allround spinhengel forel baars makreel etc

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • viktor
    Newbie
    • 07-03-2006
    • 2

    allround spinhengel forel baars makreel etc

    Ik ga deze zomer naar Noorwegen. Wandelen/trekken/kamperen.
    Ik wil 1 (spin)hengel meenemen om in mijn rugtas te stoppen en overal mee te kunnen nemen.

    Ik heb een Shimano tele spin van 2 meter 40 en 10-30 gram, die op vorige vakanties
    met een lichte molen prima forel en baarsjes heeft gevangen.
    In Noorwegen wil ik echter ook zee/fjordvissen (van de kant, geen strand maar rotsen
    en/of steigers) op bv makreel, gul, baars.
    Dus zoek ik een spinuitrusting die zo allround mogelijk is. Voor het kleinere spul als forel,
    maar ook om lepels en pilkers de fjorden in te keilen. Geen 150 gram ofzo en ook niet op 150 meter diep,
    maar toch...

    Als ik met mijn 10-30g hengeltje 50gram kunstaas op 50+ meter diep heb liggen lijkt me dat niet ideaal,
    maar ik spreek niet uit ervaring. Dus graag info hierover.
    Iemand een goede suggestie voor een handige combinatie van hengel/molen/lijn?
    De gulden middenweg zogezegd..

    bedankt! Viktor

  • Rinko
    *************
    • 14-08-2005
    • 1117
    • ********

    #2
    Viktor,

    Toevallig staat er in de nieuwe beet een stukje in over vissen in Noorwegen.
    Dit stukje is een klein onderdeel van wat er op de dvd "zeevissen in Noorwegen" uitgebracht door visvisie/beet, ik kan je aanraden om deze dvd eens te bekijken i.v.m. goede uitleg over aas/materiaal/techniek.

    Waar zij mee vissen en dan hebben hun het over licht vissen is:
    spinhengeltje lengte 2.40/3.00 werpvermogen van 40-100 gram de molen mag niet te klein zijn een 4000/5000 type dunne gevlochten lijn tussen de 10/00 en 15/00 en ze hebben het over een voorslag van 50/00 of 60/00.

    Min of meer gebruik ik zo'n beetje hetzelfde voor het lichtere werk alleen vis ik zonder nijlon voorslag en gebruik een spinhengel 50-150 gram kan ik iets zwaarder gaan vissen met een shad.

    waar ga je naartoe als ik vragen mag?


    [Gewijzigd door Rinko op 03-07-06 at 07:31 PM]

    Reageer

    • viktor
      Newbie
      • 07-03-2006
      • 2

      #3
      bedankt voor de tip.

      Ik ga vanaf het zuiden via de westkust naar boven, weet nog niet precies tot waar en dan het binnenland in en zo weer zuidelijk richting boot. Ik heb 3 weken, een auto(tje), en een tent mee en wil vooral veel gaan wandelen. Vandaar een telescopische hengel.... Het mag dan ook geen visvakantie heten

      Over het materiaal - gevlochten lijn 12 of 15/00 is een goed plan denk ik. Stevig zat en nog te werpen met een lichte spinnerbait of plugje.
      Voor de molen dacht ik eerder aan een 2500... daar kan in ieder geval genoeg 15/00 op en weegt niet zo veel. Of zie ik dat verkeerd?

      En de hengel, 40-100 klinkt wel lekker er-tussen-in. Zwaar genoeg voor mij geloof ik.
      Maar hoe is het vissen en werpen met licht kunstaas op forellen met zo'n stok? Dat het niet optimaal is qua gevoeligheid neem ik op de koop toe, maar krijg ik mn aas wel verder dan 10 meter van de kant?

      Reageer

      • Rinko
        *************
        • 14-08-2005
        • 1117
        • ********

        #4
        Ik moet zeggen dat ik meer op de fjorden vis en dus niet op forel in beekjes.
        (Ben dit jaar wel uitgenodigd om op 700 meter hoogte in een prive watertje te gaan vissen op forel.)
        Maar ik denk dat je molen keus wel goed is en ik denk ook dat het werpgewicht van je hengel ook wel iets minder kan, 40-70 gram is dan voldoende en heb je toch iets meer een tussen weg.

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎