Geslikt

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • warhead
    Specimen Hunter
    • 27-09-2003
    • 1496
    • haacht

    Geslikt

    Wat is nu eigenlijk het verstandigst om te doen met een te diep gehaakte roofvis?
    Ik hoor nu overal verschillende meningen. Ik dacht dat de vis sowieso ging sterven, maar nu heb ik van een ervaren roofvisser gehoord dat de maagsappen van een snoek een haak kunnen verteren. Maar wat dan met die gaten? Kan ik met een gerust hart die beesten terugzetten of is het beter van ze mee te doen om op te eten.
    Ik heb alleen ervaring met paling en die ging dood.
    om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
    trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez
  • Ludela
    Banned
    • 10-10-2003
    • 24

    #2
    Als je met een takel vist is het bijna onmogelijk dat een snoek diep slikt!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Je kan vrijwel meteen aanslaan en de vis zal in 95% van de gevallen mooi gehaakt zijn!!!!!

    Reageer

    • warhead
      Specimen Hunter
      • 27-09-2003
      • 1496
      • haacht

      #3
      Hoe takel je de vis dan? Ik rijg ze met 1 dreg.
      Ik sloeg aan toen de vis vertrok en da viske zat toch al vrij diep. Volgens mij was da in ene keer binnen.
      om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
      trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

      Reageer

      • Ludela
        Banned
        • 10-10-2003
        • 24

        #4
        Dit staat al ergens uitgelegd bij de andere items.
        Losse neushaak,een dreg links ter hoogte van rugvin,een dreg rechts ter hoogte van staartwortel.

        Reageer

        • warhead
          Specimen Hunter
          • 27-09-2003
          • 1496
          • haacht

          #5
          Dat dacht ik dus ook, jammer genoeg is dit wel verboden.
          om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
          trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

          Reageer

          • ricolajuve
            Newbie
            • 26-11-2003
            • 15

            #6
            Beste mannen,

            Nu is nog steeds de vraag niet beantwoord. Het kan iedereen wel eens overkomen dat de haak te diep in de vis zit. Het is mij laatst ook een keer gebeurd. Ik heb toen maar om veel gepruts te voorkomen de lijn zo kort mogelijk doorgeknipt. De snoek een lange tijd aan de kant houden is ook echt geen pretje voor het beest. Ik ben heel benieuwd of de snoek veel last heeft van de haak die in de bek achterblijft. Wat is jullie mening of ervaring?

            (ik dacht, ik blaas dit onderwerp weer wat nieuw leven in, dr wordt te weinig gediscusieerd pop het roofvisforum)

            Groeten Richard
            vliegvissen

            Reageer

            • rudy vis
              sportvisser
              • 01-02-2003
              • 656
              • merelbeke

              #7
              Ik denk dat je het best de lijn zo dicht mogelijk afknipt en dat geld voor elke vis.Ik weet niet of dat het waar is ,maar heb altijd horen zeggen dat een vis die gebloed heeft en dan teruggezet word het niet overleefd.Wie weet of dat waar is. :? :? :?

              Reageer

              • warhead
                Specimen Hunter
                • 27-09-2003
                • 1496
                • haacht

                #8
                Dacht dit ook. Bij snoekbaars en snoek is het fataal. Maar heb nu zelf ondervonden dat als je de lijn snel afknipt, de vis zonder problemen overleeft. Mits de kieuwen niet geraakt zijn natuurlijk.
                om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                Reageer

                • Maximilian
                  Met enige kennis...
                  • 12-02-2003
                  • 352

                  #9
                  Dat de darmsappen van een Snoek een haak kunnen verteren kan ik eerlijk gezegd moeilijk geloven...als dit al het geval zou zijn dan denk ik dat het langer duurt dan de Snoek oud wordt...
                  Ik weet wel dat een haak door zweren los kan raken en de vis zodoende de haak kwijt wordt.

                  Met behulp van een klem kun je de bek van een roofvis fixeren en kun je proberen de haak alsnog los te maken, maar bedenk daarbij goed of je het daarmee niet alleen maar erger maakt. Afhankelijk van de grote van de haak en de positie waar hij vastzit is het vaak beter om de lijn zo kort mogelijk boven de haak door te knippen. Zwaargewonden vissen dienen wat mij betreft zo snel mogelijk de kop afgehakt te worden. Wanneer de vis zwaargewond is is natuurlijk een interpretatie van de visser zelf.


                  [Gewijzigd door Maximilian op 01-06-04 at 08:00 PM]
                  g\'day to y\'all folks,

                  :fish: :frog: :snail: :snog::robin::worm: :smikkel:

                  Reageer

                  • Slafes
                    Sportvisser
                    • 31-01-2003
                    • 844
                    • Leuven

                    #10
                    Max, hoe doe je dat dan met een gewonde snoek die je niet mag meenemen? In de vergunning staat duidelijk dat je hem onmiddellijk in het water terug moet zetten...

                    Stel me daar altijd zulke vragen bij he...
                    http://www.wandelendetakken.be

                    Reageer

                    • warhead
                      Specimen Hunter
                      • 27-09-2003
                      • 1496
                      • haacht

                      #11
                      Tja, afknippen en terugzetten.
                      Aan de staart vasthouden int water en wa waggelen met de vis. Zal wel terug op krachten komen. Het kan natuurlijk ook dat de vis tijdens de dril sterft doordat ze melkzuur produceren of zo en als de dril dan te lang duurt zou dit fataal kunnen zijn. Stond ergens in beet. Dan ist natuurlijk nutteloos om em terug te zetten.
                      Komt er dan toevallig controle kunde het gaan uitleggen. Maar dat moet dan juist weer lukken he.
                      om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                      trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                      Reageer

                      • Maximilian
                        Met enige kennis...
                        • 12-02-2003
                        • 352

                        #12
                        Als een vis te gewond is om terug te zetten gaat volgens mij het principe dat je de vis niet onnodig mag laten lijden voor op het principe dat de vis onmiddelijk dient te worden teruggezet. Ik mag toch hopen dat een eventuele controleur het daar mee eens is. Voor de zekerheid zou ik de geslachte vis in een plastic zak doen en deze ergens onder in mijn viskist wegstoppen.
                        g\'day to y\'all folks,

                        :fish: :frog: :snail: :snog::robin::worm: :smikkel:

                        Reageer

                        • Patton

                          #13
                          Bij een vis die de haak te diep ingeslikt heeft,moet je eenvoudig het snoertje inderdaad zo kort mogelijk afknippen met een schaartje. De vis zal er heus niet aan sterven, trouwens als ik een haakje zou inslikken, doen hoef ik er ook niet aan te sterven...of niet !
                          Het bewijs , tijdens een viswedstrijd vang ik met onregelmaat toch wel eens een vis met de haak diep ingeslikt. En springlevend...Dit kan je regelmatig meemaken op de forel visserij bijvoorbeeld. :mepper:

                          Reageer

                          • johnny
                            Newbie
                            • 13-04-2003
                            • 24

                            #14
                            Laat ik even eerst kort en duidelijk zijn. Zelfs al heeft de snoek diep geslikt en ook al bloed de snoek hevig dan is er nog altijd een grote kans dat hij dit zal overleven.Het excuus "de kop inslaan, hij gaat toch dood" komt enkel van diegenen die toch al van plan waren dit te doen.Punt 2: vergeet niet dat tot eind 2006 er een meeneemverbod voor snoek is in België en met het excuus van bloeden of geslikt hebben daar houd de wet geen rekeningen mee en meenemen (zelfs dode snoek) aanzien als stropen.
                            Dit gezegt zijnde, heeft de vis diep geslikt, begin dan niet te prutsen, snij zo ver mogelijk de lijn door en zet de vis dadelijk terug.Het is al meermaals bewezen dat een vis met een haak in de maag verder kan leven. Bovendien vergaan de meeste haken vrij snel en groeien de gaatjes weer dicht.
                            Johnny.
                            Johnny

                            Reageer

                            • Slafes
                              Sportvisser
                              • 31-01-2003
                              • 844
                              • Leuven

                              #15
                              Johnny, is exact de reden waarom ik het vroeg.... Speciaal geen reactie gegeven op max, omdat ik er zeker van ben, als ze de snoek onder je bak vinden, dat je de volle pot gaat betalen...

                              Je kan beter je dode snoek ver weg gooien, of hem laten kreperen in het water dan hem te doden en in je buurt te houden....
                              http://www.wandelendetakken.be

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎