Gewonde snoeken

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ricolajuve
    Newbie
    • 26-11-2003
    • 15

    Gewonde snoeken

    Het valt mij de laatste tijd steeds meer op dat de snoeken bij mij in de buurt bijna allemaal we een litteken hebben. Vorige week ving ik een met een grote verse wond. Dit zag er niet best uit. Verder heb ik de andere snoeken bestudeerd en het valt mij op dat op bijna elke snoek wel een deuk of flinke schram zit.

    Volgens mij komt dit door grasmaaiers. Die messen gaan langs het water waar de snoek zit en nemen een stuk huid van de snoek mee.

    Groeten Richard
    vliegvissen
  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    #2
    Hey Richard,

    Ik vang ook regelmatig snoeken die verwondingen hebben.
    Ik denk eerder dat de verwondingen zijn ontstaan door natuurlijke vijanden. Bijv:
    - Een andere (grotere) snoek, vooral tijdens de paai kunnen snoeken aggressief tegenover elkaar zijn.
    - Reigers of aalsgolvers

    Een grasmaaier kan natuurlijk altijd, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. De meeste snoeken die voor de kant liggen schieten al weg als je rustig loopt. Dus ook als er een gramaaier met veel kabaal aan komt.

    Groeten,
    Pierre

    Reageer

    • Maximilian
      Met enige kennis...
      • 12-02-2003
      • 352

      #3
      ...en wat te denken van vissers die niet allemaal even respectvol met hun vangst omgaan? Ik ben zelf geen roofvis(ser) maar als ik soms zie hoe zo´n drietand op meerdere plaatsen in de bek vastzit en er echt flink getrokken moet worden om deze los te maken dan heb ik altijd het idee dat roofvissen meer verwondingen overhouden aan hun ontmoeting met de visser dan de gemiddelde witvis.
      g\'day to y\'all folks,

      :fish: :frog: :snail: :snog::robin::worm: :smikkel:

      Reageer

      • ricolajuve
        Newbie
        • 26-11-2003
        • 15

        #4
        Wat je zegt Pierre, die snoeken zouden toch weg zwemmen wanneer ze alleen maar geluid horen langs de kant. Ik betwijfel dit. Bij veel snoeken zie je een erg duidelijke en rechte snee/litteken zitten. Zeker dat snoeken elkaar verwonden, maar doordat die littekens zo recht zijn lijkt het erg op een maaier. Ik ben daarom ook heel benieuwd of dit zo is.

        Groeten Richard

        vliegvissen

        Reageer

        • Frederik
          Specimen Hunter
          • 05-01-2005
          • 1734

          #5
          hoi Richard,

          Als je een aasvisje bekijkt dat door een snoek werd gebeten zie je meerdere rechte sneden op dat visje dat komt door de vlijmscherpe tanden van de snoek.

          Reageer

          • Kapitein
            Banned
            • 20-02-2003
            • 40

            #6
            De meeste verwondingen die voorkomen bij vissen komen van vogels zoals de Aalscholver, deze kan makkelijk een snoek binnenslikken van 40 cm, grotere exemplaren kan de aalscholver niet binnenslikken maar wel verwonden, snoek is ideaal voor de aalscholver omdat het lange smalle vissen zijn die makkelijk in te slikken zijn

            Reageer

            • ricolajuve
              Newbie
              • 26-11-2003
              • 15

              #7
              Beste mensen,

              wat jullie zeggen is zo. Ik kan echter ook bewijzen dat een maaimachine de oorzaak is van gewonde snoeken. De tractor waar de maaimachine aan vast zit rijdt gewoon op de weg. De snoeken zullen hier dus niet zomaar voor aan de kant gaan. De messen die langs de kant van de sloot gaan, gaan ook voor een meter in het water. Het zal dus zeker gebeuren dat hele snoeken worden vermorzeld door zo'n machine. Ik wil dit eigenlijk nog eens aan zo'n man vragen. Of ze wel eens stukken vis in de machine hebben.

              Daarnaast staat de messen 8 cm van elkaar aan. Ik heb al verscheidene snoeken gevangen die meerdere littekens hebben die ongeveer dezelfde lengte uit elkaar staan.

              Hartelijke groeten,

              Richard Kremer
              vliegvissen

              Reageer

              • Mc.Queen
                Sportvisser
                • 19-09-2003
                • 577

                #8
                Door het geluid,denk ik toch dat de vis zich uit de voeten maakt hoor!!!
                Of niet? :noidea:
                Greetings Mc.Queen!!!
                Tot volgende Maandag!!!

                Reageer

                • ricolajuve
                  Newbie
                  • 26-11-2003
                  • 15

                  #9
                  Beste mensen,

                  Ik heb een artikel gevonden over dit onderwerp. Dit artikel is van Roelof Eringa, sportvisser in het noorden van ons land. Dit is wel interessant en precies wat ik bedoel. Je vindt dit artikel hier:

                  http://www.aquariaroden.nl/eringa/sportvissen/maaikorfsnoeken/maaikorfsnoeken.htm

                  Groeten Richard
                  vliegvissen

                  Reageer

                  • Roelof Eringa
                    Newbie
                    • 04-01-2004
                    • 1

                    #10
                    Beste mensen,

                    Richard heeft het artikel over gewonde snoeken dat op mijn site staat in het vorige bericht aangegeven. En hoewel er veel mensen hebben gekeken, heb ik nog geen reacties gehad.
                    Maken wij ons druk om niks??

                    Groet, Roelof.

                    Reageer

                    • stront aan den haak
                      Newbie
                      • 13-06-2004
                      • 35

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door ricolajuve



                      Volgens mij komt dit door grasmaaiers. Die messen gaan langs het water waar de snoek zit en nemen een stuk huid van de snoek mee.

                      Groeten Richard
                      ik heb daar op het internet al een artikel over gelezen.Je moet er maar is op letten,soms zijn het 2 of meer littekens die op dezelfde afstand evenwijdig van elkaar staan.Indien het litteken van een mes van een grasmaaier komt heeft het een langwerpige vorm(van de messen).Die mensen van de site waren dan naar een man gegaan die zo'n tractor bestuurde met een grasmaaier aan en die zei dat het soms wel gebeurde.Hij zei dat er soms zelfs dode snoeken in de verzamelbak lagen.Maar die smeet hij gewoon terug het water in.Het is een spijtige bedoeling maar het kan eigelijk niet anders.Als ze de kante nimeer maaie dan verwoekert het helemaal en dan gerake de vissers niet meer aan de waterkant.

                      Reageer

                      • Appel
                        Newbie
                        • 27-01-2005
                        • 22

                        #12
                        hallo snoekvrienden, ik denk dat ik het eens ben met de mensen die zeggen dat de snoek zal schrikken van de maaier. Aangezien ik vaak snoek in kanalen zoals de steenwijker Aa en verschillende stromen, kan ik zeggen dat ik vaak als ik langs deze redelijk hoog oplopende kanten loop word opgeschrikt door een gealarmeerde snoek die wegschiet voor mijn voeten, en dan loop ik al heel rustig, een bonkje door de grond en hij is weg, dus als er een maaier langs zou komen , denk ik, zal de snoek misschien al een meter of 10 ervoor al weg zijn. Groeten Appeldoorn.
                        Ik ben robert,24 jaar oud uit steenwijk. en ik vis het liefst op snoek met dood aas.

                        Reageer

                        • Appel
                          Newbie
                          • 27-01-2005
                          • 22

                          #13
                          ook ving ik een 84 cm lange snoek in de aa met een jaap van zon 5 cm op zijn staart(een verse bloedende wond), ik denk niet dat dit van een grotere snoek is, al dacht ik er wel even toen aan. ik denk eerder dat het komt in het gevecht met de visser, de snoek die vliegt dan onder water langs takken en riet en kan zichzelf zo loshalen ook denk ik dat het misschien door je iegen lijn gebeurt kan wezen in het gevecht met de visser. groeten uit steenwijk van appeldoorn
                          Ik ben robert,24 jaar oud uit steenwijk. en ik vis het liefst op snoek met dood aas.

                          Reageer

                          • Henko Slegh
                            Banned
                            • 05-01-2005
                            • 61

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Appel

                            hallo snoekvrienden, ik denk dat ik het eens ben met de mensen die zeggen dat de snoek zal schrikken van de maaier. Aangezien ik vaak snoek in kanalen zoals de steenwijker Aa en verschillende stromen, kan ik zeggen dat ik vaak als ik langs deze redelijk hoog oplopende kanten loop word opgeschrikt door een gealarmeerde snoek die wegschiet voor mijn voeten, en dan loop ik al heel rustig, een bonkje door de grond en hij is weg, dus als er een maaier langs zou komen , denk ik, zal de snoek misschien al een meter of 10 ervoor al weg zijn. Groeten Appeldoorn.
                            Zitten er in de buurt ook aalscholvers ? , die kunnen mogelijk verantwoordelijk zijn voor die aangehaalde verwondingen. Een aalscholver veroorzaakt meestal twee krassen op de snoek meestal in de omgeving van de staart of in de omgeving van de rugvin .

                            Waarom de aalscholver per ongeluk een veel te grote vis pakt voor zijn doen, kan ik maar een oorzaak bedenken en dat is dat de snoek goed verstopt tussen de waterplanten of riet stond en niet geheel zichtbaar is geweest maar alleen zijn bewegende staartdeel of rugvin dan voor de aalscholver zichtbaar was.

                            Zijn de wonden vers op een snoek en er is in de verre omgeving niet gemaaid hou ik het op een aalscholver als dader.

                            Visgroet,

                            Henko.

                            Reageer

                            • Appel
                              Newbie
                              • 27-01-2005
                              • 22

                              #15
                              ik was toen al geruime tijd aan het snoeken en er waren geen aalscholvers te bekennen , aangezien dit een stroom/kanaal is ,heb ik alles constant in de gaten gehouden en dus geen aalscholvers. Dus blijf ik toch bij mijn theorie van dat de snoek in het gevecht met de visser, tussen allerhande takken en riet onder water schiet (hehe rijmt ook nog)en zich zo loshaalt aan je lijn of iets onder water zoals takken en riet. aangezien de wond toen vers en bloedend was en ik niet denk dat er een grotere snoek op gehapt heeft (aangezien de wond),dat het eerder zou gebeurt zijn door een maaier of aalscholver denk ik ook niet. iki blijf toch bij de bovenstaande theorie. groeten robert ( in dit geval geen aalscholver , al denk ik dat dit zeker wel voor zal komen.)
                              Ik ben robert,24 jaar oud uit steenwijk. en ik vis het liefst op snoek met dood aas.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎