Vaste stok heeft open oogje op de top??

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Chrisis
    Newbie
    • 27-07-2016
    • 8
    • Hank

    Vaste stok heeft open oogje op de top??

    Hallo daar,
    Mijn recent verkregen vaste stok: Dream River 9,50m heeft op de top een soort oogje, maar deze is niet dicht... Als ik het tuig -zoals ik bij een dicht oogje zou doen) vanaf de kikkertjes naar de top door t oogje geleid, dan glipt hij er consequent uit...

    Kent iemand dit systeem?
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    #2
    Toen ik nog veel met kikkertjes viste had ik al mijn tuigen voorzien van een stuk rubber. Ik wikkelde eerst de lijn om de kikkertjes en vervolgens wikkelde ik
    de lijn om de top en schoof als laatste het stuk rubber om de top.

    Als ik aan een oogje denk dan denk ik aan zo'n dun oogje gemaakt van draad en die zou je eventueel ook kunnen verwijderen.

    Zou je misschien een foto kunnen plaatsen? Dan is het beter te beoordelen.
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • Chrisis
      Newbie
      • 27-07-2016
      • 8
      • Hank

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
      Toen ik nog veel met kikkertjes viste had ik al mijn tuigen voorzien van een stuk rubber. Ik wikkelde eerst de lijn om de kikkertjes en vervolgens wikkelde ik
      de lijn om de top en schoof als laatste het stuk rubber om de top.

      Als ik aan een oogje denk dan denk ik aan zo'n dun oogje gemaakt van draad en die zou je eventueel ook kunnen verwijderen.

      Zou je misschien een foto kunnen plaatsen? Dan is het beter te beoordelen.
      Op bijgaande fotos zie je het oogje en op 30 cm daarvan een -voor mij eveneens vreemd) blauwe verdikking (beide vast aan de top)

      Hopelijk weet iemand raad...
      Attached Files

      Reageer

      • vislood
        Sportvisser
        • 18-03-2003
        • 717
        • Grubbenvorst

        #4
        Dit is een soort connector, net als bij elastiek. Het stuk wat verder naar onder zit kun je naar boven schuiven en dan is het oogje dicht. Dus eerst een lus aan de lijn, dan om de kikkertjes en dan om de top wikkelen door de connector en deze dichtmaken.
        Groetjes Ruud

        Reageer

        • hans vis
          Sportvisser
          • 26-08-2009
          • 998
          • Eelde-Paterswolde

          #5
          volgens mij is het bedoeld voor een 'óuderwetse' elastiekmontage
          groet,
          Hans

          https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

          Reageer

          • Rolla
            Allroundvisser
            • 03-05-2009
            • 2325
            • Ter Apel

            #6
            Aan zulke connectors had ik ook al gedacht, maar deze worden vaak niet gebruikt i.c.m. kikkertjes. Bij deze connectoren dien je een lus in je lijn te maken
            en deze lus in de connector (foto 2) te hangen en vervolgens het kapje (foto 1) er overheen te schuiven, zodat de lus niet los kan komen.



            O.a. Stonfo heeft deze in het pakket. Het nadeel is echter dat je je tuig
            net als bij elastiek niet gemakkelijk kunt verlengen. Als je op verschillende dieptes wilt vissen zul je dus meerdere tuigen moeten hebben.
            Vaste stok | Match | Feeder

            Reageer

            • Master
              Voerboer
              • 26-02-2007
              • 1148
              • Zoetermeer

              #7
              Voordat het elastiek kwam, viste ik altijd met deze connectors op mijn toppen. Werkte altijd prima. Denk dat de hengel dan ook een versneden top heeft. Zo'n 20 cm geel elastiek tussen de connector en het tuigje knopen en je kon met 6/00 onderlijn vissen.
              Theo de Kreij.
              www.natuurzorg.eu

              Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

              Reageer

              • Chrisis
                Newbie
                • 27-07-2016
                • 8
                • Hank

                #8
                Super! Het blauwe dingetje maakt het haakje inderdaad dicht en nu snap ik ook hoe ik m moet gebruiken! Dank!!

                Vraag me wel af, @master, hoe dat werkt met dat elastiek...?

                Reageer

                • vislood
                  Sportvisser
                  • 18-03-2003
                  • 717
                  • Grubbenvorst

                  #9
                  De lengte van het snoer pas je aan door deze over een grotere lengte om de top te draaien.
                  Groetjes Ruud

                  Reageer

                  • Chrisis
                    Newbie
                    • 27-07-2016
                    • 8
                    • Hank

                    #10
                    @Rolla, ik gebruik gewoon zo'n buisje waarop kikkertjes zitten en die je gewoon los op je hengel kunt schuiven... Werkt ook prima toch?

                    Reageer

                    • hans vis
                      Sportvisser
                      • 26-08-2009
                      • 998
                      • Eelde-Paterswolde

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Chrisis
                      Super! Het blauwe dingetje maakt het haakje inderdaad dicht en nu snap ik ook hoe ik m moet gebruiken! Dank!!

                      Vraag me wel af, @master, hoe dat werkt met dat elastiek...?
                      Je koopt in de hengelsportwinkel elastiek (verkrijgbaar in verschillende sterktes) knipt een stuk van ongeveer35 cm af, en maak een lus door de uiteinden dubbel te nemen en in elkaar te draaien. Dat fixeer je met een knoop Zo krijg je een stuk elastiek wat aan beide zijden dubbel in elkaar is gedraaid, eindigend met een lus terwijl het middenstuk uit een enkele streng elastiek bestaat. Aan de ene kant knoop je het tuigje vast en de andere lus hang je in het oog van de hengel..
                      groet,
                      Hans

                      https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                      Reageer

                      • Chrisis
                        Newbie
                        • 27-07-2016
                        • 8
                        • Hank

                        #12
                        Ik geloof niet dat ik je kan volgen, Hans... Heb je n foto van t eindresultaat?

                        Reageer

                        • hans vis
                          Sportvisser
                          • 26-08-2009
                          • 998
                          • Eelde-Paterswolde

                          #13
                          nee, het is vele jaren geleden dat ik zo viste.
                          groet,
                          Hans

                          https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                          Reageer

                          • hans vis
                            Sportvisser
                            • 26-08-2009
                            • 998
                            • Eelde-Paterswolde

                            #14
                            Als je een stuk elastiek tussen je beide handen neemt het tegen elkaar indraait tot een kabeltje met een lusje op het eind...beter kan ik het niet uitleggen..
                            Aangepast door hans vis; 28-07-2016, 19:19.
                            groet,
                            Hans

                            https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                            Reageer

                            • Rolla
                              Allroundvisser
                              • 03-05-2009
                              • 2325
                              • Ter Apel

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Chrisis
                              @Rolla, ik gebruik gewoon zo'n buisje waarop kikkertjes zitten en die je gewoon los op je hengel kunt schuiven... Werkt ook prima toch?
                              Werkt op zich ook prima, maar i.c.m. de bovengenoemde connector lijkt het mij niet ideaal, want als je je lijn door de connector steekt kan deze nog steeds schuiven c.q. bewegen.

                              Toen ik nog veel met kikkertjes viste monteerde ik mijn tuig op de volgende manier:

                              1. Schuif een stuk siliconen slang van circa 1 cm over je lijn en maak een lus middels de 8-knoop
                              2. Wikkel vervolgens de lijn om de kikkertjes tot je de gewenste lengte hebt bereikt.
                              3. Wikkel daarna de lijn om de hengel richting de top en zet deze vast door het stuk siliconen slang over de top te schuiven

                              Als je die connector niet wilt gebruiken, maar kikkertjes dan zou ik eens kijken of die connector gelijmd zit of niet. Zit hij niet gelijmd dan zou ik even met de hengel naar de hengelsportzaak
                              gaan en voor enkele euro's kikkertjes op de hengel laten wikkelen. Vind ik persoonlijk netter ogen dan zo'n plastic buisje met kikkertjes. Bij mijn telescopische vaste hengel van 4.50 meter
                              heb ik dat ook. Die plastic buisjes heb ik ook ooit gebruikt, maar meestal bleven die kikkertjes op dat buisje niet zitten en verschoven.

                              Zit de connector wel gelijmd is het wellicht mogelijk om de top even in warm water te leggen om te zien of de lijm wil oplossen.

                              Als beginnende visser zijn kikkertjes overigens ideaal, omdat je aan een paar tuigjes voldoende hebt om op verschillende waterdieptes te kunnen vissen. Aan de andere kant als de waterdieptes
                              niet te veel van elkaar verschillen kun je ook prima de connector gebruiken en hoef je niet al die moeite te doen. Het is maar net waar jouw voorkeur naar uit gaat.
                              Vaste stok | Match | Feeder

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎