PDA

View Full Version : Meeneemverbod roofvis

Ludela
15-10-2003, 12:32
Er is een dringende noodzaak aan een meeneemverbod(beperking) op roofvis (snoek,snoekbaars en baars) in BelgiŽ!!!
Van de soort snoek,snoekbaars en baars mag je zoveel stuks meenemen als je wil,als ze maar de minimummaat hebben bereikt.
Sommige wateren worden compleet geplunderd,zonder blikken of blozen wordt een 70tal snoekbaarzen zomaar de kop ingeslagen en meegenomen voor verkoop aan de betere restaurants.
Sommige vissers (stropers) hebben hun autokoffer volledig uitgerust met frigo's om toch maar zoveel mogelijk snoekbaars te kunnen meenemen.
Het spijtige is dat we hier volledig machteloos tegenover staan!!!!
De wetgeving laat dit gewoon toe!!!!!
HET IS DE OVERHEID DIE DIT NOG ALTIJD BLIJFT TOESTAAN!!!!!!
Wanneer wordt die visserijwetgeving nu eindelijk eens aangepast??????
Er zouden aanpassingen op til zijn maar die worden steeds maar achteruit geschoven,hoe lang gaat vissend BelgiŽ dit nog blijven
aanvaarden?????
Blijkbaar nog heel lang!!!

groeten,

Luc

[Gewijzigd door Ludela op 10-15-03 at 12:33 PM]

[Gewijzigd door Ludela op 10-15-03 at 12:37 PM]

Hyperke
15-10-2003, 12:49
sluit ik me bij aan , er moet een wet opgesteltd worden om maximum aantal vissen van elk soort die meegenomen mogen worden ( 1 , 2 hoogstens 3 ) anders komen ze in de blacklist, en dat hebben we niet graag natuurlijk

catweazl_2000
15-10-2003, 13:16
Iemand die een snoekbaars vangt en er een of twee wil meenemen zie ik totaal niet als probleem. Het meenemen van snoek verbaast me want deze prachtige vissen zijn gratenpakhuizen. Ik heb als ventje van 12 jaar weleens een snoek meegenomen. Deze smaakte me niet echt goed en ik werd gek van de graat.
Baarzen, tsja van deze rakkers zwemmen er wel heel veel rond. Mijn advies: eet af en toe een baars en laat de snoekbaars lekker met rust. Baarzen smaken net zo goed. De snoekbaarzen in Amsterdam lijken voor het merendeel niet groter dan 46 cm te worden. Van de 10 die je vangt zijn er niet meer dan 2 groter dan 46 cm. Dit komt volgens mij door de beroepsvisserij.
Wie heeft hier een mening over??

Een verbod op het verkopen van vis door een ieder die geen beroepsvisser is zou een hoop doen. Overtreden van de regels moet dan wel flink zwaar beboet worden

Ludela
15-10-2003, 19:40
Een of twee visjes meenemen daar is niets op tegen.
Er zijn echter personen die van water naar water trekken en systematisch
alle snoekbaarzen(roofvis) wegvangen of ze er nu 5,10,50 of 100 vangen alles gaat mee.
DE WETGEVING LAAT DIT TOE IN BELGIE!!!!!

Hyperke
15-10-2003, 19:55
in nederland mag je echt ookwel zoveel vissen meenemen als je wil hoor

catweazl_2000
18-10-2003, 22:13
Hi Hyperke.
Je mag niet overal net zo veel meenemen als je wilt!!
er is een beperking van 5 snoekbaarzen en/of 30 baarzen op het ijselmeer.
Plaatselijke sportvisverenigingen hebben het recht de meeneembeperking strenger te maken. Dit is bijvoorbeeld het geval in Amsterdam Hier mag je slechts twee snoekbaarzen meenemen je mag ook geen rietvoorn als aasvis gebruiken. Lees uw beide vergunningen a.u.b nog eens na.
Groeten
Henk

warhead
23-10-2003, 00:34
Paar jaar geleden stond er een artikel ergens over de toegenomen populatie van snoek in de leopoldsvaart.
En inderdaad, al die beesten weggevangen. Nu is er ook zo'n water in Vlaanderen, maar ze zeggen dus niet waar.
Paar jaar geleden zetten ze snoeken uit in de Hollaak. ( Klein beekje in Rijmenam )
Paar vissers hadden dat gezien en die vingen ze er allemaal achter elkaar af, en namen ze mee.
Ondermaatse vis dus. Al een geluk dat er toen een eerlijke mens van ons club dat gezien had.

Erwinv
23-10-2003, 16:19
Hoi allemaal,

Hier in mijn regio mag je 1 snoek en max 5 snoekbaarzen meenemen. Zelfs het aantal van 5 is wat mij betreft aan de hoge kant. Laten we voorzichtig zijn met onze roofdieren want het zijn stuk voor stuk "plaatjes" van beesten.

Aan de andere kant is het ook zo dat de populatie uit de hand kan lopen waardoor onze wateren leeggerooft worden door die mooie breedbekken. Wat voor protesten zal dat gaan opleveren bij de "mooi weer" vissers:(...

Laten we verantwoord omgaan met onze viswateren zodat wij, onze kinderen en onze kleinkinderen nog lang mogen genieten van de edele hengelsport.

Hyperke
23-10-2003, 20:26
Oorspronkelijk geplaatst door catweazl_2000

Hi Hyperke.
....... Lees uw beide vergunningen a.u.b nog eens na.
Groeten
Henk

ik ben van Belgie , en ja hier heb ik de reglementen goed genoeg gelezen
;)

Henso
24-10-2003, 19:03
:D :D :D Moi Ludela,

Ik snoek zelf, en al vang ik dan niet zoveel ik zal het niet in mijn bolle harsens halen om alles mee te nemen.
Per seizoen hooguit 2 snoeken, en dan ook nog niet de aller grootsten, een snoekje van 60-70 cm. is mij groot genoeg.
Alles wat ik meer vang als deze 2 worden weer terug gezet.
Als ik ooit eens een topper zou vangen, dan nog zal ik hem laten zwemmen.
Want ik ga van het standpunt uit alles wat ik vang mag een ander ook vangen.

catweazl_2000
26-10-2003, 10:36
Hyperke;
Lees je eigen reacties eens terug.
Dan valt het mischien op dat je een mening geeft over het vissen in Nederland. Je zegt dat je je sportvisactes hebt gelezen maar die gaan over Belgie.....
Grtjs,
Henk

Hyperke
26-10-2003, 10:55
dat vissen in nederland meemogen heb ik ergens online gelezen heni

pole
29-10-2003, 21:50
Er is nu in Belgie wel degelijk een verbod op meenemen van snoek , maar ja controle laat te wensen over dus....

Ludela
30-10-2003, 12:33
Is dit inderdaad zo???
Zolang er niets verschijnt in het staatsblad over een aanpassing op de wet van de riviervisserij in Vlaanderen,blijft alles bij het oude!!!!
Ik dacht dat het nog steeds om voorstellen ging!!!!

kevin-g
31-10-2003, 19:14
Zowieso te gek voor woorden! En dus ook de overpopulatie vindt ik wel een punt om over te discusseren, ik vindt namelijk dat je de natuur zijn werk moet laten doen.

Met andere woorden ALLES TERUG ZETTEN!!

Ook vindt ik dat ze dit als regel in de sportvisakte moeten zetten, zeik me niet af als dit er inderdaad instaat.(ik heb hem niet nagelezen)

Laten we eerlijk wezen, wat is er leuker dan het vangen van een snoek??
Ik vindt die paar tientjes die je krijgt voor een snoek bij een restaurant het niet waard om over een paar jaar niet meer te kunnen jagen op deze schitterende jagers.

Kevin.

catweazl_2000
31-10-2003, 23:26
Hi Kevin-g
Ik ben het met je eens dat meenemen van vis totaal overbodig is om de natuurlijke balans onder water te behouden. Boven water geldt volgens mij het zelfde principe.
Maar om onder de waterlijn te blijven, Het meenemen van een visje moet echt wel kunnen ben ik van mening. Beroepsvissers zijn er niet voor niets. Wetende dat zij vis vangen op een methode die meer vissen schade berokkent als deze die zij verkopen, voel ik mij over het meenemen van een vis in het geheel niet schuldig. Wat ik wel slecht vindt zijn vissers die niet zelf hun eigen gevangen visje oppeuzelen maar dat zonodig moeten verkopen aan een restaurant o.i.d.
Zij jagen de beroepsvissers tegen ons in het harnas. of geven hen op zijn minst een stok om de hond te slaan.
Grtjs,
Henk

johnny
09-01-2004, 16:58
Hallo jongens, er bestaat wel degelijk een meeneemverbod voor snoek in BelgiŽ.Bij aankoop van je nieuwe visvergunning (2004) krijg je een foldertje mee en daarin staat dat er van 1/1/2004 tot 31/12/2006 een totaal meeneemverbod is voor snoek!!!!!!!!
Verder wil ik even het volgende kwijt:
Wil je in de toekomst nog evenveel plezier kunnen beleven aan je hobby en wil je liefst grote vissen kunnen vangen, ... wel zet dan alle vis terug!!!!!!Een dode vis groeit enkel nog in de verbeelding van de visser die hem gedood heeft.Wij leven al lang niet meer in de tijd dat men moest vissen voor de kost, vissen is een sport geworden en in de sport knuppel je je tegenstander (mens of dier) toch ook niet dood om hem vervolgens op te peuzelen, te verkopen of in de vuilbak te gooien.Waarom doen veel vissers dat dan wel?!!!!
Johnny.

Slafes
09-01-2004, 18:33
De eerste reacties gingen nog over vorig jaar johnny,... Toen was er dat verbod nog niet...

Mensen nemen misschin hun roofvis mee, omdat deze roofvissen zo goed als niet in de winkel te verkrijgen zijn, en ze toch een delicatesse zijn?

Trouwens, een jager is ook iemand die aan sport doet, maar daar verdeelt men ook de "buit" onder elkaar. Vissen, jagen,... Wel hetzelfde volgens mij, anders zou men niet spreken over specimen hunting!

Trouwens, heeft er al iemand een uitleg waarom er zo weinig snoek aanwezig is op bepaalde rivieren? Zijn ze nooit fatsoenlijk uitgezet? Snoekbars zetten ze uit, witvis ook, snoek niet?

Bepaalde plasjes in Nederland bevat meer snoek dan iets anders, waarom in BelgiŽ niet?

nak
09-01-2004, 19:51
Ben ik nou gek, of hoe zit dat.
Ik ben falikant tegen het meenemen van snoek, ik vind snoek wel de mooiste vis die er is.
Maar ik had niet verwacht dat dit laatst tot een verhitte discussie leidde aan de waterkant.
Iemand maakte mij voor stommeling uit dat ik ze terugzet, hij vrat ze liever zelf op.
Wellicht een verstokte oude visserman. Ik dacht dit wordt nog een partijtje matten zometeen zo heftig werd het. Hij bleef maar doorzeuren en wilde van mij een snoek als ik er een zou vangen. Dus mooi niet hŤ.
Heb hem maar verzocht om door te rijden en als ik weer op die plek vis mij te verblijden met zo snel mogelijk weer te verkassen.
Er zijn vissers en er zijn vissers, ik heb nu gemerkt dan het geen zin om over elkaars standpunten te gaan discuseren.

groetjes Nak

Slafes
09-01-2004, 21:09
Nak, het gaat er hier toch helemaal niet heet aan toe? :)

Kijk, ik ben tegen een rationeel meenemen van vis. Ik bedoel, ik zet ook al mijn vis terug, en ja, een snoek en snoekbaars zijn mooi, maar een zeelt vind ik even mooi, en die mag men meenemen, en opeten,... Is het dan niet makelijker de wet zo te maken dat je van elke vissoort er maar een aantal mag meenemen?

bvb, een minimummaat en een max aantal... Bvb snoek 1, snoekbaars 3, brasem 5, etc...

Er is ook geen verplichting van je vis mee te nemen he, maar je mag in mijn opzicht ook niet iemand afknallen bij wijze van spreken omdat hij een vis wil meenemen... In Duitsland moet je bvb elke vis doomaken... Allez ja... Ik weet ook dat sommige mensen graag genieten van hun gevangen vis... Mijn buur had 2 jaar geleden een snoekbaars van 1m18 bij... Is toch wel een paar kilo vis... Als je dan rekent aan 7,5 euro de kilo... Voor veel oudere vissers is dit dus niet te versmaden, hun leven is nog steeds anders, voor jonge mensen is dit sport, voor oudere vissers is het veelal nog steeds ne vis in de pan.

Ik vind wel dat je moet proberen elkaar op dat vlak te respecteren,... Als je ziet dat zeevissers zeker hun vis niet gaan terugzetten,... Als je daarbij dan nog weet dat snoekbaars bvb een delicatesse is... Idem voor forelvissers....

Ik kan beide kampen wel begrijpen om eerlijk te zijn,....

johnny
09-01-2004, 21:19
Inderdaad vissen en jagen liggen dicht bij elkaar en ik heb vrienden jagers.Er is wel een groot verschil tussen beide, zij de jagers betalen zelf veel geld voor het wild dat zij uitzetten en daar dan achteraf op jagen.Zij nemen enkel het minimum mee en zorgen voorts dat hun bestand goed in evenwicht blijft. Al met al een dure sport en ik heb absoluut niets tegen jagers en het wild dat zij eventueel verkopen, is het wild dat zij op eigen kosten hebben uitgezet. Wij vissers verlangen van de staat dat er massa's vis word uitgezet dewelke wij dan voor een appel en een ei (onze visvergunning) gaan wegvangen en dan duur gaan verkopen aan restaurants. De staat zet wel degelijk snoek uit, maar de snoek zijn natuurlijke biotoop is grotendeels verdwenen evenals zijn paaiplaatsen. Resultaat hij kan zich moeilijk voortplanten, de jonge pootvis (snoek) valt grotendeels zelf ten prooi aan andere roofvissen zoals baars en wat overblijft ,daar gaan de vissers dan weer mee lopen.Wat overblijft in de openbare Vlaamse waters is miniem.Willen we dat er een kleine overlevingskans bestaat voor de snoek, dan moet hij beschermd worden. Hopelijk mogen wij er dan nog op vissen van de natuurbeschermers.
Nee jongens ik weet uit goede bron dat de visserijcommissie haar best doet om de snoekstand op peil te houden, maar wij moeten hen daarbij een handje toesteken.
Johnny.

Slafes
09-01-2004, 21:29
Johnny, ik weet niet of jij het weet, maar uw eigen wild uitzetten mag al een jaar niet meer, deze jagers handelen dus in overtreding met de wet...

Voor zover ik weet mag wild zich nog enkel zelf voortplanten.

Feit is dat ik veelgelijkenissen zie, en als je een groot privťbos hebt, kan je afknallen wat je wil... Controle is er toch niet.... Over je selectie en dergelijke geloof ik geen barst. Ik ken weinig jagers die niet met drijvers aan de andere kant van het bos werken, en op alles schieten dat vliegt of weg loopt...

Ze schieten ook niet elk dier af, dat is praktisch onmogelijk, maar de bossen in onze buurt, als er mag gejaagd worden, hoor je elke minuut minstens 5 knallen, dat is geen minimum... Dat is een maximum.

Ik spreek hier ook nergens over vissers die massaal de vis wegvangen om aan restaurants te verkopen, vandaar ook een vangstquota om deze vissers te ontmoedigen....

Je bent van Mechelen,... Kan volgens mij niet dat je zoveel snoekbaars gaat vangen dat je monsterwinsten gaat maken... Ken 2 snoekbaarsvissers met kunstaas die met moeite 1 snoekbaars op 3 vissessies vangen...

warhead
09-01-2004, 21:51
Het zijn niet alleen de ouderen hoor. Ik ben 20 en moest ik nu een snoekbaars vangen die de maat heeft, dan gaat die de pan in. Het gebeurt echter zelden da ik ene vang. Vis er ook nie echt veel op. Baars gaat ook de pan in. Snoekbaars en baars kweken goed op de vaart dus eentje kan geen kwaad. Moest ik nu elke baars meenemen die ik vang, dat ga je ook niet merken. Tis een plaag aan het worden.
Bovendien zijn ze verschrikkelijk lekker.

Slafes
09-01-2004, 23:21
Ik begrijp je, en ik denk dat het anders eten is ook... Voelt dat niet anders aan? Hoe voel je je bij het eten van je zelf gevangen vis?

warhead
09-01-2004, 23:27
Volgend jaar rechtstreeks de baars op de bbq. Het geeft idd een extra dimentie aan uw eten om het zo te zeggen.

rudy vis
10-01-2004, 05:38
Slafes en warhead,ik kan jullie in deze discussie niet anders of gelijk geven.Als ik een snoekbaars vang die ruim zijn maat heeft neem ik hem ook mee.Dat zijn er een paar op een heel seizoen.Van mij mogen ze gerust de minimummaten verhogen.Het zijn meer de echte snoekbaarsvissers ,degene die op niets anders vissen en dan ook nog de ondermaatse vis meenemen die de populatie verstoren.En of het nu een snoek is of een brasem,elke vis verdiend respect. vr gr ;) ;)

Patton
10-01-2004, 15:35
Klopt inderdaad wat de vissers hierboven in hun berichtje zetten.
Ik neem mijn 2 snoekbaarsen ook mee om op te eten , maar ook niet meer.
Er is 1 heel groot probleem, je moet maar eerst die 2 snoekbaarsen vangen.
En dat is veeeeeeel moeilijker dan ze op te eten.
Ik heb verleden jaar maar 1 snoekbaars gevangen, en het jaar voordien maar 2.
Voor mij is het zowie zo al een groot probleem, wist ik maar hoe ik er meer moest vangen ??? :headbanger:

Ludela
13-01-2004, 12:25
Alhoewel onze zoetwatervissen barstensvol PCB,zware metalen e.d zitten zijn er toch nog mensen die zoetwatervis willen consumeren?????????
Begrijpen wie begrijpen kan?????
In onderstaande link kan je een keer lezen wat je zoal naar binnen speelt bij het eten van een snoekbaars!!!!!!
http://www.viwc.be/water/pdf/onderzoek/2263.pdf

Waar ik het zeeeeeeeeeeer moeilijk mee heb zijn mensen die alles de kop inslaan en meenemen voor verkoop!!!
De nieuwe wetgeving die recent is goedgekeurd vermeld spijtig genoeg niets over een meeneembeperking op snoekbaars.
De wet laat dus toe van zoveel snoekbaars mee te nemen als je maar wil, als ze maar de maat halen!!!!!!!
Als je jezelf een sportvisser wil noemen wil je toch niet op de eerste plaats thuiskomen met een portie vis???
Om jezelf te bewijzen???
Neen de hengelsport is veel meer dan alleen maar het vangen van een vis,genieten van de natuur,de opkomende zon,de vogels die beginnen te fluiten,vissen is elke keer weer een natuurbeleving.
Laten we spaarzaam zijn met die natuur zodat we er nog jaren van kunnen genieten!!!!!!!!!!!
Zet gewoon alle vis terug!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Patton
13-01-2004, 12:35
He Ludela.

Ik ben van die 1 snoekbaars die ik vang pro jaar en opeet nog niet doodgegaan...en ik ben al 104 jaar oud....mischien kan ik maar beter stoppen met vissen. Ben er zwaar over aan het nadenken. en dit is geen grapje hoor.
Beste groetjes. :)

warhead
13-01-2004, 16:20
Snoekbaars is bij mijn weten nog altijd ne propere vis die niet op de bodem aast gelijk nen brasem.
Dat artikel gaat mij echt niet tegenhouden om een toevallig gevangen snoekbaars op te eten. De kwaliteit van het water gaat alleen maar vooruit. En het is echt niet alleen de vis hoor, alles wat je tegenwoordig eet is niet echt gezond. Stop dan maar met kip en ander vlees te eten ook. Gisteren op het nieuws zeiden ze dat deodorant borstkanker veroorzaakt, dat gaat de mensen ook niet echt tegenhouden.
Meeneemverbod op snoek begrijp ik dat was nodig, die beperking op snoekbaars mag er van mij ook komen, maar helemaal verbieden van snoekbaars mee te nemen? Er worden regelmatig kleine snoekbaarzen gevangen zo rond de 10 cm. Populatie houdt zichzelf wel in stand.

[Gewijzigd door warhead op 01-13-04 at 04:21 PM]

Patton
13-01-2004, 16:26
Warhead

Juist, ik sluit me volledig bij jou aan.
Dat is verstandig gesproken,dat bedoelde ik juist.

Best greetings. :)

johnny
13-01-2004, 18:58
Ludela is mij een beetje te snel afgeweest.Inderdaad men zal van een paar snoekbaarzen per jaar wel niet doodgaan maar toch, indien iedereen de verslagen zou lezen over de kwaliteit van onze vis dan kenk ik dat er wel meer dan ťťn tweemaal zal nadenken alvorens nog vis te eten uit onze rivieren. De rivieren in Nederland zijn er trouwens niet beter aan toe. Het is niet de kwaliteit van het water zelf, maar de ondergrond van de rivieren, kanalen enz. die zeer sterk vervuild is. De roofvissen eten dan niet van de bodem zoals brasen en dergelijke meer, maar zij eten wel die vissen die het wel doen en dus krijgen zij eveneens deze gevaarlijke stoffen naar binnen.
Het is inderdaad droevig gesteld met ons voedsel en het kwart voor twaalf indien men er nog iets aan wil doen.
Mijn schoonvader was een boer (nu met rust) en die heeft zo zijn eigen tuin met groeten (onbespoten) en eigen scharrelkippen, kalkoenen, konijnen enz. en ik ben blij dat hij ons ruim laat genieten van zijn opbrengst.
Ik eet bijna uitsluitend vis en gevogelte, dus ook roofvis (vind ik lekker) maar ik kan deze vissen wel voldoende vinden voor consumptie in de warenhuizen (zie bv. Makro, of soms in de carrefour).Verder is er een ruim assortiment aan andere vis verkrijgbaar zodat ik nooit uitgekeken raak op het eten van vis.Ik ben geen vleeseter omdat ik het gewoon niet lust.
Diegenen die dus af en toe een snoekbaars voor de pan meenemen, daar heb ik niets op tegen (ieder maak voor zijn eigen wel uit wat gezond is en wat niet) maar dat massaal meenemen van vis daar ben ik tegen. Tussen haakjes zeelt is ook een lekkere vis maar ik verkies deze vis toch liever in mijn tuinvijvers te zien rondzwemmen.
Johnny.

Slafes
13-01-2004, 22:41
Kuch, vis uit de viwinkel... :)

Paar dagen geleden groot nieuws, eten van gekweekte zalm is kankerverwekkend, en zelfs zo ernstig, dat je het maar paar keer per jaar zou mogen eten...

Ze worden gevoerd met kankerverwekkende stoffen!

Dus, vergeet je vis uit het warenhuis... Laat die ook maar liggen!

warhead
14-01-2004, 00:28
Oorspronkelijk geplaatst door Slafes

Paar dagen geleden groot nieuws, eten van gekweekte zalm is kankerverwekkend, en zelfs zo ernstig, dat je het maar paar keer per jaar zou mogen eten...

Das het ene uiterste. Volgens andere zou 1 keer de week kunnen. Maja, echt gezond is het ook nie.
Dus 1 keer de week snoekbaars zal dan ook geen kwaad kunnen. En ik eet er misschien 3 per jaar.

rudy vis
14-01-2004, 08:14
Jhonny, met alle respect maar als je moest weten welke vuiligheid er in de lucht geblazen word,onlangs nog die torens in vilvoorde,en dan terecht komen in je groententuin,en jij maar denken dat je gezond leeft.Vlaanderen is 1 grote fabriek.En zeevis ,wat denk je ????ene olieramp na de andere.Die enkele snoekbaarzen die ik vang zullen het dan niet maken zeker.ps ik ben zeker geen panvisser maar als ik graag een snoekbaars eet kan ik er ook niet aan doen. groeten
;)

divani4
11-06-2004, 10:42
ik denk niet dat ťťn vis per persoon het verschil zal maken, en niet iedereen neemt vis mee. Zoals gewoonlijk zijn het de rotte appels die het voor de meerderheid verpesten. Een vis meenemen voor EIGEN consumptie moet kunnen, hoewel ik het zelf nooit zou doen met zoetwatervis. Sportvissen is vissen voor het plezier en niet om vis te doden. De vangst van een vis moet je als visser plezier schenken. Zeevis zou ik wel meenemen maar dan ook niet meer dan ik zou kunnen eten op maximaal een dag of drie. Maar dat is een andere discussie.

Voor snoekbaars en baars lijkt het me niet zinvol om een volledig meeneemverbod in te voeren omdat baars en (vooral) snoekbaars vissen zijn die ingeburgerd zijn in de eetcultuur van zowel BelgiŽ als Nederland. Mij vertel je bvb niet dat de oudere generatie vissers die nog voor pan vissen zich plots aan de regels gaan houden. Ik denk dat 90% van hen niet eens de wetgeving volgt en dus helemaal niet op de hoogte is van enige veranderingen. Dus wie overtuigt hen dat ze verkeerd bezig zijn? Stropers moet je structureel aanpakken en niet met een meeneemverbod. Zwaar beboeten is een mogelijkheid maar probeerden ze dan ook al niet met andere dingen?! En leidde dat tot resultaat? Je mag nog honderden regels opstellen maar als er geen doeltreffende controle is, en geen actie bij oproepen om stropers aan te geven, dan gebeurt alle sop papier en niets in werkelijkheid. Zo ken ik BelgiŽ: alles is prima op papier, maar eens het toegepast moet worden ... :headbanger:

Er is echter hoop door een tendens bij de jeugd om meer en meer alles terug te zetten wat ze vangen. Ik kom regelmatig jongeren tegen van een jaar of 12-14 die op baars en snoek vissen. Als je dan uitlegt waar ze moeten op letten, hoe ze moeten werpen, hoe ze een vis moeten onthaken, vasthouden en terugzetten dan luisteren ze meestal wel en als je ze nog eens tegenkomt, dan zie je ze het ook toepassen. Het zit hem allemaal in een mentaliteitsverandering. Daar moet de media haar rol spelen, denk ik. Overtuig de nieuwe vissers dat vis terugzetten het beste is dat ze kunnen doen, leg uit wat de gevolgen zijn van het massaal meenemen van roofvis (gevolgen op het ecosysteem bijvoorbeeld), leg uit wat ZIJ er bij te WINNEN hebben (mensen blijven mensen en als ze kunnen WINNEN ... des te beter), ... Maar de ouderen hebben van jongsaf aan geleerd dat ze vis vingen om te eten. Voedsel op plank, zo redeneren ze. Het begrip Sportvissen is nog zo oud niet, als jullie misschien denken.

Voor snoek daarentegen ben ik resoluut voor een volledig meeneemverbod. Ik heb hier in BelgiŽ ook al vaak gezien dat mensen met 5-10 levendaas hengels zitten te snoeken en dat alles wat ze bovenhalen de kop wordt ingeslagen en in een plastic zak wordt gestoken. Soms wordt de vangst zelfs aan hun hond gevoerd. De poltie bellen haalt niks uit want ze komen niet, uitzonderlijk misschien wel. Ondanks het feit dat er nu bevoegdheid is, weten de meeste dat nog steeds niet. Op Belgisch openbaar water valt slechts moeilijk een snoekje te vangen. Een mooie snoek vangen (zeg maar 80cm+) is moeilijk, heel moeilijk ... En dat ligt volgens mij aan een combinatie van stroperij, vervuiling en ongeschikte paaiplaatsen in de tientallen kanalen die wij hebben. De meeste hebben rechte wanden, een vlakke bodem en wat rotsen langs de kant. Goed voor baars en snoekbaars maar snoeken hebben planten nodig en die kom je zelden tegen. Het meeneemverbod voor snoek moet misschien gecombineerd worden met het aanleggen van paaivijvers naast de kanalen. Dat zijn kleine plassen die in open verbinding staan met de kanalen maar waar geen scheepvaart op kan. De snoeken kunnen die water opzoeken om te paaien en aangezien deze vaak ondiep zijn en plantenrijk, zal de snoekstand misschien toenemen.

Ik denk ook dat men het meeneemverbod moet combineren met het uitzetten van roofvis. Als je in belgiŽ hoort praten over het uitzetten van vis, dan is dat in 99% van de gevallen brasem, voorn, karper ... witvis met andere woorden. Maar ja, de witvisclubs maken dan ook de meerderheid uit in BelgiŽ. Een paar snoekskes op de vijver zetten en dat komt allemaal in orde ... niet! De overheid moet bij deze dus duidelijk haar bevoegdheid opnemen.