Meeneembeperking snoekbaars Vlaanderen (België)

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Ludela
    Banned
    • 10-10-2003
    • 24

    Meeneembeperking snoekbaars Vlaanderen (België)

    Hallo visvrienden,

    De aanpassingen van de visserijwetgeving in Vlaanderen(België) hebben heel wat reacties
    teweeg gebracht onder de roofvissers in Vlaanderen (overwegend positieve reacties)
    Zeer veel sportvissers betreuren het echter dat er in de nieuwe visserijwetgeving voor
    Vlaanderen GEEN ENKELE BESCHERMENDE MAATREGEL is voorzien (enkel een minimummaat)
    voor de snoekbaars!!!!

    LEES DE VOLLEDIGE ACTIEBRIEF EN ONDERTEKEN DE ELEKTRONISCHE PETITIE VIA VOLGENDE LINK:

    http://users.pandora.be/dlv/index_petitie.htm

    met vriendelijke groeten en bedankt voor de medewerking,

    De Lange Luc


    [Gewijzigd door Ludela op 02-10-04 at 12:57 PM]
  • Slafes
    Sportvisser
    • 31-01-2003
    • 844
    • Leuven

    #2
    Mensen die de minimum maat niet respecteren, die zullen "een vangstbeperking" zeker niet respecteren!

    Is dus vrij zinloos als je het mij vraagt, en voor zover ik weet is het snoekbaars bestand voldoende groot. Wa niet wegneemt dat je ondermaatse vis moet wegvangen.

    Ipv een petitie te tekenen, kan je misschien beter iets deftig voorstellen? Want als ik eerlijk mag zijn vind ik het een zeer zwakke petitie, je tekent iets waar je niet van weet wat je net tekent. Een "vangstbeperking" maar welke is dat? Misschien zijn er wel mensen die af en toe eens een vis vangen, en die ook willen meenemen, maar niet tegen een volledige vangstbeperking zijn! Wat mij vangstbeperking lijkt is voornamelijk, je gaat vissen, je vant er 2, en moet er mee stoppen. Ik zou dan eerder een meeneembeperking vragen!

    Dan nog, ben al een paar keer gaan snoekbaarzen, en heb nooit een vis meegenomen, want heb er nooit eentje gevangen! Dus, het stelselmatig afvissen van snoekbaars, waaar kan je dat?
    http://www.wandelendetakken.be

    Reageer

    • Ludela
      Banned
      • 10-10-2003
      • 24

      #3
      Visvrienden,

      Kritiek mag en moet er zijn, het betreurd me echter dat er zo weinig opbouwende kritiek in Uw reactie is te vinden.

      Het doel van onze actie mag echter niet uit het oog worden veloren!!
      “Wij streven naar een goede kwaliteit van natuur,water en visstand,wat onontbeerlijk is voor het hengel-
      plezier naar de toekomst toe.
      Dit doen we door het “catch and release”of het “no kill”principe zo veel mogelijk toe te passen.
      Daarom vinden wij het een dringende noodzaak dat de visserijwetgeving wordt aangepast en de snoekbaars een
      betere bescherming krijgt!!!!!!
      Dit wensen wij verwezenlijkt te zien door:
      Een meeneembeperking voor snoekbaars in te voeren, van 2 snoekbaarzen de man per visdag.
      Snoekbaars groter dan 80cm moet teruggezet worden in het water waar hij oorspronkelijk is gevangen.

      In Uw reactie minimaliseert U het meeneemprobleem en de stroperij tot een beperkte kleine groep.
      Ik kan U echter vertellen dat dit probleem vele malen groter is dan gesteld wordt.
      Wij kunnen niet toestaan dat personen onder het voorwendsel van “de hengelsport” onze viswateren compleet blijven
      leeghalen,wat snoekbaars betreft!!!
      Deze personen zijn zeer goed georganiseerd.
      Zo stellen wij bijna wekelijks vast dat er zeer veel snoekbaars verdwijnt uit de Antwerpse dokken.(gevangen met gewone
      hengeluitrusting!!!)
      Een aanhangwagen voorzien van bakken met ijs komt alle gevangen vis (snoekbaars,baars) ophalen op de kade
      en zorgt ervoor dat de snoekbaars verdeeld word naar afnemers in de horeca.
      Deze personen verkondigen doodleuk dat ze 140 kg snoekbaars moeten leveren tegen s’avonds!!!!!
      Op het Schelde-Rijn kanaal is het al even droevig gesteld,een auto met ingebouwde frigo’s in de kofferbak pikt er
      alle gevangen snoekbaars op,van mensen die geen moer geven om de snoekbaars en alles meenemen!!!

      In de directe omgeving van Mol (met zijn kanalen en zandwinningen) is de stroperij werkelijk een pest, er is in
      Mol en aangrenzende gemeenten GEEN ENKEL restaurant, taverne of welke eetgelegenheid ook waar je geen
      Snoekbaars kan eten, “De befaamde Molse Zander” welke afkomstig is uit het stroperscircuit!!
      De stropers zijn zelfs zo onbevreesd dat ze hun nachtlijnen op klaarlichte dag plaatsen.

      Dit zijn zeker geen alleenstaande feiten,ook de Limburgse Maas regio heeft last van deze praktijken,alleen gaan ze daar
      nog iets verder en worden er zelfs netten gebruikt om toch maar zoveel mogelijk snoekbaars te vergaren!!!
      Deze personen trekken van water naar water en halen er alles weg wat er te halen valt.
      Als je ze er opmerkzaam over maakt dat hun praktijken niet stroken met onze visie op de hengelsport,deinzen ze
      er niet voor terug om geweld te gebruiken.

      Met lede ogen moeten wij toezien hoe deze praktijken zich herhalen week na week.
      Dit heeft echter niets meer te maken met hengelsport,personen die zich met deze praktijken bezighouden,nemen alle vis mee uit puur winstbejag.
      Als sportieve hengelaars kunnen wij dit niet blijven aanvaarden!!!!!!!!

      Als we niets doen is het straks weer te laat!!!!
      Diegene die niets doen kunnen niets verkeerds doen!!!!
      Over de snoekmaatregelen heeft men 5 jaar gepraat,nu zijn er uiteindelijk maatregelen,maar ze komen wel veel te laat,op de
      meeste wateren word nog amper een snoek gevangen.
      Als we gelaten blijven toekijken en blijven praten over maatregelen en uiteindelijk niets doen,is de snoekbaars gedoemd om
      hetzelfde lot te ondergaan als de snoek.

      Ik besef zeer goed dat we misschien niet meteen het gewenste resultaat zullen verkrijgen wat we voor ogen hebben.
      We zullen echter blijven ijveren om onze hobby veilig te stellen voor de toekomst en velen steunen mij hierin,hoe moeilijk deze weg ook is!!!

      Met vriendelijke groeten,

      De Lange Luc

      Reageer

      • pastoor
        ...
        • 02-02-2003
        • 1112
        • Drongelen

        #4
        We hadden al MAXI en THEO en nu LUDELA.

        Heel mooi neer gezet Ludela.
        Wat voor talenten komen hier nog meer boven water???

        Reageer

        • rudy vis
          sportvisser
          • 01-02-2003
          • 656
          • merelbeke

          #5
          ik geef je volkomen gelijk ludela. ik neem per jaar er enkele mee voor eigen consumptie.Maar er moet toch wel op sommige plaatsen een overpopulatie zijn,als je spreekt van 140 kg per avond :? :? :? een goed visbestand op een water moet verdeeld zijn over verschillende vissoorten en ik denk dat het bij jullie toch niet het geval is.

          Reageer

          • Slafes
            Sportvisser
            • 31-01-2003
            • 844
            • Leuven

            #6
            Tsja, dat was ook wat ik me al af vroeg,... Bij ons moet je geen 15 kilo willen leveren, want je raakt niet eens aan een paar kilo! Zoals Rudy al zegt, als je er zoveel kan op vangen, is de viszetting dan wel ideaal? Op de Leuvense vaart heb ik nog nooit stropers gezien, omdat de snoekbaars er niet welig tiert. Als het mogelijk is van in die dokken 140 kilo snoekbaars per dag boven te halen, chapeau dan!

            Zeg, en wat is dat daar met vis boven 80 cm terugzetten? Dat is ook onzin vind ik persoonlijk... Je mag al maar een paar cm speling hebben om een vis mee te nemen? Ik vind jongere vis persoonlijk interessanter om te laten leven, dan oude vis. Maar goed, je hebt ongetwijfeld wel een punt wat betreft het afvissen van waters enkel om verder te verkopen, maar heb je er al eens bij stil gestaan dat deze stropers zich ook aan uw nieuwe regel niet zullen storen?

            Ten andere blijft mijn commentaar over de petitie nog steeds hetzelfde, hier komt er een mooie uitleg, maar op de petitie teken je voor iets waar niets in staat... Dat is hetzelfde als tekenen voor een huis dat je van binnen nog niet gezien hebt... Het kan mooi zijn vanbinnen, maar het kan zijn dat je enkel 4 muren hebt. Een petitie moet doorzichtiger zijn, en niet zo vaag als een mistbank.

            Ik dacht trouwens dat ik in vorige postjes mij nooit pro meenemen van vis heb uitgesproken he!
            http://www.wandelendetakken.be

            Reageer

            • Ludela
              Banned
              • 10-10-2003
              • 24

              #7
              Visvrienden,

              Vaag als een mistbank???
              Er staat duidelijk en vet gedrukt:

              “Wij streven naar een goede kwaliteit van natuur,water en visstand,wat onontbeerlijk is voor het hengel-
              plezier naar de toekomst toe.
              Dit doen we door het “catch and release”of het “no kill”principe zo veel mogelijk toe te passen.
              Daarom vinden wij het een dringende noodzaak dat de visserijwetgeving wordt aangepast en de snoekbaars een
              betere bescherming krijgt!!!!!!
              Dit wensen wij verwezenlijkt te zien door:
              Een meeneembeperking voor snoekbaars in te voeren, van 2 snoekbaarzen de man per visdag.
              Snoekbaars groter dan 80cm moet teruggezet worden in het water waar hij oorspronkelijk is gevangen.

              Ik weet niet welke versie van onze aktiebrief je gelezen hebt,maar ik denk toch dat onze standpunten heel duidelijk zijn!!!!!!!!!!!

              met vriendelijke groeten,

              Luc

              Reageer

              • Ludela
                Banned
                • 10-10-2003
                • 24

                #8
                Visvrienden,

                Als de Nederlandse of onze Belgisch overheden toegeven dat er elk jaar minder visserijkontroles plaatsvinden dan vindt ik toch dat diezelfde overheid de sportvisserij voldoende mogelijkheden moeten geven om zelf de touwtjes in handen te nemen om hun eigen sport in goede banen te kunnen leiden.Wat we zelf kunnen doen moeten we niet overlaten aan anderen .Er zullen inderdaad inspanningen moeten geleverd worden door de leden zelf van een hengelvereniging en dat vraagt ook een grondige mentaliteitsverandering. Als men lid is van een hengelvereniging vindt ik het niet meer dan normaal dat men ook iets doet voor het welzijn van zijn club
                De stroperij en het overvloedig meenemen voor verkoop is zeker een groot probleem maar dat sommige hengelaars veel moeite hebben om vis terugvrij telaten zodat ze meermaals van hun sport kunnen genieten is een probleem van de hengelaars zelf en niet van de overheid.De meesten van ons kennen die probleemgevallen onder ons!
                De overheid zou een wettelijk kader moeten scheppen zodat de hengelaars zelf hun problemen kunnen oplossen.Wij zijn diegene die onze hengelwaters beter kennen dan wie ook,zodat wij onze hengelwaters zeer goed konden beheren!
                Bij onze aktie in Vlaanderen hoop ik dat de overheid zal inzien dat een eenvoudig basis maatregel van 2 snoekbaarzen per man of per boot en per dag gevraagd door de hengelaars zelf niet iets is om lang over te twijfelen !

                De overheid vraagt ons om onze medewerking,het wordt dan ook de hoogste tijd dat ze dit ook bij wet mogelijk maken!!!
                Wij sportvissers moeten zelf meer opkomen voor onze hobby!!!
                We moeten zelf meer gegevens doorspelen van stopers of mensen die de wetgeving niet respecteren!!!!

                met vriendelijke groeten,

                Luc

                [Gewijzigd door Ludela op 02-16-04 at 12:44 PM]


                [Gewijzigd door Ludela op 02-16-04 at 12:46 PM]

                Reageer

                • Slafes
                  Sportvisser
                  • 31-01-2003
                  • 844
                  • Leuven

                  #9
                  Ludela, op de link die jij doorstuurde had ik niet meteen gezien dat er bij stond, klik hier en dat daar een link achter stak,... %)

                  Mijn fout dus,...

                  Wat jij nu vraagt, daar hebben snoekvissers en karpervissers ook jaren achter moeten vragen... De overheid gaat echt wel niet zo snel)
                  http://www.wandelendetakken.be

                  Reageer

                  • Slafes
                    Sportvisser
                    • 31-01-2003
                    • 844
                    • Leuven

                    #10
                    Verander al maar naar wie je de brief gaat sturen! Ludo Sannen is uit zijn functie opgestapt,....

                    Jef Tavernier is zijn vervanger,...

                    Daar gaat mijn mail die ik hem gestuurd heb bij het in voege gaan van de nieuwe visregels! :s
                    http://www.wandelendetakken.be

                    Reageer

                    • Ludela
                      Banned
                      • 10-10-2003
                      • 24

                      #11
                      Onderteken de petitie, hier kunnen we meer druk mee zetten!!!
                      Individuele mail naar het ministerie is niet te achterhalen,hoeveel er verstuurd is!!!

                      http://users.pandora.be/dlv/index_petitie.htm

                      met vriendelijke groeten,

                      Luc

                      Reageer

                      • Slafes
                        Sportvisser
                        • 31-01-2003
                        • 844
                        • Leuven

                        #12
                        Mijn mail naar de toenmalige minister Ludo Sannen ging niet over een meeneembeperking van snoekbaars....
                        http://www.wandelendetakken.be

                        Reageer

                        • Ludela
                          Banned
                          • 10-10-2003
                          • 24

                          #13
                          Visvrienden,

                          Lees een keer de antwoorden van een vraag die gesteld werd aan Bertus Rozemeijer.
                          De situatie in Nederland vertoont heel wat gelijkenis met de toestand in België!!!!!

                          Vraag gesteld door Peter Willemse:
                          Ik ervaar de laatste tijd een enorm aantal meldingen van stroperij en beroepsvisserij, ziet u de toekomst van onze glasoog (snoekbaars) positief of negatief in? En wat kan men doen om het de beroepsvissers legaal moeilijk te maken?

                          Antwoord door Bertus Rozemeijer:
                          In alle eerlijkheid zie ik het somber in. Juist omdat ik meerdere dagen per week op snoekbaars vis, zie je hoe veel zogenaamde sportvissers schandalig op de snoekbaarsstand inhakken. Ik heb mijn eigen vangsten een verticaal seizoen lang bijgehouden en kwam uit op een gemiddelde van 53 snoekbaarzen per dag, door mij en metgezel(len) gevangen. Uitgaand van een kilo per snoekbaars en over ongeveer honderd visdagen verdeeld vang ik ongeveer vijf ton snoekbaars. Die zijn in mijn geval allemaal teruggegaan. Helaas ben ik hierin een van de weinigen. Juist door de week zijn met hengels stropende ‘sportvissers’ het meest actief. Hengelsportorganisaties schrijven hier niet over, maar wanneer een op snoekbaars vissende sportvisser vijf ton snoekbaars weg kan vangen, betekent dit dat met twee bootjes, vier hengelende snoekbaarsvissers meer snoekbaars weg vangen dan een full time beroepsvisser doet. Ik wil me daarom ook niet druk maken over wat het beroep doet, maar veel meer met wat de zogenaamde sport aanricht. Is dit onder controle, is het volgens mij tijd om als eerste de part time beroepsvissers van het water te halen of in ieder geval binnen VBC’s te sturen. Wat daarna aan mogelijkheden voor ons open ligt, is ongekend in heel Europa.

                          Dit antwoord toont nogmaals aan dat het overvloedig meenemen van snoekbaars door sportvissers niet mag geminimaliseerd worden!!!
                          Een meeneembeperking voor snoekbaars en meer controle is dus zeker geen overbodige maatregel in België!!!

                          met vriendelijke groeten,

                          Luc

                          Reageer

                          • Slafes
                            Sportvisser
                            • 31-01-2003
                            • 844
                            • Leuven

                            #14
                            Ludela, nogmaals, waar kan ik 53 snoekbaarzen vangen in België????

                            Zeg me aub de plaats, dan rij ik er morgen meteen naartoe, ik ken zelf geen enkele plaats waar ze zo dik uit het water komen, ik ken dus zulke praktijken in de verste verte niet!
                            http://www.wandelendetakken.be

                            Reageer

                            • warhead
                              Specimen Hunter
                              • 27-09-2003
                              • 1496
                              • haacht

                              #15
                              Nergens hier volgens mij. 53 op nen dag? Misschien in Denemarken of zo.
                              om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                              trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎