Hoe weet je of roofvis bijt?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Slafes
    Sportvisser
    • 31-01-2003
    • 844
    • Leuven

    Hoe weet je of roofvis bijt?

    LOL, hersenspinsel...

    Bij witvis kan je zien of de vis goed bijt, bij karpervissen al iets minder, maar dat weet je ook al snel, maar bij roofvis? :?

    Iemand enige tips? In de week ging ik op de Leuvense vaart vissen (zie ook stekinfo) en nog eens op roofvis, tegen valavond. geprobeerd met lepeltjes, spinnertjes, en een paar verschillende pluggen... Groot, klein, diep, oppervlak, heb van alles wel eentje denk ik,...

    Normaal gezien vang je hiermee ook wel eens een baarsje, maar nu niets, geen nazwemmen, noppes, beetje verder was er een snoekbaarsvisser bezig met levend aas, ook geen beet....

    Ik had zo het idee van, als de baars al niet volgt, of eens bijt, gaat de roofvis dan bijten? Maw, zijn andere roofvissen een goede indicatie voor nog een andere soort roofvissen?

    Of kan je als roofvis visser al snel door hebben dat je er eveneens niet hoeft aan te beginnen?
    http://www.wandelendetakken.be
  • Hyperke
    Frequent aanwezig
    • 24-09-2003
    • 126

    #2
    een baars is heviger dan een brasem maar niet zo hevig als een voorn, hij geeft korte rukjes aan je aas
    vooral bij kleine baarsjes van 5 cm voel je kleine tikjes , maar je voelt het
    wat is het verschil tussen een TV en een microgolfoven ?

    -een lantaarnpaal want een koe eet gras

    Reageer

    • catweazl_2000
      Newbie
      • 02-09-2003
      • 30

      #3
      Hi Leuk onderwerp.
      Als een roofvis bijt hebben we dat vrijwel altijd in de gaten dunkt me. Of baarzen snoekbaarzen en snoeken gelijk op de zelfde jaag/eetlust hebben lijkt me wel zeer interessant om te weten.
      Gisteren wilden de snoekbaarzen en de baarzen wel lekker bijten
      3 snoekbaarzen en 4 baarzen in 3 kwartier. Dit na een uur lang knoeien met allerlei kleurtjes en vormen zonder resultaat. een aal imitatie bleek de uitlokkerbij uitstek.
      toen eenmaal het duister inviel was de pret afgelopen.
      Lol genoeg gehad overigens , een van de baarzen was een mooie 34 cm. lang.
      Graag meer reacties van anderen over dit onderwerp.
      groetjes,
      Henk

      Reageer

      • Slafes
        Sportvisser
        • 31-01-2003
        • 844
        • Leuven

        #4
        Niemand nu absoluut geen idee?
        http://www.wandelendetakken.be

        Reageer

        • warhead
          Specimen Hunter
          • 27-09-2003
          • 1496
          • haacht

          #5
          Baars zie je jagen ( wegspringende visjes )
          Als je met een levend visje vist zie je aan de dobber dat er een roofvis in de buurt is.
          Daarnet nog bij een snoekbaarsvisser gestaan en die zei dat het weer niks ging worden.
          10 minuten later had hij er 1. Lijkt mij dus moeilijk te voorspellen.
          om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
          trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

          Reageer

          • kevin-g
            Newbie
            • 04-10-2003
            • 31

            #6
            Ik moet zeggen slafes, soms voel ik helemaal niets.
            Vaak op het moment dat je hebt gesleept en je top richting water brengt om je lijn op te draaien(het moment dat het visje, spinner, etc. stil ligt) bijt de roofvis erin en als het beestje flink bijt hoef je niet eens meer te haken, vandaag bijvoorbeeld 2 baarsjes gevangen(35 en 36 cm), voelde helemaal niet dat er iets aanzat, ik wilde weer slepen en zag ineens een baars springen.

            Bij snoek echter voel je het wel duidelijk, het gevoel dat je hengel je geeft wordt abrupt onderbroken door een stevige ruk, dit beestje moet je wel degelijk nog haken, de bek is in dit geval een stuk harder.

            Snoekbaars.......... al sla je me dood, ik heb er nog nooit een gevangen... ~_~

            Groetjes Kevin.
            Beweegt je top, let dan op!!

            Reageer

            • catweazl_2000
              Newbie
              • 02-09-2003
              • 30

              #7
              Voor snoekbaars moet je op de bodem vissen Kevin.
              Succes.
              grtjs,
              Henk

              Reageer

              • kevin-g
                Newbie
                • 04-10-2003
                • 31

                #8
                O.K, Henk, dat wist ik dus niet.
                Ga het zeker een keer doen, nog voorkeuren qua kunstaas voor snoekbaars??

                Groetjes Kevin.
                Beweegt je top, let dan op!!

                Reageer

                • catweazl_2000
                  Newbie
                  • 02-09-2003
                  • 30

                  #9
                  Hi Kevin,
                  Kortom:shads of twisters. Ik vang recentelijk bijna alleen maar op natuurlijke kleuren. de rubberen visjes met kleuren zoals witvisjes,paling en baars doen het goed. Het heeft mischien met de helderheid van het water te maken. als het niet echt lijkt wordt het blijkbaar sneller afgewezen als zijnde een goede prooi. Het kan ook van doen hebben met het voedselaanbod. Vis eet het liefst van dat waar op het moment het meeste aanbod is. Dit is vermoedelijk om efficient te fourageren.
                  Ik vis meestal met een loodkopje van zo'n 18 tot 23 gram. Hoe meer stroming hoe zwaarder. Gebruik wel een dunne stalen onderlijn want je zult niet de eerste zijn die zijn kunstaas verliest aan een snoek( Hierbij denkend aan het welzijn van de snoek) Laat het kunstaas kleine sprongetjes maken met je hengeltop of haal heel langzaam binnen als je vanaf de kant vist en laat je kunstaas ook zo nu en dan even stil liggen. Succes.
                  Grtjs,
                  Henk

                  Reageer

                  • kevin-g
                    Newbie
                    • 04-10-2003
                    • 31

                    #10
                    O.K. Henk, je ziet al ik moet nog veel leren.
                    Morgen ben ik een dagje vrij, ik zal 's avonds erop zetten of ik nog iets gevangen heb.

                    Groetjes Kevin.
                    Beweegt je top, let dan op!!

                    Reageer

                    • kevin-g
                      Newbie
                      • 04-10-2003
                      • 31

                      #11
                      Nou, vandaag niet met shads geprobeerd Henk, wel met spinners, ving binnen het half uur een mooie snoek van 73 cm.

                      Gaat de goede kant op zo.

                      Groetjes Kevin.
                      Beweegt je top, let dan op!!

                      Reageer

                      • catweazl_2000
                        Newbie
                        • 02-09-2003
                        • 30

                        #12
                        Het is heel mooi om een snoek te vangen inderdaad.
                        Spinners zijn het kunstaas bij uitstek om niet op snoekbaars te vissen. Omdat je over de bodem moet vissen zal de spinner of heel vaak vastraken aan obstakels of hij zal niet draaien door veelvuldig contact met de bodem.
                        Voor het vangen van snoekbaars kun je overigens ook heel goed een dood aasvisje gebruiken. Gewoon met een schuifloodje op de bodem aanbieden. Wacht altijd even met aanslaan omdat de snoekbaars net als snoek eerst even tijd nodig heeft om de prooi te keren alvorens hij/zij het gaat slikken. zo voorkom je veel missers.
                        Hoe lang je wacht is een kwestie van ervaring. Ik weet er niet echt veel van omdat ik alleen maar met kunstaas aan de slag ga. Dit omdat ik me simpelweg rot voel visjes voor niets te hebben gedood als ik niets gevangen heb.
                        Anyway, next time better!
                        Grtjs,
                        Henk

                        Reageer

                        • Pieter Pepping
                          Frequent aanwezig
                          • 11-08-2003
                          • 206

                          #13
                          hey,

                          inderdaad zinvole topic dit. Ik heb ook een vraag. Als je niets vangt, wissel je van aas, wissel je bij elke 'spot' van aas? En als je een vis hebt gevangen na verschillend kunstaas geprobeerd te hebben, lopen jullie dan de stukken die jullie al bevist hebben nog een keer af met het succesvolle aas?

                          Groet
                          ---------------

                          Pieter

                          Reageer

                          • kevin-g
                            Newbie
                            • 04-10-2003
                            • 31

                            #14
                            Ja en ja Pieter, als eerst kam je elke stek helemaal uit, van links naar rechts of andersom.
                            Geen resultaat, probeer het dan eens met een ander stukje kunstaas, maar ga niet je hele collectie eraan hangen, anders sta je 's avonds nog steeds op dezelfde stek, met het risico dat je niets vangt puur omdat de snoek er niet zwemt.

                            Maar inderdaad, als je iets vangt met een bepaald stuk kunstaas, dan kun je in principe nog een keer de andere stekken langs om te kijken of de snoek het nu wel pakt(of er nu wel zit).

                            Kevin.
                            Beweegt je top, let dan op!!

                            Reageer

                            • johnny
                              Newbie
                              • 13-04-2003
                              • 24

                              #15
                              Kevin, vis je met een dood aasvisje, wacht niet te lang met aanslaan en laat vooral niet slikken.Heb je ondermaatse vis aan de lijn of is het niet de bedoeling je vis mee te nemen dan is slikken uit den boze.
                              Steek bij doodaas vissen op de bodem op snoekbaars één enkel haak (aangepast aan de grootte van je aasvisje) door beide lippen van van je aasvis, van onder naar boven door een neusgat.Gooi in en trek de lijn strak.Maak je lijn lichtjes vast met een elastiekje op je hengel ( maak een klein lusje) en zet je molenbeugel open.Heb je beet dan springt de lijn los van onder het elastiekje en begin van de molen te lopen.Neem dadelijk je hengel in de hand en sluit de molen.Wacht tot je kontakt hebt met de vis (de lijn begint zich op te spannen) en sla aan. Ik heb vroeger nooit een vis verspeeld op deze mannier. Ik vis nu uitsluitend met kunstaas en dan voornamelijk op snoek maar weet nog wel hoe het moet.
                              Johnny.
                              Johnny

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎