Van aas tot karper... Perfect Holiday!

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Magic Bait Float
    Newbie
    • 01-05-2014
    • 18
    • Zeewolde

    Van aas tot karper... Perfect Holiday!

    Iedere visser kent het wel, zodra je langs water komt, moet je even kijken of je leven ziet. Veelal op de warmere dagen wemelt het van de vis in onze visvijvers en slootjes en is er regelmatig wat te zien aan de oppervlakte. Voor mijzelf geldt het ook, ik moet altijd even kijken of ik leven zie, interessante plekken zijn de smalle slootjes, waterlelies, overhangende struiken of tegen de rietkraag aan. Wanneer er leven gespot is komt het tweede wat iedere visser wel kent, "Had ik maar een hengel bij me" of "Had ik maar het juiste aas bij me".

    Dit bovenstaande zou mij in mijn vakantie niet gaan gebeuren. Tussen alle spullen van de kinderen was er nog wat ruimte voor een kort hengeltje (DAM Trout - dropshot 2.70 m), daarnaast had ik wat kattenbrokken, maïs en maden meegenomen in een tasje waar ook wat visspullen in zaten.

    Tussen de bedrijven door (wanneer de kinderen lagen te slapen) was er tijd voor mijn eigen vermaak... Vissen! De eerste dag spotte ik meteen al vis aan de oppervlakte. Na het voeren van wat kattenbrokken waar de karper flink van genoot had ik mijn besluit al genomen. Ik zou deze vakantie de nodige uren aan de oppervlakte vissen.



    Leven zien is één, het vangen kan soms nog wel een heel ander verhaal zijn. Er hoeft maar iets anders te zijn aan je aas en de karper zwemt zonder blikken of blozen voorbij aan de Chinese rijsttafel die je presenteert. Nadat er op de voerplek waar de kattenbrokken te water gingen leven kwam, eerst eens kijken hoe de vis aast, pakt hij alles, of is de vis selectief in de brokjes die hij pakt. Dit laatste viel reuze mee. De azende karpers alleen zijn al voldoende om van te genieten, of je nu een hengel bij je hebt of niet. Nu had ik dat natuurlijk wel dus moest er ook gevist worden.

    Nadat ik mijn hengeltje had klaargemaakt, simpeler dan dit zou het ook niet worden, floatertje op de lijn, haak maatje 2 en wat kattenbrokken en maden op de haak kon het plezier beginnen; althans... Probleem, het zonk als een baksteen. Met de nodige eenden en meerkoeten in de buurt was het ook geen optie om met een broodkorst te vissen.

    Daarom reeg ik een Magic Bait Float Pop op de haak met daarvoor een stuk of 10 maden. Nu was het tijd voor de echte spanning. Voorzichtig je aas inleggen niet al te ver van de happende karper. Na één draai, twee draaien en nog een derde draai komt de karper in de richting van mijn aas... Mijn hartslag zat zeker rond de 100... zou hij het pakken. Wanneer de vis met zijn kop de korrel en de maden naar binnen slurpt volgt er een rustige tik. RAAK!

    De karper neemt wat lijn en het spel is begonnen tussen de mogelijkheden van je hengel en molen en de kracht van de karper. Gierend wordt er weer wat lijn genomen en met moeite komt de karper weer dichterbij. Een spel dat prachtig is en reuze spannend, want er is altijd een kans dat je hem verspeeld. Vandaag is het niet zo'n dag, vandaag zou ik winnen. Het nemen van de lijn door de karper wordt minder, nog een paar keer flink kopschudden en de vis is klaar voor de landing. Een prachtige schub! Even een paar foto's schieten en op naar de volgende.

    Aviary Photo_130480935243997492.jpg

    De plek waar ik stond te vissen was compleet omgewoeld en waar eerder het water wat groenig was, waren nu duidelijk bruinige plekken te zien van de bodem die omgewoeld was. De vis op de stek verdwenen, dus het afwachten was weer begonnen. Telkens weer wat kattenbrokken in het water. Na een aanzienlijke tijd (10 minuten) was er weer leven op de stek en de spanning begon weer van voor af aan.

    Aviary Photo_130480940828975405.jpg

    Vissen op deze manier is leuk, actief en vooral super spannend. Na dag 3 was het rustiger, het leek of de karpers er niet meer in trapten. De maden leverde geen vis meer op, dus moest ik wat anders proberen. De kattenbrokken dan maar op de haak. Drie kattenbrokken hadden te weinig drijfvermogen, dus er moest ook nog een Magic Bait Float Pop voor. Nu had de vis er wel weer zin in. Nog beter als bij de maden, volgde er redelijk wat aanbeten, als klapper op de vuurpijl wist ik nog een mooie spiegel te vangen.

    IMG_20140604_015831.jpg

    In zijn totaliteit heb ik meer dan 20 karpers gevangen...

    Vakantie geslaagd! En Magic Bait Float ook weer goed bevallen!

    Hieronder de video die ik heb geschoten...

Working...
😀
😂
🥰
😘
🤢
😎
😞
😡
👍
👎