Visserij in de winter

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • BarbelerEde
    Frequent aanwezig
    • 16-09-2013
    • 125
    • Ede

    Visserij in de winter

    Beste barbeelvrienden,

    Zoals jullie weten is de barbeelvisserij in de winter minder vanzelfsprekend dan de rest van het jaar.
    Vandaar dat ik benieuwd ben hoe jullie je barbeel-vissershart doen bekoren gedurende de winter!
    Ik houd mij vooral bezig met snoeken met dood aas en zo nu en dan met kunstaas.
    Zeer benieuwd naar jullie ervaringen!

    Groet, Roland
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    #2
    Ik hoop dat ik als allround visser ook mag reageren.

    Ik ben deze herfst begonnen met het vissen met zowel doodaas als kunstaas en moet zeggen dat het mij tot nu toe niet tegenvalt.
    Zo heb ik al een aantal keren twee snoeken op dezelfde stek gevangen of niet ver uit elkaar. Ook heb ik mijn eerste echte snoekbaars,
    met een lengte van 57 cm, gevangen. Ik mag eigenlijk niet klagen, maar zou graag nog eens een metersnoek vangen.

    Gr. Jeroen
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • hans vis
      Sportvisser
      • 26-08-2009
      • 998
      • Eelde-Paterswolde

      #3
      Nou Roland, mijn hengels gaan in de winter in het vet. Vroeger toen levend aas nog toegestaan was viste ik met een boot, slepend met grote aasvissen tot dat het ijs kwam op een meer op grote snoek en snoekbaars. Sinds dat niet meer mogelijk is dat voorbij. Kunstaas vind ik niets en dood aas evenmin. Om de winter te doorbreken boek ik nu jaarlijks een trip naar de tropen om achter de echte hengelsleurders aan te gaan, wat mij overigens niet trickert om vervolgens later in het jaar de slome vissen hier fanatiek te bejagen. En zeker niet nu ik het idee heb dat hier gehele visbestanden volstrekt door hun wortels zakken...
      groet,
      Hans

      https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

      Reageer

      • BarbelerEde
        Frequent aanwezig
        • 16-09-2013
        • 125
        • Ede

        #4
        Hallo heren,

        Snoekvisserij is wat mij betreft ook een leuke bezigheid in de winter. Vooral de kraakheldere koude dagen zijn mooi. Ik probeer, zoals veel snoekvissers de havens op te zoeken, wel jammer dat de havenmeesters er minder enthousiast van worden...
        De laatste 2 jaar probeer ik het vaak in de havens van Harderwijk, bijvoorbeeld de Harderhaven, daar schijnen de meters rond te zwemmen, ik blijf meestal ronde de 80cm haken.
        Ook heb ik vaak geluk in aftakkingen van de Rijn, vooral met dood aas.
        Daar trouwens ook mooie snoekbaarzen met de dropshot, die aanbeten zijn erg mooi!
        Ik begrijp je punt van het vissen met levend of dood aas, met dood aas is erg statisch, eens!
        Toch is het wel lonend om met een stuk makreel of een sardien te vissen.
        Vaak leg ik er 2 in de steun met dood aas (1 met dobber, 1 met loodmontage op de bodem) en ga voor de beweging met kunstaas aan de gang, dan voelt het in ieder geval gevarieerd.
        Prima voor de winter maar laat het barbeelseizoen maar snel aanbreken!

        Reageer

        • Rolla
          Allroundvisser
          • 03-05-2009
          • 2325
          • Ter Apel

          #5
          Met doodaas kun je prima actief vissen. Vooral als het iets stroomt. Ik gebruik dan een stalen onderlijn met een enkele dreg, welke ik
          bij de rugvin prik. De vis hangt dan horizontaal in het water onder een dobber. Meestal vis ik in de buurt van bruggen en dan maak ik een drift richting de brug
          en als er snoek ligt is het vaak bij de 2de drift al raak. Heb ik een aantal driften gemaakt en is het niets dan verkas ik naar de volgende stek.

          Als ik langer op een stek blijf, dan wil ik ook nog weleens een tweede hengel er bij in leggen. Ik gebruik dan een deadbait pencil en
          een takeltje met twee dreggen. Ik gebruik dan wel altijd een beetmelder. Handig als hengelsteun en ik hoef niet constant de deadbait
          pencil in de gaten te houden.
          Vaste stok | Match | Feeder

          Reageer

          • BarbelerEde
            Frequent aanwezig
            • 16-09-2013
            • 125
            • Ede

            #6
            Het kan zeker actief, inderdaad wat je zegt zal er wat stroming moeten zijn, helaas is dat er haast niet op de randmeren. Daartegen wel veel metersnoeken. Het voordeel van statisch vissen is dat je lekker met het kunstaas aan de slag kunt terwijl de andere hengel aan de beetmelder licht. Het actiever vissen, het liefst met dobber doe ik veelal op de rivier, een hele andere dynamiek.

            Reageer

            Working...
            😀
            😂
            🥰
            😘
            🤢
            😎
            😞
            😡
            👍
            👎