een zilveren nacht

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

    een zilveren nacht

    Hallo

    lang geleden ging ik nachtvissen op de zee op paling en tong
    bij ouddorp aan de dam gelost en voor renesse tegen de middenplaat op angker gaan liggen
    de avond viel de paling beet volop en ik genoot van de rust de vuurtoren van ouddorp gooide licht
    rond middernacht het was pikdonker gingen mijn haren rechtopstaan ik wis niet wat ik zag waar mijn vislijnen het water ingingen was het net of er lichtgevende t.l buizen het water ingingen
    ik zag mijn anker kompleet met ketting en touw in een zilverachtig licht
    het water begon af te gaan en er kwam meer stroom en als ik mijn hengel in het water hield werd ie van zilver
    in die tijd was er daar voor de kust een container met radioactiviteit verloren en ik begon midden in de nacht zeer warm te krijgen mijn vis overboord gezet de hengels en het anker binnen
    met de vuurtoren van ouddorp aan bakboord over de middeplaat naar het vluchthaventje de motor op statonair en toen kwam het mooiste wat ik ooit gezien heb
    vissen zag je links en rechts voor de boot wegvluchten maar ze waren wel van zilver geepen sprongen over het water op een bedje van silver het was soms maar een meter diep en overal vluchte vis omgeven door zilver
    toen ik tuiskwam heb ik mijn boot gespoelt alle kleren in de was en langduurig onder de douche
    smorgens een kennis van rijkswater staat gebelt bleek het om de shit van algen lees fosfor te gaan als het water dan ergens tegenaan stroomd krijg je vrijving en statische electriciteit en dat was het zilver wat ikzag
    mijn vraag is zijn er noch van zulke ervaringen op de dag van vandaag ik vergeet het nooit meer
    gr Gerard
  • Wannes
    Komt net kijken
    • 14-04-2003
    • 77

    #2
    LoOoOoOl tester !
    "Zeevonk" heet dat .
    Heeft iets met een algensoort te maken en treedt vaak op bij warm & rustig weer .
    Kan inderdaad voor een prachtig & toverachtig schouwspel zorgen , vooral als je het geluk hebt dat er vis springt .
    Ik heb dat al regelmatig meegemaakt bij het strandvissen .
    Enerzijds wel een onwerelds prachtig natuurfenomeen , maar anderzijds weet ik uit ervaring dat je bij zeevonk je hengels wel kunt inpakken (toch bij kantvissen , misschien dat dat bij bootvissen minder nefast voor de vangst is).

    Reageer

    • Wannes
      Komt net kijken
      • 14-04-2003
      • 77

      #3
      Sorry ik had het verkeerd : het is blijkbaar geen alg maar een ééncellig diertje .
      Dit is wat ik erover vond :
      De Zeevonk (Noctiluca Miliaris)
      Wanneer het zeewater weer op temperatuur komt, en de zon de hele dag heeft geschenen verzamelen miljoenen zeevonken zich aan de oppervlakte. Als de zon eenmaal onder gegaan is, en de maan staat hoog aan de hemel, brengen omslaande golfjes de felblauwe zeevonken naar het strand.
      De Noctiluca (nachtschijnsel) Miliaris is een ééncellig diertje. Net als vuurvliegjes en glimwormen, produceerd de Noctiluca Miliaris een 'bioluminante' stof. Wanneer een golf omslaat, of als je in de zee zwemt, straalt elke zeevonk die geactiveerd wordt een fel lichtblauw licht uit.
      Zo ontstaat een sprookjesachtig natuurverschijnsel wat niet veel mensen kennen: de lichtende zee. Er is al veel gespeculeerd over opgeloste gouddeeltjes, radioactiviteit en de bliksem. Maar in tegendeel tot deze verhalen gaat het om een onschuldig diertje dat ons zomeravonden lang kan fascineren...

      Reageer

      • tester
        Maas en Waal visser
        • 06-03-2004
        • 2596
        • Son

        #4
        Hallo Wannes

        een mooie reactie en een mooie herrinnering
        gr Gerard

        Reageer

        • tester
          Maas en Waal visser
          • 06-03-2004
          • 2596
          • Son

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door tester

          Hallo

          lang geleden ging ik nachtvissen op de zee op paling en tong
          bij ouddorp aan de dam gelost en voor renesse tegen de middenplaat op angker gaan liggen
          de avond viel de paling beet volop en ik genoot van de rust de vuurtoren van ouddorp gooide licht
          rond middernacht het was pikdonker gingen mijn haren rechtopstaan ik wis niet wat ik zag waar mijn vislijnen het water ingingen was het net of er lichtgevende t.l buizen het water ingingen
          ik zag mijn anker kompleet met ketting en touw in een zilverachtig licht
          het water begon af te gaan en er kwam meer stroom en als ik mijn hengel in het water hield werd ie van zilver
          in die tijd was er daar voor de kust een container met radioactiviteit verloren en ik begon midden in de nacht zeer warm te krijgen mijn vis overboord gezet de hengels en het anker binnen
          met de vuurtoren van ouddorp aan bakboord over de middeplaat naar het vluchthaventje de motor op statonair en toen kwam het mooiste wat ik ooit gezien heb
          vissen zag je links en rechts voor de boot wegvluchten maar ze waren wel van zilver geepen sprongen over het water op een bedje van silver het was soms maar een meter diep en overal vluchte vis omgeven door zilver
          toen ik tuiskwam heb ik mijn boot gespoelt alle kleren in de was en langduurig onder de douche
          smorgens een kennis van rijkswater staat gebelt bleek het om de shit van algen lees fosfor te gaan als het water dan ergens tegenaan stroomd krijg je vrijving en statische electriciteit en dat was het zilver wat ikzag
          mijn vraag is zijn er noch van zulke ervaringen op de dag van vandaag ik vergeet het nooit meer
          Hallo wedstrijdvisster
          dit zal ik nooit vergeten
          gr Gerard

          Reageer

          Working...
          😀
          😂
          🥰
          😘
          🤢
          😎
          😞
          😡
          👍
          👎