Signalen uit de natuur wanneer de roofvis los gaat 02

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Henko Slegh
    Banned
    • 05-01-2005
    • 61

    Signalen uit de natuur wanneer de roofvis los gaat 02

    Signalen uit de natuur wanneer de roofvis los gaat 02

    Zoals beloofd zal ik proberen uit te leggen ,hoe vind ik de snoek, en op welke tijdstippen gaat hij op jacht. Is er iets niet helemaal duidelijk voor je, stel dan gewoon je gerichte vraag in dit topic dan hebben de andere sportvissers hier ook voordeel van. en kunnen andere sportvissers hier ook op reageren want elke andere tip of ervaring is welkom.
    Mijn ervaringen zijn opgebouwd uit de vele tips en methodes die werden gebruikt door vele andere sportvissers. Je kan dan met deze tips hiermee een eigen methode ontwikkelen voor je vaste viswateren en opbouw van je vaste visstekken

    Hoe vindt ik de snoek:

    Snoeken liggen meestal in de nabijheid van overhangende voorwerpen die het onderliggende water in twee types water verdeeld betreffende de lichtsterkte. Let maar eens op in jachthavens ,waar meestal veel snoek aanwezig is. Er zijn altijd schaduw plekken en daarnaast een stuk water dat normaal belicht is door het daglicht. Het zelfde verschijnsel zie je ook bij bruggen pijlers riet of waterplanten. Een perfecte schuilplaats voor de roofvis omdat de langs zwemmende aasvis ik het belichte water makkelijker is te verassen door de roofvis uit het donkere water.Door gebruik te maken van deze theorie (gedachte) kan je het kunstaas over de scheidingslijn tussen het donkere en het lichte water laten lopen. De diepte kan verschillen. Stel het water is 160 cm diep ,je ziet de aasvis soms zwemmen ,het zicht in het water is 50 cm ,dan biedt ik mijn aas aan tussen in eerste en de tweede waterlaag niet dieper. Er zijn 4 waterlagen dus 160:4= 40cm per waterlaag

    Ik zit bijvoorbeeld op 60 cm diepte met mijn aas , de snoek staat op 100.cm diepte op een totale diepte van 160 cm van het water. Altijd raak dus.

    De hierboven beschreven methode is in de rustige fase van de roofvis, gaat hij echt jagen, dan zal je in dat stuk water gedurende deze vreetpartij diverse snoeken zien jagen in dat zelfde stuk water. De aasvissen springen letterlijk in grote groepen en in grote waaiers hoog uit het water. Soms gaat het met grof geweld zodat de snoeken zelf ook uit het water komen in hun jacht op de aasvis. Noteer het tijdstio !!

    Ben je van dit spektakel de enige getuigen geweest , dan komt er een moeilijke tijd voor je aan want je kan er namelijk niet over spreken met andere sportvissers, want binnen de kortste keren is de net ontdekte stek overbevist, en kan je weer weken zoeken naar een andere stek.

    Hoe kom ik achter de beste vangsttijd voor de roofvis zonder de hele dag op het water te zitten.

    Er zijn maar weinig sportvissers die elke dag op/aan het water doorbrengen. Deze sportvissers beschikken over enorme waterkennis van dat stuk viswater, zij zien werkelijk bijna elke vreetpartij van de roofvis, en weten precies waar de grote jongens liggen op dat stuk water. Zij zijn heel zuinig op deze grote snoeken, en vissen op die stekken een paar keer per jaar. Hierdoor kan die roofvis blijven groeien en levert elk jaar weer een nieuwe pr en prachtige foto,s op, in soms nog geen uur tijd. Een snoek van 90 cm vangen is dezelfde techniek als een snoek van 128 cm, daar licht het dus niet aan. Ervaring , opgedane kennis en voorbereiding dat zijn de sleutelwoorden.

    Op vangstenregistratie.nl wisselen een paar duizend sportvissen al jaren hun vangsten onderling uit, met gegevens over de waterlagen, watertype, aassoort/kleur, het weer ect ect. Met het programma SVR (gratis) kan je ook hier aan deelnemen. Je kan dan thuis op je eigen computer de roofvisvangsten van derden bestuderen, Jij wil graag weten hoe laat wordt er het beste snoek gevangen. Je heb dan vele snoekvangsten met het tijdstip tot je beschikking. Wil je weten welk type kunstaas en kleur beste gevangen wordt op dit moment ,geen probleem met SVR. In deze tijd van internet kan elke beginnende sportvisser in korte tijd zijn vis sessie,s succesvol afsluiten.

    De volgende keer zal ik het hebben over hoe bepaal ik de keuze van de waterlaag

    Henk Slegh



    [Gewijzigd door Henko Slegh op 09-30-05 at 06:50 PM]
  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    #2
    Hey Henco,

    Als je al die stukjes samenvoegt en even overlegt met de Forummanager kunnen je tips (die zeker nuttig zijn) waarschijnlijk wel geplaatst worden als artikel op visserslatijn.nl, de site achter dit forum.

    Dan verdwijnt het ook meer.

    Gr,
    Pierre

    [Gewijzigd door Pierre op 09-30-05 at 09:44 PM]

    Reageer

    • Henko Slegh
      Banned
      • 05-01-2005
      • 61

      #3
      Hi Pierre,

      Als visserslatijn.nl het wil gebruiken op hun site dan heb ik daar geen problemen mee.er van uitgaande dat visserslatijn weer van de NVVS is, Maar ik ben geen goede schrijver, dat kunnen ze zelf veel beter doen om van deze kleine tips een leuk verhaal te maken voor een groter publiek.

      Wel een goed idee van je.

      Groet,

      Henk Slegh

      PS Ik las mijn reactie aan je op een later tijdstip nog eens na,en om misverstanden te voorkomen geef ik wat meer uitleg. Ik ben een jaar of zeven terug de man met de hamer tegen gekomen. Het gevolg was dat ik grote problemen met mijn geheugen heb opgelopen. Woorden benamingen ect ect moet ik soms lang over nadenken voor ze weer in beeld komen, schrijven ging erg moeilijk de eerste jaren. Gelukkig gaat het nu het laatste jaar weer met sprongen vooruit. Mijn grootste wens is nog altijd eens een leuk visboek te schrijven en mijn ervaringen en tips aan andere sportvissers over te dragen, en zie deze stukjes dan ook als oefening voor het schrijven van mijn visboek. Maar zover ben ik nog lang niet, en een schrijver inhuren is voor mij (nog) niet te betalen, of er moet een sponsor opduiken

      Groet

      Henk.

      [Gewijzigd door Henko Slegh op 10-01-05 at 12:30 PM]


      [Gewijzigd door Henko Slegh op 10-04-05 at 07:28 PM]

      Reageer

      • Henko Slegh
        Banned
        • 05-01-2005
        • 61

        #4
        Naar aanleiding van de vele steeds terugkerende vragen op de forums dit topic weer naar boven gehaald..

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎