PDA

View Full Version : Geslikt

warhead
31-10-2003, 00:37
Wat is nu eigenlijk het verstandigst om te doen met een te diep gehaakte roofvis?
Ik hoor nu overal verschillende meningen. Ik dacht dat de vis sowieso ging sterven, maar nu heb ik van een ervaren roofvisser gehoord dat de maagsappen van een snoek een haak kunnen verteren. Maar wat dan met die gaten? Kan ik met een gerust hart die beesten terugzetten of is het beter van ze mee te doen om op te eten.
Ik heb alleen ervaring met paling en die ging dood.

Ludela
31-10-2003, 12:45
Als je met een takel vist is het bijna onmogelijk dat een snoek diep slikt!!!!!!!!!!!!!!!!!
Je kan vrijwel meteen aanslaan en de vis zal in 95% van de gevallen mooi gehaakt zijn!!!!!

warhead
13-11-2003, 19:19
Hoe takel je de vis dan? Ik rijg ze met 1 dreg.
Ik sloeg aan toen de vis vertrok en da viske zat toch al vrij diep. Volgens mij was da in ene keer binnen.

Ludela
14-11-2003, 07:28
Dit staat al ergens uitgelegd bij de andere items.
Losse neushaak,een dreg links ter hoogte van rugvin,een dreg rechts ter hoogte van staartwortel.

warhead
14-11-2003, 12:55
Dat dacht ik dus ook, jammer genoeg is dit wel verboden.

ricolajuve
03-01-2004, 00:10
Beste mannen,

Nu is nog steeds de vraag niet beantwoord. Het kan iedereen wel eens overkomen dat de haak te diep in de vis zit. Het is mij laatst ook een keer gebeurd. Ik heb toen maar om veel gepruts te voorkomen de lijn zo kort mogelijk doorgeknipt. De snoek een lange tijd aan de kant houden is ook echt geen pretje voor het beest. Ik ben heel benieuwd of de snoek veel last heeft van de haak die in de bek achterblijft. Wat is jullie mening of ervaring?

(ik dacht, ik blaas dit onderwerp weer wat nieuw leven in, dr wordt te weinig gediscusieerd pop het roofvisforum)

Groeten Richard

rudy vis
05-01-2004, 20:56
Ik denk dat je het best de lijn zo dicht mogelijk afknipt en dat geld voor elke vis.Ik weet niet of dat het waar is ,maar heb altijd horen zeggen dat een vis die gebloed heeft en dan teruggezet word het niet overleefd.Wie weet of dat waar is. :? :? :?

warhead
05-01-2004, 23:36
Dacht dit ook. Bij snoekbaars en snoek is het fataal. Maar heb nu zelf ondervonden dat als je de lijn snel afknipt, de vis zonder problemen overleeft. Mits de kieuwen niet geraakt zijn natuurlijk.

Maximilian
06-01-2004, 19:57
Dat de darmsappen van een Snoek een haak kunnen verteren kan ik eerlijk gezegd moeilijk geloven...als dit al het geval zou zijn dan denk ik dat het langer duurt dan de Snoek oud wordt...
Ik weet wel dat een haak door zweren los kan raken en de vis zodoende de haak kwijt wordt.

Met behulp van een klem kun je de bek van een roofvis fixeren en kun je proberen de haak alsnog los te maken, maar bedenk daarbij goed of je het daarmee niet alleen maar erger maakt. Afhankelijk van de grote van de haak en de positie waar hij vastzit is het vaak beter om de lijn zo kort mogelijk boven de haak door te knippen. Zwaargewonden vissen dienen wat mij betreft zo snel mogelijk de kop afgehakt te worden. Wanneer de vis zwaargewond is is natuurlijk een interpretatie van de visser zelf.

[Gewijzigd door Maximilian op 01-06-04 at 08:00 PM]

Slafes
06-01-2004, 23:18
Max, hoe doe je dat dan met een gewonde snoek die je niet mag meenemen? In de vergunning staat duidelijk dat je hem onmiddellijk in het water terug moet zetten...

Stel me daar altijd zulke vragen bij he...

warhead
07-01-2004, 00:31
Tja, afknippen en terugzetten.
Aan de staart vasthouden int water en wa waggelen met de vis. Zal wel terug op krachten komen. Het kan natuurlijk ook dat de vis tijdens de dril sterft doordat ze melkzuur produceren of zo en als de dril dan te lang duurt zou dit fataal kunnen zijn. Stond ergens in beet. Dan ist natuurlijk nutteloos om em terug te zetten.
Komt er dan toevallig controle kunde het gaan uitleggen. Maar dat moet dan juist weer lukken he.

Maximilian
07-01-2004, 09:26
Als een vis te gewond is om terug te zetten gaat volgens mij het principe dat je de vis niet onnodig mag laten lijden voor op het principe dat de vis onmiddelijk dient te worden teruggezet. Ik mag toch hopen dat een eventuele controleur het daar mee eens is. Voor de zekerheid zou ik de geslachte vis in een plastic zak doen en deze ergens onder in mijn viskist wegstoppen.

Patton
07-01-2004, 21:28
Bij een vis die de haak te diep ingeslikt heeft,moet je eenvoudig het snoertje inderdaad zo kort mogelijk afknippen met een schaartje. De vis zal er heus niet aan sterven, trouwens als ik een haakje zou inslikken, doen hoef ik er ook niet aan te sterven...of niet !
Het bewijs , tijdens een viswedstrijd vang ik met onregelmaat toch wel eens een vis met de haak diep ingeslikt. En springlevend...Dit kan je regelmatig meemaken op de forel visserij bijvoorbeeld. :mepper:

johnny
08-01-2004, 11:27
Laat ik even eerst kort en duidelijk zijn. Zelfs al heeft de snoek diep geslikt en ook al bloed de snoek hevig dan is er nog altijd een grote kans dat hij dit zal overleven.Het excuus "de kop inslaan, hij gaat toch dood" komt enkel van diegenen die toch al van plan waren dit te doen.Punt 2: vergeet niet dat tot eind 2006 er een meeneemverbod voor snoek is in België en met het excuus van bloeden of geslikt hebben daar houd de wet geen rekeningen mee en meenemen (zelfs dode snoek) aanzien als stropen.
Dit gezegt zijnde, heeft de vis diep geslikt, begin dan niet te prutsen, snij zo ver mogelijk de lijn door en zet de vis dadelijk terug.Het is al meermaals bewezen dat een vis met een haak in de maag verder kan leven. Bovendien vergaan de meeste haken vrij snel en groeien de gaatjes weer dicht.
Johnny.

Slafes
08-01-2004, 18:30
Johnny, is exact de reden waarom ik het vroeg.... Speciaal geen reactie gegeven op max, omdat ik er zeker van ben, als ze de snoek onder je bak vinden, dat je de volle pot gaat betalen...

Je kan beter je dode snoek ver weg gooien, of hem laten kreperen in het water dan hem te doden en in je buurt te houden....

warhead
08-01-2004, 20:29
Kan da tegenspreken. Er staat bij de tips voor de natuurvriendelijke visser : Zet een ernstig verwonde vis niet terug, maar dood hem onmiddellijk. En da geldt nie alleen voor snoek.
Denk nie da ge dan iets ga moeten betalen want ge zijt volledig in uw recht. Controleurs moeten u het voordeel van de twijfel geven.
Dit is natuurlijk absoluut geen excuus om gevangen snoek toch te kunnen opeten. Tis absoluut geen simpele zaak in ieder geval. Denk da we toch allemaal begaan zijn met de vis of niet, dat het zover niet moet komen.
Ik heb het zelf al anders gezien en moet zeggen dat ik het zeer jammer vond voor de vis. Gebeurde paar maand geleden. Vind het maar zielig excuus. Zegt dan gewoon da lekker is om te eten of zo.

Slafes
09-01-2004, 00:42
Warhead, vieze controleur, is betalen, zeker weten! :s

Maximilian
09-01-2004, 09:10
Tja, wat de controleur uiteindelijk besluit om te doen (bekeuren of niet) is iets wat hij zal moeten afwegen in dit geval. Had ik me moeten houden aan de regel dat de Snoek zo snel mogelijk teruggezet had moeten worden of moet ik me houden aan de regel dat zwaargewonden vissen niet teruggezet mogen worden.

Voor mij persoonlijk is die keuze niet zo moeilijk, indien ik echt het gevoel heb dat de vis ten dode is opgeschreven dan vertik ik het om de vis terug te zetten om hem zo heel langzaam aan zijn eind te laten komen, bekeuring of niet. Of een controleur mij hier uiteindelijk ook daadwerkelijk voor zal bekeuren vraag ik mij toch af hoor....de meeste controleurs zijn toch redelijke mensen...indien ze mijn verhaal aangehoord hebben hoop ik dat ze mijn beslissing begrijpen...als ze dat niet doen, dan heb ik pech maar ik zou er niet anders door gaan handelen.

[Gewijzigd door Maximilian op 01-09-04 at 09:12 AM]

johnny
09-01-2004, 15:18
Warhead en Maximilian, ik zou dat natuurvriendelijke en het voordeel van de twijfel maar laten vallen, vooral voor vis waar een meeneemverbod op staat.Ik ben zelf goed geplaatst om te weten dat in dergelijke gevallen, dat geld dus ook voor andere beschermde soorten zoals zalm, zeeforel enz. er zonder pardon een flinke boete valt. Men zal je er bij zeggen dat je maar het risico niet moest nemen dat de vis ernstige gekwetst kon worden of zoals bij de snoek dat hij kon slikken.
Mijn persoonlijke mening betreffende deze zaak is, laat de vis nooit de kans om te slikken. Monteer een takeltje waarbij je dadelijk na aanbeet kontakt kunt nemen met de vis en aanslaan, of vis met kunstaas dan loop je dat risico niet. Een tweede hengel met een aasvisje als bijlijn naast de vaste stok, zou verboden moeten worden. Er staat trouwens in de wetgeving dat men steeds beide hengels voortdurend onder kontrole moet hebben.
Johnny.

warhead
09-01-2004, 16:15
Ik denk da ik die wetgeving eens ga herschrijven. Paar amendementen indienen of zo. Stel nu da ge tijdens het vissen op snoekbaars ne snoek haakt gelijk ik daar voorhad. Natuurlijk te diep geslikt, wa wilde me nen aasvis van nog geen 10 cm. En stel nu da da beest serieus bloedt, dan moete daar op staan zien da diene vis zo ondersteboven kringeskes draait tot em dood is. Hoe klein de kans ook is da zoiets gebeurt, ze bestaat. Bij mij nie want ik stop nu toch me op roofvis te vissen dus geen probleem.

Maximilian
22-01-2004, 10:40
Dit kwam ik tegen in een rapport van LNV,

uit onderzoek naar de effecten van de vangst van Snoek met de hengel bleek hetvolgende:

* Bij gebruik van kunstaas wordt de haak vrijwel nooit geslikt (passeert de keelopening).

* Als de Snoek de haak niet geslikt heeft (de keelopening niet gepasseerd is) dan is er geen nadelige invloed op
de overleving van Snoek.

* Als de Snoek de haak wel geslikt heeft bleek na 10 maanden een extra sterfte van 11%. In de praktijk is dit
percentage zeer waarschijnlijk hoger. Bij gebruik van kunstaas bleek het overlevingspercentage van Snoek na
zes maanden 98-100% te zijn als de haak niet was geslikt.

* Het slikken van de haak is te voorkomen door "vroeg te slaan". Het gebruik van levend aas, waarbij de slikkans
groter is, is verboden.

* Indien de haak toch geslikt is, dan dient de lijn zo kort mogelijk te worden afgeknipt waarbij de haak moet
blijven zitten. Dit levert de beste overlevingskans voor de Snoek.

Gerrit Bakker
23-01-2004, 20:18
Ik meen mij een onderzoek te kunnen herinneren van een jaar of 10 terug, hier werden bij groot aantal vissen (allerlei soorten) op willekeurige plekken in de bek en dieper lijnen zo kort mogelijk bij de haak afgeknipt.
Er is geruime tijd onderzocht wat het effect was en hieruit bleek na 1 maand dat ongeveer 10% van de diepgehaakte vissen naar de eeuwige jachtvelden waren verhuisd verreweg de meesten de haak na 1 maand volledig kwijt waren, bij sommigen de haak was ingekapseld en bij anderen de haak aan het vergaan was.
Na een paar maand bleek dat ruim 90% van alle vissen welke de eerste aanslag met de haak hadden overleefd deze volledig kwijt waren, 1 of 2 % had het alsnog niet gehaald en bij de rest was de haak ingekapseld.
Mijn stelling is echter als de haak niet meer zichtbaar is, de vis zichtbaar is beschadigd en er is nog ruimte in de diepvries van de buren dan dood ik de vis met een ferme klap.
Is er aan de vis niets te zien dan niet zitten wroeten in de bek van de vis zodat je hem/haar alsnog beschadigd, maar lijn zo kort mogelijk bij de haak doorknippen en terug zetten.

Suc6

Gerrit Bakker

Joost
05-04-2004, 09:57
Enige manier om ervoor te zorgen dat een vis een haak niet slik is het gebruik van vis-vriendelijke haken (lees geen haak :D ) Maar aangezien we allemaal iets willen vangen is dit geen optie.
Als een haak erg diep zit is het beste wat je kan doen gewoon je draad losknippen. De haak zal vanzelf uit de vis gaan. Het gaat ontsteken en dan is de vis de haak gewoon kwijt. Dit is in de meeste gevallen zou. Natuurlijk zal er soms een vis aan sterven, is helaas niet anders volgende keer eerder slaan :p

Ik gebruik eigelijk nooit een dreg. Ik vind dit moeilijk te verwijderen en te veel punten. Ik gebruik altijd een karper haak, groot en lekker stevig!

Als een vis de haak heeft geslikt niet eerst een 10 minuten gaan proberen om de haak er toch uit te krijgen maar direct afknippen. Door eerst te gaan lopen vroeten beschadig je het beest nog meer. Als je ervan overtuigd bent dat het beest toch zal sterven: een ferme klap achter op zijn kop er vervolgens met een mes zijn nekwervels doorsnijden. (klap als verdoving en nekwervels doorsnijden om het af te maken). Dit klinkt heeft gemeen maar het is gemener om een stervende vis terug te zetten.

Joost

Janneman
10-04-2004, 12:52
De snoek overleeft het echt wel om met een haak in de maag verder te moeten leven.

Ik heb ca. 10 jaar geleden een snoek gevangen en ik heb er tijdens het onthaken (mooi in de kaak gehaakt) een enorme haaienhaak in de maag zien zitten!!! ~0
Deze snoek was erg sterk tijdens de dril. En dat is een teken dat het helemaal niet erg is, dat er een haak in zit als de lijn maar snel afgeknipt is en de snoek binnen enkele seconden weer teruggezet wordt. ;)

[Gewijzigd door Janneman op 04-10-04 at 12:54 PM]

stront aan den haak
14-06-2004, 22:40
Oorspronkelijk geplaatst door Janneman

Ik heb ca. 10 jaar geleden een snoek gevangen en ik heb er tijdens het onthaken (mooi in de kaak gehaakt) een enorme haaienhaak in de maag zien zitten!!! ~0

daar geloof ik niet al te veel van.1 da ne snoek me nen haak in zijn lijf normaal kan voortleve vin ek al ni voor de hand liggend.Indien het hart of de longe van de snoek geraakt zijn ga het beesje zeker dood.Indien den haak voorbij dit opstakel geraakt(wa hoogswaarschijnlijk ni gebeurt) beland den haak in de maag.Nen haak maakt zeker een gat in een snoekmaag en hierdoor kome al de verteringsappe in het lichaam vrij en da heeft zowieso de dood tot gevolg.Me ne 'normale haak is de dood al voor de hand liggen en bij ne haaienhaak zéker"

2.Ktwijfel ook nog aan de geloofwaardigheid van in ne snoek zijn maag te kunnen zien :p .
ik hem het nog ni al te goe bekeke ma volges mij houd ne snoek zijn keel altij toe en kunde onmogelijk in dieje zijn maag kijke.

warhead
14-06-2004, 23:47
Oorspronkelijk geplaatst door Janneman

Oorspronkelijk geplaatst door stront aan den haak

daar geloof ik niet al te veel van.1 da ne snoek me nen haak in zijn lijf normaal kan voortleve vin ek al ni voor de hand liggend.Indien het hart of de longe van de snoek geraakt zijn ga het beesje zeker dood.

Vissen ademen me kieuwen en hebben geen longen. Kunnen ze moeilijk geraakt zijn. ;)

stront aan den haak
15-06-2004, 13:36
ahk,kwas er ook al aant twijfele.Maar dan nog vin ek nen "haaienhaak" tog iets dodelijk

visseninpolen
01-01-2005, 23:14
het is al lang gelee dat iemand hier gereageerd heeft, maar ik doe het toch nog even. Vissen met een levend aasvisje , haak in het ruggetje en direct aanslaan bij een aanbeet. Haak altijd in de hoek van de bek van de snoek en anders net voorin en goed en snel te verwijderen.Leuke manier van vissen voor de visser, spanning of de dobber wel ondergaat en goed voor de snoek, die dan toch weer netjes terug kan gezet worden, toch?

Henko Slegh
06-01-2005, 00:27
Oorspronkelijk geplaatst door warhead
Wat is nu eigenlijk het verstandigst om te doen met een te diep gehaakte roofvis?

Een moeilijke vraag omdat eigenlijk niemand precies weet hoe de betreffende snoek hierop reageert. Als waterbeheerder kom ik na een druk visweekend in de riet kragen regelmatig dode roofvis tegen en na het open snijden zit er meestal een haak met een stuk stalen onderlijn in de slokdarm. De slokdarm is meestal ingescheurd. Of dat de doodsoorzaak is ?? dat kan ik niet zeggen want de tweede doodsoorzaak bij roofvis is een te lange dril (stres) Mogelijk is de combinatie stres en de ingeslikte haak de oorzaak van de dood.

Als de roofvis nog krachtig genoeg is om na het onthaken binnen 10 min uit je hand weg te zwemmen dan is de keus niet meer zo moeilijk. Zwemt hij niet weg binnen 10 min plaats hem dan tussen het riet zodat hij rechtop blijft staanen, kijk na een half uurtje even hoe het met hem is. Licht hij daar nog en reageert hij niet op je aankomst kan je met gerust hart aannemen dat hij het niet meer redt.

TIP: Snij de gedode roofvis in kleine stukjes en verspreid dat over je vis stek voor de volgende visdag.

Vis groet,

Henko Slegh

[Gewijzigd door Henko Slegh op 01-06-05 at 12:32 AM]

Marc47
11-01-2005, 17:01
Oorspronkelijk geplaatst door warhead

Overigens raken veel snoeken gewond omdat deze door de jeugd gevangen worden. Niets vermoedend wordt er met een spinnertje wat aangeklooid, totdat er ineens een flinke snoek op knalt. Heel erg leuk maar het onthaken van zon vervaarlijk uitziend monster wordt toch maar even overgeslagen. Als het even kan wordt de snoek helemaal niet vastgepakt maar gewoon op de kant gesleurd. Wellicht zouden we hier wat meer aandacht aan kunnen besteden. Ik denk namelijk dat er op deze wijze heel wat mooie snoeken om het leven komen.

Hengelsportverenigingen moeten meer doen aan voorlichting bij de jeugd voor dit onderwerp. maar ook vissende ouders kunnen hun kinderen e.e.a. leren.
Daarnaast zouden ervaren snoekvissers bij een vereniging praktijkles kunnen geven tijdens een dagje snoeken.

Marc

Visvangst
13-01-2005, 16:58
Vissen met een levend aasvisje , haak in het ruggetje en direct aanslaan bij een aanbeet.
!@#$ !@#$

@visseninpolen

Zoals je misschien wel weet is het in NL verboden met levend aas te vissen. Ik neem aan in Belgie ook.

Maar het 2e deel ben ik wel met je eens. Direct aanslaan bij een aanbeet. . Niet eerst een "sigaretje gaan roken". Dit was in het verleden een veel gehoorde regel bij het (dood)aas vissen op snoek. Je bent aan het vissen en dat betekent dat je bezig bent. Niet afwachten. Zorg dat je bij je hengel bent op het moment van beet. Sla aan zodra het kan. Als je dit tijdig doet, kun je wel eens een snoek verspelen. Maar dat hoort ook bij vissen, al is het niet leuk. Anders heette het wel vangen en niet vissen. Bovendien is de kans op een "geslikte" aasvis bijna nihil.

De snoek hoeft niet achter de prooi aan bij dood-aas. Die ligt of hangt gewoon bij de bodem. Snoek zwemt er langs en grijpt die tijdens het zwemmen. Dat verklaart ook waarom soms de dobber met een plof ondergaat of je pieper als een maleier te keer gaat. Meteen aanslaan is vaak al voldoende voor een leuk gevecht met je onderwatervriend. Meestal wordt dit in jouw voordeel bepleit.

Ikzelf heb nog niet meegemaakt dat een snoek het loodje legde na een dril. Heb er eerlijk gezegd nog niets van gehoord. Maar snoek meenemen vind ik gewoon laag. Dan ben je geen sportvisser. Maar dat is mijn mening.

@Marc47
Ik steun je initiatief volledig. Ik vind ook dat vereniging jeugd moet begeleiden bij het roofvissen, of in elk geval voor bereiden op wat komen gaat. Een snoekje van 40cm op een spinner gaat nog wel, maar wat als het 80+ wordt? Dat wordt echt niet leuk, noch voor de jeugd, noch voor de snoek. Ik heb het zelf vorig jaar nog eens meegemaakt. 2 jongens, ±12-13 jaar. Dobbertje onder juichen. Snoek van 60cm. Harder gejuich, maar landen en onthaken.... Het is nog een wonder dat dat beest het overleeft heeft. 2x op de grond gekletterd van zo'n 50cm hoog en onthaken met tang... Nee gewoon lostrekken. En bang dat ze voor dat beestje waren....Maar goed, da's dagelijkse kost als ik het zo hoor, zie en lees.

Leon

warhead
13-01-2005, 17:41
Vissen met levend aas mag nog altijd in Belgie. Je mag zelfs 20 ondermaatste voorns vangen om dan als aas te gebruiken.

Visvangst
13-01-2005, 22:24
Dat is dan regel 1 die ze zouden moeten aanpassen. Want daar zijn in nederland vele snoeken dood door gegaan. Krijg je het verhaaltje van het "sigaretje" weer. Bovendien, misschien was ik toen nog niet eens geboren toen dat in Nederland nog mocht.

Raar. Wel met levend aas vissen, maar geen snoek bij je mogen hebben.

Rare gasten die belgen ;) :p

visseninpolen
13-01-2005, 23:11
Leon, toen je die jeugd bezig zag met de snoek, heb je toen ook ingegrepen? Ik heb ook ooit eens een kereltje heel trots een snoek zien vangen en hem zien klooien om zijn vis te onthaken. Ik heb hem de snoek laten onthaken op mijn aanwijzingen, ging goed en ik hoop dat hij het is blijven gebruiken. In de gemeente Noordoostpolder is visclub "het poldervoorntje" druk bezig de jeugd veel bij te brengen. In eerste instantie gericht op witvis en wedstrijdvissen, maar zoals ik begrepen heb gaan ze zich nu ook richten op roofvis. Ook maken ze delen van Emmeloord schoon om de jeugd bij te brengen om geen rotzooi aan het water achter te laten. Heel goed initiatief.

Snoek die het loodje legt na een dril heb ik ook nooit meegemaakt, maar je moet wel de snoek de tijd geven om bij te komen als hij lang heeft gevochten. Dit heeft te maken met de verzuring van de spieren of zo heb ik ooit eens gelezen. Wat mij een paar keer was overkomen met pluggen met dreghaak, dat de dreg te ver in de bek zat en dat overleefd die echt niet, dan kan je hem beter wel meenemen en opeten, i.p.v gewoon terugzetten en dood laten gaan. Gelukkig heb ik van een van de deelnemers aan deze forum tips gekregen die ik zeker ga uitproberen, om de snoek weer lekker terug te zetten waar die hoort.

En een snoek missen is ook niet erg, want dat was dan altijd een heeeeele grote die je dan NET niet had :D :D Leuk voor de stoere visverhalen!!

Visvangst
14-01-2005, 12:49
Uiteraard, heb ik die jongens even geholpen. Hoewel dat pas was nadat ik gezien had dat ze de snoek lieten vallen. Ik vind dat je dan mensen er op moet wijzen dat ze verkeerd bezig zijn. Heb ze niet de kieuwgreep uitgelegd ofzo, die had ik toen zelf nog niet eens gedaan, maar wel hoe je omgaat met vis. Maar ja, als je alleen kleine voorntjes vist die je zo op de kant takelt, wil je automatisch hetzelfde doen met grote vis.

Door schade en schande wijs, noemen ze dat.

Henko Slegh
16-01-2005, 20:48
Als je dan toch een snoek moet doden, dan kan je hem ook in zijn geheel invriezen. Neem contact op met je HSV dan kan deze de snoek (ontdooid) gebruiken bij de thema avonden roofvis vissen om de beginnende en minder ervaren roofvissers de techniek van de kieuwgreep bij te brengen zonder risico op verwondingen van de snoek en de sportvisser en na afloop kan hij weer gewoon in de vriezer wachten op de volgende thema avond.

Henko Slegh.

[Gewijzigd door Henko Slegh op 01-17-05 at 03:01 PM]

Pieter Stam
17-01-2005, 13:52
Ik vind dat een redelijke kieuwgreep het allereerste is wat je moet kunnen om te gaan snoeken. Als je de basis hiervan nog niet onder de knie hebt, kun je beter niet gaan snoeken. Bij 90% van mijn gevangen snoeken gebruik ik de kieuwgreep namelijk om de snoek met zo weinig mogelijk verwondingen te onthaken.
Het idee van Henko is misschien een oplossing, maar om heel eerlijk te wezen zou ik als jochie van 10 liever niet met een vijf keer ontdooid lijk in mijn handen staan. (nu trouwens nog steeds niet).

Groeten,
Pierre

Henko Slegh
17-01-2005, 18:52
Oorspronkelijk geplaatst door Pierre

Ik vind dat een redelijke kieuwgreep het allereerste is wat je moet kunnen om te gaan snoeken. Als je de basis hiervan nog niet onder de knie hebt, kun je beter niet gaan snoeken. Bij 90% van mijn gevangen snoeken gebruik ik de kieuwgreep namelijk om de snoek met zo weinig mogelijk verwondingen te onthaken.
Het idee van Henko is misschien een oplossing, maar om heel eerlijk te wezen zou ik als jochie van 10 liever niet met een vijf keer ontdooid lijk in mijn handen staan. (nu trouwens nog steeds niet).

Groeten,
Pierre

Hi Pierre,

Dat er problemen zijn met het onthaken en de weidelijke omgang met een gevangen roofvis is duidelijk zie de foto,s en vangst verslagen op diverse forums, (bloederige plaatjes na het onthaken ,foto van gevangen snoeken met zware werkhandschoenen in de kieuwgreep, de snoek hangend in de kieuwgreep zonder enige ondersteuning voor een foto , het drillen van 5 min van een snoekje van 50 cm enz enz ) Opvallend hierbij is dat het allemaal beginnende of onervaren roofvissers zijn, met als resultaat een mogelijk dodelijke afloop voor de gevangen roofvis.

Een ervaren snoekvisser zal voor een foto , eerst het kunstaas verwijderden zodat de dreggen/haken van het aangeboden aas ,van een niet opgebrande snoek tijdens de dril hem en de snoek niet kunnen verwonden tijdens het nemen van een foto , tegenwoordig zie je alleen maar foto,s van roofvis met een stuk herkenbaar merk kunstaas aan de buitenkant van hun bek.

Wat de reden is voor deze ontwikkeling binnen de sportvisserij is voor mij onduidelijk.

Om terug te komen op het nut van het gebruik van een overleden snoek als slachtoffer van het bovenstaande daar heb ik er goede ervaringen mee, bij een schoolprogramma / HSV thema avond kan je de snoek ook nog open snijden en de gevolg / schade laten zien van het slikken (sigaretje verhaal) uit de vorige eeuw.

Jij Schreef : maar om heel eerlijk te wezen zou ik als jochie van 10 liever niet met een vijf keer ontdooid lijk in mijn handen staan. (nu trouwens nog steeds niet)

Wat is het verschil Pierre : als je in de viswinkel of de markt je vis koopt is deze is al diverse malen ingevroren geweest. Als de jeugd en de onervaren roofvisser al bang is om de kieuwgreep uit te voeren op een lijk van een dode snoek dan vraag ik mij af hoe zou jij dit dan oplossen in de voorlichting naar de onervaren roofvissers met als thema : Hoe een sterk tegen spartelende roofvis in bedwang is te houden om te onthaken.

Daar de bovenstaande problemen zich voordoen bij onervaren roofvis vissers, dan zou het invoeren van een roofvis examen examen, voor het verkrijgen van een landelijke roofvis visvergunning misschien een oplossing wezen in plaats van voorlichting door de plaatselijke HSV met lijken van snoeken .

Of iedereen daar gelukkig mee zou wezen daar heb ik zo mijn bedenkingen over.

Ik zie met belangstelling elke reactie tegemoet.op de stelling ROOFVIS EXAMEN

Groet, Henko Slegh.

junglelord
17-01-2005, 19:35
Hoi allemaal.

Ik ben Erik.
Ik ben 13 jaar en nog een beginnende snoeker.
Ik zou graag de kieuwgreep willen leren.
Al zou ik daar alles voor moeten doen.
En idd die reactie van henk was goed.
Wat is er erg aan een bevroren snoek?
Hij kan je niet bijten en hij sparteld niet.
Dus van mij mag er wel een roofvis examen komen.
Als die komt ben ik aanwezig.

Groeten Erik

Pieter Stam
18-01-2005, 12:07
Ok, met een dode snoek kun je ervaring op doen om de kieuwgreep te leren. Ik vraag me alleen af of zo'n snoek niet ongelofelijk stijf en onhandelbaar is om het wel goed te leren. Verder vraag ik me ook af wat er met de ingewanden gebeurd als de snoek een aantal keren GOED ontdooid hebt. Met een hardbevroren snoek kun je de kieuwgreep echt niet leren.

Wat betreft dit:

Een ervaren snoekvisser zal voor een foto , eerst het kunstaas verwijderden zodat de dreggen/haken van het aangeboden aas ,van een niet opgebrande snoek tijdens de dril hem en de snoek niet kunnen verwonden tijdens het nemen van een foto , tegenwoordig zie je alleen maar foto,s van roofvis met een stuk herkenbaar merk kunstaas aan de buitenkant van hun bek.

Wat de reden is voor deze ontwikkeling binnen de sportvisserij is voor mij onduidelijk.

Kvind het ook niet zo slim om de snoek te fotograferen met kunstaas in de bek. Het kan een hoop ellende veroorzaken als ie met zijn kop gaat schudden o.i.d. Het is wel leuk voor de foto, kun je later nog eens terug zien waar je hem op hebt gevangen. Je kunt een punt van de dreg gewoon over de onderkaak heen hangen, dan beschadig je de snoek nauwelijks. Toch raadt ik iedereen af om het te toen (mede uit eigen ervaring).

Het roofvisexamen lijkt me in theorie een aardige oplossing alhoewel ik denk dat het in de praktijk nauwelijks iets oplost. De vissers die het 'slechts' met snoek omgaan zijn vaak visser(tje)s die ongeveer een keer in de maand vissen. Zij zullen het niet in hun hoofd halen om zo'n examen te volgen. De meer serieuze visser(tje)s zullen wel degelijk belangstelling hebben, maar vaak hebben die al lang (een ouder) iemand gevonden ze de basis van het snoekvissen, landen en onthaken heeft geleerd.

Dan nog ff een stukkie over het moeilijk wegzwemmen van een gevangen snoek.
Bij mij is nog nooit gebeurd dat een goed gehaakte snoek niet goed meer wegzwom. Het grootste probleem treedt op als de snoek gehaakt is in een van de kieuwbogen (Rode gedeelte in de bek). Dit zijn de longen van de snoek. Hier ademt hij mee. Er stroomt een enorme hoeveelheid bloed door de kieuwbogen, om zo de zuurstofopname zo groot mogelijk te maken. De longen van de snoek zijn net als bij de mens een heel gevoelig orgaan. Als er een beschadiging plaatsvind zal de snoek veel bloed veliezen (vaak te zien op foto's). Net als mensen moeten de snoek bijkomen na veel bloedverlies, er moeten nml. nieuwe bloedcellen worden aangemaakt. En dit gebeurt niet door keihard te gaan zwemmen, maar door te rusten. Nadat een mens bloed (0,5 liter) heeft gedoneerd bij de bloedbank, moet hij/zij ook eerste een poos rustig aandoen.
Door de snoek bij de staartwortel te pakken en langzaam heen en weer van achter naar voor te bewegen kun je er voor zorgen dat er zoveel mogelijk zuurstofrijk water door zijn kieuwen stroomt. Dan is ie weer sneller in staat om op eigen kracht weg te zwemmen.

Groeten,
Pierre

P.S. ik zal binnenkort eens proberen of ik een soort mini fotoreportage kan maken over de kieuwgreep. Dan kan ie hier ergens op visserslatijn worden geplaatst. Maar ik beloof niks............................!!!!!!!!! :eureka:

P.S.2 Onthaak een kleinere goed gehaakte snoek waar je toch geen foto van wil, gewoon in het water, met een tang. Voorkomt beschadiging bij de snoek. En voorkomt ook ijskouwe handen. :) :) :sneeuwpop: :sneeuwpop:

[Gewijzigd door Pierre op 01-18-05 at 12:08 PM]

visseninpolen
19-01-2005, 15:41
Pierre,

als je die reportage maakt..... dat zou fantastisch zijn. Kan ik, junglelord en vele anderen het eens goed bekijken. Ik zou je daar dankbaar voor zijn en junglelord vast ook. :oke:

Pieter Stam
19-01-2005, 19:37
Ik ga mijn best doen,
Alleen vis ik voorlopig niet meer zo heel veel i.v.m. school.
Ik hoop dat ik snel eentje vang die groot genoeg is, dan zie je het wel.

Groeten,
Pierre

visseninpolen
19-01-2005, 21:25
He Pierre,
als je toch niet meer vist, heb je wel tijd om het uit te tekenen, hahaha.
Tja, ik hoop ook dat ik een grote vang, maar ben bang voor die scherpe tandjes in de kieuwdeksel. Is het niet ongeveer zo dat je je vinger in de kieuwdeksel steekt en dan voorzichtig naar de voorkant van de bek gaat?? Goed, ik zie je foto's later wel tegemoed. :shock:

Henko Slegh
19-01-2005, 23:02
Hallo Pierre,

Ik heb wel een aantal video,s gezien op internet waar de kieuwgreep voorgedaan wordt Wat ik nog niet ben tegen gekomen is op bijeenkomsten een spreker die met een goed programma ,hier dieper op ingaat voor de jeugd en onervaren snoekers de mogelijkheid biedt om de kieuwgreep te oefenen. Ik denk dat er wel belangstelling voor zal wezen bij de HSV . Het is wel een beetje oftopic .Maar misschien komt er iemand op een idee !!.

Ik weet niet waar je woont, maar als je zin heb dan kunnen wij wel een keer met de boot gaan vissen in Almere. Ik weet hier veel mooie stekken met grote snoek. Als de maand feb ook zo zacht is of dat het nog wat warmer wordt dan wordt feb een goede snoekmaand.dit jaar.

Stuur mij maar een PM als je een keer een dagje mee wilt .Misschien wil visserinpolen ook wel een dagje mee.

Ik hoor het wel van jullie,

Groet,

Henko Slegh.

Visvangst
20-01-2005, 09:40
Een aantal linkjes waar de kieuwgreep uitgelegd wordt.

http://www.snoeken.net/index.php?pagina=techniek/kieuwgreep
of:
http://www.roofvisnet.nl/artikelen.php?page=show&id=86

Voor de preciese inhoud van de links ben ik niet verantwoordelijk, maar ze geven hopelijk alvast een mooi beeld van de kieuwgreep techniek.

Bovendien, snoeken tot 80cm kun je eventueel ook met de nekgreep landen.

Gr.

Leon

PS: Tik op google maar een "kieuwgreep" in en je krijgt al vele links, sommige met een goede foto reportage.

visseninpolen
21-01-2005, 18:51
Hoi Henko,

lijkt mij heel erg gaaf. Je kan mij wel een mail sturen, die kan je via mijn (eh hoe dat ook al weer) gegevens vinden. Als mijn rooster van februari het toe laat, heel graag. Groetjes van vissen in Polen. :klappen: :oke: :innocent:

visseninpolen
21-01-2005, 22:57
Net even gekeken op snoeken.net Heel mooie foto over kieuwgreep uitgeprind, ga hem meenemen naar het water en voorzichtig proberen. Verder.... vreselijk om te zien de foto's van bezoekers van de site, een jongen van 13 met een snoek van 116 cm..... Ik ben 32 en nog steeds geen meter gevangen... 'tis niet eerlijk
Voor die jongen wel eerug mooi, tuurlijk :)

Pieter Stam
22-01-2005, 22:22
Ik voel met je mee,
mijn record staat ook nog maar op 89 cm. Na drie seizoenen serieus op snoek te hebben gevist.
:? :? !@#$ !@#$ :@ :@ ;)

warhead
22-01-2005, 22:27
Hehe, eerste en enige snoek die ik gevangen heb was er 98 cm. Maja da kunt ge nie kiezen he.

Pieter Stam
22-01-2005, 22:35
Nog een maandje en het seizoen is afgelopen,
Ga ik weer lekker op de karper. Volgend jaar dan maar hč, die meter.

visseninpolen
23-01-2005, 11:29
Karper.... Tja, ga ik dit jaar voor het eerst serieus proberen. Heb 2 karperhengels met toebehoren, boilies etc. We zullen zien. Maar ik vind de roofvis veel leuker, is veel actiever vissen. Maar als het heet weer is, is het wel lekker om passief met de kont op de grond te zitten, hapje drankje etc
Het lekkere aan roofvissen, beetje koud buiten, bak koffie om weer een beetje op te warmen en dan als je thuis bent voor de kachel..... dat gevoel mmmm
Als ik karper vang..... dan meld ik me bij de karper afdeling, dan vind ik mezelf ook wel stoer haha :p

Visvangst
28-01-2005, 11:36
Ik heb nog iets gevonden op een ander forum.

Op roofvisforum.nl staan 2 zeer mooie links.

1 = onthaken + kieuwgreep) http://www.roofvisnet.nl/film/UnhookingPt2.WMV

2 = terugzetten) http://www.roofvisnet.nl/film/Returning.WMV

Ere wie ere toekomt: (De topic link http://www.roofvisforum.nl/forum/viewtopic.php?t=615)

Gr.

Leon