PDA

View Full Version : palingvoer

nak
20-01-2004, 19:25
Wie weet hoe je het beste paling op een plek krijgt.
Is er ook voer voor?
Heb laatst een onsmakelijk idee opgevist met een varken of koeienkop op de bodem.
Hopelijk kan het ook anders.

groetjes

warhead
20-01-2004, 20:56
Ik denk dat het niet nodig is om voer te gebruiken voor paling. Paling ruikt een worm alleen al op grote afstand. Ik vis in de zomer regelmatig op paling. Gewoon ergens willekeurig insmijten en de paling komt wel.
Als je echt wil voeren : geknipte pieren, stukjes blankvoorn, misschien wat gewoon bodemvoer met beendermeel of iets gruwelijker dan een sinaasappelnetje vullen met overschotjes van de beenhouwer: darmen ,magen enz.
Je kan ook gewoon de worm of dode aasvis inspuiten met een flavour zodat de paling het aas sneller vindt.

kantvisser
20-01-2004, 21:13
Karperkorrel is een ideaal voer voor paling, gewoon deeg van maken en enkele bollen op je plaats voeren
.

Gerrit Bakker
21-01-2004, 00:10
Als ik vis in moeilijk water en de voorn, brasem ed. uit blijft dan voeg ik meestal vismeel toe om de baars, pos ed. te trekken.
Vaak blijkt dan ook plots de paling zich aangetrokken te voelen tot dit voer.
Vismeel is een 2 soorten te verkrijgen nl. gewoon vismeel en haring meel.
ik geef de voorkeur aan gewoon vismeel.
Haring meel is een stuk sterker en dat is dan ook te ruiken, je lunch smaakt dan plotseling naar vis, je koffie ruikt naar vis en als je vragende blikken van je buren krijgt kijk dan niet gek op want dat spul ruft gewoon enorm.

suc6

Gerrit Bakker

nak
21-01-2004, 22:33
Bedankt voor jullie tips, maar Bart ik zou niet weten wat karperkorrels zijn, zijn dat van die boilies ofzo.
Ik ben geen karpervisser.

Ik vraag mij ook af of je paling in de winter kunt vangen, heeft iemand daar ervaring mee?

%)

warhead
21-01-2004, 23:23
Karperkorrels zijn gewone korels zoals legkorrels, maar dan speciaal samengesteld voor karper.

Paling aast niet in de winter denk ik. Zou het niet proberen. In het voorjaar worden ze stilaan wakker.

kantvisser
22-01-2004, 17:36
Kaprerkorrel is zeer makkelijk te verkrijgen in de meeste hengelsportzaken.
Het zijn geen boilies

Er zijn veel verschillende soorten korrel de meest bekende is de forelkorrel.
het is zowat hetzelfde als gewone vetkorrel of kippenkorrel waarmee men de kippen voert, maar dan afgestemt op vis. Vraag er gewoon naar in de hengelsportwinkel of bij een zaak die ook veevoeder gebruikt.

het is mogelijk om in de winter paling te vangen maar als je er gericht gaat op vissen zal je dikwijls van een kale reis thuiskomen, je kan beter wachten tot de maand mei, dan begint de paling pas los te komen.

warhead
28-01-2004, 00:48
Ik heb een paling in men vijver zitten. Is een klein vijverke zo in ne plastieken vorm.
Daarjuist zag ik die paling liggen op de bodem van een ondieper deel liggen. Lag in ne kronkel en ik dacht dat ie dood was. Paar keer met een stokje tegen geduwd, geen reactie. Was toen bijna zeker dat ie dood was. Plots kwam er dan toch wat beweging in zen vinnen en ne zwom traag naar het dieper gedeelte, was eerder zinken. Vis is dus totaal inactief deze periode.

Swingtip
10-03-2004, 12:57
Je kunt de paling zeeeeeer goed vangen op een stukje frikandel wel rauw. Dat was de tip van flip
oja in het donker vissen he :p :p

nak
12-07-2004, 20:07
Heb van het weekend nog een paar kunnen vangen, maar het is echt een crime om ze van de haak te krijgen.
Sommigen kronkelen zich gelijk in een knoop, dan maar de draad doorknippen maar dan blijft de haak erin.
Weet iemand een slimme oplossing om dit te voorkomen of te verhelpen?

warhead
12-07-2004, 22:36
Er nie op vissen. Das het enige wa ik kan bedenken. Een haak uit ne paling krijgen is gewoon nie simpel.
Ik knip 9 op 10 den draad gewoon direct over.

nak
13-07-2004, 20:27
Probeer toch wat te brainstormen over een systeem om paling goed te onthaken. één idee is een plasticbuis die aan het eind taps uitloopt en waar in de hele lengte een 1millimeter sleuf is ingezaagd.
Het idee is dat de onderlijn door de sleuf wordt gehaald en dat de paling de buis in gaat en aan de andere kant het koppie eruit steekt. Zo wil ik voorkomen dat tie gaat kronkelen, want dat kan nu niet vanwege dat ie in een buis zit.
maar of het werkt?

NeretlaH
13-07-2004, 20:37
Oorspronkelijk geplaatst door nak

Bedankt voor jullie tips, maar Bart ik zou niet weten wat karperkorrels zijn, zijn dat van die boilies ofzo.
Ik ben geen karpervisser.

Ik vraag mij ook af of je paling in de winter kunt vangen, heeft iemand daar ervaring mee?

%)

Hoi ..

wat onze Belgische vrienden bedoelen kennen wij als Trouvit

warhead
14-07-2004, 00:14
Trouvit is zeker gemalen forelkorrel.
Karperkorrels zijn gewoon korrels voor karper te voeren. Gelijk koisticks maar ze zinken. Der zal wel trouvit inzitten.

Nak, uw probleem is dus de paling stil te houden. Ik dacht dat je de haak er niet uit kreeg omdat de paling zen bakkes nu eenmaal enorm taai is en dat natuurlijk in combinatie met het gekronkel. In dat geval kan je hem ook gewoon in slaap wiegen.
Zonder er mee te lachen: je legt de paling op krantenpapier met wat zand op. Daar wrijf je de paling gewoon mee in. Wedden dat ie niemeer beweegt. Zal misschien iets simpeler zijn dan em in een buis te krijgen.

Wannes
14-07-2004, 18:23
Om te onthaken : gewoon op een krant leggen . Raar maar waar : daarop blijft de paling absoluut doodstil liggen . Dan kan je rustig kijken of de haak diep zit - dat is meestal wel het geval . Als je de haak niet ziet zitten is het tijdverlies om te proberen te onthaken . Gewoon doorknippen en een nieuwe monteren is de boodschap .

Appel
31-01-2005, 16:42
lastige situatie als ze zich op rollen in je lijn
heb ik ook vaak gehad, meest als ik ze dan uit het water til bungel ik em op en neer om hem zo een beetje gestrekt te houden , helpt wel aardig vaak, dan snel op de kant in een natte doek en onthaken, maar paling is gek dat weet ik wel , ving er een keer 1 die ik zo op de kant haalde en in de doek stopte, vrat ie gewoon door , hij vrat gewoon alles op, haak en al!! mocht zoiets gebeuren neem ik ze mee om op te eten , maar de goed onthaakten gaan gewoon weer terug. groeten van appel

Slafes
01-02-2005, 21:53
Heb in de zomer tegen warhead gevist op paling... Zij hadden enkel maden gegooid. De ene paling na de andere hadden ze.

Ik had grondvoer met vismeel en veel maden er tussen. Ik heb welgeteld 5 tikjes gezien op mijn lijn, maar geen enkele paling.

Het kan nog erger dan oprollen rond je lijn, wat denk je in je ogen van je lijn? :)

visseninpolen
01-02-2005, 22:24
Je hand goed over het gras heen halen en dan de paling goed beet pakken, werkt ook om 'm vast te houden. Enne onthaken, vissen jullie dan niet meer met die palinghaken met extra lange steel? Die werken toch prima? Of zijn die haken alweer achterhaald? :?