dobbers

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • † John van der Zee
    [In Memoriam]
    • 16-11-2005
    • 1761
    • in zuidholland in een mooi visgebied

    dobbers

    hallo

    wat voor voorkeur hebben jullie aan dobbers voor een vaste stok.(bol,druppel. of slank?,enz)
    en wat is het verschil tussen fabrieks en zelf bouw
    en weten jullie iemand hier in de buurt die zelfbouwwedstrijddobbers maakt

    omg. gorinchem

    john
    Vissen is ontspannend.
    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

    Met Vriendelijke Visgroeten



    vaste stokvisser????????

  • Piscator

    #2
    Hoi,

    Praktisch al mijn dobbers zijn handgemaakte Geer dobbers.( dobberbouwer uit Valkenswaard)

    Ik gebruikt bijna uitsluitend druppelvormige dobbers, alleen op echt stilstaand water wil ik nog wel eens een slanke pen gebruiken.
    Als het echt stroomt gebruik ik vaak geen dobber, maar vis dan met een versneden top op zink.

    Gr,

    Johan

    Reageer

    • † John van der Zee
      [In Memoriam]
      • 16-11-2005
      • 1761
      • in zuidholland in een mooi visgebied

      #3
      en als je nu niet op zink mag vissen?
      Vissen is ontspannend.
      Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

      Met Vriendelijke Visgroeten



      vaste stokvisser????????

      Reageer

      • rickie
        hoe kouder hoe beter
        • 18-11-2005
        • 2377
        • Oldebroek

        #4

        en wat is het verschil tussen fabrieks en zelf bouw
        fabrieksbouw komt uit een fabrieksbouw en zelfbouw zijn zelf gebouwd

        nee fabrieksbouw is machinale massaprodukte terwijl zelfbouw handwerk is.

        Het model dat ik gebruik hangt af van de situatie;

        - In stroming veelal een bolle (of vlag) dobber
        - Op dit moment meestal een lang dun pennetje voor het wintervissen in de haven.
        - Voor het vissen in de ondiepe, licht stromende polderwatertjes hier in de buurt, gebruik ik een bol dobbertje met een zeer korte onderantenne zodat deze erg snel zal gaan staan.
        - verder weet ik zo niet maar er zijn zoveel van die specifieke momenten

        Gr Rick

        Reageer

        • Jan Broess
          Specimen Hunter
          • 21-09-2003
          • 1131
          • Nieuwegein

          #5
          Beste John,

          Ik heb bepaalde voorkeuren van dobbers op de vaste stok, namelijk:
          - Slanke modellen op vijvers en kanalen onder rustige omstandigheden.
          - Onder winderige omstandigheden een mooi ui-vormige pen waarbij het drijflichaam bol is, maar mooi vloeiend naar de bovenantenne toe afloopt. Ook als het redelijk stroomt is dit soort pennen erg geschikt.
          - Onder rustige omstandigheden maar stroming van 1 tot 5 gram, een echte stroommodel. (zo kort mogelijk, bol drijflichaam)

          Op rivieren waarbij de dobbers zwaarder moeten zijn dan 5 gram, grijp ik naar de wit, platte stroompennen van Sensas (model Edmond)
          Maar meestal geniet dan het vissen met de voerkorf onder de versneden top mijn voorkeur als het toegestaan is.

          Ik ben net als Piscator zwaar onder de indruk van de Geer wedstrijdpennen. Je kunt daarmee echt alle kanten op.
          Vorig jaar heb ik zelfs al de fabriekspennen weggedaan en vervangen door deze ambachtelijke pennen!!

          Veel succes met je zoektocht naar je droompennen ke:
          Grtz,
          Jan
          Greetz,
          Jan Broess

          www.devaartposcar.nl

          Reageer

          • Piscator

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door wedstrijdvisser nl

            en als je nu niet op zink mag vissen?
            Zulke wedstrijden probeer ik te vermijden, maar als het niet anders kan gebruik ik een druppelvormige dobber.

            Gr,

            Johan

            Reageer

            • Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

              #7
              Dag wedstrijdvisser,

              Jammer dat ik je niet ben tegengekomen op de Expobeurs in Kortrijk. Daar heb ik samen met Ludo Rosseel (prima Belgische pennenbouwer!) een tweedaagse dobberbouwdemonstratie gegeven. Heel veel bezoekers hebben ons de oren van 't lijf gevraagd omtrent dobberkeuze en kwaliteitsverschillen.
              Hoewel het assortiment fabriekspennen tegenwoordig overweldigend is, zijn de huidige wensen van wedstrijdvissers zo exact dat ze in dit assortiment vaak nèt niet vinden wat ze zoeken. Als pennenbouwer kun je makkelijker inspringen op deze wensen en zo een 'custom built' pen maken.
              Omdat ik als pennenbouwer niet, zoals de handel, afhankelijk ben van omzet en winst, maar hobbymatig bezig ben, kan ik meer tijd, zorg en liefde aan een pen besteden waardoor de kwaliteit ook hoger komt te liggen. Tot slot ben je als pennenbouwer altijd op zoek naar 't mooiste en beste materiaal voor je dobbers. Ook dit zorgt voor een betere pen.

              Je vraagt naar voorkeuren van de vorm van het drijflichaam.
              Hierop kan ik alleen maar zeggen; Zoveel mensen, zoveel wensen!!
              (Je zult van bijna geen enkele visser hetzelfde antwoord krijgen)
              Hoewel er een trend is naar pennen die je algemeen (lees:universeel) kunt inzetten, blijven er verschillende types pennen in iedere viskist, tenzij men maar een soort water bevist.

              Vuistregel;

              Zwaartepunt van het drijflichaam boven in de pen en tevens kort drijflichaam; Stromend water.
              Zwaartepunt van het drijflichaam in het midden (kort en lang drijflichaam); universeel
              Zwaartepunt van het drijflichaam onder in de pen en tevens lang drijflichaam; stilstaand water

              Het materiaal en lengte van je boven- en onderantenne bepalen ook in grote mate het karakter van jouw dobber. Verder is natuurlijk je te gebruiken techniek belangrijk en het aasgedrag van de vis.
              Al deze factoren (en meer) behoren jouw keuze van de pen te bepalen.


              Groet'n,

              Ronald


              ><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

              Reageer

              • † John van der Zee
                [In Memoriam]
                • 16-11-2005
                • 1761
                • in zuidholland in een mooi visgebied

                #8
                hallo roha

                mijn voor keur gaat naar eerste twee uit die jij noemt van de drijf lichamen
                maar ik heb nu over al wel een setje van
                maar het liefst heb ik van een serie twee setje minimaal het zelfde
                zodat ik bijvoorbeeld als het fout gaat gelijk door kan gaan met een ander topset met een zelf montage
                of met een iets zwaardere tuigje
                en zelf maken heb ik geen plek voor jammer genoeg

                maar wat kost het jou dan om een dobber te maken voor je zelf aan materiaal

                en je hebt tegen woordig zoveel soorten dobbers dat ik denk dat je nooit alle eigenschappen goed leer kennen van een dobber

                dus ik ben gewoon op zoek naar een paar mooie series die ik bijna overal in kan zetten
                stilstaand tot en met stromend water
                ondiep en diep water
                ik denk dat je dan veel beter kan omgaan met een dobber als je zijn eigenschappen goed kent

                en zo denk ik er over dat is het zelfde met een hengel
                je leer er mee omgaan door hem vaak te gebruiken
                en niet steeds te veranderen

                john
                Vissen is ontspannend.
                Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

                Met Vriendelijke Visgroeten



                vaste stokvisser????????

                Reageer

                • Roha
                  pennenbouwer
                  • 18-04-2005
                  • 1175
                  • Nijverdal

                  #9
                  Dat is juist John! Niet steeds veranderen van materiaal maar je dobber en/of hengel goed leren kennen. (Gaat trouwens ook op voor lokaas)
                  Als je eenmaal het karakter van een pen kent en leert waarderen, kun je kleine aanpassingen aanbrengen waarvan je denkt dat 'ie nog beter gaat reageren.

                  Ik ben al ruim twintig jaar bezig met pennen maken. Door de jaren heen leer je door ervaring de
                  (on)mogelijkheden van materiaal kennen waarvan je pennen maakt. Het is een leuke bezigheid die prima binnen 't wedstrijdvissen past.

                  Je vraagt naar de prijs van een pen? Omdat ik m'n grondstoffen (balsa, kunststof, carbon,..etc..)veelal samen met andere pennenbouwers aanschaf, scheelt dit mij aanzienlijk in de kosten.
                  De prijs van het materiaal voor één pen komt daardoor op zo'n € 0,35. Het is echter de arbeid die de prijs van een pen omhoog doet gaan. Voordat een pen visklaar is, is deze wel 12 keer door m'n handen gegaan om de diverse bewerkingen te ondergaan.

                  Neem daarbij de exclusiviteit en hogere kwaliteit en je komt iets hoger uit dan de prijs van een gemiddelde fabrieksdobber.

                  Groet'n,

                  Ronald


                  ><((('<><((('<><((('>
                  www.dobberbouw.nl

                  Reageer

                  • antoinette
                    Specimen Hunter
                    • 13-11-2005
                    • 1926
                    • oudenhoorn

                    #10
                    Hoi luitjes ,

                    Wat is een versneden top ?

                    Reageer

                    • Vissport
                      Sportvisser
                      • 07-01-2004
                      • 756
                      • Maasbracht

                      #11
                      Een versneden top is het dunste gedeelte van de vaste hengel, en daar wordt een stukje van afgezaagd om een elastiek erdoor te kunnen trekken.
                      www.pa3gju.nl
                      Beste groeten.

                      Reageer

                      • Roha
                        pennenbouwer
                        • 18-04-2005
                        • 1175
                        • Nijverdal

                        #12
                        Leuk, die overgang van dobbers naar hengeltoppen!!

                        Volgens mij is een versneden top een holle carbontop die iets is ingekort, waarna er een dunne massieve carbonspriet in is vastgezet.
                        Vroeger (vóór 't elastiektijdperk) visten vrijwel alle wedstrijdvissers met zo'n dunne top. Momenteel worden deze toppen nog wel eens toegepast bij 't korfvissen met de vaste stok (betere beetregistratie) en het vissen op snelheid met een whip (= kort hengeltje) op aantal stuks
                        Groet'n,

                        Ronald


                        ><((('<><((('<><((('>
                        www.dobberbouw.nl

                        Reageer

                        • Piscator

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Roha

                          Leuk, die overgang van dobbers naar hengeltoppen!!

                          Volgens mij is een versneden top een holle carbontop die iets is ingekort, waarna er een dunne massieve carbonspriet in is vastgezet.
                          Vroeger (vóór 't elastiektijdperk) visten vrijwel alle wedstrijdvissers met zo'n dunne top. Momenteel worden deze toppen nog wel eens toegepast bij 't korfvissen met de vaste stok (betere beetregistratie) en het vissen op snelheid met een whip (= kort hengeltje) op aantal stuks
                          Precies.

                          Gr,

                          Johan

                          Reageer

                          • rickie
                            hoe kouder hoe beter
                            • 18-11-2005
                            • 2377
                            • Oldebroek

                            #14
                            oke, dat weten we weer

                            praten we nu weer verder over dobbers, want dat vond ik interessanter.

                            Reageer

                            • Jans
                              Toekomstig expert
                              • 13-03-2004
                              • 272
                              • Drenthe

                              #15
                              Moi,

                              In een dobber kun je geen versneden top zetten!
                              Er is altijd iemand die nog minder vangt.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎