Matchvissen.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Fritsie
    Frequent aanwezig
    • 19-10-2005
    • 185
    • Heerenveen

    Matchvissen.

    Goedemiddag visvrienden hier maar es ff een topic openen over het mooie maar vooral niet gemakkelijke matchvissen. Ik persoonlijk vind het een ontzettend mooie manier van vissen op brasem. Tis een effectief wapen om op elk type water de nodige kilo's vis te vangen.

    Mijn vraag is de volgende, welke materialen gebruiken we:

    Type hengel incl. lengte
    Type molen
    Gevlochten draad of nylon welke diameter
    Dobber type
    Type lood, nagels of bulk
    Loodzettingen
    Onderlijnlengte welke diameter
    Haak maten
    Visdiepte, staande haak of liggende haak
    Welke afstand
    Aassoorten

    Ik vis met een Ultimate xentron 390 cm match hengel (prima hengel voor weinig geld)
    een shimano exage 1000 molen (eigenlijk net te licht)
    14/00 nylon op kanalen 8/00 gevlochtenlijn op vijvers met kans op karper
    Vooral bodied wagglers tot 16 gram soms straight wagglers
    Ik vis met 2 verschillende loodzettingen:
    1. Vaak sluit ik de dobber op tussen zware loodhagels en dan op de lijn een aantal lichte nagels nr 6. Op deze manier zinkt het aas langzaam naar de bodem wat dan vaak al weer aanbeten opleverd voordat het aas de bodem heeft bereikt. Nadeel is dat het vaak de voorn cg kleine vis is wat dat zinkende aas pakt.
    2. De dobber opsluiten tussen 2 loodnagels en dan halverwege de lijn een bulkloodje zetten en dan verder afloden met kleinere loodjes. Hierdoor is het aas sneller op de bodem en heb je meer kans op de grote jongens.

    De onderlijnen zijn bij mij nooit langer dan 50 cm en varieren van 8/00 tot en met 14/00
    De haken varierend van 22 tot 6 afhankelijk van de aassoort.
    Het staand of liggend vissen bepaal ik op de manier van aasen van de vis.
    De afstand die ik ongeveer vis is afhankelijk van wat het peilen opleverd. Maar bijna nooit verder dan 30 meter.

    Als aas gebruik ik verschillende soorten zoals maden, casters, pieren, mais hennep, pellets en powerbait.

    Wat zijn jullie ervaringen met dit type hengel????
    Catch and release

    METHOD FEEDERVISSER!!!!!!!

    Team www.hengelsportcentrumarnold.nl
  • Fritsie
    Frequent aanwezig
    • 19-10-2005
    • 185
    • Heerenveen

    #2
    Zijn er geen matchvissers in de zaal?
    Catch and release

    METHOD FEEDERVISSER!!!!!!!

    Team www.hengelsportcentrumarnold.nl

    Reageer

    • Breambuster
      Met enige kennis...
      • 12-08-2005
      • 342

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Fritsie

      Zijn er geen matchvissers in de zaal?
      Jawel hoezo??

      M.v.g.
      Breambuster

      Reageer

      • rickie
        hoe kouder hoe beter
        • 18-11-2005
        • 2377
        • Oldebroek

        #4
        ik ben ook wel benieuwd, want ik wou er ook eens rustig aan mee beginnen. D.w.z. eerst een op een goedkope manier proberen. Dit heb ik ook met feederen gedaan en dat bevalt nu harstikke goed.

        Reageer

        • Kosmozz
          Match en Feeder
          • 25-07-2005
          • 1959
          • Hannut

          #5
          Voor mij is het 1 van de leukste manieren van vissen. De leukste manier van matchvissen is voor mij met de dobber op de rivier.

          Als het 3-4 meter diep is neem ik een stroomdobber van 6-8 gram. Liefst gebruik ik een strakke hengel van 4.20 meter (Shimano Technium 4,20FA), omdat je met sterke grote vissen te maken hebt. Als molen gebruik ik de shimano super gtm-ra 4000.

          Ik vis dan met een bulklood op de hoofdlijn (16/100) met daaronder wat kleine loodjes voor de aaspresentatie en een klein wartelje. Ik gebruik een onderlijn van ongeveer 50 cm (12-14/100) met haak 12 of 14.

          Ik gebruik meestal 3 kilo voer, 1 liter maden, hennep en mais voor een sessie.

          Bij zulke dieptes meng ik het losse aas door het voer, omdat het anders te laat de bodem bereikt. Voor de rest is het een kwestie van continu driften en voeren (om de paar driften). Ik maak driften van ongeveer 20-30 meter.

          Het is een erg actieve manier van vissen, die erg succesvol kan zijn. Het is wel wat anders als je een dikke vis op een matchhengel vangt ipv op een sterke feeder, spierpijn verzekert!

          Mvrgr,
          Dennis

          Carpe Diem

          Reageer

          • Roha
            pennenbouwer
            • 18-04-2005
            • 1175
            • Nijverdal

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz

            Voor mij is het 1 van de leukste manieren van vissen.
            En hij heeft gelijk!! Helaas is het nog een ondergeschoven kindje in onze hedendaagse visserij. Ook in de wedstrijdvisserij is het vaak nog een "get out of jail" techniek. Dit houdt in dat je de match pas pakt als je totaal bent uitgevist met de vaste stok en er dus geen vis meer mee vangt.

            De naam van deze topic vind ik erg breed omdat matchvissen een verzamelnaam is. Waar willen jullie 't over hebben; de soorten visserij ( Slider, trotting, visserij op stilstaand water met een waggler,...)
            of meer 't materiaal; hengels, dobbers, loodzettingen,....) de voordelen en nadelen t.o.v. de vaste stok/ feeder?

            Groet'n,

            Ronald


            ><((('<><((('<><((('>
            www.dobberbouw.nl

            Reageer

            • Fritsie
              Frequent aanwezig
              • 19-10-2005
              • 185
              • Heerenveen

              #7
              Dit topic is eind 2005 al gemaakt maar ik geloof dat toen iedereen in de winterslaap was.

              Ok iedereen is wakker kom maar op met jullie ervaringen.
              Matchvissen in welke hoedanigheid dan ook gewoon posten we kunnen het altijd nog opsplitsen.
              Catch and release

              METHOD FEEDERVISSER!!!!!!!

              Team www.hengelsportcentrumarnold.nl

              Reageer

              • Roha
                pennenbouwer
                • 18-04-2005
                • 1175
                • Nijverdal

                #8
                Goed Fritsie,

                Zelf vis ik nu zo'n tien jaar met de match. Met name op kanalen zoals 't Beukerskanaal tussen Giethoorn en Steenwijk, maar ook tijdens 't afgelopen NK-korpsen aan 't Wildervanckkanaal was de match onderdeel van de teamstrategie.

                De topper van ons team is Eric Wind (Nederlands kampioen individueel 2005) Hij heeft dit Nederlands kampioenschap gewonnen met de vaste stok maar ik kan je zeggen dat 'ie met de match nóg beter uit de voeten kan! Hij heeft veel getraind met Bert Aufderhaar en leden van 't Duitse team.
                Als je zo hoog wilt komen als die jongens dan moet je trainen,...trainen,... en nogmaal trainen.
                Niet alleen in zuiver werpen met je match maar zeker ook met je voerballen.

                Als ik voor de lol ga vissen, heb ik 't liefst een vaste montage met een straight waggler van zo'n 7 gram met daarbij een paar loodhageltjes op de lijn. "t liefst vis ik daarbij aan de overkant van 't kanaal (+/- 30 meter)

                Ik maak echter ook onverzwaarde sliders tot 18 gram voor vissers die niets liever doen dan een Shimano Masters toernooi vissen op de Lithse Ham. Dit is weer een hele ander vorm van matchen.

                Zo zie je maar; matchvissen is een heel breed begrip dat verschillende stijlen kent en waar je zowel recreatief als op hoog wedstrijdniveau mee uit de voeten kunt.
                Groet'n,

                Ronald


                ><((('<><((('<><((('>
                www.dobberbouw.nl

                Reageer

                • Fritsie
                  Frequent aanwezig
                  • 19-10-2005
                  • 185
                  • Heerenveen

                  #9
                  Oefenen is inderdaad erg belangrijk, met name het vooer op de juiste plaats krijgen is niet erg gemakkelijk. Ik gebruik hiervoor 2 verschillende lengtes werppijpen, 1 van zo'n 60 cm en 1 van 120 cm met een grote cup om voerballen van zo'n 6 a 7 cm goed te kunnen werpen. En de katapult is natuurlijk ook een goede manier maar dat mag je officieel niet in je bezit hebben in Nederland.

                  Ik vis altijd met een vaste montage, een slider heb ik nog nooit gebruikt. Verder vis ik redelijk zwaar zo'n 10 tot 18 gram om gemakkelijk te kunnen werpen, wat het secuur werpen ten goede komt.
                  Catch and release

                  METHOD FEEDERVISSER!!!!!!!

                  Team www.hengelsportcentrumarnold.nl

                  Reageer

                  • Fritsie
                    Frequent aanwezig
                    • 19-10-2005
                    • 185
                    • Heerenveen

                    #10
                    welke hengellengte gebruik je roha? Ik hbe nu 1 van 2.90 m wil er eigenlijk een langere bij hebben 4.20 m of 4.50 meter. Nog geen id welke dus. suggesties?
                    Catch and release

                    METHOD FEEDERVISSER!!!!!!!

                    Team www.hengelsportcentrumarnold.nl

                    Reageer

                    • Kosmozz
                      Match en Feeder
                      • 25-07-2005
                      • 1959
                      • Hannut

                      #11
                      Roha,

                      Je hebt als het goed is nog een PBtje van mij.

                      Groetjes
                      Dennis
                      Carpe Diem

                      Reageer

                      • rickie
                        hoe kouder hoe beter
                        • 18-11-2005
                        • 2377
                        • Oldebroek

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Fritsie
                        Ik gebruik hiervoor 2 verschillende lengtes werppijpen, 1 van zo'n 60 cm en 1 van 120 cm met een grote cup om voerballen van zo'n 6 a 7 cm goed te kunnen werpen.
                        Werppijpen zijn grote ondingen, heb er ook 2, een aluminium model dat nog redelijk functioneert, maar met het onding van jvs kan ik totaal niks.

                        Reageer

                        • Roha
                          pennenbouwer
                          • 18-04-2005
                          • 1175
                          • Nijverdal

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Fritsie

                          welke hengellengte gebruik je roha? Ik hbe nu 1 van 2.90 m wil er eigenlijk een langere bij hebben 4.20 m of 4.50 meter. Nog geen id welke dus. suggesties?
                          2,90 meter is wel erg kort! Ik denk dat je 3,90 mtr bedoeld.
                          Zelf vis ik ook 't liefste met een 13 voeter (3,96 mtr) waar je de vaste montage aan gebruikt. Verder heb ik een excellence van 't merk; F4E à 4,2 mtr.
                          Tijdens de aanschaf heb ik een 6-tal hengels van die lengte met gesloten ogen in de hand gehad. Je staat dan versteld van het verschil in balans tussen de verschillende merken. Deze F4E hengel kwam voor mij als beste uit de bus op die lengte.

                          Pennen tussen 10 en 18 gram zijn voor een vaste montage behoorlijk heavy. Op welk water (diepte, stroming, visserijtechniek,..) gebruik jij zulke pennen?
                          Groet'n,

                          Ronald


                          ><((('<><((('<><((('>
                          www.dobberbouw.nl

                          Reageer

                          • tester
                            Maas en Waal visser
                            • 06-03-2004
                            • 2596
                            • Son

                            #14
                            Hallo match mannen

                            ik ga dit jaar voor het eerst met de match aan de gang
                            nou ja voor het eerst vroeger (voor de plastiektijd ) viste ik op snoekbaars met een lange schuifdobber en een stuitje met een visje op snoekbaars

                            met een schuif dobber recht onder de boot op 8 a9 m op dikke voorn

                            dit jaar wil ik met de schuifdobber gaan proberen te vissen op kanalen en plassen (Lihtse ham )
                            de hengel die ik daar voorlopig voor wil gebruiken(en nou niet metsenalle beginnen te lachen ) is mijn
                            Antaris 396 cm de toppen hebben mooi grote ogen voor het stuitje
                            ben al met dobbers aan het maken
                            gr Gerard

                            Reageer

                            • Roha
                              pennenbouwer
                              • 18-04-2005
                              • 1175
                              • Nijverdal

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door tester

                              de hengel die ik daar voorlopig voor wil gebruiken(en nou niet metsenalle beginnen te lachen ) is mijn
                              Antaris 396 cm de toppen hebben mooi grote ogen voor het stuitje
                              ben al met dobbers aan het maken
                              Waarom lachen?? Die Antares matchhengel (Shimano) is een zeer goeie hengel die krachtig genoeg is om ook zwaardere sliders mee te werpen en de ogen zijn inderdaad prima voor het doorlaten van 't stuitje!!

                              Laat 'ns een foto van jouw schuifcreaties zien. Ik ben benieuwd
                              Groet'n,

                              Ronald


                              ><((('<><((('<><((('>
                              www.dobberbouw.nl

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎