Signalen uit de natuur wanneer de roofvis los gaat.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Henko Slegh
    Banned
    • 05-01-2005
    • 61

    Signalen uit de natuur wanneer de roofvis los gaat.

    Signalen uit de natuur wanneer de roofvis los gaat.

    Op de vele forums kom je regelmatig opmerkingen/vragen tegen van, waar zit de roofvis, of ik vang niks terwijl een andere roofvis visser, op het zelfde forum ze achter elkaar vangt op die zelfde dag. Meestal ga je dan jezelf afvragen wat doe ik fout of wat zie ik over het hoofd..Ik hoop met een aantal tips een tipje van de sluier op te lichten, maar andere roofvissers hebben ook hun eigen ervaringen en vangen ook daar goed mee. Het lijkt mij wel leuk om op het Nationaal Hengelsportforum deze gegevens openbaar te maken zodat de onervaren roofvis vissers kunnen leren van de vele ervaren roofvis vissers op dit forum, en met een andere kijk en aanpak hun vangsten kunnen verbeteren.

    VR Waarom vangt de ene visser wel op die dag en de andere niet.
    Ant Het verschil zit hem in het tijdstip van het vissen.

    Let eens op deze signalen, de vis is goed los en plotseling is het over, en vang je uren niks meer. De watervogels zie je ook niet meer op het water. Het levende aasvisje in je bun zwemt ook niet meer maar ligt strak tegen de bodem Deze periode duurt ongeveer 3 a 4 uur en dan komt de vis weer langzaam tot leven en gaat weer eten. Zo zal gedurende de zomer maanden de roofvis het beste te vangen zijn in de eerste uren na zonsopgang, daarna ontstaat er een rust periode. En vanaf 12:00 uur tot 16 uur zal de roofvis weer opnieuw gaan jagen. Daarna zullen de vangsten weer snel afnemen. Let nu eens op de watervogels en het aasvisje in je bun en je zal zeer snel een inschatting kunnen maken of doorgaan met roofvissen nog wel succesvol is voor de komende uren.

    Het grote probleem is echter dat deze tijden steeds verschuiven en hoe laat moet je dan gaan vissen en hoe kom je er achter wanneer de roofvis weer los is. Daar zal ik het de volgende keer over hebben.

    Henk Slegh.
  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    #2
    Ik denk (weet bijna zeker) dat deze aasperioden te maken hebben met verschillende factoren, waarvan temperatuur van het water en de lichtsterkte de belangrijkste zijn.

    Ik denk dat er voor alle vissen temperaturen en lichtsterkten zijn die ideaal te noemen zijn. In de winter is deze temperatuur zo hoog mogelijk, in de zomer zal er ook een of andere temperatuur zijn waarbij de vis zich het lekkerst voelt.

    En vanaf 12:00 uur tot 16 uur zal de roofvis weer opnieuw gaan jagen.
    Dit merk ik alleen in de winter. Zelfs in de herfst vind ik dit een van de minder tijdstippen om op snoek te vissen. 's Zomers snoek ik niet. Snoekbaars bijt op de gekste tijdstippen.

    De lichtsterkte is vooral voor snoek belangrijk, omdat deze vis vooral op zicht jaagt (baars idem dito). Mijn ervaring is ook dat snoek 's nachts gewoon erg lastig te vangen is.

    Temperatuur en lichtsterkte hebben ook invloed op het de natuurlijke prooivissen van de snoek. De roofvis past zich hier ook aan aan.

    Reageer

    • Henko Slegh
      Banned
      • 05-01-2005
      • 61

      #3
      De ervaring waar jij over schrijft dat deze aasperioden te maken hebben met verschillende factoren waarvan temperatuur van het water en de lichtsterkte de belangrijkste zijn, heeft volgens mijn ervaring geen invloed op het vaste periodieke leefgedrag van 3 uur wakker zijn en weer een vaste rustperiode.van een paar uur. Dit lijkt mij eerder een levens ritme. Het levens ritme van de mens is overdag actief en die pak zijn rust tijden de nachtelijke uren. (Ik weet niet zo snel een ander voorbeeld) . Dat luchtdruk, water temperatuur maanstand van mogelijke invloed zijn op het eetgedrag en de daarbij behoren vangsten ben ik helemaal met je eens. Sinds kort wordt op vangstenregistratie.nl een grafiek van deze mogelijke invloeden gecombineerd met de vangsten bijgehouden, een aanwinst voor de sportvisserij trouwens deze barometer.

      De tijdstippen die ik noemde moet je als voorbeeld zien, op dit moment is het niet zo heet overdag, maar zal de temperatuur overdag hoog zijn dan kan je het op die tijdstippen het wel vergeten. De vis is volgens mij instaat om zich net als de mens aan te passen aan de natuur. Een voorbeeldje Ga op vakantie naar een heet land, je past je levens ritme aan door tijdens de koele uren actief te worden.

      Bij hoge temperaturen en veel zonneschijn ligt de vis meestal in de onderste waterlagen onder de planten te schuilen tegen de zon , pas als de zon zijn kracht verliest komen zij weer naar de bovenste waterlagen waar zich dan ook de aasvis weer bevind In de winter ligt de vis vaak te zonnen aan het oppervlakte water. Nadat hij is opgewarmd ga hij pas op zoek naar voedsel.

      Mijn ervaringen met deze basis theorie (levensritme) maak voor mijn vangsten wel degelijk het verschil tussen vangen of niet. Je moet ergens in geloven toch?

      Ik ga er nu mee stopen want ik ga vissen.

      Henk Slegh

      Reageer

      • Henko Slegh
        Banned
        • 05-01-2005
        • 61

        #4
        Naar aanleiding van de vele steeds terugkerende vragen op de forums dit topic weer naar boven gehaald..

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎