visuitzetten in Frankrijk

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • henkr
    Newbie
    • 21-08-2005
    • 6

    visuitzetten in Frankrijk

    Ik heb een etang (visvijver) van ruim 1 ha (gem 2 meter diep) gekocht in de franse vogezen. De Etang is helaas leeggehaald door de vorige eigenaar. IK wil graag de oorspronkelijke vissoorten weer uitzetten: snoekbaarzen, snoeken, karpers en veel prooivis
    1.Heeft iemand op deze site ervaring met het uitzetten van vis in zo'n vijver;
    2.Kent iemand een goed adres voor pootvis?
  • fish2
    Newbie
    • 26-08-2005
    • 18

    #2
    Veel hangt af van de watertemperatuur, begroeiing, diepte, e.d... ... koop eens een (maandelijks) exemplaar van 'la pêche et les poissons' of 'le pêcheur de France' (verkrijgbaar in elke franse krantewinkel) en stuur hen een lezersbrief. Gegarandeerd antwoord als je hen zoveel mogelijk informatie geeft !!!!

    Reageer

    • fish2
      Newbie
      • 26-08-2005
      • 18

      #3
      probeer anders eens hier:

      Union Nationale pour la Pêche en France (U.N.P.F.)
      17 rue Bergère - 75009 PARIS
      Tél. 01 48 24 96 00 - Fax 01 48 01 00 65
      E-mail : union.peche@unpf.fr

      Heb je problemen met de franse taal, zend dan je e-mail in het nederlands naar mij, ik zal dan zo snel mogelijk (reken wel 1 weekje) je e-mail naar hen verzenden.

      vriendelijke groeten,

      fish2,
      vancampwalter@yahoo.fr

      laat iets horen op dit forum indien je enige informatie gevonden hebt, kan altijd van nut zijn voor anderen.

      Reageer

      • henkr
        Newbie
        • 21-08-2005
        • 6

        #4
        Dank je wel voor je reactie (Fish 2). Omdat je vroeg naar een reactie en ik veel aan je tips heb gehad een wat uitgebreider antwoord:

        1. N.a.v. je eerste tip ben ik een franse boekwinkel ingestapt en kocht daar een aantal tijdschriften. Bij de kassa kreeg ik nog een gratis boekje toegestopt over de lokale mogelijkheden voor de sportvisser. In dat boekje staan een aantal lokale leveranciers van pootvis. In de omgeving wordt vooral in de Saone op snoekbaars, snoek en meerval gevist. In de directe omgeving van de meertjes barst het van de vlagzalm en beekforel. Uit het boekje dat ik mee heb gekregen blijkt de omgeving van de meertjes één van de Franse toplocaties voor beekforel te zijn.
        Omdat de meertjes zijn omgeven door bomen (essen, zwarte elzen, div. wilgesoorten en populieren) is het water niet geschikt meer voor forel of zalm. Misschien kan ik dat nog veranderen:

        De meertjes zijn in de middeleeuwen (+/- 1100) gemaakt door monniken en zijn tot dit voorjaar continu in gebruik geweest. Alle vissen zijn er echter in het voorjaar uitgehaald en hierdoor is het ecosysteem nu helemaal ontregeld. Het voordeel van de ontregeling was wel dat ik de meertjes erg goedkoop kon overnemen. Hoewel de twee meertjes binnen een week gevuld zijn met nieuw (bron-)water is de kleur van het water flets bacteriegroei. Door het ontbreken van natuurlijke vijanden springen er nu vele duizenden kikkers rond (de kikkervisjes zijn niet opgevreten). Verder ontbreken er nu ook rovers als ijsvogeltjes. Wel doen een aantal reigers zich tegoed aan de kikkers. De flora rondom de meertjes is zeer gevarieerd en doet denken aan de betere plekken langs de Utrechtse rivier de Vecht.

        Om het ecosysteem zo snel mogelijk te herstellen en er snel van te profiteren ga ik waarschijnlijk zo te werk:
        a. Het water zuiveren: Dit weekeinde zet ik (een paar emmers) zoetwatermossels en rivierkreeftjes uit. De mossels zuiveren het water en de rivierkreeftjes eten plantenresten op. De zoetwaterkreeftjes zijn van het soort 'Orconectus Limosus'. Deze kreeftjes graven geen lange gangen waardoor dijken worden beschadigd. De dieren komen uit Nederland via een visser uit Hardinxveld Giessendam (www.fuiken.nl). Beplanting heeft zoals Fish2 al schreef ook een grote invloed op de visstand. Beplanting aanpassen lijkt niet nodig: Langs het meertje staan veel soorten waterzuiverende planten (bijna alle soorten die in Nederland voorkomen, met uitzondering van riet en de zwanebloem).

        b. Toevoer van het water in de meertjes vergroten: Ooit zijn er bij de aanleg van de etangs watertoevoerkanaaltjes aangelegd. De toevoerkanaaltjes zijn nu nauwelijks zichtbaar meer. Ik herkende de toevoerkanaaltjes alleen maar omdat ik ze dit voorjaar bij toeval in Marokko heb gezien in Sefrou (onder Fez). Ik was dan ook zeer verbaasd om hetzelfde soort kanaaltje ineens in de Vogezen te zien. De verstopte kanaaltjes zal ik dit weekeinde schoonmaken tot de kleilaag die er onder ligt zodat de watertoevoer vergroot wordt).
        (Arabieren waren meesters in waterbeheer: Vanaf een hoog gelegen punt werd een gat gegraven iets onder de grondwaterspiegel. Het gat werd dan met klei bekleedt. Vanaf het gat werd een kanaaltje gegraven ook met klei bekleed naar de lager gelegen plek waar met het water wil hebben. Op deze manier kan water over zeer grote afstanden worden aangevoerd. De verstopte kanaaltjes zal ik schoonmaken tot de kleilaag die er onder ligt zodat de watertoevoer vergroot wordt)
        Mocht er een flinke extra watertoevoer ontstaan dan overweeg ik om in een van de meertjes beekforel en vlagzalm uit te zetten. Een kleine beekforel kost aldaar ca 10 eurocent/stuk.

        c. In november zet ik een (beperkte) visstand uit. Ik ben door de familie van de vorige eigenaar uitgenodigd om uit een andere meertje de visstand over te zetten. Afhankelijk van de overgezette visstand zet ik nog snoek en snoekbaars uit (om de hoeveelheid grote kikkers aan te pakken) van een van de lokale pootvisleveranciers.

        d. Eind oktober probeer ik flink wat paling (25 kg?) van verschillende formaten uit te zetten. Paling kruipt meestal in deze periode in de modder en is dan niet zo actief meer. Ik vermoed dat er nog allerlei diertjes rondkruipen waaraan ze zich kunnen volvreten.

        Ten slotte nog dit: Verder zal ik nog een briefje sturen naar Union Nationale pour la Pêche en France (U.N.P.F.) Hoewel ik me goed red ik het Engels, Duits, Fries en Arabisch heb ik jammer genoeg grote problemen met de franse taal. Een van de mensen die op mijn bedrijf werkt is echter ook leraar Frans (geweest) en ik laat de communicatie met de fransen aan maar aan hem over.

        Reageer

        • fish2
          Newbie
          • 26-08-2005
          • 18

          #5
          Haai,

          Ik ben blij dat je al zoveel info hebt kunnen verzamelen.

          Let wel op dat er sommige vissoorten schadelijk zijn in Frankrijk: katvissen (poisson-chat of Amerikaanse dwergmeerval) en zonnevisjes ( of perche-soleil). Deze mogen nooit teruggezet of levend vervoerd worden (de wet zegt wel niet hoe je ze moogt of moet doden).
          Ook betreffende rivierkreeftjes is er een viswet: bij mijn weten mag je slechts 1 soort 'levend vervoeren', de andere zijn schadelijk voor het visbestand in Frankrijk. Je mag ze wel vangen, maar nooit terugzetten.

          Dus voordat je vis en kreeftjes uitzet, laat je goed informeren !!

          En op gebied van informatie geven, zijn ze hier niet altijd even duidelijk: tijdens de 'gesloten tijd' voor snoeken, mag ik hier wel op snoekbaars en baars vissen, maar alleen volgens heel strikte voorwaarden, het aas mag je zelf niet doen bewegen, mag niet op een vis lijken,... en blablabla.... blijft enkel over: het statisch vissen op snoekbaars met een worm. Let wel, als je deze worm laat bewegen, ben je strafbaar !

          Informeer je dus eerst goed, kan je veel narigheid besparen later.

          Groeten,
          Fish2

          Reageer

          • henkr
            Newbie
            • 21-08-2005
            • 6

            #6
            dank voor je reactie. Ik wacht nog wel even met uitzetten van kreeftjes en mossels. Ik krijg uit de omgeving van iemand de nodige vis geleverd.
            Ik hou je op de hoogte zodra ik zaken heb uitgezet.

            Reageer

            • fish2
              Newbie
              • 26-08-2005
              • 18

              #7
              Even een bijkomend vraagje: is jouw vijver verbonden met een openbare rivier of andere vijver?
              Indien niet, dan zijn de reglemen******en helemaal anders. Ik heb deze week vernomen dat je met een privé-vijver (bijna) kan doen wat je wilt. Deze vijver mag dan wel niet in verbinding staan met openbaar water, en deze voorwaarde is dan ook weer niet helemaal duidelijk (lang leve de overheid!)

              Op gebied van regelementen is hier niets echt duidelijk: onlangs is een visser beboet met 200€ omdat hij in de nabijheid van een sluis viste met 2 hengels, ondanks het feit dat je normaal overal met 4 hengels mag vissen. Blijkt dat je maar met 1 hengel mag vissen in het gebied tot 50meter nà een sluis.
              Na napluizen blijkt dit echter het geval, maar de regelementen zijn niet echt duidelijk vermeld.

              En wat betreft mijn vorige post over de snoekbaars: je mag wel degelijk een regenworm 'manipuleren' om een snoekbaars te vangen in de gesloten tijd voor snoeken. Voorheen was dit verboden. Blijkbaar hebben sommigen beslist dat een snoek geen bewegende worm wilt eten ??

              Vééééééél geluk met je opzoekwerk en vissen. Ik hoop van harte dat je een privévijver hebt, maar nodig me dan wel een keertje uit ;-)

              Reageer

              • henkr
                Newbie
                • 21-08-2005
                • 6

                #8
                Hoi, nee de vijvers zijn niet verbonden met een opbare rivier of met een andere vijver. Het schijnt inderdaad zo te zijn dat ik er mee mag doen wat ik wil.
                Hetzelfde geldt overigens ook voor het bos er om heen. Hoewel natuurgebied zou ik het helemaal mogen kappen. Doodzonde natuurlijk.
                Dank voor je reactie, half november reageer ik weer als ik er wat vis in heb uitgezet.

                Reageer

                • henkr
                  Newbie
                  • 21-08-2005
                  • 6

                  #9
                  Afgelopen zaterdag heb ik met een 8-tal fransen een etang van zo’n 3 hectare leeggehaald. De eigenaar van het meer had me onlangs twee meertjes verkocht en me verzocht mee te helpen met de vangst. Op deze manier kon ik eens zien hoe het werkt. Hij beloofde me wat pootvis en een flink feest na afloop van de vangst.

                  Het meer bestaat pas zo’n 20 jaar. Het meer is geconstrueerd door een dam te leggen in een lang, met gras begroeid, rivierdal. Bij de dam is een sluisopening gemaakt om het meer af en toe leeg te laten leeglopen en om het waterpeil te beheersen. Het meer zelf is ca 1 km lang en gemiddeld 30 meter breed. De gemiddelde diepte is 1 meter. Kortom: een droom! De bodem van het meer is jammer genoeg bedekt met een dikke laag, vieze slib (50 – 80 cm). Leeghalen van zo’n meer in Frankrijk is dus behoorlijk zwaar omdat veel werk op een soort “wad” moet gebeuren. Je moet behoorlijk fit zijn om dit een dag vol te houden.
                  De techniek van het vangen was eenvoudig en maar effectief. Allereerst werd achter de sluisuitgang een kooi (1,5 bij 1 m) gezet. Hierna werd de sluis open gezet. Alle vissen die de sluis passeerden kwamen in de kooi terecht. Zodra de kooi vol met vis zat werd de vis met een schepnet uit de kooi gehaald en op een sorteertafel geworpen. Vrijwel altijd waren het vissen kleiner dan 10 cm die de sluis passeerden.
                  Toen het water tot een meter of 40 voor de sluis was gezakt ging er een handelaar met een soort snoekbaarsnet het water in. (Het net was ca 50 meter lang en één meter breed. De mazen waren vrij groot. Kleine vissen ontsnapten op deze manier tijdelijk aan de jacht, maar grote dieren lieten zich keurig in een steeds kleinere hoek drijven en zijn goed te vangen. Zodra er flink wat vis bij een deel van het net was werd de vis met een schepnet of met de hand gevangen en in een flinke bouwemmer gegooid. De grote vissen waren goed zichtbaar omdat ze in nog geen 10 cm diep water flink spartelden. Zodra een bouwemmer vol met vis geladen was werd deze aan land gebracht.
                  De vangst was enorm maar weinig gevarieerd in grootte en soorten. Ik schat dat er meer dan 2.000 kg uit het meer is gehaald.

                  De eigenaar vertelde dat hij twee geleden vis gepoot had en nu ging “oogsten”. Dit doet de man elke twee jaar. In de tussentijd vangt hij wat uitgezette roofvis en van de vangst zelf levert veel bekijks, een feest nog een regelmatige opbrengst op. (Zeker 3.000 euro per 2 jaar voor je favoriete hobby lijkt me niet slecht).

                  Aan de kade werd de vangst van grote vissen direct gesorteerd. De vangst bestond uit:
                  - Honderden karpers van ca 5 kg per stuk, deze werden in een grote opvangbak gedaan. De karpers schijnen te worden verkocht voor de consumptie (karper moet je stoven met boter).
                  - Bijna 100 snoeken met een afmeting van 70 tot 90 cm. De snoeken werden zonder pardon op de kade doodgeslagen en vervolgens de koeling in gedaan. Eén snoek werd echter niet op tijd doodgeslagen en heeft flink in een hand van een bejaarde man gebeten. (Een visser minder dus)
                  - Tussen de 50 – 70 snoekbaarzen met een formaat tussen de 60 en 70 cm werden levend in een container gedaan. Deze schijnen naar restaurants te gaan
                  - De overige vissen werden gesorteerd op grootte en soort:
                  - Brasems, bleien en zonnebaarzen (zie fish1 boven) werden gewoon op een weiland gegooid om daar te sterven. Het is verbazend hoe lang de dieren er over doen om dood te gaan. De dieren zouden geen economische waarde hebben…..

                  De overige vissen bestonden uit rietvoorntjes, andere witvisjes, veel 1-jarige baarsjes en, 9 snoekjes tot 20 cm, 2 zeelten, 15 zeer kleine snoekbaarsjes en 2 metergrote graskarpers. Daarnaast bestond de vangst nog uit zo’n 50 Amerikaanse kreeftjes. (De kreeftjes zouden door de eigenaar een dag later worden opgegeten). Vooral de aanwezigheid van de 2 zeelten was verbazend omdat ze niet door de eigenaar zouden zijn uitgezet. Ook de zonnebaarsjes waren niet uitgezet. Zonnebaarsjes schijnen onuitroeibaar te zijn als ze ooit zijn uitgezet. Met uitzondering van de afvalvis en de vis die ik meekreeg voor mijn meertjes is alles direct met de opkoper meegegaan.

                  Van de eigenaar kreeg ik ca 15 kg pootvis, de 12 ondermaatse snoekjes en de 15 snoekbaarsjes mee voor mijn meertjes. Deze pootvis heb ik direct naar mijn meertjes gebracht en daar uitgezet. De temperatuur en de zuurgraad van de meertjes waren verschillend van het leeggelopen meer en ik ben maar voorzichtig te werk gegaan. In de container met vis heb ik voortdurend water uit de meertjes toegevoegd zodat de dieren konden wennen aan het nieuwe milieu. Na een half uur ben ik met uitzetten begonnen.. Van de ca 1.300 diertjes zijn er volgens mij slechts ca 20 stuks doodgegaan. Dat viel me erg mee gezien de ruwe behandeling van de dieren. Van de uitgezette pootvis heb ik er tot nu toe slechts 1 teruggezien (1 pootvisje per vierkante meter is ook niet echt veel).
                  Omdat het aantal vissen te gering is voor de meertjes en er te weinig variatie in grootte is heb ik een afspraak gemaakt met een pootvisleverancier in de buurt gemaakt. (De hoeveelheid vis die hoort bij de omvang van mijn meertje hoort ca 200 kg te zijn). De leverancier gaat binnenkort baarzen, zeelten, karpers, veel witvis en snoekbaarzen in verschillend formaat afleveren.

                  De enorme hoeveelheden brasem en zonnevis die gewoon aan de kant worden gegooid om te sterven vind ik persoonlijk schokkend. Misschien is het beter om veel roofvis van verschillend formaat in zo’n meer te hebben zodat er wat minder witvis komt. Fish1 verwees naar reglementen over hoe je een vis zou moeten doden maar deze waren zeker niet bekend de vissers. Tijdens het gezellige feest na de vangst sprak ik uitgebreid met een franse hoofdagent die van geen visreglement wist....

                  Reageer

                  • henkr
                    Newbie
                    • 21-08-2005
                    • 6

                    #10
                    Afgelopen weekeinde was ik samen met mijn 16 jarige dochter Roos met haar vriendinnetje in de Vogezen. We hebben flink wat vis uitgezet: 120 kg witvissoorten, 12 ondermaatse snoeken, 20 kg zeeltjes, 3 kg eenjarige baarsjes en 50 kg karper! In het hoger gelegen meertje heb ik alleen witvisjes en zeelt uitgezet. In het lager gelegen grotere meer zijn alle vissoorten uitgezet. Mochten de snoeken in het grote meer ooit honger krijgen kan ik door het openen van een sluisje tussen beide meertjes de hongerigen van vers voedsel voorzien. De vissen werden door een bedrijf uit de buurt geleverd. Jammer genoeg ontbraken de bestelde snoekbaarzen, Chinese karpers en paling. Deze werden me plechtig voor februari beloofd. Al met al lijkt me dat er nu redelijk wat vis is uitgezet en ik verwacht dat het spul zich nu snel zal vermeerderen.
                    Onverwacht probleem was dat er een laagje ijs op de meertjes lag. In de ochtend vroor het nog 7 graden. Door het maken van een wak aan de zijkant van het meer kon vis worden uitgezet in het ijskoude en zuurstofrijke water. Het zal wel een aantal jaren duren voor ik kan “oogsten”.
                    Behalve veel gevist wordt er in de omgeving veel op wild gestroopt. Ik heb zo’n gewapende stroper van mijn terrein moeten zetten (Hij was al lang blij dat ik de politie er niet bij haalde). Stropers jagen niet voor de eigen buik maar zoeken, naast de (ont)spanning een aanvulling voor het gezinsinkomen. Het is in december niet aan te raden om zonder felgekleurde kleding het bos in te gaan. Voor de mensen die (nog) willen vissen is goed herkenbare kleding mijns inziens aan te raden in Frankrijk.

                    Nadat ik de vissen heb uitgezet hebben we een flink aantal kleine zwarte elzen aan de westkant van het meer gerooid. Ik moet nog zo’n 6 andere zijden “boompjesvrij” maken. Door het verwijderen van struikgewas (de grotere bomen laat ik staan) zal er veel minder bladafval in het water terecht komen. Op deze manier vervuilt water een stuk minder en kan ik misschien t.z.t. ook nog forellensoorten kwijt in de meertjes.
                    De toevoer van water aan de meertjes is inmiddels behoorlijk vergroot ten opzichte van mijn vorige bezoek. Een week ervoor had het dan ook flink geregend. De meertjes waren door de watertoevoer in omvang en diepte behoorlijk toegenomen. Het eerdere vrijmaken van de toevoerkanaaltjes eerder heeft er zeker aan bijgedragen. Zeker 100 liter per minuut kristalhelder water per minuut stroomt nu door één toevoerriviertje en een tweetal andere toevoerkanaaltjes leveren nu zo’n 50 liter per minuut. De bron aan de zijkant van het kleine meertje blijft continu een kleine hoeveelheid, iets verwarmd (thermale bron) bronwater leveren. In dit tempo worden de meertjes zeker om de negen dagen geheel ververst.
                    In februari meer.

                    Reageer

                    • Thijs193
                      Newbie
                      • 22-05-2006
                      • 3

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door henkr

                      .....
                      In februari meer.
                      Graag ik ben benieuwd !!

                      Reageer

                      • Hazze
                        Newbie
                        • 17-05-2006
                        • 18

                        #12
                        Ik ook, leuke lectuur zeg

                        Reageer

                        • thomas1
                          Komt net kijken
                          • 29-01-2006
                          • 76

                          #13
                          Ja ik ben ook zeer benieuwd, lijkt me ook leuk wanneer ik later ouder ben (ben nu 14 ~0 ) maarja het zal ook wel wat kosten... %)

                          Reageer

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎