Meeneemverbod roofvis

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Ludela
    Banned
    • 10-10-2003
    • 24

    Meeneemverbod roofvis

    Er is een dringende noodzaak aan een meeneemverbod(beperking) op roofvis (snoek,snoekbaars en baars) in België!!!
    Van de soort snoek,snoekbaars en baars mag je zoveel stuks meenemen als je wil,als ze maar de minimummaat hebben bereikt.
    Sommige wateren worden compleet geplunderd,zonder blikken of blozen wordt een 70tal snoekbaarzen zomaar de kop ingeslagen en meegenomen voor verkoop aan de betere restaurants.
    Sommige vissers (stropers) hebben hun autokoffer volledig uitgerust met frigo's om toch maar zoveel mogelijk snoekbaars te kunnen meenemen.
    Het spijtige is dat we hier volledig machteloos tegenover staan!!!!
    De wetgeving laat dit gewoon toe!!!!!
    HET IS DE OVERHEID DIE DIT NOG ALTIJD BLIJFT TOESTAAN!!!!!!
    Wanneer wordt die visserijwetgeving nu eindelijk eens aangepast??????
    Er zouden aanpassingen op til zijn maar die worden steeds maar achteruit geschoven,hoe lang gaat vissend België dit nog blijven
    aanvaarden?????
    Blijkbaar nog heel lang!!!

    groeten,

    Luc

    [Gewijzigd door Ludela op 10-15-03 at 12:33 PM]


    [Gewijzigd door Ludela op 10-15-03 at 12:37 PM]
  • Hyperke
    Frequent aanwezig
    • 24-09-2003
    • 126

    #2
    sluit ik me bij aan , er moet een wet opgesteltd worden om maximum aantal vissen van elk soort die meegenomen mogen worden ( 1 , 2 hoogstens 3 ) anders komen ze in de blacklist, en dat hebben we niet graag natuurlijk
    wat is het verschil tussen een TV en een microgolfoven ?

    -een lantaarnpaal want een koe eet gras

    Reageer

    • catweazl_2000
      Newbie
      • 02-09-2003
      • 30

      #3
      Iemand die een snoekbaars vangt en er een of twee wil meenemen zie ik totaal niet als probleem. Het meenemen van snoek verbaast me want deze prachtige vissen zijn gratenpakhuizen. Ik heb als ventje van 12 jaar weleens een snoek meegenomen. Deze smaakte me niet echt goed en ik werd gek van de graat.
      Baarzen, tsja van deze rakkers zwemmen er wel heel veel rond. Mijn advies: eet af en toe een baars en laat de snoekbaars lekker met rust. Baarzen smaken net zo goed. De snoekbaarzen in Amsterdam lijken voor het merendeel niet groter dan 46 cm te worden. Van de 10 die je vangt zijn er niet meer dan 2 groter dan 46 cm. Dit komt volgens mij door de beroepsvisserij.
      Wie heeft hier een mening over??

      Een verbod op het verkopen van vis door een ieder die geen beroepsvisser is zou een hoop doen. Overtreden van de regels moet dan wel flink zwaar beboet worden

      Reageer

      • Ludela
        Banned
        • 10-10-2003
        • 24

        #4
        Een of twee visjes meenemen daar is niets op tegen.
        Er zijn echter personen die van water naar water trekken en systematisch
        alle snoekbaarzen(roofvis) wegvangen of ze er nu 5,10,50 of 100 vangen alles gaat mee.
        DE WETGEVING LAAT DIT TOE IN BELGIE!!!!!

        Reageer

        • Hyperke
          Frequent aanwezig
          • 24-09-2003
          • 126

          #5
          in nederland mag je echt ookwel zoveel vissen meenemen als je wil hoor
          wat is het verschil tussen een TV en een microgolfoven ?

          -een lantaarnpaal want een koe eet gras

          Reageer

          • catweazl_2000
            Newbie
            • 02-09-2003
            • 30

            #6
            Hi Hyperke.
            Je mag niet overal net zo veel meenemen als je wilt!!
            er is een beperking van 5 snoekbaarzen en/of 30 baarzen op het ijselmeer.
            Plaatselijke sportvisverenigingen hebben het recht de meeneembeperking strenger te maken. Dit is bijvoorbeeld het geval in Amsterdam Hier mag je slechts twee snoekbaarzen meenemen je mag ook geen rietvoorn als aasvis gebruiken. Lees uw beide vergunningen a.u.b nog eens na.
            Groeten
            Henk

            Reageer

            • warhead
              Specimen Hunter
              • 27-09-2003
              • 1496
              • haacht

              #7
              Paar jaar geleden stond er een artikel ergens over de toegenomen populatie van snoek in de leopoldsvaart.
              En inderdaad, al die beesten weggevangen. Nu is er ook zo'n water in Vlaanderen, maar ze zeggen dus niet waar.
              Paar jaar geleden zetten ze snoeken uit in de Hollaak. ( Klein beekje in Rijmenam )
              Paar vissers hadden dat gezien en die vingen ze er allemaal achter elkaar af, en namen ze mee.
              Ondermaatse vis dus. Al een geluk dat er toen een eerlijke mens van ons club dat gezien had.
              om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
              trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

              Reageer

              • Erwinv
                Newbie
                • 28-08-2003
                • 26

                #8
                Hoi allemaal,

                Hier in mijn regio mag je 1 snoek en max 5 snoekbaarzen meenemen. Zelfs het aantal van 5 is wat mij betreft aan de hoge kant. Laten we voorzichtig zijn met onze roofdieren want het zijn stuk voor stuk "plaatjes" van beesten.

                Aan de andere kant is het ook zo dat de populatie uit de hand kan lopen waardoor onze wateren leeggerooft worden door die mooie breedbekken. Wat voor protesten zal dat gaan opleveren bij de "mooi weer" vissers...

                Laten we verantwoord omgaan met onze viswateren zodat wij, onze kinderen en onze kleinkinderen nog lang mogen genieten van de edele hengelsport.
                Groeten,

                Erwin

                Reageer

                • Hyperke
                  Frequent aanwezig
                  • 24-09-2003
                  • 126

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door catweazl_2000

                  Hi Hyperke.
                  ....... Lees uw beide vergunningen a.u.b nog eens na.
                  Groeten
                  Henk
                  ik ben van Belgie , en ja hier heb ik de reglementen goed genoeg gelezen
                  wat is het verschil tussen een TV en een microgolfoven ?

                  -een lantaarnpaal want een koe eet gras

                  Reageer

                  • Henso
                    Met enige kennis...
                    • 14-12-2002
                    • 490
                    • Hoogezand

                    #10
                    Moi Ludela,

                    Ik snoek zelf, en al vang ik dan niet zoveel ik zal het niet in mijn bolle harsens halen om alles mee te nemen.
                    Per seizoen hooguit 2 snoeken, en dan ook nog niet de aller grootsten, een snoekje van 60-70 cm. is mij groot genoeg.
                    Alles wat ik meer vang als deze 2 worden weer terug gezet.
                    Als ik ooit eens een topper zou vangen, dan nog zal ik hem laten zwemmen.
                    Want ik ga van het standpunt uit alles wat ik vang mag een ander ook vangen.

                    Groetjes Henk


                    KANJER KAMPIOEN 2013
                    2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌

                    Reageer

                    • catweazl_2000
                      Newbie
                      • 02-09-2003
                      • 30

                      #11
                      Hyperke;
                      Lees je eigen reacties eens terug.
                      Dan valt het mischien op dat je een mening geeft over het vissen in Nederland. Je zegt dat je je sportvisactes hebt gelezen maar die gaan over Belgie.....
                      Grtjs,
                      Henk

                      Reageer

                      • Hyperke
                        Frequent aanwezig
                        • 24-09-2003
                        • 126

                        #12
                        dat vissen in nederland meemogen heb ik ergens online gelezen heni
                        wat is het verschil tussen een TV en een microgolfoven ?

                        -een lantaarnpaal want een koe eet gras

                        Reageer

                        • pole
                          Frequent aanwezig
                          • 27-02-2002
                          • 118
                          • Hamme

                          #13
                          Er is nu in Belgie wel degelijk een verbod op meenemen van snoek , maar ja controle laat te wensen over dus....

                          Reageer

                          • Ludela
                            Banned
                            • 10-10-2003
                            • 24

                            #14
                            Is dit inderdaad zo???
                            Zolang er niets verschijnt in het staatsblad over een aanpassing op de wet van de riviervisserij in Vlaanderen,blijft alles bij het oude!!!!
                            Ik dacht dat het nog steeds om voorstellen ging!!!!

                            Reageer

                            • kevin-g
                              Newbie
                              • 04-10-2003
                              • 31

                              #15
                              Zowieso te gek voor woorden! En dus ook de overpopulatie vindt ik wel een punt om over te discusseren, ik vindt namelijk dat je de natuur zijn werk moet laten doen.

                              Met andere woorden ALLES TERUG ZETTEN!!

                              Ook vindt ik dat ze dit als regel in de sportvisakte moeten zetten, zeik me niet af als dit er inderdaad instaat.(ik heb hem niet nagelezen)

                              Laten we eerlijk wezen, wat is er leuker dan het vangen van een snoek??
                              Ik vindt die paar tientjes die je krijgt voor een snoek bij een restaurant het niet waard om over een paar jaar niet meer te kunnen jagen op deze schitterende jagers.

                              Kevin.
                              Beweegt je top, let dan op!!

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎