Help een newbie op weg!

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • notwist
    Newbie
    • 07-08-2004
    • 1

    Help een newbie op weg!

    Aloha vissers,

    Al sinds een paar jaar wil ik me wagen aan zeevissen, vanaf de wal ("strand"). Ik ben echter een verschrikkelijke newbie voor wat zeevissen aangaat, heb er dus nauwelijks verstand van. De termen die ik links en rechts tegenkom zeggen me dus niet altijd wat, of brengen me juist in verwarring. Vandaar een forum oproepje. Wat ik met name wil is rustig en relaxed vissen, zonder uitgebreide entourage of een surplus aan spullen en technieken. Dat is misschien vloeken in de kerk op dit forum, maar ik ben echt een vrijetijdsvisser (dus geen diehard sportvisser). Laat ik eens een paar vragen stellen:

    1. Wat is de beste methode om mee te starten (dobberen of bodemvissen)?
    2. Wat voor hengel/molen/tackle kan ik het beste aanschaffen?
    3. Wat zijn nu plekken die jullie aanraden om te vissen?
    4. Welke vergunningen heb ik nodig (naast de gebruikelijke visacte natuurlijk)?
    5. Kennen jullie eventueel zaken in de regio Utrecht waar ik terecht zou kunnen?

    Ik begrijp dat de vragen die ik stel misschien wat te algemeen zijn, maar ik zoek met name een startpunt. Ik wil een redelijke inves****** doen in tuig, maar omdat ik het uiteraard ook eerst eens wil proberen zou het mooi zijn als ik ergens een leuk startsetje kon opdoen tegen een zacht prijsje.

    Alvast heel erg dank voor de reacties! Wellicht dat ik in deze vakantie er nog aan toe kom, ik heb er sin an!

    Groet,

    Bert
    Ludo
  • Wannes
    Komt net kijken
    • 14-04-2003
    • 77

    #2
    Hm , een volledig antwoord hierop zou teveel plaats innemen , daarvoor is een forum volgens mij niet het goede medium : voor iemand die wil starten met zeehengelen zijn immers hele boeken geschreven .

    Hèt standaardwerk hierover is imho "Praktijkboek Zeevissen" van Peter Lobs , ISBN 90 274 22133 . Schaf je dat maar eens aan en je bent al een hele stap verder .
    Het is weliswaar al engiszins gedateerd voor sommige dingen maar over het algemeen gesproken ben je hiermee al een heel eind .
    Verder kan ik je nog van harte ook de site "zeevisland.com" aanbevelen .
    Suc6 ermee en misschien zie ik je dit najaar wel eens op de Zeeuwse stranden op de wijting of de gul ofzo (hopende dat de mannen van "het beroep" ons er nog enkele overlaten).

    Wannes.

    Reageer

    • napoleon
      Newbie
      • 06-12-2004
      • 2

      #3
      hello den Berten,ik zou ook graag gaan zeevissen,maar heb er gene bal,maar dan ook gene bal verstand van en mijn vraag is heb je al iets gevonden dat mij kan helpen om te beginnen,ik ben normaal een karpervisser in hart en nieren,maar wil eens een andere uitdaging aan,dus alle info is welkom!!!
      vang ze mannen

      Reageer

      • Vissport
        Sportvisser
        • 07-01-2004
        • 756
        • Maasbracht

        #4
        Hallo Notwist

        Je wil beginnen met zout watervissen,nou veel kunst is er niet aan.Koop om te beginnen geen te dure zoutwaterspullen,en probeer het een tijdje uit. Bevalt het je koop dan een jaartje later beter materiaal.
        1. De beste methode om mee te starten is de bodemvisserij.
        2.De zeehengel kan 3,90 lang zijn het komt erop aan hoe lang je zelf bent, dat is ook belangrijk. Ben je groot dan mag je een zeehengel nemen van 4,20 of zelfs 4,50 hebben. De zeemolen zou ik van daiwa of mitschell nemen,er zijn natuurlijk nog heel veel alternatieven voor je hengelsport atributen.
        3.De plaatsen waar je nu in de winter vis kan vangen zijn, bijvoorbeeld het strand in Domburg, of het strand in Zoutelande in zeeland.Daar kan je ook de zeepieren en zagers kopen, bestellen op voorhand is wel handig. Mooi zand strand waar regelmatig meerdere zeevissers tesamenkomen.Er wordt daar schol,schar,bot,en eventueel zeebaars gevangen. Als het goed vriest is het ideaal om schar te vangen,meerdere vissen per keer vangen zit er dik in.
        4.Een vergunning heb je niet nodig voor de zeevisserij.
        5.Er zijn meerdere hengelsportzaken aan de zee, en wel direct aan het strand ,bijvoorbeeld de snoek in zoutelande, een dorpje voor zoutelande als je van middelburg komt, daar is ook een grote mooie hengelsportzaak. Die wordt gerunt door 2 belgen het zijn gebroers. Hun website staat ook op het internet.
        In Utrecht ken ik mij niet uit jammer.Maar ja er zijn meerdere goede plaatsen om te vissen.ipe:

        www.pa3gju.nl
        Beste groeten.

        Reageer

        Working...
        😀
        😂
        🥰
        😘
        🤢
        😎
        😞
        😡
        👍
        👎