Korum Barbel 12"

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • arnoldus
    Feeder&Picker/Brasem&Zeel
    • 24-08-2006
    • 61
    • Linschoten

    Korum Barbel 12"

    Vorig jaar in Frankrijk een mooie visvakantie beleeft aan het riviertje de Cher waar ik mijn eerste barbelen heb weten te verschalken. Ik viste daar met een te lange lichte feeder (3.90) en een (te) korte picker (2,70). In juni ga ik weer en om wat beter beslagen ten ijs te komen, wil ik twee barbeelhengels aanschaffen van 3,60 m. Ik zit te denken aan de Korum Barbel van 12 ft. Hebben jullie ervaring met deze hengels? Wat is het karakter van deze hengel?

    Ik kijk uit naar jullie reacties. Alvast bedankt!
  • BarbelerEde
    Frequent aanwezig
    • 16-09-2013
    • 125
    • Ede

    #2
    Beste Arnoldus,

    Korum bied vaak betaalbare hengels aan, dat is zeker een voordeel.
    Het is wat mij betreft een geschikte hengel met een goede actie en prima bruikbaar op de kleine rivieren zoals de grensmaas, Ourthe en de Cher.
    Als het gaat om rivieren in Nederland zoals de IJssel en zeker de Waal, dan zou ik de Korum zeker afraden aangezien je met zwaardere korven vist wat deze hengel niet vanzelfsprekend wegzet.
    Wil je ook hier in Nederland op de grote rivieren op de barbus vissen, zou ik een heavy feeder aanraden met een maximaal werpgewicht van 150 tot 200 gram.
    Staar je vooral niet blind op specifieke barbeelhengels, er zijn veel zeer geschikte feeders op de markt waarmee je prima uit de voeten kunt.
    Laat je adviseren bij en uitgebreide hengelsportzaak en een goede keus komt vanzelf!

    Succes met je keuze.

    Groet, Roland

    Reageer

    • Barbelenvanger
      Moderator
      • 11-03-2004
      • 499
      • Son

      #3
      Roland ik ben het in deze helemaal niet met je eens... De Korumhengels zijn wel degelijk geschikt om zware korven weg te zetten. En ook zijn deze 3,60 hengels uiterst geschikt voor de waal. Ik vis nu al meer dan 4 jaar met hengels van hun en zet er tussen de 240- 300 gram mee weg tot een afstand van ca 40 meter. Een feeder hengel kan dit zeer zeker niet. De toppen zijn daarvoor te soepel. Alleen een feederhengel met holle top kan dit soort korven wel aan. De harde feeder poken die wel grote gewichten aan kunnen zijn geen fijne hengels om op barbeel te vissen.
      www.barbelen.nl

      Reageer

      • BarbelerEde
        Frequent aanwezig
        • 16-09-2013
        • 125
        • Ede

        #4
        Goedendag, zo zie je maar dat een ieder er zijn eigen beleving en voorkeur bij heeft. Ik geef daartegen juist wel de voorkeur een wat stugge feeder met toch een goede actie. Eerlijkheids- halve vis ik ook met korven van max 200 gram, wel wat lichter. Als we het allemaal eens waren, dan zouden we ook allemaal met dezelfde hengel vissen.

        Reageer

        • arnoldus
          Feeder&Picker/Brasem&Zeel
          • 24-08-2006
          • 61
          • Linschoten

          #5
          Beide bedankt voor jullie reactie. Ik heb een aantal feeders in mijn bezit. De feeders met een hoog werpgewicht zijn over het algemeen te lang en vooral te stug naar mijn smaak. Zelfs op de IJssel en Lek gebruik ik liever mijn M-H feeders van Arca van 3.90 m. Met enig beleid is het werpen van 150 gram+ daarmee geen probleem. Toen ik voor het eerst aan de Cher neerstreek bleken de Arca's te lang. Het enige alternatief dat ik had was een picker van 2.70 m. Deze was me te kort en een beetje gewicht wegzetten erg lastig. Vanwege het lage werpgewicht van de picker was ik genoodzaakt rustig aan te doen met lood (niet meer dan 40 g.). Lood spoelde tussen de keien, vastzitten, ellende. Het drillen van vis zoals barbeel en karper duurde bovendien te lang. Ze kwamen uitgeput boven en dat wil je niet.

          Omdat mijn ervaring leert dat je - met een beetje beleid - meestal fors meer gewicht kunt wegzetten dan de hengel vermeld, ben ik niet erg bang dat ik de hengels van Korum alleen kan gebruiken op rivieren als de Cher. Ook schrikt de lengte van 3.60 m. me net als de barbelenvanger niet af.

          Voor ik mijn vraag op visserslatijn stelde, heb ik op internet gezocht naar ervaringen van vissers die specifiek op barbeel vissen. Juist vanwege de informatie op de website van barbelenvanger begon ik te denken aan de hengels van Korum. Ook bevestigde barbelenvanger mijn gevoel dat een paar centimeters korten geen probleem is, zelfs niet op de grote Nederlandse rivieren.

          Een review van de Korum Barbel 12" heb ik tot op heden nog niet gevonden op internet. En hoewel ik vertrouw op de kwaliteit van de producten van Korum, lijkt de prijs van 69,95 me aan de goedkope kant. De hengels die barbelenvanger op zijn site recenseert zijn allen fors duurder.

          Kan iemand me meer vertellen over de Korum Barbel 12"?

          Reageerders: nogmaals bedankt!

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎