Onderlijnen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    Onderlijnen

    Beste kunstaasvissers

    Ik vis graag met mini-plugjes op roofvis. Ik heb echter een probleem.
    Welke onderlijn moet ik gebruiken?
    Met een stalen onderlijn verpest je de actie van de plug, zonder onderlijn is het mij veel te riskant.

    Ik hoop dat iemand een goeie oplossing heeft voor dit probleem.

    Pierre

  • Jan Grijpstra
    Sportvisser
    • 09-10-2002
    • 646
    • Aalzum

    #2
    Probeer kevlar eens

    met vr gr
    -------------------------------------
    Groeten van Jan

    Reageer

    • Wokkel
      Newbie
      • 09-11-2002
      • 9

      #3
      Kevlar is niet zo'n heel goed idee, hoewel het in de meeste gevallen wel zal voldoen.
      Staalzijde is beter, en verkrijgbaar bij de zaken die redelijk uitgerust zijn op het gebied van snoekbaarsvissen (Peeters bijv.). Zeer soepel en knoopbaar. Of met een sleevje vastzetten, werkt ook. Sukses!
      http://www.aelsekarpervissers.tk

      vissen doe ik graag...
      maar vis vangen is mijn hobbie!

      Reageer

      • Jan Grijpstra
        Sportvisser
        • 09-10-2002
        • 646
        • Aalzum

        #4
        want kevlar kun je beter niet gebruiken omdat.........??
        -------------------------------------
        Groeten van Jan

        Reageer

        • Wokkel
          Newbie
          • 09-11-2002
          • 9

          #5
          omdat ik uit eigen ervaring weet dat dat je vis kost... Raspt door op de achterkant van snoektanden. Is me een paar keer gebeurt. Ik ben nl. een tijdje op zoek geweest naar een goede onderlijn voor het streameren, en een hoop zaken geprobeerd, maar hoe soepel het materiaal ook is, of het snijdt door(kevlar), of je kweekt een metaalmoeheid door het vele werpen bij vliegvissen(7-strand), waardoor het plotseling de geest geeft. Daarom maar weer terug naar het spinstangetje. Maar bij verticalen heb je daar geen last van, en kun je die staalzijde rustig proberen.
          http://www.aelsekarpervissers.tk

          vissen doe ik graag...
          maar vis vangen is mijn hobbie!

          Reageer

          • Wokkel
            Newbie
            • 09-11-2002
            • 9

            #6
            uhh.. had het over vertikalen, maar het geldt natuurlijk ook voor het werpen met kunstaas e.d.
            http://www.aelsekarpervissers.tk

            vissen doe ik graag...
            maar vis vangen is mijn hobbie!

            Reageer

            • Jan Grijpstra
              Sportvisser
              • 09-10-2002
              • 646
              • Aalzum

              #7
              Hmm wokkel,

              zit wel wat in, ik zal het eens in de gaten houden, ik heb nog nooit een vis verspeelt op kevlar. Maar dat wil niet zeggen dat ik jou niet geloof. En wat vliegvissen op snoek betreft vis ik ook het liefst met een spinstang.

              met vr gr
              -------------------------------------
              Groeten van Jan

              Reageer

              • Wokkel
                Newbie
                • 09-11-2002
                • 9

                #8
                Ha die Jan, tja, het gebeurde mij toevallig de eerste keer dat ik het gebruikte! Ik hield het toen op een beschadiging of zoiets, maar toen het me een tijd daarna weer gebeurde (voelde amper wat, zag alleen een fraaie kolk) ben ik toch maar weer van het "soepele" denken afgestapt. Helaas.
                De beweeglijkheid van een mooie streamer wordt toch wel nadelig beinvloedt met zo'n stangetje. Drennan 7-strand? Puik spul ook, maar niet voor vliegvissen, ik gooide het gewoon aan vlokken. En zo'n stangetje buig je gewoon weer recht als je weer eens in die takken aan de overkant belandt bent. Ik gebruik 0.7mm verenstaal met een crosslock-speldconnector eraan. Geen wartel, ik hou het graag zo licht mogelijk verder. Een splitringetje is natuurlijk weer beter dan een connector, maar krijg je niet lekker door de haakogen. Het is het ene compromis na het andere. Ach, een beetje zoeken en prutsen is altijd leuk, en elke keer leer je er wat van! Mijn grootste snoek kwam aan de vliegenhengel binnen, en die herinnering blijft me blij maken. Misschien vandaar dat ik zo graag op "safe" speel. Het zijn juist altijd de mooiste vissen die ontkomen door kleine materiaalfoutjes/probleempjes. Is zo zonde... Vang ze, Jan.
                http://www.aelsekarpervissers.tk

                vissen doe ik graag...
                maar vis vangen is mijn hobbie!

                Reageer

                • Jan Grijpstra
                  Sportvisser
                  • 09-10-2002
                  • 646
                  • Aalzum

                  #9
                  Hey wokkel,

                  ik heb dat kevlar eens beter bekeken en het is inderdaad niet schuurvast. Nu is de roofvisserij niet mijn visserij maar mag het graag doen.
                  Ik vis mijn streamers aan de vliegenhengel met 1,0 mm verenstaal, en ik gebruik wél gewone wartels, maar dat is vooral omdat ik mijn streamers graag op 1,5 m. diepte aanbiedt.

                  Is het niet zo, dat een verspeelde vis, al snel een stempel krijgt van een hele dikke, omdat die anders niet zou kunnen ontkomen?

                  met vr gr
                  -------------------------------------
                  Groeten van Jan

                  Reageer

                  • Wokkel
                    Newbie
                    • 09-11-2002
                    • 9

                    #10
                    Ja, ik begrijp wat je bedoelt, maar als je ze ziet, dan weet je wel of hij mooi was of niet. Wat ik bedoel is dat het materiaal bij een dikke vis het meest op zijn donder krijgt, en dan luistert elk schakeltje van de ketting extra nauw. Ik had een gekregen dikke Kwikfish (K15) in mijn pluggendoos zitten, knalroze en de dreggen wat roestig. Vond het een onooglijk ding en viste er nooit mee. Maar begin dit jaar, op een moment dat niets leek te werken, knalde er een vreselijk beest op. Echt een hele vette meter. Ik verspeelde haar een halve meter voor de kant tussen een afgebroken tak en wat riet.
                    Daarna bekeek ik de plug pas eens echt. Zeer dikke dreggen, en direct aan de plug gemonteerd... Ik ben er van overtuigd dat met splitringen en betere dreggen (zoals de plug er nu uitziet dus), ik een betere kans had gehad. Eigen schuld. Dure les.
                    Maar aan de andere kant heb je gelijk, er wordt vaak gebruld:"Verspeeld! En hij WAS me toch GROOT!". Want dat hopen we allemaal zo graag he, dat we constant zo vlak bij die recordvangst zijn... En dat zorgt a. voor een hoop optimisme bij vissers en b. dat de hengelsportindustrie lekker blijft draaien. Is dus ook zo kwaad weer niet, toch?
                    met groendelijke vrieten.
                    http://www.aelsekarpervissers.tk

                    vissen doe ik graag...
                    maar vis vangen is mijn hobbie!

                    Reageer

                    • Jan Grijpstra
                      Sportvisser
                      • 09-10-2002
                      • 646
                      • Aalzum

                      #11
                      Nee, daar heb jij weer gelijk aan, verkeerd is het zeker niet. Dat is ook nog steeds dé reden dat er nog mag worden gevist, er gaat veel geld in om...

                      Om eerlijk te zijn verspeel ik meer kleine dan grote snoek, deels komt dat door een stukje laksheid bij het landen, maar ook zeker niet te vergeten is dat kleinere snoek veel wilder is in het water. OK, een dikke snoek levert meer kracht tijdens de dril, maar de hengel en lijn kunnen die klappen beter opvangen dan dat felle gespetter van een kleiner snoekje, denk tot een cm of 60.

                      met vr gr
                      -------------------------------------
                      Groeten van Jan

                      Reageer

                      • Wokkel
                        Newbie
                        • 09-11-2002
                        • 9

                        #12
                        Roerend mee eens, Jan.
                        Ik denk dat we een nieuw onderwerp nodig hebben, maar kom net uitgebrand van mijn (over)werk af, dus de inspiratie ontbreekt me even.
                        Butt.. we'll meet again!
                        Groeten, en bedankt voor de weerspraak.
                        http://www.aelsekarpervissers.tk

                        vissen doe ik graag...
                        maar vis vangen is mijn hobbie!

                        Reageer

                        • Christ

                          #13
                          Beste plug vissers.

                          Als jullie uit geiedeed zijn heb ik misschien nog wel iets om te gebuiken voor onderlijn bij snoeken.
                          Heel vroeger gebruikte ik een kettingtje. Toen kwamen de stalen onderlijnen. Maar die kronkelen zo vlug. Nu gebruik ik "gewoon touw". Het is een soort dyneemo lijn van het merk Hunter. Het zit op een rolletje van 10m en heeft een trek kracht van 15kg en is harstikke duur. Ik gebruik het ook voor onderlijnen voor te karperen.
                          Als je nou een lus maakt van ongeveer 15cm en aan de uiteinde nog een klein lusje. Dan heb je een mooi soepel onderlijntje. Je moet wel de lus zo knopen dat een draadje langer is dan de ander zijde.
                          Als je nou de plug er aan hangt dan is maar een draadje van de lus gespanne en de andere zijde hangt een beetje los. Dat hoeft maar een beetje te zijn.
                          Eigelijk heb je dan een rezerve lijntje. Een strakke lijn zou stuk kunnen gaan maar een slappe lijn nog niet zo gouw.
                          Probeer het maar eens uit.

                          Groetjes
                          Christ.

                          Reageer

                          • Wokkel
                            Newbie
                            • 09-11-2002
                            • 9

                            #14
                            Klinkt niet slecht, het zou in ieder geval een stuk soepeler zijn. Maar ik zou het eerst eens in mijn handen gehad moeten hebben en getest op een scherp vlak.
                            Het idee van de dubbele lijn vind ik goed gevonden. Schnoeckmansch zou zich er weinig van aantrekken, lijkt me. Het gaat om de beweging van het aas ten eerste. Heb je er zelf al je dure pluggen aan gehangen? De keiharde praktijk blijft tenslotte de beste leermeester. Als ik die lijn ergens zie liggen, zal ik er eens goed naar kijken.
                            http://www.aelsekarpervissers.tk

                            vissen doe ik graag...
                            maar vis vangen is mijn hobbie!

                            Reageer

                            • Wokkel
                              Newbie
                              • 09-11-2002
                              • 9

                              #15
                              Oh ja, vergat ik nog te zeggen. Wat veel vergeten wordt bij het gebruik van dyneema-achtige onderlijnen. Denk er aan dat je op een dag honderden worpen maakt. En dat die vlijmscherpe dreggen heel wat langs de lijn direct er boven "strijken". En er af en toe ook wel in terecht komen dus. In de lengte is het loeisterk, dat wel, maar als het enigzins beschadigd is loopt dat erg hard terug. Schuurvastheid moet dus ook goed voor elkaar zijn.
                              http://www.aelsekarpervissers.tk

                              vissen doe ik graag...
                              maar vis vangen is mijn hobbie!

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎