Vissen op paling verboden???

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Vissport
    Sportvisser
    • 07-01-2004
    • 756
    • Maasbracht

    Vissen op paling verboden???

    De paling op de rode lijst? Zojuist gehoord op de TV-,RTL-5, palingvissen zou verboden worden, ik vrees dat er reacties op komen door de beroepsvisserij. Terecht of onterecht.
    www.pa3gju.nl
    Beste groeten.
  • visseninpolen
    Met enige kennis...
    • 01-01-2005
    • 301
    • wichmond

    #2
    Tja, ik had dat al eens eerder gehoord. Het schijnt dat mede (of misschien juist) door de massale glasaal vangst er veel te weinig paling is en dat deze binnen een aantal jaren uit zou kunnen sterven.
    Uiteraard komen er reacties van de beroepsvissers. Sommigen zijn juist op de palingvangst overgegaan, omdat op het zilt ook al zoveel quota's bestaan. Maar of het terecht is? Ik weet het niet. Hoe vaak hoor je milieu organisaties wel niet zeggen, het gaat slecht met die en die vis, terwijl de beroepsvissers zeggen dat het niet zo is. En die beroepsvissers weten ook vast wel waar ze over praten.... Hun brood hangt er van af en als het slecht zou gaan met een bepaalde vissoort, dan weten zij dat heus wel en zullen zij hier iets aan gedaan willen hebben, toch?
    Maar ja, wie heeft er gelijk? De wetenschapper die alles meent te weten? of de man die hard werkt voor zijn dagelijkse kost die al veel in de weg wordt gelegd?
    Als jij het weet?, zeg het maar....

    :? :? :?
    ryby ryby ryby i duzo ryb

    Reageer

    • Zappa
      Banned
      • 07-03-2003
      • 324

      #3
      Ik weet niet hoe het zit in Nederland maar hier in West-Vlaaanderen is de palingvangst in de laatste dertig jaar toch zeer spectaculair achteruit gegaan. Hoeveel palingvissers zie je trouwens nog aan de kanalen en rivieren zoals de IJzer of de Plassendaalse vaart?

      Reageer

      • visseninpolen
        Met enige kennis...
        • 01-01-2005
        • 301
        • wichmond

        #4
        Loopt het aantal palingvissers terug omdat er niet genoeg gevangen wordt, of is de paling minder po***air geworden? En hoe meten ze de palingstand eigenlijk? Komt de Paling weer terug op zoetwater na het paaien? Paaien alle palingen op zee of ook op zoetwater? :? :?
        ryby ryby ryby i duzo ryb

        Reageer

        • Zappa
          Banned
          • 07-03-2003
          • 324

          #5
          Bij mijn weten paait de paling enkel op zee. En dat is nu juist het probleem. Door de sluizensystemen geraakt de paling die op zoetwater leeft niet op zee waardoor er niet gepaaid wordt.
          De palingstand wordt gemeten aan de hand van de vangst van glasalen. Als deze achteruit gaat gaat de palingstand automatisch ook achteruit.
          De paling als sportvis zal inderdaad wel minder populair geworden zijn maar ik ben als kind van 9 - 10 jaar zeer veel op paling gaan vissen samen met een oom van mij. Ik spreek nu over begin jaren 70. Toen hadden we samen altijd wel een mooi aantal palingen. Later, begin jaren tachtig, kwamen we regelmatig naar huis met lege handen. Als ik dan de verhalen hoorde van mijn oom toen hij als kind meetrok met zijn vader in de jaren vijftig dan waren onze vangsten in de jaren zeventig ook maar pover.Het gevolg zal wel zijn dat het aantal palingvissers sterk achteruit gaat. Mijn oom is intussen gestorven en ik denk niet dat ik ooit nog op paling zal vissen.

          Reageer

          • pastoor
            ...
            • 02-02-2003
            • 1112
            • Drongelen

            #6
            De paling paait op zee!! dat is algemeen bekend. Sluizen lijken me geen probleem want die zijn er altijd geweest. De paling gaat zo nodig over land om zijn doel te berijken.

            Hoofdoorzaak lijkt me hier de enorme aantallen glasaaltjes die weggevangen worden voor de palingkwekerijen. Misschien zijn er meer oorzaken zo als klimaatverandering etc. maar hier zou dan over op internet toch iets te vinden moeten zijn.

            Reageer

            • Slafes
              Sportvisser
              • 31-01-2003
              • 844
              • Leuven

              #7
              In de brochure "vislijn" die je bij elke vergunning krijgt in België, staat een heel mooi artikel in over de vangsten van glasaal. (en de paling in het algemeen)
              http://www.wandelendetakken.be

              Reageer

              • Pieter Stam
                Tinca Tinca
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

                #8
                Het grootste probleem ligt volgens mij idd niet in de vangst van volwassen alen.
                In Spanje en Portugal worden miljoenen glasalen gevangen en verscheept naar China en Japan, waar ze gebruikt worden als delicatesse of voor in de kwekerijen. En aangezien de reis van Zuid-Europa naar Azië nogal lang is zullen bij het verschepen ook nog eens zeer veel glasalen doodgaan.

                Reageer

                • Vissport
                  Sportvisser
                  • 07-01-2004
                  • 756
                  • Maasbracht

                  #9
                  Een interessant bericht :

                  In Nederland wordt jaarlijks 6 miljoen kilo paling gerookt. Hiervan wordt 60 procent verwerkt tot filets en 40 procent wordt in zijn geheel verkocht. De meeste paling voor de filetmarkt is afkomstig uit kwekerijen. Voor de ‘rondgegeten’ paling wordt gebruik gemaakt van wildgevangen paling. Deze paling wordt voor een deel in de Nederlandse binnenwateren en het IJsselmeer gevangen. De rest wordt geïmporteerd.

                  Als ik het zo begrijp kan paling ook gekweekt worden. Van deze gegevens sta ik toch te kijken.
                  www.pa3gju.nl
                  Beste groeten.

                  Reageer

                  • Slafes
                    Sportvisser
                    • 31-01-2003
                    • 844
                    • Leuven

                    #10
                    Vissport, nee, die gekweekte paling is geschepte wildvang glasaal die men opkweekt.
                    http://www.wandelendetakken.be

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎