieuw product zo goed werkt!

    Reageer

    Working...
    😀
    😂
    🥰
    😘
    🤢
    😎
    😞
    😡
    👍
    👎