meenemen of terugzetten

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • johnny
    Newbie
    • 13-04-2003
    • 24

    meenemen of terugzetten

    :fish: Ik heb een tijdje rustig alle roofvis berichtjes doorgenomen alsook de reacties op sommige ervan.Vooral deze in verband met de Leuvense vaart en de snoekbaarzen aldaar hadden mijn bijzondere aandacht en ik zal even vertellen waarom.Gewoonlijk vis ik in de Biesbosch + Amer, maar.....
    Zo'n 10 tot 15 jaar geleden (de tijd gaat snel)viste ik regelmatig in de Leuvense vaart, meestal tussen Mechelen centrum en Battel sas.Bij een van deze visbeurten, toen vooral dus op grote baars in de kant, zag ik 2 man in een bootje vis uitzetten.Op mijn vraag welke vis, kreeg als antwoord "snoekbaars, maar hij is nog te klein om op te vissen". Dus liet ik de vis voor wat hij was.2 jaar later weer bij het kantvissen op baars, had ik plots zo'n snoekbaars aan de lijn en herinnerde ik mij de uitzetting weer.Ik schakelde over op groter kunstaas en ving zo maar eventjes 26 mooie snoekbaarzen die ik netjes terugzette.Helaas had ik onvoldoende aandacht besteed aan andere vissers (wat ik normaal wel doe) en zodoende wist in een mum van tijd iedereen dat er snoekbaars te vangen was in de Leuvense vaart.De weken die volgden zag het zwart van de snoekbaars vissers en alle vis ging mee, maats of ondermaats het gaf niet.Ongeveer 2 seizoenen ging dit spelletje door en dan was het plots gedaan met de vangsten. Slechts sporadis werd er nog wat gevangen en het gros van de vissers bleef weg.De overblijvers sakkerden en sakkeren nu nog dat vadertje staat niets doet voor de vissers en dat er onvoldoende vis zit in onze Belgische waters.Wel, dit is een mooi voorbeeld van hoe vissers op korte tijd een viswater volledig naar de bliksem kunnen helpen. Dat hebberige gedoe en maar alles meenemen heeft er voor gezorgt dat de toekomst er somber uitziet voor onze sport.Het moraal hierbij is "Neem af en toe eens een visje mee voor de pan, maar vooral, zet zoveel mogelijk alle roofvis terug en dan vooral de snoek, deze is al zo zeldzaam in de openbare waters.Vis die je terug zet wordt groter en kan later nog eens voor hengelplezier zorgen, voor jou of voor een andere sportvisser.Denk aan de toekomst van onze sport en leer anders denken, het panvissen is verleden tijd!!!!!!
    (Sport)vissers die hun vis verkopen , wel ja, dat zijn voor mij gewoon stropers en hebben niets met sportvissen te maken.
    Groetjes.


    [Gewijzigd door johnny op donderdag 1 Mei 2003 @ 13:32]

    ke: ke:

    [Gewijzigd door johnny op donderdag 1 Mei 2003 @ 13:38]



    [Gewijzigd door johnny op donderdag 1 Mei 2003 @ 13:39]
    Johnny
  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    #2
    Mooi relaas Johnny,

    Wat ook een visstand naar de bliksem kan helpen is het ondoordacht uitzetten van vis.
    Voorbeeld. In mijn woonplaats worden veel wedstrijden gevist in parkvijvers. Om goede vangsten te bereiken wordt er 's zomers veel vis (brasem, voorn) uit de plaatstelijke haven uitgezet in de parkvijvers. De snoeken vinden het perfect, die uitzettingen. En in twee jaar zijn ze harder gegroeid dan ooit. De nog niet aangepaste 'havenvissen' worden gewoon weggevreten.
    Wat gebeurt er nou als de uitzettingen stoppen. De snoeken zijn groot, hebben enorm veel voedsel nodig, en gaan zich dus vergrijpen aan grotere brasems, zeelten. Op een gegeven moment zal het evenwicht wel weer worden hersteld doordat ze in hongersnood komen. De witvissen zijn op, en de snoek zal soortgenoten gaan opeten. Het gevolg is dat de bestand aan snoek afneemt en het bestand aan witvis weer kan toenemen.
    Ik vrees van wel, maar ik hoop van niet dat het ooit zo ver zal gaan komen.

    Groeten,
    Pierre

    Reageer

    • Braakdraak
      Banned
      • 23-02-2003
      • 325

      #3
      Sindsdien ik gezien heb wat beroepsvissers uit het water halen, of wat visetende vogels uit het water weten te toveren, maak ik me nergens meer zo druk over.

      Reageer

      • Eagel
        Newbie
        • 14-04-2003
        • 21

        #4
        Johnny, goed verhaal... Ben het helemaal met je eens als het gaat over het terug zetten van de vis.
        Ik denk dat zoals je aangeeft het helemaal niet erg is als je er af en toe een visje mee neemt, maar zorg dat je lekker kan
        blijven vissen en zet de gevangen vis zo veel mogelijk gewoon terug... Kunnne we veel meer en langer plezier aan onze
        sport beleven..

        Braakdraak: Kan je mij dan wat meer vertellen? Ik ben erg benieuwd... Wat zijn de aantallen/kilo's?

        Reageer

        • Braakdraak
          Banned
          • 23-02-2003
          • 325

          #5
          Vissen trekken in de winter naar de havens toe. Het IJselmeer zit bomvol vis. Het is het grootste zoetwatermeer van Nederland. Daarom is het haast logisch dat er in de havens van het IJselmeer heel veel vis zit.

          Makkum ligt ook aan het IJselmeer. Sindsdien beroepsvissers ook witvis mogen vangen gebeurt dit ook. Beroepsvissers trekken met hun boten grote sleepnetten door de havens van Makkum. Deze vis moest nog paren.

          Snoek, snoekbaars, brasem, voorn, baars, winde. Het maakt niet uit. Gesloten seizoen of niet. Deze vis werd allemaal uit het water gehaald. Ik praat hier niet over grammen of kilo's. Ik praat hier over tonnen vis. Deze vis gaat voor een paar cent per kilo (ik geloof 0,14 cent?) naar de visverwerkingsfabrieken om daar vervolgens kattenvoer van te maken (nee, er zit geen tonijn of zalm in die lekkere kattenvoer van Whiskas, etc.).

          Na dit gezien te hebben kan ik me totaal niet meer druk maken over de visstand van Nederland. Ik kan me niet meer druk maken over de exponentiele groei van aalschovers. En ik kan me al helemaal niet druk maken over zgn rallyvissers.

          Mensen, waar maken we ons druk over. Laat ieder in z'n waarde. De sportvisser die voor z'n plezier een visje vangt, de beroepsvisser die voor het geld een visje vangt en óók de aalschover die voor z'n honger een visje vangt.

          Reageer

          • warhead
            Specimen Hunter
            • 27-09-2003
            • 1496
            • haacht

            #6
            Tis nu toch beter met de snoekbaars op de vaart. Der worden der overal gevangen. Terugzetten of niet? Soms moet je de vis wel meenemen. 1 druppeltje bloed uit zen kieuwen en het is er toch mee gedaan. Als em echter in de bek gehaakt is gaat ie meteen terug. Zeker de grotere exemplaren. Zo'n schitterende vis.
            om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
            trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

            Reageer

            • Ludela
              Banned
              • 10-10-2003
              • 24

              #7
              Wat een goedkoop excuus om een vis toch maar te kunnen meenemen!!!!!
              Een snoekbaarsje meenemen daar is niets op tegen maar zomaar 50snoekbaarzen(ja er zijn in België nog wateren waar je er zoveel kan vangen)de kop inslaan om te verkopen kan ik niet aanzien.
              Op sommige wateren gebeurd dit regelmatig.
              Een meeneembeperking voor roofvis is dringend nodig in België!!!
              De hengelsportbeurs in Kortrijk zou een mooie plaats zijn om met een actie te starten tegen het meenemen van roofvis!!!
              Waarom starten we geen petitie???
              Ik heb niet de kennis om dit via internet te doen,maar misschien zijn er wel mensen die dit kunnen???
              Misschien kan de SNB in België hier wel een handje helpen??



              [Gewijzigd door Ludela op 10-23-03 at 12:50 PM]

              Reageer

              • warhead
                Specimen Hunter
                • 27-09-2003
                • 1496
                • haacht

                #8
                Der is al zoiets goedgekeurd. Vanaf volgend jaar mag je geen snoek meer meedoen tot 2006.
                om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                Reageer

                • Erwinv
                  Newbie
                  • 28-08-2003
                  • 26

                  #9
                  Hoi,

                  Met veel aandacht heb ik dit forum gelezen en met name de reactie van mijn voorganger roept bij mij vraagtekens op. Is het in Belgie tot 2006 verboden om snoek mee te nemen?

                  Ik ben het er helemaal mee eens dat er een sterke vangstbeperking wordt ingesteld maar dan moet je hoe dan ook de daardoor dreigende overpopulatie van witvis in de gaten houden. Misschien dat strengere visserijcontroles een beter evenwicht kunnen brengen. Tevens zou een centraal meldpunt voor visserijmisdrijven zoals stropen etc. via het internet een prima uitkomst bieden

                  Vangze
                  Groeten,

                  Erwin

                  Reageer

                  • warhead
                    Specimen Hunter
                    • 27-09-2003
                    • 1496
                    • haacht

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Erwinv

                    Hoi,

                    Met veel aandacht heb ik dit forum gelezen en met name de reactie van mijn voorganger roept bij mij vraagtekens op. Is het in Belgie tot 2006 verboden om snoek mee te nemen?

                    Vangze
                    das inderdaad een van de maatregelen die volgend jaar van kracht worden
                    om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                    trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                    Reageer

                    • Ludela
                      Banned
                      • 10-10-2003
                      • 24

                      #11
                      Zijn deze maatregelen reeds goedgekeurd???
                      Ik dacht dat het nog steeds voorstellen waren????

                      Overpopulatie van witvis????
                      Als de roofvisstand beter(beschermd) word zal de roofvis de witvispopulatie beter onder controle houden.

                      Reageer

                      • johnny
                        Newbie
                        • 13-04-2003
                        • 24

                        #12
                        Hallo Ludela oftewel Luc, je zou toch moeten weten dat het SNB het nodige tracht te doen.Het meeneemverbod is er toch mede door ons gekomen. Het slepend vissen van uit een motorbootje is er door, daar hebben wij ook ons zegje gehad, maar daar moeten we nog flink aan sleutelen.Luc ik heb dringend hulp nodig, waarom kom je onze rangen niet terug versterken?
                        Johnny.
                        Johnny

                        Reageer

                        • Ludela
                          Banned
                          • 10-10-2003
                          • 24

                          #13
                          Johnny,

                          Sorry,
                          Ik wist niet dat de SNB hier mee bezig was!!
                          Spijtig dat er geen meeneembeperking voor snoekbaars is toegevoegd aan de nieuwe wetgeving.
                          Laten we maar hopen dat onze Vlaamse waterlopen niet volledig worden leeggehaald nu men vanuit een boot mag slepen.

                          Hulp nodig???
                          Je hebt mijn nummer denk ik, bel me een keer dan kunnen we hierover alsnog praten.

                          groeten,

                          Luc

                          Reageer

                          • glensas
                            Komt net kijken
                            • 02-04-2004
                            • 65

                            #14
                            Ik zet mijn vissen altijd terug ik ga gewoon vissen voor de sport en mijn eten ga ik vissen in de supermarkt en als ik nu toch ooit is een vis meeneem volgens mij durf ik hem dan nog niet te doden
                            groetjes, Glen.

                            Reageer

                            • Joost
                              Komt net kijken
                              • 25-04-2003
                              • 54

                              #15
                              Ik heb het hele onderwerp gelezen en ik moet zeggen dat ik het een mooi onderwerp vind en dat er een aantal goede berichten staan.

                              Ik vis zelf regelmatig op snoekbaars en heb er afgelopen jaren heel veel gevangen in de leidsevaart. Alle snoekbaars die ik vang gaan netjes terug. Als ik vis wil eten ga ik wel naar de viswinkel. Één keer een paling meegenomen omdat deze de haak ik zijn kieuw had maar zelf de kat moest er niks van weten. Voor mij nooit meer.

                              Ik heb het ook gezien, mensen die snoekbaars meenemen. Niet één of twee maar een zak vol. Ook als die beesten ruim onder de maat zijn. Dit zijn geen vissers maar rovers! :@

                              Het enige dat je er aan kan doen ik de lokale autoriteit inlichten en hopelijk doen zij er iets aan. :echtniet:
                              Ik zou het niet zelf gaan proberen omdat het meestal geen jongens zijn met wie je even de boeken top-10 doorneemt, als je snapt wat ik bedoel :mepper:

                              Joost
                              Behandel ze netjes en vang ze nog een keer

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎